RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.7.2021)
Pöytäkirja 29.03.2021/Pykälä 104
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
|
Asianro 1019/00.04.00/2020 |
§ 104
Lausunto tiesuunnitelmasta "E18 Turun kehätien parantaminen Raision keskustassa"
Projekti-insinööri Timo Oja ja tekninen johtaja Antti Korte:
Varsinais-Suomen elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL, 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman "E18 Turun kehätien parantaminen Raision keskustassa, Raisio". ELY-keskus pyytää, että Raision kaupunki antaessaan ELY-keskukselle lausunnon tiesuunnitelmasta 23.11.2020 päivätyn lausuntopyynnön mukaisesti, antaa myös oman vastineensa suunnitelmasta tehdyistä muistutuksista (3 kpl). Lausunnon määräaikaa on jatkettu 9.4.2021 asti. Tiesuunnitelma oli nähtävillä 27.11.-31.12.2020.
Tiesuunnitelman toimenpiteet sijoittuvat Raision kaupungin ydinkeskustaan. Suunnittelualue rajautuu kehätiellä lännessä Juhaninkujan liittymän länsipuolelle ja idässä Vesilaitoksentien liittymään. Suunnitteluosuuden pituus kehätiellä on noin kaksi kilometriä. Suunnittelualueeseen kuuluu myös Raision keskustaa sivuava valtatie 8 noin kilometrin matkalla.
E18 Turun kehätie parannetaan nykyisellä paikallaan korkealuokkaiseksi kaksiajorataiseksi eritasoliittymin varustetuksi pääväyläksi. Suunnitelma-alueen länsipäähän (Raision kirjaston kohdalle) tulee uusi Raision keskustan eritasoliittymä ja keskustan kohdalle rakennetaan noin 450 metrin pituinen tunneli, jonka Raisiontie ylittää.
Kehätien ja valtatien 8 Raision eritasoliittymää parannetaan poistamalla kehätiellä olevat liikennevalot korvaamalla se kolmitasoisella kiertoeritasoliittymällä. Keskustan katuverkkoa täydennetään uusilla ja parannettavilla kaduilla Haunisiin saakka. Jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä parannetaan ja ne risteävät pääteiden kanssa eritasossa. Meluntorjuntaa parannetaan. Lisäksi rakennetaan tarvittava liikenteenhallintajärjestelmä.
HANKKEEN TAVOITTEET
Suunnitteluperusteissa on määritelty hankkeelle seuraavat tavoitteet (niiden toteutumiselle asetetut mittarit on esitetty tämän selostuksen liitteessä 2). Ensisijaiset tavoitteet on lihavoitu:
· Pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuuden, toimintavarmuuden sekä matka-aikojen ennustettavuuden parantaminen.
· Nostetaan TEN-T ydinverkon satamien, terminaalien ja logistiikkakeskusten liikenneyhteydet keskeisen päätieverkon palvelutasoon.
· Parannetaan jakson työ- ja asiointimatkojen sujuvuutta ja turvallisuutta.
· Raision keskustan läpikulkuliikenne (Raisiontie) vähenee 50 % nykyisestä.
· Edistetään joukkoliikenteen edellytyksiä.
· Edistetään jalankulun ja pyöräilyn käytön edellytyksiä.
· Henkilövahinkoon johtavien onnettomuuksien määrä vähenee 30 % nykyverkon tasosta. Kuolemaan johtavia onnettomuuksia ei tapahdu.
· Pohjaveden pinnan tason muutos ei saa aiheuttaa haittaa rakennuksille ja muille rakenteille.
· Kulttuuriympäristön arvokohteet sekä Raisionjokilaakson maiseman avoimuus säilytetään.
· Valtioneuvoston periaatepäätöksen 993/1992 mukaiset melun ohjearvot eivät ylity hankkeen vaikutusalueen kiinteistöillä.
· Valtioneuvosto asetuksen 79/2017 mukaiset iImanlaadun raja-arvot eivät ylity asumiseen ja oleskeluun tarkoitetuilla alueilla.
· Rakentamisen aikaisia melu-, tärinä- ja päästöhaittoja ennaltaehkäistään ja minimoidaan.
· Raision keskustan kehittäminen Raision keskikaupungin osayleiskaavan ja Raision keskustan kehittämissuunnitelman mukaisesti mahdollistuu.
E18 HANKKEEN YHTEYDESSÄ RAKENNETTAVAT / PARANNETTAVAT KADUT
Kehätien
tasoliittymien poistamisen myötä tehdään laajat katujärjestelyt, jotka
korvaavat myös kehätieltä poistuvia katuliittymiä. Suunnitelmassa esitetyistä
kaduista ja katuina toteutettavista jalankulku- ja pyöräilyteistä on laadittu
samanaikaisesti tiesuunnitelman kanssa katusuunnitelmat, jotka hyväksytään
erikseen maankäyttö ja rakennuslain mukaan.
Tunnelin yläpuolisen alueen toteuttamisesta laaditaan myöhemmin
puistosuunnitelma, jossa käsitellään tarkemmin alueen tulevat
käsittelyperiaatteet sekä alueen jalankulku- ja pyöräilyteiden ratkaisut.
· K1, Raisiontie, joka ylittää kehätien. Kadun ratkaisuissa on varauduttu joukkoliikenteen kehittämiseen joko raitiotiehen tai superbussiin perustuen.
· K2, Soliniuksenkatu, joka toimii Raision keskustan pääyhteytenä kehätieltä Raision keskustan eritasoliittymän kautta. Se korvaa Raisiontien pohjoispuoleisen liittymän poistamisen Kehätielle samoin kuin Soliniuksenkujan liittymän poistamisen kehätieltä.
· K3, Kreetankuja, jota muutetaan Raision keskustan eritasoliittymän yhteyksien vuoksi.
· K4, Martinkatu, joka toimii kehätien eteläpuoleisena Raision keskustan yhteytenä. Martinkatu oikaistaan itäosassa suoraan Raisiontielle ja jatketaan lännessä Elauksenkadun ja Opinpolun liittymään. Martinkatu korvaa nykyisen Raisiontien eteläpuoleisen ja Martinkadun liittymien poistamiset kehätielle.
· K6, Voudinkatu, Kirkkotie. Katujärjestelyt korvaavat nykyisen Voudinkadun tasoliittymän kehätielle. Katu alittaa kehätien valtatien 8 länsipuolella. Voudinkadun liittymän poistamisen korvaavat yhteydet ovat Raision ydinkeskustan suuntaan Keonkadun ja Kerttulantien kautta sekä kehätien itäsuuntaan uuden Voudinkadun, Jokilaaksontien ja Haunistentien kautta. Uusi katuyhteys K6 toimii myös yhteytenä Raisiontielle kehätien eteläpuolelle.
· K7, Keonkatu. Katua jatketaan uudelle Voudinkadulle.
· K9, Jokilaaksontie, joka toimii kehätien eteläpuoleisena yhteytenä Haunistentielle. Kadulle tulee sillat valtatien 8 ja Raisionjoen yli.
· K10, Haunistentie. Tehdään Jokilaaksontien liittymän edellyttämät toimenpiteet.
· K11, Opinpolku, joka toimii yhteytenä Raision keskustan eritasoliittymästä kohti keskustaa.
· K12, Nallinkatu, joka toimii yhteytenä Voudinkadulta Raision hallintokortteliin.
· K14, Siltavoudinkatu. Katua jatketaan uudelle Voudinkadulle.
· K15, Elauksenkatu, joka toimii tunnelin ylittävänä Opinpolun ja Soliniuksenkadun välisenä Raision keskustaa palvelevana yhteytenä.
· K20, Vesilaitoksentie, joka toimii osana kehätien pohjoispuolista rinnakkaiskatua, jolla korvataan nykyinen Petterinpellon tasoliittymä kehätielle.
· K21, Muinaispellontie, Petterinpellontie, joka toimii osana kehätien pohjoispuolista rinnakkaiskatua, jolla korvataan nykyinen Petterinpellon tasoliittymä kehätielle.
MUUT JALANKULKU- JA PYÖRÄILYTIET
· K1J, joka on Raisiontien alittava nykyinen parannettava yhteys Kirkkotien pohjoispuolella.
· K3J, joka on yhteys Raision keskustan eritasoliittymän eteläisen rampin varressa.
· K8J, joka yhdistää kehätien pohjoispuolisen jalankulun ja pyöräilyn laatukäytävän Keonkujalle ja sen kautta Voudinkadulle.
· K9J, joka on yhteys Raisiontieltä Nallinkadulle ja sen kautta Voudinkadulle kehätien eteläpuolella.
· K13J, joka yhdistää Jokilaaksontien varren jalankulku- ja pyöräilytien nykyiseen kehätien varren yhteyteen Haunisten eritasoliittymässä kehätien eteläpuolella.
· K15J, joka toimii Raisionjokivarren virkistysreitin yhteytenä Jokilaaksontien ali.
· K16J, joka yhdistää Muinaispellontien ja Jokilaaksontien väliset yhteydet Raisionjoen varressa kehätie ali.
· K17J, joka on Soliniuksenkadun varressa oleva jalankulun ja pyöräilyn pääreitti.
· K21J, joka on Soliniuksenkadun varren ja Raisiontien välinen jalankulun ja pyöräilyn pääreitti.
HANKKEEN VAIKUTUKSET
Tiesuunnitelman toimenpiteet vaikuttavat liikenteen sijoittumiseen ja siirtävät liikennettä muun muassa Raisiontieltä Kehätielle, joka on maankäytön tavoitteiden mukaista. Liikenne lisääntyy osalla katuverkkoa, kun nykyiset tasoliittymät poistetaan ja korvataan Raision keskustan uudella eritasoliittymällä sekä katuverkon muutoksilla.
Hanke parantaa liikenteen sujuvuutta oleellisesti, koska liikennevalo-ohjatut ja ruuhkautuvat tasoliittymät poistuvat kehätieltä. Se parantaa tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta, toimintavarmuutta sekä matka-aikojen ennustettavuutta oleellisesti. Lisäksi alueen työ- ja asiointimatkojen sujuvuus paranee. Tiesuunnitelman mukaisesti parannetulta tieverkolta poistuu vilkkaita ja turvallisuuden kannalta ongelmallisia tasoliittymiä ja parannetulla kehätiellä ajosuunnat on erotettu ja kaikki liittymät ovat turvallisia eritasoliittymiä
Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteet paranevat koko alueella, kun verkkoa parannetaan ja täydennetään. Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus paranee, kun osa nykyisistä vilkkaista suojateistä poistuu ja uusissa järjestelyissä on nykyistä turvallisemmat ratkaisut.
Raisiontien ja kehätien valo-ohjatun tasoliittymän poistuminen sujuvoittaa tärkeimmän joukkoliikennereitin (Raisiontie) ja toimenpiteet mahdollistavat suunnitellun Turun seudun joukkoliikennejärjestelmän kehittämisen raitiotiehen tai superbussiin perustuen. Kehätieltä poistuvat pysäkit tulevat sijoittumaan katuverkolle. Katuverkon kehittäminen muuttaa nykyisiä reittejä ja mahdollistaa uusia reittejä.
Hankkeesta on saman aikaisesti haittaa ja hyötyä keskustan yrityksille liiketoiminnan näkökulmasta. E18-asemakaavan yhteydessä on tehty erillinen elinkeinoelämän vaikutusarviointiselvitys (Ramboll 2020). E18-asemakaavan keskeiset yritys- ja elinkeinovaikutukset syntyvät eri alueiden saavutettavuuden ja näkyvyyden muutoksista. Vaikutukset ovat erisuuntaisia ja vaikuttavat eri voimakkuudella tiettyihin alueisiin.
Yleensäkin keskustan eheyttäminen ja kehittäminen hyödyttää suurta osaa yrittäjistä ja alueen käyttäjämäärät saattavat nousta kokonainaisratkaisun myötä.
Hankkeen toteutus vaikuttaa ihmisten jokapäiväiseen liikkumiseen merkittävästi. Parannettavat väylät vaikuttavat kokonaisuutena myönteisesti lähialueen liikkumiseen ja liikenneyhteyksiin, jalankulun ja pyöräilyn olosuhteisiin, joukkoliikenteeseen ja liikenneturvallisuuteen. Tunneliratkaisu vähentää merkittävästi Kehätien liikennekäytävän estevaikutusta ja yhdistää merkittävästi keskustan asuinalueita sekä viherverkostoa. Keskustan ja alueiden saavutettavuus paranee kaikilla kulkumuodoilla ja vähentää riippuvuutta henkilöautoista.
Rakentamisen aikaiset haitat liikenteelle ovat suuret, koska rakentaminen tehdään keskellä kaupunkirakennetta ja vilkkaan liikenteen keskellä. Työnaikaisia liikennejärjestelyjä joudutaan tekemään runsaasti ja ne tulevat vaihtelemaan melko usein. Rakentamisen aikana pyritään säilyttämään mahdollisimman hyvä liikenteen sujuvuus, mutta rakentamisen aikaiset järjestelyt hidastavat liikennettä ja aiheuttavat nykyistä suurempia ruuhkia. Työmaan aikana liikenteen sujuvuutta voidaan parantaa hyvällä opastuksella ja tiedotuksella sekä ohjaamalla liikennettä vaihtoehtoisille reiteille. Paikallisen liikkumisen rakentamisenaikaisia haittoja voidaan lieventää rinnakkaistiestön vaiheittaisella parantamisella. Rakentamisen aikaiset järjestelyt pitää tehdä riittävän laadukkaasti myös jalankululle ja pyöräilylle.
KUSTANNUKSET
Tiesuunnitelmassa
esitettyjen ratkaisujen kokonaiskustannusarvio on 159,72 miljoonaa euroa. Kustannusarviossa
on esitetty toteutusvastuut hankeosittain. Valtion osuus kustannuksista on
132,04 miljoonaa euroa, ITM Finland Oy:n osuus 9,78 miljoonaa euroa ja Raision
kaupungin 11,27 miljoonaa euroa. Laite- ja johtosiirtojen kustannusten osuus on
7,35 miljoonaa euroa, josta niiden omistajien osuus on arvioitu 6,63
miljoonaksi euroksi. Raision Vesi Oy:n arvioidut kustannukset johtosiirroista
ovat 5,7 M€.
Tiesuunnitelman kokonaiskustannusarviossa ei ole huomioitu Raision kaupungille
aiheutuvia tie- ja katualueen kiinteistöjen lunastuskustannuksia: työnaikainen
tieyhteys 3,6 M€, Elauksenkatu 0,93 M€, Kreetankuja 2 1,0 M€ (arvio).
Lunastuskustannukset ovat yhteensä 5,53 M€, josta kaupunki on tähän mennessä
maksanut 3,935 M€.
LAUSUNTO
Raision kaupungin lausunto, vastaukset ELYn esittämiin kysymyksiin sekä vastineet muistutuksiin ovat oheismateriaalina.
Liitteet |
1 |
Raision kaupungin lausunto E18 Raision keskustan tiesuunnitelmasta |
|
2 |
Muistutukset E18 Raision keskustan tiesuunnitelmasta |
|
3 |
Vastineet muistutuksiin |
Oheismateriaali |
13 |
E18 lausuntopyyntö, Raision keskusta |
|
14 |
E18 lausuntopyynnön täydennys |
|
15 |
Kaupungin sisäiset kommentit tiesuunnitelmasta |
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Eero Vainio
Kaupunginhallitus antaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle oheisen liitteen mukaisen lausunnon E18 Turun kehätien parantaminen Raision keskustassa –hankkeen tiesuunnitelmaan sekä vastineet muistutuksiin.
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Projekti-insinööri Timo Oja oli paikalla kokouksessa tämän pykälän käsittelyn ajan klo 21.47-22.07.
Sivistysjohtaja Leena Laakso poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana klo 21.52.
Tiedoksi |
|
Varsinais-Suomen ELY-keskus |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |