RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Infralautakunta
Pöytäkirja 26.08.2025/Pykälä 90
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Lausunto Turku-Uusikaupunki, radan perusparantaminen, ratasuunnitelmasta (VÄYLÄ/1841/04.01.01/2022)
Infralautakunta 26.08.2025 § 90
540/10.03.01.00/2025
Valmistelija: tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen Turku-Uusikaupunki tasoristeykset ja perusparantaminen, ratasuunnitelman, Raisio. Väylävirasto pyytää lausuntoa otsikon mukaisesta suunnitelmasta (ratalaki 22 a §). Ratasuunnitelma oli nähtävillä 24.4.2025 - 26.5.2025. Suunnitelmasta on tehty 14 kpl muistutuksia. Lausunnon antamisen määräaikaa on jatkettu 28.8.2025 asti.
Hankkeen päätavoitteena on, että tasoristeykset täyttävät Liikenteen turvallisuusviraston määräyksen Rautateiden infrastruktuuriosajärjestelmä (TRAFICOM/490734/03.04.02.00/2023). Tavoitteeseen pyritään riskienhallinnalla, tiejärjestelyillä sekä parantamalla tai poistamalla tasoristeyksiä. Suunnitteluratkaisujen tulee olla kaavan mukaisia tai ne eivät saa estää kaavan toteutumista myöhemmin.
Lisäksi tavoitteina ovat radan perusparantaminen mm. uusimalla radan alus- ja päällysrakennetta sekä parantamalla radan stabiliteettia eli vakavuutta, joilla varmistetaan radan liikennöitävyys tulevaisuudessa. Lisäksi tavoitteena on mahdollistaa henkilöliikenteen käynnistäminen tavoitenopeudella 100 km/h. Henkilöliikenteen käynnistymisen edellytyksenä on mm. henkilöliikenteen laitureiden ja laiturialueiden suunnittelu ja toteutus, jotka eivät sisälly tähän ratasuunnitelmaan.
Turku-Uusikaupunki perusparantamisen ratasuunnitelma on jaettu seitsemään erilliseen kuntakohtaiseen ratasuunnitelmaan. Tämä ratasuunnitelma sisältää Raision alueen toimenpiteet. Raision kaupungin pituus kyseisellä rataosalla on noin 7, 6 km. Tasoristeyksiä osuudella on 13 kpl, joista 4 on varoituslaitteella varustettuja. Stabiliteettiongelmia tällä välillä on noin kolmen kilometrin matkalla.
Ratasuunnitelmassa Ihalantien, Tahviontien ja Raisiontien tasoristeykset säilyvät nykyisellään (Kustavintien tasoristeys on Maskun kunnan alueella). Parannettavia tasoristeyksiä ovat Raision tehtaiden alueella oleva sekä Sippolan tasoristeys, johon esitetään kevyenliikenteen ylikulkusiltaa (ulkoilireitti). Poistettavia tasoristeyksiä on yhteensä 7 kpl: Leinikkikuja, Kerrola, Vanhatalo, Uurnatie, Laine, Piuhantie, Metsola.
Kerrolan kohdalla on olemassa oleva klv-yhteys Vanhalle Nuorikkalantielle. Vanhatalo ja Uurnatie ovat vanhoja tieyhteyksiä. Uurnatie, Laine ja Metsola ovat maatalousliittymiä. Uurnatien ja Somersojantien välille on suunniteltu uusi radansuuntainen tieyhteys.
Leinikkikujan poistaminen edellyttää uuden klv-yhteyden rakentamista. Ratasuunnitelmassa tutkittiin nykyisen ylityskohdan parantamista (ve1), mutta esim. odotustasanteet eivät lisää turvallisuutta huonojen näkymien vuoksi. Asemakaavassa on esitetty 2 vaihtoehtoista reittiä: yhteys Tontinkadulle (ve2) sekä rata-alueen alittava alikulu Peräkujan päähän (ve3).
Ratasuunnitelmassa esitettyjen ratkaisujen kokonaiskustannusarvio Raision alueella on 20,84 miljoonaan euroa, josta rakennusosien kustannusarvio on 14,64 miljoonaa euroa. Raision kaupungin osuudeksi kustannuksista esitetään 1,11 miljoonaa euroa. Esitetyt summat eivät sisällä arvonlisäveroa.
Raision kaupungin lausunto
Raision kaupunki hyväksyy Ratasuunnitelmassa esitetyt toimenpiteet pääosin.
Leinikkikujan nykyisen vartioimattoman tasoristeyksen korvaava yhteys Jäkäläpolun ja Tontinkadun kautta on aiheuttanut alueen asukkaissa vastustusta. Nykyinen yhteys palvelee pääosin Leinikkikujan koillispuolista aluetta. Muualta Metsäaron suunnalta tulevat voivat käyttää muita lähistöllä olevia nykyisiä reittejä. Esim. Syreenikadun kautta on yhteys Ihalantielle, jossa on turvalaittein varustettu radan ylitys. Toinen turvallinen kevyen liikenteen reitti kulkee Pernontien vieressä; Konsantiellä on alikulku Konsantien reunassa olevalle pyörätielle. Kaupunki esittää, että asemakaavassa olevaa korvaavaa yhteyttä ei esitetä ratasuunnitelmassa.
Ratasuunnitelmassa esitettyjen muiden tasokäytävien osalta ei ole huomautettavaa. Ratasuunnitelman muusta sisällöstä ei ole huomautettavaa.
Vastaukset Väyläviraston esittämiin kysymyksiin sekä vastineet muistutuksiin ovat liitteenä.
Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja
Päätösehdotus Infralautakunta toteaa lausuntonaan ratasuunnitelmasta yllä mainitun. Lautakunta antaa vastaukset Väyläviraston esittämiin kysymyksiin sekä vastineet muistutuksiin liitteiden mukaisesti.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |