RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 05.02.2024/Pykälä 38
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
2 | Lausunto E18 Naantali-Raisio tiesuunnitelma 30.1.2024 | |
3 | Vastineet muistutuksiin E18 Naantali-Raisio |
Lausunto, E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali-Raisio
Kaupunginhallitus 05.02.2024 § 38
1327/00.04.00/2023
Valmistelija: tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Väylävirasto on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL, 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman "E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali – Raisio”. Väylävirasto pyytää, että Raision kaupunki antaessaan lausunnon tiesuunnitelmasta 25.9.2023 päivätyn lausuntopyynnön mukaisesti, antaa myös oman vastineensa suunnitelmasta tehdyistä muistutuksista (Raision alueella 8 kpl). Lausunnon antamiselle on annettu määräaikaa 9.2.2024 asti. Tiesuunnitelma oli nähtävillä 29.9.-30.10.2023.
Tiesuunnitelman toimenpiteet sijoittuvat Raision alueella nykyisen Nesteentien sekä ns. Naantalin pikatien vaikutusalueelle. Suunnittelualue rajautuu kehätiellä lännessä Naantalin/Raision rajalle ja idässä Juhaninkujan liittymään. Suunnitteluosuuden pituus on noin 8,6 kilometriä.
E18 Turun kehätie parannetaan nykyisellä paikallaan korkealuokkaiseksi kaksiajorataiseksi eritasoliittymin varustetuksi pääväyläksi. Eritasoliittymiä rakennetaan 4 kpl. Jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä parannetaan ja ne risteävät pääteiden kanssa eritasossa. Rinnakkaisväyliä (katuja) rakennetaan n. 5,0 km. Meluntorjuntaa parannetaan koko suunnittelualueella. Lisäksi rakennetaan tarvittava liikenteenhallintajärjestelmä.
HANKKEEN TAVOITTEET
Suunnitteluperusteissa on määritelty hankkeelle seuraavat tavoitteet (ensisijaiset tavoitteet on lihavoitu):
- Pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuuden, toimintavarmuuden sekä matka-aikojen ennustettavuuden parantaminen.
- Nostetaan TEN-T ydinverkon satamien, terminaalien ja logistiikkakeskusten liikenneyhteydet keskeisen päätieverkon palvelutasoon.
- Säilytetään raideyhteys ja radan palvelutaso Naantalin jalostamolle.
- Liikennemäärien kasvusta huolimatta kuljetusten ja työmatkaliikenteen matka-aika ei kasva, matkanopeus on tasainen ja matka-ajan ennakoitavuus paranee nykyisestään.
- Parannetaan Turun seudun tärkeimmän poikkittaisyhteyden toimivuutta ja sujuvoitetaan elinkeinoelämän kuljetuksia.
- Vähennetään Raision keskustan läpiajoliikennettä Raisiontiellä.
- Parannetaan kantatie 40 (E18) jatkuvaksi Raisionlahden kohdalla.
- Edistetään joukkoliikenteen käytettävyyttä.
- Liikennekuolemien määrä puolittuu ja henkilövahinkoon johtavien onnettomuuksien määrä vähenee 50 % nykytilanteen tasosta (laskennallisesti).
- Parannetaan kävelyn ja pyöräilyn liikenneturvallisuutta.
- Tie sovitetaan maisema- ja kulttuuriympäristöihin.
- Teiden, tienpidon ja tieliikenteen haitat luonnonympäristölle ovat mahdollisimman pienet.
- Kehitetään kantatien 40 väylämiljöötä E18 Turun kehätie väylämiljöön kehittämisselvitys -raportin periaatteiden mukaisesti.
- Liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenevät.
- Valtioneuvoston periaatepäätöksen 993/1992 mukaiset melun ohjearvot eivät ylity hankkeen vaikutusalueen asuin- ja vapaa-ajankiinteistöillä eikä virkistys- ja luonnonsuojelualueilla (55 dB /45 dB).
- Maantie 12150 Raisio - Naantali lakkaa maantienä.
- Vähennetään päätien aiheuttamaa estevaikutusta etenkin kävelylle ja pyöräilylle.
- Uusiomateriaalien ja puurakenteiden käyttöä edistetään mahdollisuuksien mukaan.
- Hankkeen rakennuskustannustavoite on < 104 M€, (Maku 109,3 2010=100). Hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattava (hyöty-kustannussuhde yli 1).
E18 HANKKEEN YHTEYDESSÄ RAKENNETTAVAT / PARANNETTAVAT KADUT
Kehätien tasoliittymien poistamisen myötä tehdään laajat katujärjestelyt, jotka korvaavat myös kehätieltä poistuvia katuliittymiä. Suunnitelmassa esitetyistä kaduista ja katuina to-teutettavista jalankulku- ja pyöräilyteistä on laadittu samanaikaisesti tiesuunnitelman kans-sa katusuunnitelmat, jotka Raision kaupunki asettaa erikseen nähtäville ja hyväksyttäväksi maankäyttö ja rakennuslain mukaan.
- K4, Kaanaantie (kokoojakatu, Raisio). Katu alittaa Turun kehätien ja siltä on ramppiyhteydet Turun kehätielle. Kaanaantie yhdistää Turun kehätien Raision katuverkkoon. Kaanaantiellä on linja-autopysäkit Kaanaan eritasoliittymän pohjoispuolella.
- K5, Perttalantie (tonttikatu, Raisio). Perttalantie on nykyinen katu, jota muutetaan kadun pohjoispäässä. Se yhdistää Hahdenniementien Perttalantien varressa sijaitsevaan asuinalueeseen.
- K6, Hahdenniementie (kokoojakatu, Raisio). Katu toimii osana Turun kehätien varareittiä Kaanaan eritasoliittymän ja Krookilan eritasoliittymän välillä. Hahdenniementiellä on linja-autopysäkkipari Raisionlahden pienvenesataman läheisyydessä. Lisäksi kadulla on puolipuomeilla varustettu tasoristeys Viheriäisen raiteen kanssa.
- K7, Kaislatie (kokoojakatu, Raisio). Katu yhdistyy eteläpäässä Telakkatiehen (mt1882), jota kautta on yhteys Turun kehätielle Krookilan eritasoliittymän kautta.
- K8, Alhaistenojankatu (kokoojakatu, Raisio). Katu yhdistää Kaislatien (K7), Kaislakujan (K30) ja Patenttikadun (K9). Alhaistenojankadulla on linja-autopysäkkipari kadun itäpäässä. Katu toimii osana teollisuusalueen varareittiä.
- K9, Patenttikatu (kokoojakatu, Raisio). Katu yhdistää Alhaistenojankadun (K8) Raisionkaareen (K12). Patenttikatuun liittyy paalulla 900 Ystävyydenkatu (K10). Katu toimii osana teollisuusalueen varareittiä.
- K10, Ystävyydenkatu (tonttikatu, Raisio). Ystävyydenkatu on nykyinen katu, joka liittyy nykyään Turun kehätiehen, mutta jatkossa Patenttikatuun (K9).
- K11, Helpikatu (kokoojakatu, Raisio). Helpikatu on uusi katuyhteys, joka risteää puolipuomeilla varustettuna Viheriäisen raiteen kanssa ja yhdistää Montiskalankadun Hannankatuun.
- K12, Raisionkaari (kokoojakatu, Raisio). Katu ylittää Turun kehätien ja siltä on ramppiyhteydet Turun kehätielle.
- K13, Kalasvahantie (tonttikatu, Raisio). Katu on nykyinen asuinalueen tonttikatu, joka liittyy Perttalantiehen (K5).
- K14, Eeronkuja (kokoojakatu, Raisio). Eeronkujan nykyistä katuosuutta jatketaan länsipäässä kulkemaan Turun kehätien rinnalla. Se yhdistää Raisionkaaren (K12) Juhaninkujaan. Nykyisin kehätien varressa oleva linja-autopysäkkipari siirretään Eeronkujalle uimahallin eteen.
- K15, Nesteentie (kokoojakatu, Raisio). Kadun nykyistä sijaintia muutetaan Kaanaan eritasoliittymän järjestelyjen takia. Katu yhdistää Hahdenniementien (K6) Kaanaan eritasoliittymään. Katu on osa Turun kehätien varareittiä.
- K16, Telakanahde (kokoojakatu, Raisio). Katu yhdistää Telakkatien (mt 1882) Hahdenniementiehen (K6). Katu on osa Turun kehätien varareittiä.
- K17, Merilinja (kokoojakatu, Turku). Merilinja on nykyinen katu, joka yhdistää Telakkatien (K19) ja Upalingontien (K18).
- K18, Upalingontie (kokoojakatu, Turku/Raisio). Upalingontie on nykyinen katu, joka kulkee osittain Turun ja Raision alueella. Katu alittaa Naantalintien (mt 185).
- K30, Kaislakuja (tonttikatu, Raisio). Kaislakuja on nykyinen katu, joka Alhaistenojankatuun (K8).
- K31, Krookilantie (kokoojakatu, Raisio). Krookilantie on nykyinen katu, joka liittyy Hahdenniementiehen (K6) ja Arhokatuun (K32).
- K32, Arhokatu (kokoojakatu, Raisio). Arhokatu on nykyinen katu, joka muuttuu Krookilantien (K31) liittymässä Hahdenniementieksi (K6).
- K33 ja K35, Montiskalankatu (kokoojakatu, Raisio). Montiskalankatu on nykyinen katu, jonka linjausta muutetaan uuden Helpikadun (K11) liittymän kohdalla.
- K34, Arhokuja (kokoojakatu, Raisio). Arhokuja on nykyinen katu, joka yhdistää Montiskalankadun Maitotien alikulkukäytävän kautta Turun kehätien alittavaan K9J:n.
- K36, Alhaistentie (tonttikatu, Raisio). Alhaistentieltä on nykyään tasoliittymä Turun kehätielle. Tiesuunnitelmassa tämä liittymä poistetaan ja Alhaistentiestä tulee päättyvä katu, jonka päähän on esitetty kääntöpaikka.
- K40, Puhdistamonnousu (tonttikatu, Raisio). Puhdistamonnousu on uusi katuyhteys, joka yhdistää Temppelivuoren kiinteistöt Hahdenniementiehen (K6).
- K43 (Raisio), on uusi huoltoreittiyhteys Kaislatieltä (K7) Raisionlahden luonnonsuojelualueelle.
JALANKULKU- JA PYÖRÄILYTIET
- K5J (Raisio), joka on Telakkatien (mt 1882) rinnalla kulkeva yhteys J5:n ja Hahdenniementien (K6) välillä.
- K6J (Raisio), joka on yhteys Helpikadun (K11) ja Raisionkaaren (K12) välillä.
- K7J (Raisio), joka alittaa Naantalintien (mt 185) ja on yhteys Hahdenniementien (K6) ja Telakkatien (mt 1882) välillä.
- K9J (Raisio), joka on yhteys Maitotien alikulkukäytävän (S28) kautta Turun kehätien alitse.
- K12J (Raisio), joka on yhteys Raisionkaaren (K12) ja Purokadun välillä.
- K14J (Raisio), joka on yhteys Eeronkujan (K14) ja Paloaseman alikulkukäytävän (S33) välillä.
- K18J (Raisio/Turku), joka on Upalingontien (K18) rinnalla kulkeva yhteys, joka liittyy Telakkatiehen (K19).
- K30J (Raisio), joka on nykyinen yhteys Alhaistenojankadulta (K8) pohjoisen suuntaan.
- K32J (Raisio), joka on uusi yhteys Arhokadulta (K32) Arhokujan (K34) jatkeena olevalle K9J:lle.
- K40J (Raisio), joka yhdistää jalankulku- ja pyöräliikenteenväylän (J1) Kaanaantiehen (K4).
- K41J (Raisio), joka yhdistää jalankulku- ja pyöräliikenteenväylän (J1) Kaanaantiehen (K4).
- K42J (Raisio), joka on yhteys linja-autopysäkille Kaanaantieltä (K4).
- K43J (Raisio), joka on ulkoilureitti Turun kehätien ramppeineen, J1:n, Viheriäisen raiteen ja Hahdenniementien (K6) alitse.
- K44J (Raisio), joka on yhteys Paloaseman alikulkukäytävän (S33) kautta Turun kehätien alitse.
- K45J (Raisio), joka on uusi yhteys Nesteentieltä (K15) Mikkolantielle.
RADAT
Suunnittelualueella sijaitsee kolme ratalinjausta: Turku–Uusikaupunki-rata, Viheriäisen raide ja Raisio–Naantali-rata.
Turku–Uusikaupunki-radalla km 206+030 sijaitseva Kemppilän alikulkusilta (Nesteentie, Raisio) uusitaan. Uusiminen suoritetaan nykyiselle paikalleen eikä uutta ratalinjausta tarvita (S29, piirustusnro T214-5; tyyppipoikkileikkaus ja rataprofiili).
Viheriäisen raide linjataan uuteen paikkaan välillä km 206+500–208+000 ja uusitaan välillä km 206+100–208+800. Radan geometria suunnitellaan nopeudelle 50 km/h, kaarteisiin lasketaan siirtymäkaaret ja kaarrekallistukset suunnitellaan mahdollisimman lähelle tasapainonopeutta. Radan siirron yhteydessä poistetaan tasoristeyksiä viisi ja tilalle rakennetaan kaksi uutta vartioitua tasoristeystä (suunnitelmakartat T214-3 – T214-5). Radasta on esitetty tyyppipoikkileikkaus ja profiili.
HANKKEEN VAIKUTUKSET
Hanke parantaa valtakunnallisen tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta, toimintavarmuutta sekä matka-aikojen ennustettavuutta. Hanke yhdistää nykyistä paremmin alueen satamat, terminaalit ja logistiikkayhteydet keskeiseen päätieverkkoon ja kehittää kuljetusjärjestelmän palvelutasoa.
Seudullisella ja paikallisella tasolla E18 Turun kehätie välillä Naantali–Raisio -hanke parantaa Turun seudun poikittaisyhteyden sujuvuutta. Hankkeen myötä alueen liikenne muuttuu turvallisemmaksi, kun päätien tasoliittymät korvataan eritasoliittymin. Hanke parantaa myös alueen joukkoliikenne- sekä jalankulku- ja pyöräliikenneyhteyksiä. Erityisesti jalankulun- ja pyöräliikenteen runkoreitti Naantalin ja Raision välillä muuntuu turvallisemmaksi, kun tasoliittymät päätien kanssa poistuvat. Runkoreitti on koko yhteysväliltään esteetön.
Tiesuunnitelmassa esitetään meluntorjuntaratkaisua, jolla pyritään pääsemään VNp 993/1992 mukaisiin melutason ohjearvoihin alueilla, joilla se on kustannustehokasta. Alueilla, joilla ohjearvoon pääseminen ei ole ollut mahdollista, on meluntorjunta mitoitettu niin, että tiesuunnitelma ei saa heikentää melutilannetta nykyisestä missään tai melutasojen tulee alentua nykyisestä.
Hulevesien viivytys- ja lasketusaltaat, kompensoivat lisääntyvästä vettä läpäisemättömästä pinnasta aiheutuvaa hulevesivirtaamien kasvua, joten tien rakentamisen vaikutukset alapuolisten kuivatusjärjestelyjen kapasiteetin riittävyyteen (uomat, rummut, hulevesiviemäriverkostot) arvioidaan vähäisiksi. Lisäksi sivuojiin toteutetaan viivytysrakenteita pienentämään tieltä tulevien hulevesien aiheuttamaa pysyvää kuormitusta vesistöille.
Hankkeessa uusitaan Raisionlahden ylittäviä siltoja, joiden sijainti ja lukumäärä muuttuu. Työt sijoittuvat rajatulle alueelle ja samentumahaitta on vähäistä, joten vesieliöstöön kohdistuvat vaikutukset arvioidaan vähäisiksi ja paikallisiksi. Työn aikaiset vaikutukset vesiympäristöön ovat niin vähäisiä, ettei vesimuodostumaan ekologiseen ja kemialliseen tilaan aiheudu kielteistä vaikutusta eikä hanke vaaranna tavoitetilan saavuttamista.
Tiesuunnitelmassa esitettyjen ratkaisujen myötä liikennöinti Turun kehätiellä helpottuu ja sujuvoituu. Kulkuyhteydet valtakunnallisesti ja seudullisesti tärkeään Naantalin satamaan helpottuvat. Myös liikennöinti Turun satamaan helpottuu, kun sekä tämän tiesuunnitelman että Raision keskustan tiesuunnitelman ratkaisut on toteutettu.
KUSTANNUKSET
Tiesuunnitelmassa esitettyjen ratkaisujen kokonaiskustannusarvio on 252,8 M€ hintatasossa 140 (MAKU 2015 = 100). Valtion osuus kustannuksista on 227,4 M€, Fintraffic Oy:n osuus 2,3 M€, Naantalin kaupungin 3,3 M€ ja Raision kaupungin 3,9 M€. Laite- ja johtosiirtojen kustannusten osuus on 15,9 M€. Raision Vesi Oy:n arvioidut kustannukset johtosiirroista ovat 5,7 M€, kaukolämmön siirron osuus 1,0 M€ ja Vesilaitos kuntayhymä Raisio-Naantalin osuus 1,1 M€.
Hankkeen yhteiskuntataloudellista kannattavuutta on arvioitu hankearvioinnin yhteydessä laadittuun kannattavuuslaskelmaan perustuen. Hankkeen hyötykustannussuhde on 0,75. Rahamääräisesti merkittävimmät hyötyerät ovat tienkäyttäjille henkilöautoliikenteelle kohdistuvat aika- ja ajoneuvokustannussäästöt. Merkittäviä hyötyeriä ovat myös raskaan liikenteen aika- ja ajoneuvokustannussäästöt sekä onnettomuuskustannussäästöt.
euroksi.
LAUSUNTO
Raision kaupungin lausunto, vastaukset Väyläviraston esittämiin kysymyksiin sekä vastineet muistutuksiin ovat liitteenä.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio
Päätösehdotus Kaupunginhallitus antaa Väylävirastolle oheisen liitteen mukaisen lausunnon E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali-Raisio –hankkeen tiesuunnitelmaan sekä vastineet muistutuksiin.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |