RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Infralautakunta (1.8.2021 - 31.5.2025)
Pöytäkirja 05.10.2021/Pykälä 20
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Infralautakunnan talousarvio 2022 |
|
Asianro 968/02.02.00/2021 |
§ 20
Infralautakunnan talousarvio 2022 ja taloussuunnitelma 2023 - 2024
Hallintopäällikkö Anne Rantala 20.9.2021:
Kaupunginhallituksen talousarvioraami vuodelle 2022
Kaupunginhallitus käsitteli talousarviokehystä vuoden 2022 talousarvioksi kokouksissaan 31.5.2021 177 § ja 30.8.2021 287 §.
Raision kaupungin vuoden 2020 tilikausi muodostui kahden alijäämaisen vuoden jälkeen 7,3 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi. Vuoden 2020 positiivisen tuloksen seurauksena taseen ylijäämäksi muodostui 17,1 miljoonaa euroa. Hyvän tuloksen taustalla on kuitenkin kertaluonteiset erät, kuten pandemiasta johtuvat suuremmat valtionosuudet ja satunnaiset tuotot, joita ilman vuoden 2020 tilikauden tulos olisi ollut negatiivinen. Pidemmällä aikavälillä tarkasteltaessa kaupungin talous on edelleen rakenteeltaan negatiivinen.
Tulevaisuudessa kaupungin palvelutuotannon suurimmat muutokset toiminnan ja talouden kannalta liittyvät sote-uudistukseen ja sivistystoimen palveluverkkouudistukseen. Kaupungin investoinnit kasvavat tällä vuosikymmenellä sivistyskeskuksen palveluverkkoselvityksen edellyttämien toimenpiteiden ja E18-tiehankkeen johdosta merkittävästi.
Talouden tasapainottaminen, tuottojen ja kulujen tasapainon sekä talouden pitkäaikaisen tasapainon saavuttaminen on tärkeää, jotta voidaan turvata palvelutuotanto ja mahdollistaa tulevaisuuden investoinnit, joita kaupunki kehittyäkseen tarvitsee.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi päätöksellään 12.4.2021 § 52 vuosien 2021–2023 tavoitteelliseksi sopeutusmääräksi 3,3 miljoonaa euroa. Vuodelle 2021 kohdistuvat sopeutustoimet on huomioitu vuoden 2021 talousarviossa talousarviomuutoksena. Vuoden 2022 sopeutustoimet kohdistetaan lautakunnittain vuoden 2022 talousarvion valmistelussa ja vuoden 2023 sopeutustoimet vuoden 2023 talousarvion valmistelussa. Infralautakunnan sopeutustoimet on huomioitu talousarvioehdotuksessa valtuuston päätöksen mukaisesti.
Vuoden 2022 talousarvion ohjeellisessa kehyksessä oletuksena on tulojen ja menojen 1,5 %:n kasvu. Toimialojen tulee pyrkiä mahdollisimman pieneen kulukasvuun niiden kuluerien osalta, joita ei ole erikseen säädetty, jotta on mahdollista toteuttaa säädellyt ja välttämättömät toiminnalliset muutokset.
Henkilöstökulujen osalta kunta-alan palkkasopimukset ovat voimassa helmikuun 2022 loppuun saakka. Henkilöstöpalvelut on arvioinut palkkojen korotusvaraksi 1,5 %. Henkilöstökulujen kasvu tarkentuu, kun virka- ja työehtosopimusneuvottelut ovat ratkenneet.
Raision kaupungin väkiluku jatkaa positiivista kasvua. Väkiluvun ennustetaan kasvavan vuosittain yhden prosentin. Vuoden 2022 lopun väkilukuarvio on 24.898 asukasta.
Raami perustuu talousarvionäkymiin, jossa verotulot kehittyvät positiivisesti, kaupungin toimintatuotot laskevat maan hallituksen päätösten seurauksena ja toimintamenot kasvavat muun muassa koronan hoidon, väestönkasvun ja hoitajamitoituksen noston seurauksena. Lisäksi kaupungissa on tarve vahvistaa digitalisaatiota ja kaupunkitasoisia prosesseja ja järjestelmiä.
Kaupunginhallituksen raamiehdotus tähtää positiiviseen tulokseen. Nykyisin veroprosentein laadittu raamiehdotus on seuraava:
Tuloslaskelma M€ |
TP2020 |
TAM2021 |
ENN2021 |
TAE2022 |
|
|
|
|
|
Toimintatuotot |
40,2 |
39,7 |
40,0 |
38,8 |
Toimintakulut |
-170,2 |
-175,3 |
-177,6 |
-179,9 |
Toimintakate |
-130,1 |
-135,6 |
-137,6 |
-141,1 |
|
|
|
|
|
Vuosikate |
13,8 |
9,2 |
9,7 |
8,3 |
|
|
|
|
|
Taustaoletusten mukainen tulos |
7,3 |
1,4 |
2,0 |
0,2 |
|
|
|
|
|
Taseen kertynyt yli-/alijäämä |
17,1 |
18,6 |
19,1 |
19,3 |
Lautakuntakohtainen talousarviokehys on seuraava:
Raision kaupunki, lautakunnat |
|
TAE2022 |
|
Ulkoiset tuotot ja kulut, M€ |
Tuotot |
Kulut |
Netto |
|
|
|
|
Kaupunginhallitus |
|
|
|
Kh, konserni |
2,0 |
-7,4 |
-5,4 |
Kh, kaupunkikehitys |
2,6 |
-2,0 |
0,6 |
|
|
|
|
Lupalautakunta |
0,8 |
-1,3 |
-0,5 |
|
|
|
|
Infralautakunta |
3,4 |
-22,1 |
-18,7 |
|
|
|
|
Sivistyslautakunta |
3,1 |
-36,0 |
-32,9 |
|
|
|
|
Vapaa-aikalautakunta |
0,6 |
-3,7 |
-3,1 |
|
|
|
|
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
26,2 |
-107,3 |
-81,1 |
|
|
|
|
Koko kaupunki |
38,8 |
-179,9 |
-141,1 |
Infralautakunnan talousarvioehdotus
Lautakuntien talousarviopohjat on yhdenmukaistettu vuoden 2022 talousarviossa. Talousarvioehdotus sisältää elinvoima- ja kilpailukykytoimialan strategiset tavoitteet vuodelle 2022, infralautakunnan toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2022, kuvauksen infralautakunnan tulevasta vuodesta ja olennaisista talousarvioon vaikuttavista seikoista sekä määrärahaehdotukset. Kunnallisteknisistä palveluista, tilapalveluista ruokapalveluista sekä yhteisistä palveluista on esitetty palvelun perustehtävä, palvelulupaus ja toiminta vuonna 2022. Lisäksi palveluista on esitetty palvelun tavoitteet ja määrärahaehdotukset.
Riskianalyysi laaditaan toimielimittäin osana talousarvioprosessia kaupunginhallituksen hyväksymän (KH 14.12.2020 § 382) Raision kaupunkikonsernin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeen mukaisesti. Riskien arviointi ja raportointi kytketään kiinteästi vuosittaiseen toiminnan ja talouden suunnittelu- ja raportointiprosessiin. Selonteko riskienhallinnasta laaditaan toimielimittäin tilinpäätöksen yhteydessä. Selonteossa arvioidaan nyt talousarvion yhteydessä tehdyn riskienhallinnan analysoinnin onnistumista, riskien toteutumista ja onnistumista riskienhallinnassa.
Käyttötalous
Infralautakunnan talousarvioraami vuodelle 2022 on tulojen osalta 3,4 M€, menojen osalta -22,1 M€ ja netto -18,7 M€. Kaupungin oman toiminnan osalta raamitavoite toteutuu.
Kaupungin väestönkasvu ja pandemiatilanne tuovat toiminnallisia muutoksia infralautakunnan talouteen. Pelastustoimen kuntaosuudet ovat asukaslukuperusteisia. Pandemian ennustetaan rokotusten myötä hellittävän, joten joukkoliikenteen matkustajamäärien odotetaan palautuvan pandemiaa edeltävälle tasolle. Tällöin korona-aikana poistetut linjaliikenteen vuorot palautetaan normaaliliikenteen tasolle.
Infralautakunnan talousarvioehdotukseen ei sisälly esityksiä henkilöstösuunnitelmaan, eikä henkilöstölisäyksiä. Vuoden 2022 henkilötyövuosien määräksi on arvioitu 171,7 henkilötyövuotta. Talousarvioehdotukseen sisältyy henkilöstöhallinnon arvioima 1,5 %:n palkankorotusvara.
Infralautakunnan talousarvioehdotus tulojen osalta on 3,4 M€, menojen osalta -22,4 M€, jolloin netto on -19,0 M€. Erotus johtuu seudullisten palvelujen muutoksista eli joukkoliikenteen linjojen normalisoitumisesta pandemiaa edeltävälle tasolle ja väestönkasvun vaikutuksista pelastustoimeen.
Investoinnit
Käyttöomaisuus
Talousarvion investointisuunnitelma sisältää esitykset käyttöomaisuusirtaimistohankinnoista. Käyttöomaisuuteen sisältyvä irtaimisto käsittää irtaimiston, jonka hankintakohtainen hinta on yli 10.000 euroa (alv. 0 %) Hankintaa vastaava määräraha merkitään talousarvion investointisuunnitelmaan käyttötaloudesta erillisenä määrärahana. Käyttöomaisuusirtaimiston ta-22 hankintaesitykset ovat yhteensä 230.500 euroa
Investointisuunnitelma
Oheismateriaalin kohdassa 2 on esitetty investointisuunnitelma, joka sisältää infralautakunnan sitovat kunnallistekniikan ja tilapalvelujen hankkeet. Investointisuunnitelmassa kunnallistekniikan hankkeisiin sisältyvät vain katujen rakentamiseen ja saneeraukseen kuuluvat osuudet ilman vesihuoltoa. Vesihuollon hankkeista päättää Raision Vesi Oy.
Riskienarviointi ja hallinta
Infralautakunnan riskienarviointi ja hallinta on esitetty oheismateriaalin kohdassa 3.
Oheismateriaali |
1 |
Infralautakunnan talousarvio 2022 |
Päätösehdotus Va. tekninen johtaja Timo Oja
Infralautakunta esittää vuoden 2022 talousarvioehdotuksensa kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi oheismateriaalin kohtien 1. käyttötalous, 2. investoinnit ja 3. riskienarviointi ja -hallinta mukaisesti.
Päätös Keskustelun kuluessa Sari Suominen esitti Venla Käyhkön kannattamana, että hanke 3010 Raisionkaaren jatke poistetaan investointisuunnitelmasta. Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa oli tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat pohjaehdotuksena olevaa esittelijän ehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Suomisen tekemää ehdotusta äänestävät ei. Äänestystavaksi hyväksyttiin nimenhuutoäänestys.
Äänestyksessä annettiin seitsemän jaa-ääntä (Aaltonen, Arsalo, Aso, Dahlgren, Efe, Myllymäki ja Rantanen) ja kaksi ei-ääntä (Suominen ja Käyhkö). Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotus hankkeen 3010 Raisionkaaren jatke sisällyttämisestä investointisuunnitelmaan oli tullut lautakunnan päätökseksi.
Infralautakunta päätti yksimielisesti, että infralautakunnan talousarvioon kohtaan 1.3.3. Palvelun tavoitteet lisätään strategiseksi kaupunkitasoiseksi tavoitteeksi kohta Toiminta- ja päätöksentekokyky + uudistuminen. Kohdan toiminnallinen tavoite on puistokummitoiminnan kehittäminen ja aktivointi. Kärkitoimenpide on puistokummien määrän lisääminen. Mittari on puistokummien määrä.
Muilta osin tämä asia hyväksyttiin esittelijän päätösehdotuksen mukaisesti.
Tiedoksi |
|
Kaupunginhallitus |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |