RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 24.02.2020/Pykälä 21
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginhallitus |
§ 40 |
10.2.2020 |
|
Asianro 1045/00.04.01/2018 |
§ 21
Valtuutettu Jonni Moislahden ym. valtuutettujen aloite koskien Raision ja Ruskon sotepalveluiden yhteistoimintasopimukseen liittyvää selvitystä
Päätöshistoria
Kaupunginvaltuusto 15.10.2018 135 §
Valtuutettu Jonni Moislahti jätti seuraavan aloitteen:
”Raisio on tuottanut jo vuosia Ruskolle sotepalvelut yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Raisio on mukana myös monissa muissa ylikunnallisissa sopimuksissa ja yhtiöissä. Valitettavasti monissa näissä olemme joutuneet kantamaan muita suurempia kustannuksia.
Pyydämme perusteellista selvitystä Raisio-Rusko soten yhteistoimintasopimuksen plussista ja miinuksista Raision kaupungin sekä raisiolaisten veronmaksajien kannalta tarkasteltuna. Lisäksi pyydämme näiden perusteella arviointia sopimuksen järkevyydestä toiminnallisesti ja taloudellisesti Raisiolle tulevaisuudessa. Kustannustenjako tapahtuu nyt tapahtumaperusteisesti. Onko myös mm. sote palvelujen tuottamiseksi tarvittavien hallinnon, tukitoimintojen ja kehittämistyön, jne. sivu/piilokulujen osalta kustannukset jaettu? Vai kantaako Raisio mahdollisesti joistain potilastyön tai sosiaalipalvelujen suorista tai epäsuorista kustannuksista itse isomman siivun taikka jopa kokonaan kustannukset itse?
Raisiossa 15.10.2018
Jonni Moislahti Jukka A. Rantala
Niina Puoskari Helena Viljanen
Tanja Parkko Pipsa Allén
Elisa Vuorinen Kaisaleena Lilja
Janette Broberg Eeva Savola
Jukka Rantala Jari Pulkkinen
Merja Niemi Mikko Kangasoja
Markus Maunula Tuija Hyytiä
Mika Koivisto Jouni Mäki
Eija Erasvuo”
Päätös Aloite merkittiin pöytäkirjaan ja lähetettiin kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
Kaupunginhallitus 29.10.2018 § 383
”- - -
Kaupunginhallitus lähettää - - - valtuutettu Jonni Moislahden aloitteen koskien Raision ja Ruskon sotepalveluiden yhteistoimintasopimukseen liittyvää selvitystä sosiaali- ja terveyskeskuksen valmisteltavaksi, - - -”
Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta 21.8.2019 114 §
Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg ja talouspäällikkö Sami Koskikallio:
Kaupunginhallitus on kokouksessaan 29.10.2018 § 383 päättänyt lähettää valtuutettu Jonni Moislahden aloitteen koskien Raision ja Ruskon sote-palveluiden yhteistoimintasopimukseen liittyvää selvitystä sosiaali- ja terveyskeskuksen valmisteltavaksi.
Yhteistoimintasopimus sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä Raision kaupungin ja Ruskon kunnan välillä on tullut voimaan 1.1.2009. Raision kaupunki on isäntäkunta ja Ruskon kunta on sopimuskunta. Sopimuksen mukaan Raision kaupunki järjestää Ruskon kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut.
Ruskon kunta maksaa joka kuukausi Raision kaupungille tasaerälaskun mukaisen summan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta. Toteuman ja maksuosuuden tarkistus tehdään joka vuosi tilinpäätöksen yhteydessä. Ruskon maksuosuus perustuu suoritteiden mukaiseen palvelujen käyttöön.
Ruskon kunnan kuukausittain maksama tasaerälaskun suuruus saadaan Maisema-järjestelmän avulla. Talousarvion teon yhteydessä huomiota kiinnitetään eurojen lisäksi myös suoritteisiin. Taloussuunnitteluohjelmassa olevat eurot siirretään myös Maisema-palveluun ja Maisema-palveluun kirjattujen suoritteiden avulla saadaan Raision ja Ruskon luvut (toimintakulut ja toimintatuotot) erotettua tarkasti toisistaan.
Maksuosuuden laskemista varten jokaisesta palvelualueesta kerätään Ruskoa koskevat toimintakulut, joista vähennetään Ruskoa koskevat toimintamenot ja näihin nettotoimintakuluihin lisätään Ruskoa koskevat poistot sekä sosiaali- ja terveyskeskuksen hallinnon osuus. Hallinnon osuus on ollut viime vuosina 15-17 prosentin välillä hallintopalveluiden nettotoimintakuluista.
Näin muodostunut summa on talousarvionmukainen Ruskon maksuosuus (koko vuosi), joka laskutetaan Ruskon kunnalta.
Tilinpäätöksessä tehdään sama prosessi, mutta tilinpäätöseuroilla ja -suoritteilla. Näin saadaan laskettua Ruskon todellinen sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttö tilivuoden aikana.
Näin muodostunutta Ruskon lopullista maksuosuutta verrataan talousarviosta laskettuun maksuosuuteen. Jos talousarvioon perustuva maksuosuus on suurempi kuin tilinpäätöksen mukainen maksuosuus niin Ruskon kunnalle palautetaan näiden erotus. Jos puolestaan tilinpäätöksen mukainen maksuosuus on suurempi kuin talousarvion mukainen maksuosuus niin Ruskon kunnalta laskutetaan näiden erotus.
Maksuosuuksien väliset euromääräiset erot syntyvät juuri toiminnassa tapahtuvien muutosten vuoksi eli toiminta ei aina mene niin kuin talousarviossa on arvioitu. Yksi suurimmista Ruskon maksuosuuteen vaikuttavista seikoista on erikoissairaanhoito ja sen kehitys tilikauden aikana. Suurista palvelualueista myös hoito- ja hoivapalveluilla on vaikutusta Ruskon maksuosuuden muutoksiin.
Valtuustoaloitteessa pyydetään sopimuksen tarkastelua Raision kaupungin ja raisiolaisten veronmaksajien näkökulmasta. Sopimuksen myönteisenä asiana voidaan pitää laajempaa väestöpohjaa ja palveluverkostoa.
Ns. Paras-laki velvoittaa kunnat järjestämään sote-palvelut riittävällä, vähintään noin 20.000 asukkaan väestöpohjalla. Tätä velvoitetta on jatkettu lailla, jonka tarkoituksena on estää yhteistoiminta-alueiden purkaminen.
Lakia kuntien ja kuntayhtymien väliaikaisesta rajoittamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa (548/2016, muutettu lailla 1057/2017) voimassaoloa jatkettiin vuoden 2022 loppuun saakka (1326/2018). Myös ns. Paras-lakia jatkettiin vuoden 2020 loppuun saakka (1327/2018). Lait tulivat voimaan 1.1.2019.
Laissa 1327/2018 puhutaan yhteistoimintavelvoitteen jatkamisesta. Tällä lailla jatketaan kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain (169/2007) 5, 5 a ja 5 b §:n soveltamista sekä valtioneuvoston mainitun lain 5 a §:n tai 15 §:n 2 momentin nojalla määräämien perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteistoimintavelvoitteiden voimassaoloa vuoden 2020 loppuun. Kunnan ei kuitenkaan tarvitse siirtää mainitun lain 5 §:ssä tarkoitetun yhteistoiminta-alueen hoidettavaksi sellaisia tehtäviä, joita se on hoitanut tämän lain voimaan tullessa.
Päätösehdotus Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg
Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.
Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan kokouksessa.
Päätös Lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi. Uudelleen valmistelussa toivotaan tuotavan esille yhteistoiminnan hyviä puolia, mutta myös kehitettäviä seikkoja.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta 5.2.2020 5 §
Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg 21.1.2020
Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta on asian palautuspäätöksessään edellyttänyt tuotavan esille yhteistoiminnan hyviä puolia ja kehitettäviä seikkoja.
Yhteistoiminnan myönteisinä puolina voidaan mainita raisiolaisten osalta ikäihmisten tehostetun palveluasumisen paikkojen käyttö Ruskon kunnan alueella. Tällä hetkellä Ruskon tehostetun palveluasumisen yksiköihin on sijoitettu 23 raisiolaista asukasta. Raisiolle on hyötyä myös siitä, että Ruskon lääkärit osallistuvat osastokiertoon viikonloppuisin ja toimivat tarvittaessa päivystäjinä.
Molemmille kunnille on etua siitä, että sosiaali- ja terveyspalveluja koskevat hankinnat voidaan toteuttaa ja kilpailuttaa yhdessä. Näin saadaan suurempi hankintavolyymi ja saadaan parempia tarjouksia eri palvelutoimittajilta. Samalla säästyy myös työaikaa, kun hankintoja ei tarvitse molempien kuntien kilpailuttaa.
Molemmille kunnille on hyötyä yhteistoiminnasta myös erilaisissa kriisi- ja hätätilanteissa. Sijaisten käyttö puolin ja toisin on mahdollista yhteistoiminta-alueen sisällä. Päivystys- ja kiirepotilaita voidaan ottaa vastaan kummankin kunnan terveysasemilla tarvittaessa.
Ruskolle on hyötyä Raision tarjoamasta laajemmasta perustason sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoimasta. Yhteistoiminta-alue mahdollistaa myös ruskolaisten osallistumisen organisaation järjestämiin koulutuksiin.
Kehitettävänä asiana voi mainita yhteistoiminta-alueen aiheuttavan ison työmäärän taloushallintoon. Raision ja Ruskon kulujen erottelemisen ajantasaisuuteen pitää jatkossa myös panostaa entistä enemmän.
Sote-palvelujen yhteistoiminta-alueita koskevan Paras-puitelain velvoitteita jatketaan vuoden 2023 loppuun. Jatkaminen liittyy sote-uudistukseen ja tulevien maakuntien toimintamahdollisuuksien turvaamiseen. Lain tavoitteena on estää epätarkoituksenmukaiset uudelleenjärjestelyt ennen uuden sote-uudistuksen voimaantuloa sekä varmistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuus.
Päätösehdotus Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg
Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.
Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan kokouksessa.
Päätös Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastettiin kokouksessa.
Kaupunginhallitus 10.2.2020 40 §
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
Kaupunginhallitus päättää
- merkitä aloitteeseen annetun vastauksen tiedokseen ja
- saattaa sen valtuuston tietoon ja esittää valtuustolle, että se toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.
Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.
Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Päätösehdotus Kaupunginhallitus
ehdottaa valtuustolle, että valtuusto merkitsee aloitteeseen annetun vastauksen tiedokseen ja toteaa valtuustoaloitteen loppuunkäsitellyksi.
Päätös
Kaupunginhallituksen tekemä ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksi |
|
Jonni Moislahti |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |