RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 06.05.2019/Pykälä 160
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lausuntopyyntö sairaanhoitopiirin toiminnan kehittämisestä 2020 | |
Digistrategialuonnos 2019-2023 | |
Toiminnalliset tavoitteet 2019 |
|
Asianro 500/00.04.01/2019 |
§ 160
Lausunto sairaanhoitopiirin toiminnan ja talouden kehittämisestä
Vs. kaupunginsihteeri Sanna Tammilehto:
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri pyytää 1.4.2019 saapuneella kirjeellään jäsenkunniltaan lausuntoa taloutensa ja toimintansa kehittämisestä.
Kaupunginjohtaja Ari Korhonen, sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg ja johtava ylilääkäri Arto Raassina:
Toiminnan ja talouden kehittäminen
Raision kaupunki tuottaa Raision kaupungin ja Ruskon kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut. Lausunnossa käsitellään tämän yhteistoiminta-alueen kannanotot sairaanhoitopiirin toiminnasta.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talouden vakauttamisohjelma on ollut tärkeä ja se on näkynyt myös kuntien maksuosuuksien maltillisena kehityksenä. Raision osalta kahtena viimeisenä vuotena tilinpäätös on ollut alle budjetoidun. Tämä vuoden kustannuskehitys on kuitenkin ollut koko alkuvuoden liian suurta. Raision käyttö olisi +11 % yli tasaerälaskutuksen, mikä merkitsisi yli kolmen miljoonan euron lisälaskua vuoden lopussa. Lisäksi voimakkaita kasvulukuja on myös muilla alueen suurilla kaupungeille kuten Naantalilla, Kaarinalla, Liedolla, Salolla ja Turulla. Sairaanhoitopiirin tulee esittää neuvotteluissa tarkempi ennuste, mihin kuluvan vuoden käyttö perustuu ja miten sitä voidaan sairaanhoitopiirin toimesta vielä loppuvuoden osalta hillitä. Jäsenkuntien talous ei kestä näin suuria äkillisiä nousuja.
Myös jatkossa kasvun on oltava hyvin maltillista. Sairaanhoitopiirin tulisi tarkemmin läpikäydä kuntaneuvotteluissa mahdollisten kiinteistöinvestointien vaikutuksia tuleviin kustannuksiin. Lähtökohtana on pidettävä esitettyä korkeintaan 2 % kustannusnousua vuonna 2020. Mikäli on realistista alentaa kasvuprosenttia, se tulee tehdä.
Tärkein työväline kustannuskehityksen hillitsemiseen on toimivat hoitoketjut. Hoitoketjutyöhön kuntien ja sairaanhoitopiirin yhteistyössä tulee panostaa nykyistä enemmän. Hoitoketjujen kehittäminen tulee perustua yhteisiin sopimuksiin työnjaosta sairaanhoitopiirin ja kuntien välillä.
Turun kehyskuntien rooli sairaanhoitopiirin palveluverkoston kehittämisessä on jäänyt epäselväksi. Kehyskunnilla ei ole aluesairaalaa, joka tuottaisi perustason erikoissairaanhoidon palveluja. Muutenkin keskustelua ei sairaanhoitopiirin johdon kanssa ole tapahtunut kuin kuntaneuvotteluissa. Mikä on sairaanhoitopiirin suunnitelma palveluverkostosta Turun kehyskuntien osalta jatkossa?
Olemme kehittäneet omaa toimintamme hoidonporrastuksen osalta. Terveyskeskuksissa hoidetaan virka-aikana kiireelliset potilaat niin, että virka-aikana ei potilaita ohjata yhteispäivystykseen ilman erikoissairaanhoidon tarvetta. Vuodeosastoillemme ei ole jonoja ja emme ole joutuneet maksamaan siirtoviivemaksuja jonottavista potilaita.
Potilastietojärjestelmän kehittäminen maakunnan tasolla on suuri ja kallis hanke, joka vaatii yhteistyötä. Raision kaupungin sosiaali- ja terveyskeskus ei ole ollut mukana työryhmissä, jossa tätä hanketta on valmisteltu. Sitoutuminen hankkeeseen vaatii lisää tietoa ja yhteistä valmistelua.
Yhteistyötä on eri klinikoiden kanssa kehitetty. Lastenklinikan kanssa kehitetty jalkautuvan lastenlääkärin malli on hyvä erimerkki hyvästä yhteistyöstä, joka valmisteltiin huolella.
Yhteinen kehittäminen tarvitsee pysyvää rakennetta. Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma ja siihen liittyvät työryhmät ovat hyvä pohja kehittämistyölle. Tarvitsemme työryhmiin edustajamme, jotta voimme yhdessä tehdä työtä oikean hoidon porrastuksen kehittämiseksi.
Kuntien ja sairaanhoitopiirin yhteistyön lisääminen
Julkisesti järjestettyjen sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisvaltaisempi hallinta edellyttää kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä entistä tiiviimpää yhteistyötä ja vuoropuhelua erityisesti sellaisissa palvelujen kehittämishankkeissa, jotka ylittävät vaikutuksiltaan organisaatiorajat. Palvelujen sisältöjä tulee kehittää yhteistyössä hyödyntämällä Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelmaa. Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelma on asiakirja, joka laaditaan yhdessä kuntien ja sairaanhoitopiirin kanssa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelman hyödyntämisen lisäksi sairaanhoitopiirin ja kuntien yhteistyötä tulee lähteä edistämään kuntien ja sairaanhoitopiirin neuvottelu- ja sopimusmenettelyn avulla. Neuvottelu- ja sopimusmenettelyllä kyetään kehittämään sairaanhoitopiirin talousarvion laadintaprosessia. On odotettavaa, että kuntien taloudellinen asema tulevaisuudessa kiristyy mm. väestörakenteen muutoksesta seuraavan palvelutarpeiden kasvun seurauksena. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten ennakoinnin, kustannuskasvun hillinnän ja resurssien nykyistä tarkoituksenmukaisen kohdentamisen näkökulmasta kuntien ja sairaanhoitopiirin nykyistä tiiviimmälle ja jäsentyneemmälle neuvottelu- ja sopimusmenettelylle on olemassa tarve. Kuntien ja sairaanhoitopiirin yhteistyön sekä neuvottelu- ja sopimusmenettelyn konkretisoimiseksi kuntien ja sairaanhoitopiirin on perusteltua laatia vuosittain talousarvion laadinnan yhteydessä palvelusopimus. Palvelusopimuksessa tulee ottaa huomioon mm. seuraavat asiat:
1. sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelma;
2. väestökehitys
3. palveluiden tarve
4. perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon keskeisimmät kehittämishankkeet
5. taloudelliset reunaehdot
6. arvioitu palvelujen käytön volyymin muutos (asukasmäärän ja ikärakenteen muutokset)
7. kustannustason muutokset (palkat, lääkkeet, hoitotarvikkeet, diagnostiset palvelut)
8. poistojen ja muiden vuosittaisten pääomakustannusten kehitys
9. tuottavuuskehitys ja tuottavuutta lisäävät toimenpiteet
10. tavoitteet ja toimenpiteet vaikuttavuuden lisäämiseksi.
Palvelusopimuksessa tulee kiinnittää erityistä huomiota sairaanhoitopiirin talousarvion tavoitetasoon. Jotta palvelusopimuksesta muodostuisi yhteistyötä tukeva asiakirja, tulee palvelusopimuksen toteutumiseen seurantaan luoda myös oma prosessinsa ja mallinsa.
Palvelusopimuksen lisäksi sairaanhoitopiirin investointien käynnistäminen ja suunnittelu on toteutettava jatkossa tiiviissä yhteistyössä kuntien kanssa. Sairaanhoitopiirin investoinnit ovat yleensä kustannuksiltaan merkittäviä ja niillä on usein vaikutusta myös muuhun perustason sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Esitetyistä syistä, sairaanhoitopiirin investoinnit tulee sisällyttää kuntien ja sairaanhoitopiirin neuvottelu- ja sopimusmenettelyn piiriin ja osaksi palvelusopimusta.
Neuvottelu- ja sopimusmenettelyssä sekä palvelusopimuksen laadinnassa on oltava edustettuina kuntien johtavia viranhaltioita sairaanhoitopiirin alueelta sekä sairaanhoitopiirin edustus. Yhteistyötä toteuttavan ryhmän kokoonpano voidaan päättää myöhemmin erillisestä valmistelusta.
Oheismateriaali |
12 |
Lausuntopyyntö sairaanhoitopiirin toiminnan kehittämisestä 2020 |
|
13 |
Digistrategialuonnos 2019-2023 |
|
14 |
Toiminnalliset tavoitteet 2019 |
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
Kaupunginhallitus päättää antaa esittelytekstissä kuvatun lausunnon.
Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Tiedoksi |
|
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |