Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 04.09.2017/Pykälä 143

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Asianro 61/02.02.02/2017

§ 143

Tilausten toteutuminen 30.6.2017

 

 

Päätöshistoria

 

Kaupunginhallitus 28.8.2017 § 275

 

”Talousjohtaja Anna-Kristiina Järvi 22.8.2017: 

 

Liitteenä ovat koko kaupungin tuloslaskelma keskuksittain kesäkuun lopussa sekä tilausten toteumat lautakunnittain.

Koko kaupunki

Koko kaupungin tuloihin ja menoihin vuodelle 2017 vaikuttavat vesihuollon taseyksikön poistuminen omaksi yhtiökseen sekä perustoimeentulotuen järjestämisen vastuun siirtyminen kelalle. Tuloja ja menoja siirtyi kumpaakin yhteensä noin 12,5 miljoonaa euroa. Nämä edellä mainitut toimintojen siirrot vaikuttavat vuosien välillä tehtäviin vertailulukuihin.

Laskennallinen toteuma kesäkuun lopussa on 50,0 %.

Kaupungin toimintatuotot ovat 20,8 miljoonaa euroa (vähennystä viime vuoteen 15,6 %) ja ovat talousarviosta 52,3 %.

Toimintakulut ovat -80,7 miljoonaa euroa (vähennystä viime vuoteen 6,1 %) ja ovat talousarviosta 50,0 %. Henkilöstökustannusten toteumaan vaikuttivat kesäkuussa maksettavat lomarahat noin 1,6 miljoonaa euroa, jotka ovat kilpailukykysopimuksen vaikutuksesta tänä vuonna noin 30 % pienemmät kuin viime vuonna.

Toimintakate on -59,9 miljoonaa euroa ja toteumaprosentti on 49,2 %. Toimintakate on 1,3 miljoonaa euroa parempi verrattuna viime vuoden samaan ajankohtaan.

Vuosikate on 5,9 miljoonaa euroa (viime vuonna 5,7 miljoonaa euroa) ja tilikauden tulos 2,6 miljoonaa euroa (viime vuonna 1,5 miljoonaa euroa).

Verotulojen toteutuminen 31.7.2017 ja ennuste

Kuntaliitto on päivittänyt kesäkuussa kuntien veroennustekehikkoa. Viimeisin ennuste kaikkien kuntien koko vuoden tilitysarvioksi on 0,1 %, Raision -0,7 %. Kunnallisverotilitykset vähenisivät 1,5 %, yhteisöverot kasvaisivat 9,7 % ja kiinteistöverojen kasvu olisi 1,8 % viime vuoteen verrattuna.

Arvion mukaan kunnallisverotilitysten kasvu tulee olemaan negatiivista vuonna 2017 verrattuna vuoteen 2016. Negatiivinen kehitys johtuu pääosin kilpailukykysopimuksen voimaantulosta ja sen kunnallisverotuottoja alentavasta vaikutuksesta.

Raision osalta 1,5 %:n kunnan tuloverojen lasku tarkoittaisi 84,1 miljoonan euron verotilityksiä vuonna 2017. Talousarvion mukainen ennuste on kuitenkin pienempi, jolloin negatiivisesta kehityksestä huolimatta talousarvio tultaisiin ylittämään kunnallisverojen osalta noin 0,8 miljoonaa euroa.

Yhteisöverojen toteuma heinäkuun lopussa on edellisvuotta 14,6 % suurempi. Verovuoteen 2016 liittyneet täydennysmaksut ylittivät toukokuussa ennusteet suuren yksittäistapauksen johdosta. Erään liittyy epävarmuutta, mutta kuntaliiton selvitysten perusteella on katsottu, että se on syytä huomioida ennusteissa. Tämä nostaa vuoden 2017 yhteisöveron ennusteita merkittävästi. Tämän hetkisen ennusteen mukaan yhteisöverotuotot tulevat ylittämään talousarvion noin 0,6 miljoonaa euroa.

Kiinteistöverot tilitetään kunnille pääosin syys- ja lokakuussa. Kiinteistöverotuottojen ennustetaan toteutuvan 0,3 miljoonaa euroa parempana kuin talousarviossa.

Kesäkuun verotuloennusteen mukaan talousarvion verotulotavoite tullaan tänä vuonna saavuttamaan ja ennusteen mukainen verotulokertymä on 97,5 miljoonaa euroa. Talousarvio ylittyisi tämän hetkisen arvion mukaan yhteensä 1,6 miljoonaa euroa. Ennusteeseen liittyy epävarmuutta etenkin yhteisöveron osalta.

Valtionosuudet

Vuoden 2017 päätöksen mukaan valtionosuudet tulevat toteutumaan noin 28,2 miljoonan euron suuruisena eli 0,1 miljoonaa euroa suurempina kuin talousarviossa.

Konsernihallinto

Konsernihallinnon toimintatuotot ovat kasvaneet 52,2 % viime vuoteen verrattuna ja ovat talousarviosta 49,7 %. Maanmyyntituotot ovat kasvaneet viime vuodesta ja ovat tällä hetkellä 0,3 miljoonaa euroa.

Konsernihallinnon toimintakulut ovat kasvaneet 5,9 % viime vuoteen verrattuna ja ovat talousarviosta 61,6 %.

Konsernihallinnon talousarvioon sisältyy 1,2 miljoonan euron kohdentamaton säästötavoite. Konsernihallinnosta maksetaan keskitetysti koko kaupungin jäsenmaksuja ja työllisyysvaraukseen liittyviä kustannuksia, jotka vaikuttavat menojen kohdentumiseen vuoden aikana. Kirjanpito siirtyi konsernihallintoon teknisestä keskuksesta, joka nostaa konsernihallinnon kustannuksia verrattuna viime vuoteen.

Sosiaali- ja terveys

Sosiaali- ja terveyspalvelulautakunnan toimintatuotot ovat vähentyneet 7,1 % viime vuoteen verrattuna ja ovat talousarviosta 47,9 %.

Toimintakulut ovat vähentyneet 3,7 % viime vuoteen verrattuna ja ovat talousarviosta 49,4 %.

Lautakunnan toimintakate on -35,8 miljoonaa euroa ja on toteutunut talousarvion mukaan.

Perustoimeentulotuen järjestämisen vastuu siirtyi vuoden alusta kelalle. Perustoimeentulotuen kustannukset ja niihin liittyvät tulot vaikuttavat viime vuoden vastaavan ajan vertailtaviin tietoihin.

Sivistyskeskus (sis.vapaa-aika)

Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat toteutuvat etupainotteisesti valtion tukien ja avustusten johdosta. Hankerahoitus on vähentynyt viimeisten vuosien aikana. Toimintatuotot ovat vähentyneet 9,1 % viime vuoteen verrattuna ja ovat 62,8 % talousarviosta.

Sivistyslautakunnan toimintakulut ovat vähentyneet 4,1 % viime vuoteen verrattuna ja ovat talousarviosta 51,0 %.

Toimintakate on -13,4 miljoonaa euroa ja toteutunut 0,5 miljoonaa euroa paremmin kuin viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna. Sivistyslautakunnan nettokustannukset alittavat laskennallisen talousarvion.

 

Vapaa-aikalautakunnan toimintakulut ovat vähentyneet 3,8 % viime vuoteen verrattuna ja ovat talousarviosta 52,2 %. Tuloja on kertynyt viime vuotta 15,7 % enemmän ja ovat 59,4 % talousarviosta. Tulojen kertymiseen viime vuoteen verrattuna on vaikuttanut pääsääntöisesti pääsymaksutuottojen kasvu.

 

Tekninen keskus (sis. ympäristö)

Ympäristölautakunnan toimintatuotot ovat kasvaneet 16,0 % viime vuoteen verrattuna ja ovat 67,4 % talousarviosta. Toimintatuotot ovat kasvaneet lisääntyneiden lupamaksujen vuoksi. Toimintakulut ovat viime vuoden tasolla ja alittavat talousarvion.

Teknisen lautakunnan toimintatuotot ovat vähentyneet 48,9 % viime vuodesta ja ovat talousarviosta 66,9 %. Toimintatuotoista erityisesti maa- ja vesialueiden vuokratuotot sekä myyntituotot ovat toteutuneet talousarviota paremmin.

Toimintakulut ovat vähentyneet 19,4 % viime vuoteen verrattuna ja ovat 48,4 % talousarviosta.  Toimintakate alittaa laskennallisen talousarvion.

Huomioon tulee ottaa, että vesihuollon taseyksikkö ei ole enää luvuissa mukana, joka vaikuttaa edellisen vuoden vertailtaviin lukuihin.

Investoinnit (myynnit)

Investoinneista on toteutunut 57,4 % eli 5,7 miljoonaa euroa.

Maanmyyntiä on toteutunut kesäkuun loppuun mennessä 0,3 miljoonaa euroa. Tavoite koko vuodelle on 1,0 miljoonaa euroa.

 

Sairaanhoitopiiri

Sairaanhoitopiiri julkaisee kuukausittain jäsenkuntalaskutuksen poikkeamat tasaerälaskutuksesta-kaavion.

Erikoissairaanhoito on budjetoitu yhtenevästi sairaanhoitopiirin kanssa. Tämä tarkoittaa, että ennakkosuunnitelman mukainen tasaerälaskutus on toteutunut talousarvion mukaan. 

Raision osalta palvelun käyttö on tammi-kesäkuussa ollut pienempi kuin tasaerälaskutus. Raision osalta käyttö on ollut -0,2 % ja Ruskon osalta alitus on peräti 9,3 % tasaerälaskutukseen nähden. Raision osalta sekä TYKS:n, psykiatrian että päivystyksen käyttö on alle viime vuoden tason.  Tämän hetkisen ennusteen mukaan erikoissairaanhoidossa tullaan pysymään talousarviossa, ellei loppuvuonna tapahdu merkittävää muutosta.

Ennuste loppuvuodelle

Talousarvion mukainen tilikauden alijäämä vuoden lopussa on 4,5 miljoonaa euroa.

Toimintatuotot ovat toteutuneet heinäkuun loppuun mennessä lähes talousarvion mukaisesti, mutta toimintamenot ovat toteutuneet noin 1,4 miljoonaa euroa alle talousarvion. Toimintakate alittaa tällä hetkellä talousarvion noin 1,2 miljoonaa euroa.

Kesäkuussa ilmestyneen kuntaliiton verotuloennusteen mukaan verotulotavoite saavutetaan ja ylitetään noin 1,6 miljoonaa euroa. Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan noin 0,1 miljoonaa euroa suurempana kuin talousarviossa. Kaupunki on lisäksi saanut kevään aikana osinkotuottoja 0,9 miljoonaa euroa sekä 0,3 miljoonaa euroa maksuhyvityksiä liittyen vuoteen 2016. Edellä mainitut erät ovat parantaneet tulosennustetta talousarvioon verrattuna. Huomioon tulee ottaa, että konsernihallinnon talousarviossa on jakamaton 1,2 miljoonan euron erillinen henkilöstösäästö.

Kokonaisuutena kaupungin talouden ennuste on talousarviota parempi, mutta kuitenkin niin että talous päätyy edelleen miinukselle. Loppuvuoden toteumaan liittyy epävarmuustekijöitä, etenkin verotulojen kertymiseen, maan myynnin ja vuokraamiseen liittyviin tuloihin sekä erikoissairaanhoidon kustannuksiin.

Henkilöstö

Talousarvion, henkilöstömäärän ja henkilötyövuosien toteutumisesta laaditaan raportit lautakunnittain maaliskuun lopun, kesäkuun lopun sekä syyskuun lopun tilanteesta. Raportit tuodaan valtuuston tietoon.

Liitteenä ovat henkilöstön lukumäärä konsernihallinnon ja lautakuntien osalta 30.6.2017. Henkilötyövuosien raportoiminen vuoden aikana ei ole mahdollista nykyisellä palkkajärjestelmällä. Henkilöstön lukumäärät 30.6.2017 löytyvät sivulta 2.

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää merkitä asian tiedokseen.

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

 

 

Päätös                                            Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.”

 

 

Oheismateriaali

3

Tilausten toteutuminen 30.6.2017

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginhallitus

 

ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää merkitä asian tiedokseen.

 

Päätös                                           

Kaupunginhallituksen tekemä ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa