Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 10.10.2018/Pykälä 196

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta

§ 163

19.9.2018

 

 

Asianro 894/02.02.00/2018

§ 196

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan vuoden 2019 talousarvioehdotus

 

Päätöshistoria

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta 19.9.2018 163 §

 

                                                      Sosiaali- ja terveyskeskuksen johtoryhmä 10.9.2018:

 

Talousarviokehys

 

Kaupunginhallitus käsittelee kokouksessaan 10.9.2018 talousarviokehystä vuoden 2019 talousarvioksi. Kaupunginhallitukselle esitettävän päätösehdotuksen mukaan talousarvioehdotus tulee laatia seuraavaan kehykseen:

 

vuoden 2018 muutetun talousarvion taso pois lukien Lape-hankkeen vaikutus sekä lisäksi sopimuksista aiheutuva todellinen palkankorotusten vaikutus vuoden 2018 henkilökunnan määrällä.

 

Jos edellä mainitut seikat otetaan huomioon niin sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan alustava menokehys on 100.664.493 euroa ja tulokehys 26.576.904 euroa. Nettomenoiksi muodostuu näin ollen 74.101.647 euroa. Talousarviokehys sisältää ulkoiset menot ja tulot.

 

Talousarvioehdotuksen vertailu talousarviokehykseen yhteistoiminta-alueen osalta seuraa oheismateriaalina.

 

Alustavan talousarvioehdotuksen rakenne

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan alustava talousarvioehdotus koostuu seuraavista asiakirjoista:

 

-        talousarvioehdotuksen vertailu talousarviokehykseen (ulkoiset menot ja tulot)

-        Intime-budjettiyhteenveto tileittäin palvelualuetasolla (ulkoiset ja sisäiset menot ja tulot)

-        Intime-budjettiyhteenveto tiliryhmittäin palvelualuetasolla (ulkoiset menot ja tulot)

-        Investointiesitykset perusteluineen

-        Vakanssiesitykset perusteluineen

-        Strategiset tavoitteet

 

Edellä mainittu aineisto seuraa oheismateriaalina.

 

Lautakunnan alustava talousarvioehdotus

 

Laaditun alustavan talousarvioehdotuksen mukaan sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan ulkoiset toimintakulut ovat 103.699.820 euroa ja ne ylittävät annetun alustavan menokehyksen 3.035.327 euroa.

 

Vuoden 2019 talousarvioehdotuksen ulkoiset toimintatuotot ovat 26.956.927 euroa ja ne ylittävät annetun tulokehyksen 394.081 euroa.

 

Ruskon maksuosuus on talousarvioehdotuksessa samalla tasolla kuin vuoden 2018 talousarviossa. Maksuosuuden lopullinen suuruus ja tarkemmat Ruskon talousarvioluvut ovat laskettavissa Kuntamaiseman raporttien perusteella sen jälkeen, kun lautakunta on päättänyt talousarvioehdotuksen jatkovalmisteluista.

 

Ulkoiset nettotoimintakulut talousarvioehdotuksessa ovat 76.742.893 euroa ja ne ylittävät annetun nettokehyksen 2.641.246 euroa.

 

Vuoden 2019 talousarvioehdotuksen ulkoiset ja sisäiset toimintakulut yhteensä ovat 109.818.645 euroa. Ulkoiset ja sisäiset toimintatuotot yhteensä ovat puolestaan 27.767.927 euroa. Ulkoiset ja sisäiset nettotoimintakulut ovat näin ollen 82.050.718 euroa.

 

Vakanssiesitykset

 

Vuoden 2019 talousarvioehdotukseen sisältyy 15 uutta vakinaista vakanssia. Vakansseista aiheutuvat henkilöstökulut ovat yhteensä 693.054 euroa. Vähennystä muissa toimintakuluissa syntyy 344.588 euroa ja toimintatuottojen lisäystä 65.000 euroa. Näin ollen uusien vakinaisten vakanssien nettokuluiksi muodostuu 283.466 euroa.

 

Vakanssiesitysten yhteenveto perusteluineen seuraa oheismateriaalina.

 

Strategiset tavoitteet

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan strategiset tavoitteet seuraavat oheismateriaalina.

 

Investointiesitykset

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan vuoden 2019 investointiesitysten yhteissumma on 312.540 euroa. Investointiesitykset perusteluineen seuraavat oheismateriaalina.

 

 

 

 

 

Päätösehdotus                          Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päättää merkitä vuoden 2019 talousarviovalmistelutilanteen tiedokseen ja ohjeistaa talousarvioehdotuksen jatkovalmistelua.

 

 

 

Päätös                                         

Lautakunta päätti yksimielisesti, että talousarvioehdotuksen yleisesittelyn ja palvelualuekohtaisten esittelyiden ohella erillisinä asioina käsitellään strategiset tavoitteet, investointiesitykset ja vakanssiesitykset.

 

Lautakunnassa kuultiin sosiaali- ja terveysjohtajan yleisesittely lautakunnan alustavasta talousarvioehdotuksesta.

 

Seuraavaksi jokainen palvelualuejohtaja esitteli oman palvelualueensa talousarvioehdotuksen.

 

Lautakunta kävi keskustelun palvelualuejohtajien ja sosiaali- ja terveysjohtajan kanssa edellä mainittujen esitysten pohjalta.

 

Esittelyiden ja keskustelun pohjalta lautakunta hyväksyi yksimielisesti strategiset tavoitteet.

 

Esittelyiden ja keskustelun pohjalta lautakunta hyväksyi yksimielisesti investointiesitykset.

 

Lautakunta hyväksyi yksimielisesti hoito- ja hoivapalveluiden sekä kuntoutuspalveluiden vakanssiesitykset.

 

Käsiteltäessä suun terveydenhuollon suuhygienistin vakanssiesitystä Niina Puoskari esitti, että suuhygienistin vakanssia ei perusteta. Tero Reunanen kannatti Niina Puoskarin esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Niina Puoskarin ehdotusta, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin kolme jaa-ääntä (Jalo, Kalliotie, Rihko) ja 11 ei-ääntä (Hurula, Kiiski, Råberg, Laine, Puoskari, Kaamanen, Reunanen, Mäki-Imppula, Virko, Vuorenhela, Äikäs). Puheenjohtaja totesi, että Niina Puoskarin ehdotuksen mukaisesti suuhygienistin vakanssia ei perusteta.

 

Käsiteltäessä työllisyyspalveluiden kuntouttavan työtoiminnan ohjaajan vakanssiesitystä Tero Reunanen esitti, että ohjaajan vakanssia ei perusteta. Niina Puoskari kannatti Tero Reunasen esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Tero Reunasen ehdotusta, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin kolme jaa-ääntä (Kalliotie, Kiiski, Rihko) ja 11 ei-ääntä (Hurula, Jalo, Råberg, Laine, Puoskari, Kaamanen, Reunanen, Mäki-Imppula, Virko, Vuorenhela, Äikäs). Puheenjohtaja totesi, että Tero Reunasen ehdotuksen mukaisesti kuntouttavan työtoiminnan ohjaajan vakanssia ei perusteta.

 

Käsiteltäessä perhepalveluiden sosiaalityöntekijän vakanssiesitystä Niina Puoskari esitti, että vakanssia ei perusteta. Tero Reunanen kannatti Niina Puoskarin esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Niina Puoskarin ehdotusta, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin seitsemän jaa-ääntä (Jalo, Kalliotie, Kiiski, Rihko, Mäki-Imppula, Virko, Äikäs) ja seitsemän ei-ääntä (Hurula, Råberg, Laine, Puoskari, Kaamanen, Reunanen, Vuorenhela). Nimenhuutoäänestyksen äänien mennessä tasan, lautakunnan puheenjohtajan ääni ratkaisee. Puheenjohtaja totesi, että Niina Puoskarin ehdotuksen mukaisesti sosiaalityöntekijän vakanssia perhepalveluihin ei perusteta.

 

Käsiteltäessä perhepalveluiden ohjaajan vakanssiesitystä Tero Reunanen esitti, että vakanssia ei perusteta. Niina Puoskari kannatti Tero Reunasen esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Tero Reunasen ehdotusta, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin viisi jaa-ääntä (Jalo, Kalliotie, Kiiski, Rihko, Virko) ja yhdeksän ei-ääntä (Hurula, Råberg, Laine, Puoskari, Kaamanen, Reunanen, Mäki-Imppula, Vuorenhela, Äikäs). Puheenjohtaja totesi, että Tero Reunasen ehdotuksen mukaisesti perhepalveluiden ohjaajan vakanssia ei perusteta.

 

Lautakunta hyväksyi yksimielisesti vastaanottopalveluiden terveydenhoitajan vakanssiesityksen.

 

Käsiteltäessä vastaanottopalveluiden terveyskeskuslääkärin vakanssiesitystä Tero Reunanen esitti, että vakanssia ei perusteta. Niina Puoskari kannatti Tero Reunasen esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Tero Reunasen ehdotusta, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin kahdeksan jaa-ääntä (Jalo, Kalliotie, Kiiski, Laine, Rihko, Mäki-Imppula, Virko, Äikäs) ja kuusi ei-ääntä (Hurula, Råberg, Puoskari, Kaamanen, Reunanen, Vuorenhela). Puheenjohtaja totesi, että sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotuksesta tuli lautakunnan päätös eli terveyskeskuslääkärin vakanssi perustetaan.

 

Lautakunta hyväksyi yksimielisesti työllisyyspalveluiden kahden määräaikaisen vakanssin vakinaistamiset (työllisyyspalveluiden johtaja ja urasuunnittelija).

 

Käsiteltäessä perhepalveluiden koordinaattorin määräaikaisen vakanssin vakinaistamista Niina Puoskari esitti, että vakanssia ei vakinaisteta. Tero Reunanen kannatti Niina Puoskarin esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Niina Puoskarin ehdotusta, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin seitsemän jaa-ääntä (Jalo, Kalliotie, Kiiski, Rihko, Mäki-Imppula, Virko, Äikäs) ja seitsemän ei-ääntä (Hurula, Råberg, Laine, Puoskari, Kaamanen, Reunanen, Vuorenhela). Nimenhuutoäänestyksen äänien mennessä tasan, lautakunnan puheenjohtajan ääni ratkaisee. Puheenjohtaja totesi, että Niina Puoskarin ehdotuksen mukaisesti perhepalveluiden koordinaattorin määräaikaista vakanssia ei vakinaisteta.

 

Käsiteltäessä perhepalveluiden psykologin määräaikaisen vakanssin vakinaistamista Niina Puoskari esitti, että vakanssia ei vakinaisteta. Tero Reunanen kannatti Niina Puoskarin esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Niina Puoskarin ehdotusta, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin kuusi jaa-ääntä (Jalo, Kalliotie, Kiiski, Rihko, Virko, Äikäs) ja kahdeksan ei-ääntä (Hurula, Råberg, Laine, Puoskari, Kaamanen, Reunanen, Mäki-Imppula, Vuorenhela). Puheenjohtaja totesi, että Niina Puoskarin ehdotuksen mukaisesti perhepalveluiden määräaikaista psykologin vakanssia ei vakinaisteta.

 

Lautakunta hyväksyi yksimielisesti suun terveydenhuollon, vastaanottotoiminnan ja perhepalveluiden esitykset nimikemuutoksista.

 

Lautakunnan jäsen Anneli Kiiski esitti talousarvioehdotukseen lisäyksen, että Raision perhepalveluille esitetään psykiatrisen sairaanhoitajan vakanssia siten, että sairaanhoitajan työpanos kohdistuu Ruskolle. Kustannukset ovat 45.000 euroa. Heikki Laine kannatti esitystä.

 

Lautakunta päätti yksimielisesti perustaa Raision perhepalveluihin psykiatrisen sairaanhoitajan vakanssin siten, että sairaanhoitajan työpanos kohdistuu Ruskolle. Vakanssin kustannukset 45.000 euroa kirjataan kustannuspaikalle 242011 (Sosiaalityö / Rusko).

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päätti ohjeistaa sosiaali- ja terveyskeskusta valmistelemaan lautakunnan talousarvioehdotus alustavan talousarvioehdotuksen mukaisesti lautakunnan päättämin muutoksin.

 

Kokous keskeytettiin taukojen ajaksi klo 17.55 – 18.15 ja 21.09 – 21.20.

 

 

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta 10.10.2018

 

                                                      Sosiaali- ja terveyskeskuksen johtoryhmä 2.10.2018:

 

                                                      Talousarviokehys

                                                     

                                                      Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 10.9.2018 § 308 ohjeistuksesta talousarvion laadintaa varten. Päätöksen mukaan talousarvioehdotus tulee laatia seuraavaan kehykseen: vuoden 2018 muutetun talousarvion taso poislukien Lape-hankkeen vaikutus lisättynä sopimuksista aiheutuva todellinen palkankorotusten vaikutus vuoden 2018 henkilökunnan määrällä.

                                                      Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan kehyksessä on huomioitu työterveyshuollon järjestämisvastuun tulevat muutokset, joten kehyksessä ei ole mukana työterveyshuollon ulkoisia toimintakuluja ja -tuottoja.

 

                                                      Koska kehyksen pohjana on muutettu vuoden 2018 talousarvio, on kohdistamaton menoleikkaus sisällytetty lautakunnan päätöksen mukaisesti erikoissairaanhoidon alle.

 

Edellä mainitut seikat huomioiden on sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan menokehys 98.972.143 euroa ja tulokehys 25.387.655 euroa. Nettomenokehykseksi muodostuu siten 73.584.488 euroa. Talousarviokehys sisältää ulkoiset menot ja tulot.

 

Jos kehyksessä ei huomioida kohdentamatonta menoleikkausta, on menokehyksen suuruus silloin 100.072.143 euroa. Nettomenokehys on tulojen pysyessä samana 74.684.488 euroa.

                                                     

                                                      Talousarvioehdotuksen vertailu talousarviokehykseen yhteistoiminta-alueen osalta seuraa oheismateriaalina.

 

                                                      Konsernihallinto on lisäksi todennut, että lautakuntien talousarvioesityksiin lisätään kaupunginhallitusvaiheessa keskitetysti kilpailukykysopimukseen liittyvät lomarahaleikkausten palautukset sekä muutokset työttömyysvakuutusmaksuun.

 

                                                      Lisäksi talousarvioehdotuksen jatkokäsittelyssä on otettava kantaa työterveyshuollon sisäisiin toimintakuluihin ja -tuottoihin. Ulkoiset toimintakulut ja -tuotot on poistettu sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan talousarvioehdotuksesta järjestämisvastuun siirtyessä pois sosiaali- ja terveyskeskukselta. Talousarvioehdotukseen sisältyvät työterveyshuollon osalta edelleen sisäiset toimintakulut ja -tuotot. Sisäisiä toimintatuottoja on 700.000 euroa ja sisäisiä toimintakuluja 196.629 euroa. Lisäksi eläkekuluja on 10.294 euroa ja poistoja 3.548 euroa.

 

                                                      Talousarvioehdotuksen rakenne

 

                                                      Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2019 koostuu seuraavista asiakirjoista:

-        Kuntamaisema-raportit,

-        Intime-budjettiyhteenveto palvelualueittain (ulkoiset ja sisäiset),

-        vuoden 2019 talousarvioehdotuksen vertailu vuoden 2018 muutettuun talousarvioon (lautakunta, Raisio ja Rusko),

-        vakanssiesitykset perusteluineen,

-        investointiesitykset perusteluineen,

-        strategiset tavoitteet.

 

Edellä mainittu aineisto seuraa oheismateriaalina.

 

Yhteistoiminta-alueen talousarvioehdotus

 

Yhteistoiminta-alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat 108.306.374 euroa. Vuoden 2018 muutettuun talousarvioon nähden toimintakulut kasvavat 2.425.960 euroa. Jos työterveyshuollon budjettiluvut poistetaan vertailusta niin silloin talousarviovuosien välillä toimintakulut kasvavat 4.081.801 euroa.

 

Yhteistoiminta-alueen oman toiminnan osalta toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat 72.339.295 euroa ja ne ylittävät vuoden 2018 muutetun talousarviotason 1.516.594 euroa. Ilman työterveyshuoltoa ylityksen suuruus on 3.172.435 euroa.

 

Yhteistoiminta-alueen talousarvioehdotuksen toimintatuotot (ulkoiset ja sisäiset) ovat 26.993.928 euroa ja vuoden 2018 muutettuun talousarvioon verrattuna toimintatuotot laskevat 1.467.123 euroa johtuen työterveyshuollon maksutuotoista. Jos työterveyshuollon budjettiluvut poistetaan vertailusta niin silloin talousarviovuosien välillä toimintatuotot laskevat 300.823 euroa.

 

Nettotoimintakuluiksi (ulkoiset ja sisäiset) muodostuu yhteistoiminta-alueella 81.312.447 euroa ja oman toiminnan osalta 45.345.368 euroa. Ilman työterveyshuoltoa nettotoimintakulut ovat 81.805.524 euroa ja oman toiminnan osalta 45.838.445 euroa.

 

Palvelualuekohtaiset vertailut löytyvät Talousarviovertailut-oheismateriaalista.

 

Yhteistoiminta-alueen kuten myös Raision osalta vertailuja vaikeuttaa työterveyshuollon tilanne.

 

Raision talousarvioehdotus

 

Raision sosiaali- ja terveyskeskuksen toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat talousarvioehdotuksen mukaan 90.989.138 euroa ja ne ylittävät vuoden 2018 muutetun talousarviotason 1.541.817 euroa. Jos työterveyshuollon budjettiluvut poistetaan vertailusta niin silloin talousarviovuosien välillä toimintakulut kasvavat 3.199.470 euroa.

 

Raision oman toiminnan osalta toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat 61.851.495 euroa ja ne ylittävät vuoden 2018 muutetun talousarviotason 1.187.005 euroa. Ilman työterveyshuoltoa ylityksen suuruus on 2.844.658 euroa.

 

Raision talousarvioehdotuksen toimintatuotot (ulkoiset ja sisäiset) ovat 9.653.227 euroa ja ne alittavat vuoden 2018 talousarviotason 1.783.122 euroa. Tämä johtuu muun muassa Lape-hankkeen valtionavustusten poisjäämisestä sekä työterveyshuollosta. Ilman työterveyshuollon budjettivaikutusta toimintatuottojen alituksen suuruus on 616.822 euroa.

 

Raision talousarvioehdotuksen nettotoimintakuluiksi (ulkoiset ja sisäiset) muodostuu 81.335.911 euroa, ylitystä 3.324.939 euroa vuoden 2018 talousarvioon verrattuna. Ilman työterveyshuoltoa ylityksen suuruus on 3.816.292 euroa.

 

Oman toiminnan nettotoimintakulut ovat 52.198.268 euroa, ylitystä vuoden 2018 talousarvioon on 2.970.127 euroa. Ilman työterveyshuoltoa ylityksen suuruus on 3.461.480 euroa.

 

Palvelualuekohtaiset vertailut löytyvät Talousarviovertailut-oheismateriaalista.

 

Ruskon talousarvioehdotus

 

Ruskolle tuotettujen sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat talousarvioehdotuksen mukaan 17.317.236 euroa ja ne ylittävät vuoden 2018 talousarvion 884.143 euroa. Ilman erikoissairaanhoitoa toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat 10.487.800 euroa ylityksen ollessa 329.589 euroa.

 

                                                      Ruskon talousarvioehdotuksen mukaan toimintatuotot (ulkoiset ja sisäiset) ovat 1.173.195 euroa ja ne alittavat vuoden 2018 talousarvion 79.642 euroa.

 

                                                      Nettotoimintakuluiksi (ulkoiset ja sisäiset) muodostuu 16.144.041 euroa ja ylitystä vuoden 2018 talousarviotasoon on 963.785 euroa. Ilman erikoissairaanhoitoa nettotoimintakulujen määrä on 9.314.605 euroa ja ylitystä vuoden 2018 budjettiin on 409.231 euroa.

 

                                                      Palvelualuekohtaiset vertailut löytyvät Talousarviovertailut-oheismateriaalista.

 

                                                      Kuntamaiseman raporttien perusteella Ruskon maksuosuudeksi tuli 16.167.506 euroa.

 

                                                      Vakanssiesitykset

 

                                                      Vuoden 2019 talousarvioehdotukseen sisältyy 13 uutta vakinaista vakanssia. Näistä aiheutuvat henkilöstökulut ovat yhteensä 615.000 euroa. Säästöä muissa toimintakuluissa syntyy 299.588 euroa ja toimintatuottojen lisäystä 45.000 euroa. Vakanssien nettokulut ovat 270.412 euroa.

 

                                                      Esitettyjen määräaikaisten vakanssien vakinaistamisten kustannusvaikutus on 85.000 euroa. Esitettyjen nimikemuutosten kustannusvaikutus on puolestaan 51.950 euroa.

                                                     

                                                      Vakanssiesitysten yhteenveto perusteluineen seuraa oheismateriaalina.

 

                                                      Investointiesitykset

 

                                                      Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan vuoden 2019 investointiesitysten yhteissumma on 312.540 euroa. Investointiesitykset perusteluineen seuraavat oheismateriaalina.

 

                                                      Strategiset tavoitteet

 

                                                      Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan strategiset tavoitteet seuraavat oheismateriaalina. Strategisissa tavoitteissa on esitetty myös palvelualuejohtajien talousarviokommentit sekä talouslukuja.

 

 

 

Oheismateriaali

11

Strategiset tavoitteet

 

12

Investointiesitykset perusteluineen

 

13

Vakanssiesitykset perusteluineen

 

14

Talousarvioehdotuksen vertailu TA-kehykseen

 

15

Kuntamaisema-raportit

 

16

Intime-budjettiyhteenveto

 

17

Talousarviovertailut

 

18

Strategiset tavoitteet 2

 

 

Päätösehdotus                          Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päättää:

-        hyväksyä Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alueen talousarvioehdotuksen vuodelle 2019 oheismateriaalin mukaisena ja esittää sen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle,

-        hyväksyä Raision sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarvioehdotuksen vuodelle 2019 oheismateriaalin mukaisena ja esittää sen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle,

-        hyväksyä Ruskon sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarvioehdotuksen vuodelle 2019 oheismateriaalin mukaisena ja esittää sen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle,

-        hyväksyä vakanssiesitykset oheismateriaalin mukaisina ja esittää ne kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston hyväksyttäviksi,

-        hyväksyä lautakunnan investointiesitykset oheismateriaalin mukaisina ja esittää ne kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston hyväksyttäviksi sekä

-        hyväksyä lautakunnan strategiset tavoitteet oheismateriaalin mukaisina ja esittää ne kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

 

 

 

 

 

Päätös                                         

Niina Puoskari esitti, että vuoden 2019 talousarvioehdotus palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että se valmistellaan annettuun talousarviokehykseen. Jukka Rantala kannatti Niina Puoskarin esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Niina Puoskarin esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin kahdeksan jaa-ääntä (Jalo, Kalliotie, Kiiski, Laine, Rihko, Mäki-Imppula, Virko, Äikäs) ja kuusi ei-ääntä (Hurula, Koivusalo, Puoskari, Rantala, Reunanen, Vuorenhela).

 

Lautakunta hyväksyi vuoden 2019 talousarvioehdotuksen sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotuksen mukaisesti lukuunottamatta vakanssiesitystä, josta poistettiin ehkäisyaloitteisiin sisällytetty terveydenhoitajan vakanssi. Lisäksi kahdesta valtuustoaloitteesta poistetut määrärahat vaikuttavat talousarvioehdotuksen oheismateriaaliin siten, että pöytäkirjaan muutetaan päätösten mukaisiksi seuraavat oheismateriaalit:

 

Vakanssiesitykset perusteluineen,

Talousarvioehdotuksen vertailu TA-kehykseen,

Kuntamaisema-raportit,

Intime-budjettiyhteenveto,

Talousarviovertailut sekä

Strategiset tavoitteet 2.

 

Kokous keskeytettiin tauon ajaksi kello 20.05 – 20.15.           

 

 

 

Tiedoksi

 

Kaupunginhallitus

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa