Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta
Pöytäkirja 07.12.2022/Pykälä 126


tarjouspyynto_407797
Palvelukuvaus

 

Laitosmuotoisen päihdekuntoutuksen ostopalvelujen hankinta

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta 07.12.2022 § 126  

2104/02.08.00/2022  

 

 

 Valmistelija: talouspäällikkö Sami Koskikallio, etunimi.sukunimi@raisio.fi

 

Raision kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala on pyytänyt tarjouksia laitosmuotoisen päihdekuntoutuksen ostopalveluista tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesti. Hankittava palvelu käsittää laitosmuotoisen päihdekuntoutuksen ensisijaisesti täysi-ikäisille yksilöille, joilla on todettu kuntoutusta vaativa riippuvuussairaus.

 

Hankittavat palvelut on jaettu kahteen palveluluokkaan sekä erikseen perhekuntoutukseen seuraavan jaottelun mukaisesti:

 

palveluluokka 1: riippuvuusoireyhtymä-diagnoosiin perustuva yksilökuntoutus (alkoholiriippuvuusoireyhtymä, huumeriippuvuusoireyhtymä, lääkeaineriippuvuusoireyhtymä sekä toiminnalliset riippuvuudet),

 

palveluluokka 2: erityiskohderyhmät (opioidikorvaushoitopotilaat sekä kaksois- tai monidiagnoosipotilaat) sekä

 

perhekuntoutus.

 

Tarjoajat ovat voineet jättää tarjouksen eri positioittain siten, että:

 

positio 1: voidaan jättää osatarjous koko palveluluokasta 1, valitaan kolme palveluntuottajaa,

positio 2: opioidikorvaushoitopotilaat, voidaan jättää osatarjous, valitaan kolme palveluntuottajaa,

positio 3: kaksois- tai monidiagnoosipotilaat, voidaan jättää osatarjous, valitaan kolme palveluntuottajaa sekä

positio 4: perhekuntoutus, voidaan jättää osatarjous, valitaan kolme palveluntuottajaa.

 

Tarkemmat tiedot löytyvät oheismateriaalina seuraavasta tarjouspyynnön palvelukuvauksesta.

 

Hankintaan liittyvä sopimuskausi on pituudeltaan yksi vuosi eli 1.1.2023 - 31.12.2023. Lisäksi sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahden yhden vuoden mittaisten optiovuosien käyttöön vuosille 2024 ja 2025.

 

Tilaaja ei sitoudu hankittavien palveluiden osalta vähimmäis- tai enimmäismääriin. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty. Hankinnan pystyi jakamaan osiin eli tarjoaja pystyi jättämään osatarjoukset yllä mainitun positiojaottelun mukaisesti.

 

Kyseessä on puitesopimus eli jokaiseen positioon valitaan kolme kokonaistaloudellisesti edullisinta sekä tarjouspyynnön vaatimukset täyttävää palveluntuottajaa.

 

Varsinais-Suomen hyvinvointialue aloittaa toimintansa 1.1.2023. Jotta hyvinvointialueelle siirtymisessä ei tulisi palveluihin katkoksia eikä palveluita tarvitsisi heti kilpailuttaa, on Varsinais-Suomen hyvinvointialueen aluehallitus päättänyt asiakaspalvelusopimusten sekä kliinisten ja muiden tukipalvelujen hankinta- ja neuvotteluvaltuutuksesta kunnille ja kuntayhtymille (19.4.2022 § 49). Sen mukaan kuntia ja kuntayhtymiä tulee ohjata nykyisten sopimusten jatkamiseen tai vaihtoehtoisesti palvelujen kilpailuttamiseen palveluiden jatkuvuuden turvaamiseksi ylimenokauden aikana.

 

Laitosmuotoisen päihdekuntoutuksen hankinnasta julkaistiin hankintalain 111 §:n mukainen hankintailmoitus 8.11.2022 julkisten hankintojen ilmoituskanavalla HILMAssa. Hankinnassa ilmoitettiin käytettävän avointa hankintamenettelyä ja tarjouspyynnön liitteinä olivat hankittavan palvelun palvelukuvaus ja hintaliite. Tarjouspyyntö liitelomakkeineen seuraa oheismateriaalina.

 

Tarjouspyynnön ja palvelukuvauksen mukaan tarjoukset tuli toimittaa Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Vaatimusten täyttymiseen tarjoajia pyydettiin vastaamaan Tarjouspalvelu.fi -portaalin sähköisellä lomakkeella. Lisäksi varsinaisiin hintatietoihin sekä kysyttyihin laatukohtiin tarjoajia pyydettiin vastaamaan tarjouspyynnön liitteenä olleella hintalomakkeella ja liittämään lomake tarjouksen liitteeksi.

 

Tarjousten lähettämisen määräaika oli 30.11.2022 kello 16.00. Määräaikaan mennessä hankintayksikkö vastaanotti 11 tarjousta.

 

Sosiaali- ja terveyspalveluista sekä muista erityisistä palveluhankinnoista säädetään hankintalain 12 luvussa. Luvun 12 säännösten lisäksi sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä muihin erityisiin palveluhankintoihin sovelletaan hankintalain I osan ja IV osan lukuja 1 - 4 ja 14 - 17.

 

Tarjoajan soveltuvuuden ja poissulkemisen osalta säännökset ovat pääasiallisesti samanlaiset kuin kansallisissa hankinnoissa. Poikkeuksen muodostaa kuitenkin tiukempi velvoite soveltaa pakollisia poissulkemisperusteita. Sosiaali- ja terveyspalvelujen ja muiden erityisten palveluhankintojen osalta hankintalain 80 §:n 1 momentin poissulkemisperusteet ovat pakollisia ja niitä on sovellettava.

 

Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että tarjoaja tullaan sulkemaan tarjouskilpailusta hankintalain 80 §:n pakollisten poissulkemisperusteiden lisäksi myös seuraavissa hankintayksikön määrittelemissä hankintalain 81 §:n mukaisissa harkinnanvaraisissa poissulkemisperusteissa:

 

-          tarjoaja on konkurssissa tai purettavana tai keskeyttänyt liiketoimintansa taikka tarjoajan velkoja on vahvistetulla akordilla, saneerausohjelmalla tai muussa vastaavassa lainsäädäntöön perustuvassa menettelyssä järjestelty,

 

-          tarjoajan konkurssiin asettaminen tai purkaminen taikka muu edellä tarkoitettu menettely on vireillä,

 

-          tarjoaja on saanut ammattinsa harjoittamiseen liittyvästä lainvastaisesta teosta lainvoimaisen tuomion,

 

-          tarjoaja on ammattitoiminnassaan syyllistynyt vakavaan virheeseen,

 

-          tarjoaja on laiminlyönyt velvollisuutensa maksaa veroja tai sosiaaliturvamaksuja tai tarjoaja on rikkonut Suomen tai Euroopan unionin lainsäädännön, työehtosopimusten taikka hankintalain liitteessä C lueteltujen kansainvälisten sopimusten ympäristö-, sosiaali- ja työoikeudellisia velvoitteita,

 

-          tarjoaja on tehnyt muiden toimittajien kanssa sopimuksia, joilla pyritään vääristämään kilpailua tai

 

-          tarjoaja on syyllistynyt olennaisesti väärien tietojen antamiseen tilaajalle tai laiminlyönyt vaadittavien tietojen antamisen.

 

Tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet, etteivät ole syyllistyneet hankintalain 80 §:ssä määriteltyihin pakollisiin poissulkemisperusteisiin.

 

Tiedossa ei ole kenenkään tarjoajan osalta edellä mainittuja harkinnanvaraisia poissulkemisperusteita. Näin tarjoajat ovat myös tarjouksissaan vakuuttaneet.

 

Oikeuskäytännön mukaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen hylkäämään tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen.

 

Maivita Oy on ilmoittanut tarjouksessaan, ettei se täytä tarjouspyynnön palvelukuvauksen kohdan Perusterveyden ja huollon palvelut -vaatimuksia. Hankintayksikkö on pyytänyt tarkennuksia ko. kohtaan sähköpostilla 2.12.2022. Hankintayksikkö vastaanotti vastaukset samana päivänä. Niiden perusteella Maivita Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen ja se tulee hylätä.

 

Hankintalain 115 §:n mukaan tarjouksista on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin, kustannuksiltaan edullisin tai hinta-laatusuhteeltaan paras. Hankintapäätöksen perusteeksi on tarjouspyynnössä ilmoitettu kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointiperusteiksi:

-          hoitovuorokauden hinta (€ / hoitovrk) (pisteitä enintään 75),

-          työntekijä / asiakas -suhdeluku (pisteitä enintään 5),

-          sosiaali- ja terveydenhuollon tutkintojen määrä (pisteitä enintään 5),

-          päihdetyön täydennyskoulutuksen määrä (pisteitä enintään 5),

-          psykososiaalisen menetelmäkoulutuksen määrä (pisteitä enintään 5),

-          hoitohenkilökunnan päihdetyön kokemus vuosina (pisteitä enintään 5).

 

Tarjousten kokonaistaloudellisesta edullisuudesta on laadittu positioittain oheismateriaalina olevat vertailut. Ne osoittavat kokonaistaloudellisesti edullisimmiksi seuraavat kolmen palveluntuottajan tarjoukset per positio (positioon 4 tuli ainoastaan kaksi tarjousta):

 

positio 1: Aarni Rehab Oy 92,57655 pistettä

 Sanaskoti Oy 92,33235 pistettä

 Kankaanpään A-koti 90,66953 pistettä

 

positio 2: Suvera Oy 89,26115 pistettä

 A-klinikka Oy Päihdesairaala 88,39399 pistettä

 A-klinikka Oy Salo 81,63240 pistettä

 

positio 3: Kankaanpään A-koti 93,46023 pistettä

 Abnoy Oy 88,46087 pistettä

 Kalliolan Klinikka Oy 88,41130 pistettä

 

positio 4: Kankaanpään A-koti 95,33523 pistettä

 A-klinikka Oy Päihdesairaala 78,64953 pistettä.

 

Hallintosäännön II luvun 92 §:n mukaan sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päättää yli 150.000 euron arvoisista hankinnoista omalla toimialallaan.

 

 

 

Esittelijä vt. sosiaali- ja terveysjohtaja Arto Raassina

 

Päätösehdotus Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päättää:

1. hylätä Maivita Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena sekä

2. hyväksyä seuraavat eniten pisteitä saaneet tarjoukset per positio tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisin vaatimuksin ja ehdoin:
positio 1: Aarni Rehab Oy, Sanaskoti Oy, Kankaanpään A-koti,
positio 2: Suvera Oy, A-klinikka Oy Päihdesairaala, A-klinikka Oy Salo,
positio 3: Kankaanpään A-koti, Abnoy Oy, Kalliolan Klinikka Oy sekä
positio 4: Kankaanpään A-koti, A-klinikka Oy Päihdesairaala.

Samalla sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta toteaa, ettei sopimusta synny tällä päätöksellä vaan vasta myöhemmin tehtävällä sopimuksella, joka voidaan tehdä kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta heti kokouksessa.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.