Dynasty tietopalvelu
Raision kaupunki RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Lupalautakunta
Esityslista 23.10.2025/Asianro 7


Kokousasian teksti

 

Vastaselitys Vaasan hallinto-oikeudelle

 

Lupalautakunta 23.10.2025    

1028/11.01.00.00/2024  

 

 

 Valmistelija: ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

Vaasan hallinto-oikeus on varannut lupalautakunnalle tilaisuuden antaa vastaselitys valitusasiassa annettujen vastineiden ja lausunnon johdosta. Asiassa annettu toinen valitus on tullut lautakunnalle tiedoksi. Vastaselityksen antamiseen on saatu lisäaikaa 28.10.2025 asti. Vastaselityksessä pyydetään mainitsemaan diaarinumero 372/2025.

 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on antanut päätöksen 6.2.2025 Alltech Fennoaqua Oy:n rehutehtaan ympäristöluvan lupamääräyksen 3 mukaisesta selvityksestä. Lupalautakunta on valittanut aluehallintoviraston päätöksestä (13.3.2025 § 21). Lisäksi Varsinais-Suomen ELY-keskus on myös tehnyt valituksen aluehallintoviraston päätöksestä. Hallinto-oikeus on lähettänyt seuraavat asiakirjat vastineen antamista varten: Raision kaupunginhallituksen vastine, aluehallintoviraston lausunto ja Alltech Fennoaqua Oy:n vastine. Asiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa.

 

Aluehallintovirasto on lausunnossaan tuonut esiin nykyisiä lupakäytäntöjä. Yksittäiselle voimakkaalle hajukomponentille, jolla on alhainen hajukynnys, ei tyypillisesti määrätä päästöraja-arvoa. Prosesseissa, joissa vapautuu lukuisia haisevia yhdisteitä tai alhaisen hajukynnyksen vuoksi määritysraja ja mittausepävarmuus muodostavat haasteen, hajuhaittoja arvioidaan yleisesti olfaktometrisin menetelmin. Immissioraja-arvo 3 hy/m³ 98 % ajasta on ympäristölupapäätöksissä sovellettu raja-arvo ja sitä käytetään tulkintaan kohtuullisesta hajuhaitasta. Lausunnossa on myös kommentoitu hajupaneelien epästandardiutta ja muita menetelmään liittyviä haasteita.

 

Aluehallintovirasto katsoo lausunnossaan, että mikäli tarkkailun perusteella laaditun leviämismallinnuksen mukaan lupamääräyksessä 3 asetettu hajun immissioraja-arvo ylittyy asuinkiinteistöllä, valvontaviranomaisella on toimivalta puuttua tilanteeseen ja mahdollisesti saattaa asia vireille lupaviranomaisessa aloitemenettelyn kautta. Ensisijaisesti kyse olisi kuitenkin valvonnallisesta menettelystä.

 

Alltech Fennoaqua Oy on vastineessaan esittänyt päästöraja-arvojen ja hajupäästöjen selvittämisen osalta vastaavia näkemyksiä kuin aluehallintovirasto lausunnossaan. Vastineessa on katsottu valitusten vaatimukset väärin kohdennetuiksi, tarpeettomiksi ja kohtuuttomiksi. Vastineessa on kuvattu toteutettuja ja tulevia hajunpoistotoimenpiteitä ja investointeja valokuvineen ja kaavioineen. Lisäksi on esitetty jo saavutettu ja arvioitu tuleva päästöjen vähenemä. Omaehtoisia toimenpiteitä, kuten kalkinsyöttölaitteiston lisääminen, on tehty ja tekeillä uuden linjan kuivurien 61500 ja 51630 suodattimille sekä vanhan linjan neljän kuivurin osalta.

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila

 

Päätösehdotus 

Lautakunta antaa seuraavan vastaselityksen.

Aluehallintovirasto on lausunnossaan esittänyt, että leviämismallinnuksen mukaisen hajun immissioraja-arvon ylittyessä asuinkiinteistöllä valvontaviranomaisella on toimivalta puuttua tilanteeseen. Lautakunta katsoo, että lupamääräyksessä 3 ei kuitenkaan ole otettu huomioon mahdollista tilannetta, jossa kohtuuttomuuskynnys ylittyy asuinkiinteistöllä, vaikka mallinnettuna raja-arvo ei ylity. Lupamääräyksen 3 tulee antaa valvontaviranomaiselle mahdollisuus ottaa käyttöön valvonnallisia menettelyitä, mikäli tulevaisuudessa esiintyisi tilanteita, joissa ne olisivat tarpeen. Nykyisellään määräys sulkee mahdollisuuden niihin, kuten lupalautakunta on valituksessaan esittänyt.

Lautakunta haluaa tuoda esiin, että valituksessa vaaditun puolueettoman asiantuntijatarkkailun havainnot tuovat lisäselvyyttä hajutilanteeseen tehdasalueen ympäristössä. Tuloksista voidaan arvioida, onko jossain tilanteessa kyseessä kohtuuton viihtyisyyshaitta.

Muulta osin lautakunta viittaa tekemäänsä valitukseen ja sen perusteluihin.

 

Päätös