Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Infralautakunta
Pöytäkirja 11.02.2025/Pykälä 20


1 Raision kaupungin lausunto 5.2.2025
ELYn lausuntopyyntö ja lausuntopyynnön täydennys

 

Lausunto: Valtatie 8 parantaminen Kuloisten eritasoliittymän kohdalla, tiesuunnitelma (VARELY/1169/2022)

 

Infralautakunta 11.02.2025 § 20  

1240/10.03.01.00/2023  

 

 

 Valmistelija: tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi@raisio.fi

 

Raision kaupunki, sovittuaan asiasta Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa, on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL, 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman Valtatie 8 parantaminen Kuloisten eritasoliittymän kohdalla, Raisio.

Varsinais-Suomen ELY-keskus pyytää, että Raision kaupunki antaa lausunnon tiesuunnitelmasta ja sitä vastaan tehdyistä muistutuksista (1 kpl). Lausunnon määräaikaa on jatkettu 28.2.2025 asti. Tiesuunnitelma oli nähtävillä 6.11.–9.12.2024.

 

Selostus hankkeesta

 

Suunnittelualue käsittää Kuloisten eritasoliittymän alueet. Suunnittelualue sijoittuu Raision keskustan itäpuolelle ja sen pohjoispuolella on E8 – E18 Turun kehätien eritasoliittymä. Suunnittelualue ulottuu idässä Haunistentien liittymään. Suunnittelualueen pituus on yhteensä noin 1 km.

 

Valtatien 8 ylittävä nykyinen Kuloisten risteysilta alkaa olla teknisen käyttöikänsä päässä ja se joudutaan uusimaan. Sillalla on jo nykyisin kantavuusrajoituksia, joita on jouduttu viime vuosina kiristämään. Sillan uusiminen nykyiseen sijaintiinsa todettiin esiselvityksessä kalliiksi ja haastavaksi ja lisäksi liikenneteknisessä mitoituksessa olisi tullut huomioida mahdollinen raitiotie Turusta Raisioon. Tämän vuoksi silta päätettiin toteuttaa uuteen sijaintiin ja samalla rakennetaan uusi ramppiyhteys Raisiontieltä Porin suuntaan.

 

Lisäksi hankkeen tavoitteena on parantaa valtatien 8 liikenneturvallisuutta sekä liikenteen verkostollista sujuvuutta. Tiesuunnitelmassa eritasoliittymälle esitetyt toimenpiteet perustuvat vuonna 2021 laaditussa esiselvityksessä "Kuloisten eritasoliittymän parantaminen” esitettyihin vaihtoehdon 2 parannustoimenpiteisiin.

 

Hankkeessa toteutuvat useat valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vuosille 2021–2032 asettamista tavoitteista. Hankkeella pystytään parantamaan saavutettavuutta mm. kehittämällä elinkeinon ja työssäkäynnin yhteyksiä Raision–Turun suunnalta Poriin, että Helsinkiin, nostamalla liikenneverkon palvelutasoa sekä parantamalla tieliikenteen turvallisuutta. Myös jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden olosuhteita ja reitistöä alueella parannetaan. Hankkeessa parannetaan nykyistä tieverkkoa ja sitä kautta osaltaan sen valtakunnallista välityskykyä.

 

Hanke mahdollistaa myös ympäröivän maankäytön kehittämisen sekä erilaisten tulevaisuuden joukkoliikenneratkaisujen tarkastelun.  Tieympäristön osalta suunnitelmassa on pyritty säilyttämään taajamaympäristön kaupunkimainen yleisilme ja laatutaso. Ratkaisuissa on tavoiteltu kunnossapidon kannalta helppohoitoista tieympäristöä. Nykyistä puu- ja pensaskasvillisuutta on pyritty säästämään mahdollisimman suurilta osin.

 

Tiesuunnitelmassa on esitetty kohtuullistettu meluntorjuntarakenne, koska ohjearvojen saavuttamiseen tarvittavasta melunsuojauksesta saatavaa hyötyä ei nähty riittäväksi suojauksen toteutuskustannuksiin nähden. Esitettävien meluntorjuntaratkaisuiden myötä valtatien 8 tieliikenteen muodostamalle, ohjearvotasot ylittävälle melulle altistuvien määrä vähenee merkittävästi verrattuna ennustetilanteeseen ilman melusuojausta. Melulle altistuvien asuinrakennusten määrä vähenee nykytilanteeseenkin verrattuna.

 

Hankkeen yhteydessä rakennettavat/parannettavat kadut ja sillat

 

Hankkeen yhteydessä rakennetaan seuraavat Raision kaupungin katuosuudet, joiden toteutus hyväksytään erillisen katusuunnitelman yhteydessä:

 K1 Raisiontie plv. 0–761

 K2 Ihalantie plv. 0–85

 K3J (K1 plv. 84–761)

 K4J (K1 pl 73– K2 pl 85)

 K5 Nummitie plv. 0–38

 K6J plv. 0-87

 K7/K8J Jertanahde plv. 0–32

 K9 Jertanahde plv. 0–15

 

Hankkeen yhteydessä rakennetaan seuraavat Raision kaupungin sillat, joiden toteutus hyväksytään erillisen katusuunnitelman yhteydessä.

 S1 Kuloisten risteyssilta

 S2 Mahittulan vesistösilta

 

 

Kustannukset

 

Tiesuunnitelmassa esitetyt kokonaiskustannukset hankkeessa ovat 19,1 milj. € (alv. 0 %), (MAKU 145, 2020=100). Osuudet kokonaiskustannuksista ovat seuraavat:

 

 Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus on 2,7 milj. €

 Raision kaupungin osuus on 16,3 milj. €

 johto- ja laitesiirtokustannusten osuus on 0,1 milj. €

 

Hankkeesta ei ole laskettu hyöty-kustannussuhdetta.

 

 

 

Lausunto

 

Raision kaupungin lausunto, vastaukset Varsinais-Suomen ELY-keskuksen esittämiin kysymyksiin sekä vastine muistutukseen ovat liitteenä.

 

 

Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja

 

Päätösehdotus Infralautakunta antaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle oheisen liitteen mukaisen lausunnon Valtatie 8 parantaminen Kuloisten eritasoliittymän kohdalla, Raisio, tiesuunnitelmaan sekä vastineen muistutukseen.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.