RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkikehitysjaosto
Pöytäkirja 11.12.2024/Pykälä 81
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
4 | Raision sisäisten bussilinjojen luonnokset (kk-jaosto 11.12.2024) | |
5 | Raision sisäisten bussilinjojen luonnokset ja seutulinjat (kk-jaosto 11.12.2024) |
Joukkoliikenneselvitys
Kaupunkikehitysjaosto 15.05.2024 § 45
Valmistelijat: kaupungininsinööri Mikko Kunttu ja kaupunkikehitysjohtaja Samu Mattila, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Yhteenveto nykyisestä joukkoliikenteestä
Raision sisäinen joukkoliikenne koostuu linjoista R1 ja R2 sekä Fölix-kutsutaksipalvelusta. Linjan R1 reitti on:
Raisiontie – Tikanmaankatu – Kallastenkatu – Tikankatu – Kaanaantie – KAANAA – Kaanaantie – Nesteentie – (Telakkatie – Nesteentie –) Raisiontie – KEO – Kerttulantie – Voudinkatu – Sairaalakatu – Honkakatu – PETÄSMÄKI.
Linjan R2 reitti on:
Raisiontie – Nesteentie – (Telakkatie – Nesteentie –) Kaanaantie – KAANAA – Kaanaantie – Tikankatu – Kallastenkatu – Tikanmaankatu – Raisiontie – KEO – Kerttulantie – Voudinkatu – Sairaalakatu – Honkakatu – PETÄSMÄKI.
Sisäisiä linjoja liikennöidään arkipäivinä klo 06–17 n. tunnin vuorovälillä reitillä. Talvikaudella on käytössä ollut myös toinen auto aamuisin, kun kapasiteetti ei muuten ole riittänyt. Sisäiset linjat toteutetaan yhdellä telibussilla. Liikennöitsijänä toimii Länsilinjat Oy.
Fölix-kutsutaksipalvelulla voi yhdistää taksikyydin bussimatkaan, joka alkaa tai päättyy keskustan pysäkeille (pysäkki 2009/2010 Raision keskusta). Matka voi alkaa joko taksilla tai bussilla. Kutsutaksi palvelee ma–pe klo 16–22 ja la–su klo 8–20.
Raision joukkoliikenne kokonaisuudessaan koostuu sisäisistä linjoista, seutulinjoista ja Fölix-kutsutaksista. Raision alueella kulkee seuraavat seutulinjat:
Naantali – Raisio – Turku – Lieto/Kaarina (6, 6T, 7, 7A ja 7T); Nobina Oy
Turku – Raisio, Kaanaa – Naantali (201 ja 203); Länsilinjat Oy
Turku – Raisio, Kaanaa (206); Länsilinjat Oy
Ylioppilaskylä / Kaarina – Turku – Ihala – Raisio – Mylly (220 ja 221); LS-Liikennelinjat Oy
Kauppatori – Kuninkoja – Mylly – Petäsmäki (300); LS-Liikennelinjat Oy
Linjat (6, 6T, 7, 7A ja 7T), 220 ja 221 sekä 300 ajetaan kaikkina päivinä. Linjat 201, 203 ja 206 ajetaan arkipäivinä. Linjan 201 päätepysäkki on Naantalissa ja linja 203 jatkaa Teersaloon.
Kehitys
Raision kaupungin tuleva kehitys sekä maankäytön painopisteet tulevat aiheuttamaan painetta joukkoliikenteen kehittämiselle. Ensimmäisenä suurena asiana mainitaan E18 Turun kehätien parantaminen, joka mahdollistaa Raision keskustan kehittymisen uudella tavalla mutta samalla vaikuttaa joukkoliikenteeseen kahdessa vaiheessa. Hankeosa E18 Raision keskustan arvioitu toteuttamisaika on parhaan mahdollisen arvion mukaan 2026–2029. Hankeosa E18 Raisio–Naantali toteutetaan ensimmäisen hankeosan jälkeen. Arvioitu toteutus alkaa 2030. Hanke tulee aiheuttamaan muutoksia Föli-liikenteen reitteihin ja pysäkkeihin.
Nuorikkalan uuden junaseisakkeen ratasuunnitelma valmistuu vuonna 2025. Toteuttamisaikataulusta ei ole vielä tarkkaa tietoa koska hanke muodostuu vasta suunnitelmien valmistuttua tarkastuksien jälkeen. Rahoitusta on mahdollista saada vasta valmiille hankkeelle. Seisakkeen tavoitteena on mahdollistaa henkilöjunaliikenne Raisioon (Helsingin ja Tampereen kaukojunat ensimmäisessä vaiheessa, myöhemmin mahdollisesti myös lähijunaliikenne) Seisakkeen toteuttaminen voi houkutella ihmisiä käyttämään muuta joukkoliikennettä enemmän ja matkaketjujen toimivuus korostuu.
Fölin runkolinjasto aloittaa 1.7.2025. Uuden linjaston perustan muodostavat runkolinjat, joiden vuorotarjonta on niin tiheä, että pysäkille voi käytännössä lähteä aikataulua katsomatta. Runkolinjoja täydentävät liityntälinjat, täydentävät linjat sekä erikseen räätälöidyt koululais- ja palvelulinjat.
Raision kouluverkon toteuttaminen alkoi Tiedonpuiston koulun rakentamisella 2023. Tiedonpuiston koulu on tarkoitus ottaa käyttöön 2025 syksyllä. Kouluverkon toteuttamista jatketaan Myllypellon koululla, joka tulee sijoittumaan Raisionkaaren ja Raisiontien kulmaan. Myllypellon koulun rakentaminen on tarkoitus aloittaa Tiedonpuiston koulun valmistuttua. Kaanaan uusi koulu tulee korvaamaan Kaanaan, Tikanmaan ja Tahvion koulut. Koulu tulee sijoittumaan Kaanaantien varteen Isovuorentien lähelle. Uusien koulujen rakentaminen luo joukkoliikennetarpeita myös siis Kaanaan alueelle. Uuden yhdystien rakentaminen Raisionkaaren ja Kaanaantien välille saattaa vaikuttaa joukkoliikenteen reitteihin.
Raision sisäisten linjojen (R1 ja R2) nykyinen liikennöintisopimus päättyy 30.6.2027. Uusi sopimus kilpailutetaan vuoden 2025 lopussa tai 2026 alussa. Sopimuksen vaihtuessa on otollisin hetki tehdä muutoksia sisäiseen liikenteeseen tarpeen mukaan. Varsinkin jos halutuilla muutoksilla linjareitit, vuorotarjonta tai kaluston määrä muuttuu merkittävästi, on sopimuskauden vaihdos oikea aika tällaisille muutoksille.
Runkolinjamuutokset Raisiossa
Runkolinjasto aiheuttaa muutoksia linjojen numerointeihin ja reitteihin. Raisiossa kulkee 1.7.2025 alkaen seuraavat runkolinjat:
Uusi runkolinja Kohmo – Kauppatori – Nättinummi – Mylly (2)
Linjan 7 numero vaihtuu 6A:ksi
Uusi linja Varissuo – Raisio (3A)
Uusi kehälinja Uittamo – Kupittaa – Mylly – Raisio – Pernon telakka (10A)
Seutulinja Ylioppilaskylä – Ihala – Raision keskusta – Petäsmäki (220)
Linjan 2 vuoroväli on arkena parhaimmillaan 8 minuuttia. Linja 3A täydentää linjojen 6 ja 6A liikennettä. Seutulinja 220 tulee linjan 300 (Kauppatori – Kuninkoja – Mylly – Petäsmäki) tilalle. Linja kulkee jatkossa eri reittiä mutta vuorotarjonta ja palveluajat samankaltaisia. Reittikartta on oheismateriaalina.
Tulevan maankäytön aiheuttamat paineet ja tiedostetut puutteet linjastossa
Kouluverkon toteuttaminen ja Nuorikkalan seisakkeen rakentaminen aiheuttaa joukkoliikennetarpeita erityisesti Raisionkaarelle. Myös Kuuanlaakson omakotitaloalueen rakentuminen on jo nyt luonut lisäpainetta Raisionkaaren varrelle. Mahdollisten uusien alueiden rakentuminen (Pirilä/Mustikkamäki) lisää entisestään joukkoliikenteen kannattavuutta tällä alueella.
Kaanaan alueen viikonloppuliikennettä on esitetty muutamia kertoja joukkoliikenteen täydennykseksi, mutta se ei ole saanut riittävän laajaa hyväksyntää päätöksenteossa. Kaanaan joukkoliikenteestä tulee tasaisesti palautetta, erityisesti viikonloppuliikenteen puutteesta. Viikonloppuliikenteen kustannusarvio on n. 110 000 € jos liikenne toteutetaan kuten viikolla eli liikennöintiä olisi 10 h 20 min viikonloppupäivien aikana. Raision kaupungin vuotuinen maksuosuus Fölin nykyisillä joukkoliikennelinjoilla on vaihdellut matkustajamäärien muuttuessa noin 0,8 – 1,0M euron välillä vuodessa.
Sisäisten linjojen liikennöinti telakan alueelle ei ole kannattavaa. Matkustajamäärät telakalle ovat vähäisiä. Uusi runkolinja 10A jatkaa Raision keskustasta telakan eteläportille. Runkolinjasto mahdollistaa myös paremmat jatkoyhteydet Turun suuntaan telakan eteläportilta ja antaa lisää vaihtoehtoja Raision liikennöintiin. Runkolinja 10A mahdollistaa sisäisen liikenteen reittien uudelleen tarkastelun. Linjat voisivat jatkossa kiertää Raisionkaaren kautta.
Yksittäisiä mahdollisesti hankittavia täydennysvuoroja lukuunottamatta, otollisimmat hetket merkittävämmille liikennemuutoksille ajoittuvat joko sisäisten linjojen sopimuskauden vaihdokseen tai runkolinjamuutosten ajankohtaan.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio
Päätösehdotus Kaupunkikehitysjaosto merkitsee asian tiedoksi.
Päätös Kaupunkikehitysjaosto merkitsi asian tiedoksi. Lisäksi jaosto päätti pyytää tuomaan luonnokset vaihtoehtoisista joukkoliikennesuunnitelmista ja asukaskyselyn tuloksista jaoston käsiteltäväksi kuluvan vuoden aikana.
Kaupunkikehitysjaosto 11.12.2024 § 81
555/08.01.00/2024
Valmistelijat: kaupunginarkkitehti Emma Kaitaa ja kaupunkikehitysjohtaja Samu Mattila, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Selostus asiasta
Kaupunkikehitysjaosto on käsitellyt kokouksessaan 15.5.2024, 45 § joukkoliikenneselvitystä ja päätti pyytää tuomaan luonnokset vaihtoehtoisista joukkoliikennesuunnitelmista jaoston käsiteltäväksi kuluvan vuoden aikana.
Raision sisäisten bussilinjojen vaihtoehtoisia reittilinjauksia on vuoden 2024 aikana tutkittu edelleen yhteistyössä Föli:n kanssa useissa suunnittelupalavereissa. Pohjatietoina ja taustamateriaalina on käytetty niin runkolinjauudistuksen 1.7.2025 voimaan astuvia linjoja, kaupungin tulevaa maankäyttöä, E18 Turun kehätie -hankkeen vaikutuksia, saatuja joukkoliikenteen asiakaspalautteita sekä tulevia palveluverkon muutoksia.
Seuraavassa on esitetty perusskenaarion päivitys, perusskenaario täydennettynä viikonloppuliikenteellä sekä uuden sisäisen linjan R3 mahdollisia reittivaihtoehtoja. Linjausten yhteydessä esitetyt kustannukset ovat arvioita, jotka perustuvat Raision sisäisten linjojen nykyisiin hintoihin. Hinnat ovat siis suuntaa-antavia ja ovat riippuvaisia tulevasta kilpailutuksesta.
0-vaihtoehto:
Perusskenaariossa R1/R2 muutetaan kulkemaan Raisionkaarta pitkin. Vaihtoehdolla ei ole merkittävää kustannusvaikutusta.
A-vaihtoehto: Petäsmäki – Raisionkaari – Tikanmaa – Kaanaa – Kerrola – Petäsmäki
- ei kulkisi enää Vaisaaren koulukeskuksen vierestä
- kulkisi Nuorikkalan seisakkeen vierestä
B-vaihtoehto: Petäsmäki – Raisionkaari – Tikanmaa – Kaanaa – Keskusta – Raisionkaari – Petäsmäki
- ei kulkisi Kerrolan kautta, Nuorikkalan seisakkeen vierestä
- kulkisi yhä Vaisaaren koulukeskuksen vierestä
0+-vaihtoehto:
Vaihtoehdossa lisätään nykytilanteeseen Kaanaan viikonloppuliikenne (linjat R1/R2). Ratkaisun kustannus on n. 110 000 €, jos liikennöitäisiin sama tuntimäärä kuin arkena eli 10 h 20 min.
Uuden sisäisen linjan R3 reittivaihtoehdot:
Eri vaihtoehtojen kustannusten välillä on vain pieniä eroja.
- Petäsmäki – Raisionkaari – Ihala – Raisionkaari – Petäsmäki
- Reitti: PETÄSMÄKI – Honkakatu – Sairaalakatu - Raisionkaari – Konsantie – Ihalantie - Upalingontie – Pernontie – Konsantie – Raisionkaari – Sairaalakatu – Honkakatu – PETÄSMÄKI
- Mahdollistaisi myös aamuisin Raisionkaarelta Nuorikkalaan/Ihalaan kulkemisen; R1/R2 pidettäisiin nykyisillä reiteillä (Kerttulantien/Keon kautta)
- Kattaisi vaihtoehdoista suppeimman alueen
- 15,4 km linjamitta
- 50 min vuoroväli = 12 vuoroa
- liikennöitäisiin klo 6–17 välinen aika
- lähdöt Petäsmäestä esim. 6.10, 7.00, 7.50, 8.40 jne.
- Petäsmäki – Keo – Ihala – Nuorikkala – Petäsmäki
- Ajettaisiin aamuisin myötäpäivään, iltapäivällä vastapäivään (tai toisinpäin)
- Hieman laajempi ulottuvuus
- 15,6 km linjamitta
- 50 min vuoroväli = 12 vuoroa
- liikennöitäisiin klo 6–17 välinen aika
- lähdöt Petäsmäestä esim. 6.10, 7.00, 7.50, 8.40 jne.
- Petäsmäki – Kuloinen – Ihala – Nuorikkala – Petäsmäki
- Ajettaisiin aamuisin myötäpäivään, iltapäivällä vastapäivään (tai toisinpäin)
- Tällä saataisiin sisäiselle linjalle huomattavasti lisää ulottuvuutta sen kulkiessa Pasalaan/Kuloisiin ja lähes Myllylle asti
- edellyttäisi uusien pysäkkien rakentamista Pasalaan
- Vuoroväli olisi hieman pidempi koska vuoron ajoaika olisi pidempi, mutta linja kattaisi laajemman alueen
- 16,7 km linjamitta
- 55 min vuoroväli = 11 vuoroa
- liikennöitäisiin klo 6–17 välinen aika
- lähdöt Petäsmäestä esim. 6.10, 7.05, 8.00, 8.55 jne.
- Petäsmäki – Kaanaa – Raisionkaari – Petäsmäki
- Mahdollinen vasta sitten, kun Tahvion läpi kulkee uusi tieyhteys Raisionkaari–Konsantie -välillä
- Ei kulkisi Raisionkaaren pätkää välillä Nuorikkalantie–Nesteentie
- Tätä vaihtoehtoa voisi yhdistellä vaihtoehtoihin 1–3
- kulkisi Tahvion läpi Kaanaaseen, sitten mahdollisesti Ihalaan ja/tai Kuloisiin asti
- 16 km linjamitta
- 50 min vuoroväli
- liikennöitäisiin klo 6–17 välinen aika
- lähdöt Petäsmäestä esim. 6.10, 7.00, 7.50, 8.40 jne.
R3-vaihtoehtojen suuntaa antavat hinta-arviot vuodessa, jos ajettaisiin:
- kaikkina arkipäivinä: 226 000 € - 228 000 €
- kaikkina koulupäivinä: 168 000 € - 169 000 €
- arkipäivinä ja lauantaisin: 273 000 € - 275 000 €
- kaikkina viikonpäivinä: 335 000 € - 337 000 €.
Tutkituissa vaihtoehdoissa ei ole karttaliitteessä huomioitu ydinkeskustan ja Raisionjokilaakson osalta E18 Turun kehätien parantamiseen liittyviä liikennejärjestelyitä tunnelin ja rinnakkaisteiden osalta. Ydinkeskustan alueella reititystä ja pysäkkien sijoittelua tutkitaan edelleen yhdessä keskusta-alueen tarkemman suunnittelun sekä kaavoituksen yhteydessä.
Liitteinä ovat kartat Raision sisäisistä linjoista sekä linjoista suhteessa yhdessä seutulinjojen kanssa.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio
Päätösehdotus Kaupunkikehitysjaosto merkitsee asian tiedoksi.
Päätös Kokouksessa esittelijänä toimi kaupunkikehitysjohtaja Samu Mattila.
Mikko Kangasoja poistui kokouksesta tämän asian aikana klo 17.49.
Kaupunkikehitysjaosto merkitsi asian tiedoksi ja edellytti jatkovalmistelussa asukaskyselyn toteuttamista, väestömäärän tarkastelua linjojen vaikutusalueella sekä liikennemäärien tarkastelua. Lisäksi kaupunkikehitysjaosto totesi, että Fölix-palvelun käyttöä ei nähdä jatkossa tarkoituksenmukaisena nykyisen kaltaisena palveluna.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |