Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Infralautakunta
Pöytäkirja 12.12.2023/Pykälä 119


Väyläviraston lausuntopyyntö

 

E18 Turun kehätien (kt 40) parantaminen välillä Naantali - Raisio; Naantali, Raisio ja Turku, tiesuunnitelma

 

Infralautakunta 07.11.2023 § 106 

 

 

 

 Valmistelija: tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

E18 Turun kehätien parantamisen tiesuunnitelma välillä Naantali–Raisio on valmistunut. Tiesuunnitelma-alue on Raision kaupungin puolella osuudella Naantalin/Raison raja – Juhaninkuja (kirjasto), jossa  suunnitelma linkittyy E18 Raision keskusta -hankkeeseen.

 

Suunnitelman alueella on 4 eritasoliittymää; Kaanaa, Merinuorikkala, Telakka, Raisionkaari sekä rinnakkaistieyhteydet (mm. Hahdenniementie, Alhaistenojankatu, Eeronkuja). Maantie 186 (ns. Naantalin pikatie) yhdistyy E18-väylään Hahdenniemen kohdalla. Raision kaupungin alueelle liittyvät katusuunnitelmat asetetaan nähtäville myöhemmin. Katusuunnitelmat hyväksyy infralautakunta.

 

Väylävirasto pyytää, että Raision kaupunki antaa Väylävirastolle lausunnon tiesuunnitelmasta ja sitä vastaan mahdollisesti tehdyistä muistutuksista (Väylävirasto toimittaa mahdolliset muistutukset eri lähetekirjeellä nähtävilläoloajan päätyttyä). Tiesuunnitelman nähtävilläolo päättyi 31.10.2023.

 

Suunnitelma-aineisto on nähtävillä Väyläviraston sivuilla:

 

https://www.vayliensuunnittelu.fi/suunnitelma/1.2.246.578.5.1.3141518947.1616911735/lausuntopyyntoaineistot?hash=b40141e4ae8a041879b2d1b39fb78e615c4a951db2670ae92b2e774669b03f6ac98df6ef03ba726d9d4f7ed1f906d71b68658408ee979454155c5bf57510b544&id=1&poistumisPaiva=2024-03-05

 

Infralautakunta voi antaa suunnitelmaan omat huomionsa; aineiston laajuuden vuoksi asia käsitellään kokouksessa 12.12.2023. Raision kaupungin lausunnon tarvittavine liitteineen antaa kaupunginhallitus.

 

Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja

 

Päätösehdotus Infralautakunta merkitsee E18 kehätien parantaminen välillä Naantali-Raisio tiesuunnitelman lausuntopyynnön tiedokseen.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 


 

Infralautakunta 12.12.2023 § 119  

1327/00.04.00/2023  

 

 

 Valmistelija: tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

E18 Naantali-Raisio -hankkeen tiesuunnitelmassa parannettavan kehätien pituus on n. 8,6 km, josta Raision  puolella n. 5,5 km. Rakennettavia/ parannettavia rinnakkaisväyliä (kadut) on n. 5,0 km. Uusia katuja ovat Hahdenniementie (K6), Patenttikatu (K9), Helpikatu (K11) ja Eeronkujan jatke (K14).

 

Tiesuunnitelmassa Raision puolella on 5 kpl eritasoliittymiä: Kaanaa (E4), Temppelivuori (E5), Krookila (E6),  Raisionkaari (E7) sekä Telakkatie (E8). Meluesteitä (meluseinä tai -kaide) rakennetaan yhteensä n. 10 km:n matkalle. Raisionlahden kohdalla meluesteet ovat läpinäkyvää materiaalia. Tukimuuri- ym. ratkaisut ovat kuvioituja sekä värimaailmaltaan E18-hankkeen mukaisia (sininen ja ruskea).

 

Kevyenliikenteen reittejä rakennetaan n. 6,5 km. Uusia siltoja sisältyy yhteensä 27 kpl, kunnostettavia siltoja 4 kpl ja purettavia siltarakenteita 21 kpl. Maisemarakentamiseen on kiinnitetty huomiota istutusalueilla. Eritasoliittymien yhteydessä olevien kiertoliittymien maisemointi tarkentuu katusuunnitelmien hyväksymisen yhteydessä.

 

Tiesuunnitelman kustannusarvio on 252,8 M€ hintatasossa 140 (MAKU 2015 = 100), josta Raision kaupungin osuus 3,9 M€. Lisäksi johtosiirroista aiheutuu Raision kaupungille n. 7,0 M€:n kustannukset (kaukolämpö, vesihuolto).

 

Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja

 

Päätösehdotus Infralautakunta toteaa lausuntonaan E18 kehätien parantaminen välillä Naantali-Raisio tiesuunnitelmasta seuraavaa:

- Suunnitelma parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta; erityisesti kevyen liikenteen osalta.

- Rakentamisvaiheen liikenteen sujumiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.