RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta (1.8.2021 - 31.5.2025)
Pöytäkirja 29.09.2021/Pykälä 100
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laadunhallinnan käsikirja.pdf |
|
Asianro 980/12.06.00/2021 |
§ 100
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laadunhallinnan käsikirja
Varhaiskasvatuksen suunnittelija Maria Ovaska 21.9.2021:
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laadunhallinnan käsikirjassa avataan, miten Raision kaupungin varhaiskasvatuspalvelut arvioivat toimintaansa. Se on samalla suunnitelma arvioinnin lisäämisestä varhaiskasvatuksessa. Laadun arviointi koskee myös varhaiskasvatuksessa annettavaa esiopetusta.
Varhaiskasvatus on lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Lain mukaan varhaiskasvatuksen järjestämisen lähtökohtana tulee olla lapsen etu. Myös varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin ja sitä seuraavan kehittämisen tulee pyrkiä vahvistamaan lapsen edun ensisijaisuutta.
Laadunhallinnan käsikirjan ensimmäisissä osioissa on tietoa laadun ja arvioinnin käsitteistöstä, kehittävän arvioinnin perustasta sekä varhaiskasvatusorganisaation rakenteesta Raision kaupungissa. Asiakirja koostuu kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen julkaisemista (2018) laadun indikaattoreista, jotka ovat konkreettisia ja todennettavissa olevia kuvauksia laadukkaan varhaiskasvatuksen ominaisuuksista. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on jakanut laadun käsitteen kahteen osaan: rakenne- ja prosessitekijöihin. Laadun rakennetekijät liittyvät varhaiskasvatuksen järjestämiseen, joita määrittelevät esimerkiksi varhaiskasvatuslaki, asetukset ja muut valtakunnalliset asiakirjat, kuten Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Laadun rakennetekijät luovat reunaehtoja pedagogiselle toiminnalle.
Laadun prosessitekijöillä tarkoitetaan pedagogiikan ydintoimintoja ja yksikön pedagogista toimintakulttuuria, joilla on suora yhteys lapsen kokemusmaailmaan. Prosessitekijöitä ovat lasten, huoltajien ja henkilöstön väliset vuorovaikutussuhteet sekä pedagoginen toiminta lapsiryhmissä. Lisäksi prosessitekijöitä ovat pedagogiikan johtaminen, suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kehittäminen ja eri osapuolten osallisuuden kokemukset. Raisiossa indikaattoreille on määritelty varhaiskasvatusta koskevat kriteerit, joiden avulla toimintaa voidaan arvioida.
Laadun rakenne- ja prosessitekijät toimivat vuorovaikutuksessa keskenään ja todentuvat kansallisella, paikallisella ja pedagogisen toiminnan tasolla. Varhaiskasvatuksen laatu koostuu näiden tekijöiden yhteisvaikutuksessa ja niitä tulee tarkastella toisiaan täydentävinä tekijöinä. Raision varhaiskasvatuksessa kehittävän arvioinnin periaatteiden mukaisesti korostuu arvioinnin ja kehittämisen prosessimaisuus.
Liitteet |
1 |
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laadunhallinnan käsikirja.pdf |
Päätösehdotus Sivistysjohtaja Leena Laakso
Sivistyslautakunta merkitsee Raision varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laadunhallinnan käsikirjan tiedokseen.
Päätös
Sivistyslautakunta hyväksyi päätösesityksen yksimielisesti.
Ari Jalonen poistui kokouksesta klo 18.59 tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.
Tiedoksi |
|
Päivi Rantanen, Varhaiskasvatus- ja esiopetuspalvelut |
|
|
Maria Ovaska, Varhaiskasvatus- ja esiopetuspalvelut |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |