Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 24.08.2020/Pykälä 235

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Asianro 677/10.02.01/2020

§ 235

Lausunto Turun yleiskaava 2029 ehdotuksesta

 

 

                                                          Toimistoarkkitehti Emma Kaitaa ja maankäyttöpäällikkö Outi Pekkala 19.8.2020:

 

Turun kaupungin Kaupunkiympäristötoimiala pyytää Raision kaupungin lausuntoa 30.6.2020 päivätystä Yleiskaava 2029:n ehdotuksesta. Yleiskaavaehdotus on valmisteltu yleiskaavaluonnoksesta saadun palautteen sekä tehtyjen selvitysten perusteella.

 

Yleiskaavakartat ovat nähtävänä Turun seudun karttapalvelussa: https://opaskartta.turku.fi/ims.

Kaavaselostus sekä kaavaan liittyvät selvitykset ja muut taustamateriaalit löytyvät Turun kaupungin sivuilta Yleiskaavan 2029 selvitykset ja vuorovaikutus, osoitteesta:

 www.turku.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaupunkisuunnittelu/yleis­kaavoitus/yleiskaava-2029/yleiskaavan-2029.

 

Lausunto tulee jättää lausunnonpyynnön mukaan 31.8.2020 mennessä, johon on kuitenkin myönnetty lisäaikaa 6.9.2020 asti.

 

Turun yleiskaavaehdotus

 

Yleiskaavaehdotus koostuu kahdeksasta kartasta sekä kaavaselostuksesta. Yleiskaavan yhteydessä on laadittu keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelu. Ehdotus on valmisteltu vaihtoehdon ”ripeän muutoksen skenaario” mukaisesti. Lausuntojen jälkeen yleiskaavaehdotus tulee syksyllä julkisesti nähtäville.

 

Ripeän muutoksen liikenneskenaario

 

Yleiskaavaehdotuksen liikenneverkko keskustassa perustuu ripeän muutoksen skenaarioon.

 

Ripeän muutoksen skenaariossa katuverkkoa muutetaan viihtyisämmäksi ja läpiajoliikennettä rajoitetaan esimerkiksi siirrettävillä esteillä ja maalauksilla. Keskustan katuverkolla on selvä hierarkia ja osa kaduista on osoitettu kävelylle, osa joukkoliikenteelle ja osa selkeästi vain kadun varren asutukselle. Pysäköintiä keskitetään rakenteelliseen pysäköintiin, mikä vapautta katutilaa muille käyttötavoille. Raitiotie tuo uuden liikkumistavan kaupunkiin, ja joukkoliikennettä tukevat omat kaistat ja etuudet liikennevaloissa. Skenaariossa raitiotie on esitetty reitille Varissuo-Satama. Pyöräliikenteen verkkoa kasvatetaan erityisesti yhteyksillä keskustaan ja erottelemalla bussiliikenne ja pyöräliikenne keskustassa.

 

Yleiskaavassa liikenneverkko esitetään kuitenkin selkeästi karkeammalla tarkkuudella kuin skenaarioissa. Skenaarion tarkempia periaatteita ja ratkaisuja tutkitaan edelleen keskustan liikennesuunnitelmassa ja tuodaan erikseen päätöksentekoon.

 

Kartta 1: Yhdyskuntarakenne (pääkartta)

 

Yhdyskuntarakenne-kartalla on esitetty maankäytön kokonaiskuva sekä strategiset kehittämistavoitemerkinnät: tiivistyvä kestävän kaupunkirakenteen vyöhyke (punainen aluerajaus), tuotantotoiminnan ja logistiikan vyöhyke (harmaa aluerajaus) sekä innovaatio- ja osaamiskeskittymä (ruudutettu alue).

 

Kartta on kooste muista teemakartoista.

 

Kartta 2: Asuminen

 

Asuminen-kartalla esitetään yleiskaavan asukastavoitteen mukaisen asuinrakentamisen sijoittuminen. Mitoitusperusteista kerrotaan tarkemmin yleiskaavan selostuksen luvussa ”Lähtökohtia yleiskaavalle”. Kaupungin kasvu suunnataan keskustaan ja sitä lähellä oleville uudistuville alueille joukkoliikenteen kehityskäytävien varteen ja kaupunkirakenteen painopistettä laajennetaan kohti merta.

 

Strategista kehittämistavoitealuetta ”Tiivistyvä kestävän kaupunkirakenteen vyöhyke” (punainen aluerajaus) sijoittuu mm. Satakunnantien varsille aivan Raision kaupungin rajaan kiinni.

 

-          Asumisen merkinnöissä ja aluevarauksissa ei ole Raision kaupungin kannalta merkittäviä muutoksia luonnosvaiheeseen nähden.

 

Kartta 3: Palvelut ja elinkeinot

 

Kartalla on esitetty koko kaupungin kannalta merkittävät palveluiden ja elinkeinotoimintojen alueet. Asuinalueisiin sisältyviä palveluja, kuten yksittäisiä kouluja, päiväkoteja ja liiketiloja, ei ole osoitettu erikseen.

 

Artukaisissa Messukeskuksen alueella luonnoksessa esitettyä työpaikka-aluetta (TP) on muutettu laajalti Palvelujen, hallinnon ja kaupan alueeksi (P).

 

Pansion öljysataman länsipuolella laaja alue on muutettu luonnoksen LS- ja T/kem-alueista kaavaehdotukseen PA-alueeksi. Muutoksella on tarkoitus luoda Pansion alueelle uusia houkuttelevia mereen tukeutuvia asuinalueita mahdollisine palveluineen.

 

Pansion, Pernon ja Artukaisten alueen turvallisuusselvityksessä todetut laitosten alueet on osoitettu ehdotuksessa T/kem-merkinnällä.

 

Strategista tuotantotoiminnan ja logistiikan aluetta (harmaa aluerajaus) on merkitty mm. Raision eteläpuolelle satamateollisuusalueille. Telakan Blue Industry Parkin (BIP) alue on lisäksi osoitettu innovaatio ja osaamiskeskittymäksi (ruudutettu strateginen alue).

 

-          Raision etelärajalla työpaikka-alueiden rajauksia on yleiskaavaluonnokseen nähden supistettu ja alueelle on esitetty maakuntakaavaa mukaillen Naantalintien suuntainen virkistysaluevyöhyke (V) ekologisen yhteyden säilymiseksi. Uutta työpaikka-aluetta (TP) on alueelle kuitenkin osoitettu Ihalan liittymän ympäristöön sekä Pernon liittymän ja Upalingontien välille Naantalintien laitaan kiinni.

 

Kartta 4: Liikenne

 

Yleiskaavan Liikenne-kartalla esitetään kokonaiskuva kaupungin liikenneverkosta. Liikenneverkon periaatteet perustuvat Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan sekä Varsinais-Suomen taajamien maankäytön, palveluiden ja liikenteen vaihemaakuntakaavaan.

 

Liikennettä koskevat yleiskaavamerkinnät ovat jonkin verran muuttuneet ulkoasultaan luonnosvaiheeseen verrattuna. Selostuksessa viitataan kuvateksteissä sekä uusien kaavamerkintöjen selityksissä linjausten ja merkintöjen perustuvan Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020:een (luonnos 5.6.2020).  Tätä aineistoa ei ole kuitenkaan ilmeisesti keskeneräisyytensä vuoksi liitetty nähtävillä olevaan Yleiskaava 2029 selvitysaineistoon.

 

Satakunnantien varrelle on osoitettu ehdotuskartalle keltaisella joukkoliikenteen laatukäytävä, millä kuvataan raitiotien tavoitelinjastoa ja runkobussireittien merkittävimpiä osuuksia.

 

Kartalla on esitetty pyöräilyn pääverkosto, joka yhdistää lähikunnat sekä suurimmat asuin- ja työpaikka-alueet Turun keskustaan ja aluekeskuksiin. Mm. Naantalin pikatien varteen sijoittuu uusi pyöräilyn pääverkosto, joka tulee jatkumaan Raision puolella. Tämän linjausta on tarkennettu poistamalla rautatien vartta, Pahaniemen läpi kulkeva yhteys.

 

Raisionlahdelle luonnoksessa osoitettu laivaväylä on säilynyt ehdotusvaiheessa ennallaan.

 

-          Ehdotuksessa ei ole enää osoitettu luonnosvaiheessa olleita Raisionkaaren jatkeen liittymistä Turun puolelle uutena katuyhteytenä ja ohjeellista katulinjausta Satakunnantien ja Myllyn alueen yhdystiestä.

 

Kartta 5: Kestävä vesien hallinta

 

Kestävä vesien hallinta -kartassa on varattu alueita hulevesien hallintamenetelmille ja nostettu esiin alueita, joilla hulevesien hallintaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kartan tarkoituksena on myös turvata ojien säilyminen avoimina ja kaupunkipurojen ekologisten arvojen säilyminen. Hulevesimerkintöjen lisäksi kartalla on esitetty pohjavesialueet ja meritulva-alueet.

 

-          Kartalla on osoitettu useita hulevesitulvavaara-alueita sekä hulevesien toimenpidealueita Raision rajan tuntumassa. Mm. Kuninkoja haaraojineen on osoitettu hulevesien kannalta tärkeäksi säilytettäväksi ojauomaksi. Raisionjoki ja Kuninkoja on osoitettu luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi.

 

Kartta 6: Yhdyskuntatekniikka

 

Kartta sisältää yhdyskuntateknisen huollon alueet, alueiden käyttöä rajoittavat vyöhykkeet, keskusta-alueen kallioresurssialueet.

 

-          Yleiskaavaehdotuksessa on esitetty uusi sijainti VAK-järjestelyratapihan selvitysalueeksi rautatie-alueelle Pahaniemen ratajaksolle. Selvitysalueen raja ulottuu lähimmillään noin 350 metrin päähän Raision Polusmäen alueen asuinrakennuksia ja lävistää ekologisesti ja maisemallisesti arvokkaan Raisionjokilaakson. Ratapihan alueella tehtävistä vaarallisten aineiden kuljetusten järjestelytoiminnoista aiheutuu suuronnettomuusriski lähialueille.

-          Raisiota koskevia merkintöjä ovat mm. lentomeluvyöhyke, lentoliikenteen määrittämä esterajoituspinta sekä kemikaalilaitosten konsultointivyöhykkeet (lähinnä Pernon alueella).

 

Kartta 7: Viherympäristö, maisema ja muinaisjäännökset

 

Kartalla on osoitettu viherverkosto, pääulkoilureitistö, luontoon ja maisemaan liittyviä arvoja sekä arkeologiset kohteet. Kartalla on lisäksi osoitettu korkeaan rakentamiseen parhaiten soveltuvat kohteet.

 

-          Raision kannalta olennaisia ovat Pomponrahkan suojelualue läheisine viheralueineen sekä Kuloistenniityn viereiset virkistysalueet Turun puolella. Kartalla on myös osoitettu Raisionjoki ja Kuninkoja luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi kuten kartalla 5. Kartalla on myös osoitettu kuntien raja-alueen ulkoilureitistö, joka yhtyy vastaavaan Raision puolella.

-          Naantalintien varren työpaikka-aluetta on luonnosvaiheessa vähennetty ja osoitettu virkistysalueeksi, koska näiden metsien on todettu toimivan ekologisena yhteytenä Pernon ja Raision Metsäaron välillä.

-          Ehdotuksessa uutena on myös Kuloistenniityn laidalla esitetty nuolimerkintä: Säilytettävä, vahvistettava tai uusi ekologinen yhteys.

 

Kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet

 

Kartalla on osoitettu arvokkaat kohteet, joiden ominaispiirteiden säilyminen tulee turvata.

 

-          Raisionjoen varren peltoalueille luonnosvaiheessa osoitetut asemakaavan /s-aluemerkinnät on ehdotuskartalta poistettu.

 

Vastineet Raision kaupungin luonnosaineistosta jättämään lausuntoon

 

Raision kaupunginhallitus esitti lausuntonaan Turun Yleiskaavaluonnoksesta seuraavaa:

-          Raisio ja Turku ovat laatimassa yhdessä asemakaavaa kaupunkien rajalle. Raision puolella kaavan nimenä on Kuloistenniitty. Asemakaavatyön aloituskokous on pidetty 7.12.2016 ja molemmat kaupungit ovat vuonna 2016 hyväksyneet päättävissä elimissään kaavahankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmat. Kaupungit ovat myös yhdessä linjanneet Satakunnantien ja Myllyn alueen välille suunniteltua tieyhteyttä. Nyt lausunnoilla olevassa yleiskaavaluonnoksessa tieyhteys on osoitettu ohjeellisena katulinjauksena. Raision kaupunki katsoo, että ohjeellinen tielinjaus tulee osoittaa yleiskaavassa. Linjauksen suunnittelun yhteydessä on todettu, ettei suunnitellulla tiellä ole merkittäviä vaikutuksia viheralueverkostoon eikä sen osoittaminen heikennä laajemman viheralueen asemaa eikä luontoarvoja.

-          Kaavatyön jatkosuunnittelussa tulee huomioida Turun keskustaan kohdistuvien toimenpiteiden vaikutus myös ympäröivään kaupunkiseutuun

-          Samoin tulee huomioida autoliikenteen ja kevyenliikenteen sujuvat yhteydet koko kaupunkiseudulla niin asumisen kuin yritystoiminnan edellytysten turvaamiseksi

-          Metsäaron ja Krookilan pientaloalueille ei saa aiheutua haittaa Naantalintien varren elinkeinotoiminnasta ja sen aiheuttamasta liikenteen lisääntymisestä.

 

Muilta osin Raisiolla ei ollut lausuttavaa luonnoksesta.

 

Erillisessä Luonnosvaiheen lausunnot, mielipiteet ja vastineet –tiedostossa (30.6.2020) todettiin Raision kaupungin osalta seuraavaa:

 

Joukkoliikenteen kehittäminen ja etuudet, Raision kaupunki:

Raision näkökulmasta Turun liikenneverkkoa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon seudullisen joukkoliikenteen sujuvuus ja saavutettavuus. Joukkoliikenteen solmukohta tulee olla hyvin saavutettavissa kevyellä liikenteellä.

 

Vastine:

Joukkoliikenteen yksityiskohtaiset ratkaisut tarkentuvat jatkosuunnittelussa. Joukkoliikenteen solmukohdat kuten matkakeskus, rautatieasema ja raideliikennepaikat ovat saavutettavissa kaikilla kulkutavoilla.

 

Toimenpiteet:

Tärkeimmät joukkoliikennereitit on merkitty yleiskaavaehdotuksen karttaan.

Yleiskaavakartan lisäksi periaatteita joukkoliikenteen järjestämisestä on kuvattu ehdotusvaiheessa selostuksessa

 

Mälikkälän ohjeellinen katulinjaus, Raision kaupunki:

Raision näkemyksen mukaan katulinjauksen tai yhteystarpeen osoittaminen Turun yleiskaavassa ei heikennä alueen luonnon arvoja siinä määrin, että se pitäisi jättää pois. Mikäli joskus tulevaisuudessa katuyhteys päätettäisiin toteuttaa yhdessä Turun kanssa, niin suunnittelussa on otettava vahvasti huomioon mm. melunsuojaus. Kadun toteuttaminen yhdessä Turun kanssa vaatii asemakaavaprosessin sekä Turun, että Raision puolella, joten nyt lausunnolla olevalla yleiskaavaluonnoksella katua ei päätetä rakentaa, mutta sen rakentamisen mahdollisuus tulevaisuudessa tulisi kuitenkin turvata. Esimerkiksi Kuninkojantien liikennemäärät voivat tulevaisuudessa aiheuttaa tarpeita vaihtoehtoisille reiteille, eikä niiden mahdollisuutta tulisi sulkea pois yleiskaavalla. Raision kaupunki katsoo, että ohjeellinen tielinjaus tulee osoittaa yleiskaavassa. Linjauksen suunnittelun yhteydessä on todettu, ettei suunnitellulla tiellä ole merkittäviä vaikutuksia viheralueverkostoon eikä sen osoittaminen heikennä laajemman viheralueen asemaa eikä merkittävästi sen luontoarvoja.

 

Vastine:

Mälikkälän metsäalue on yksi laajimmista yhtenäisistä metsäalueista Turun kaupunkirakenteen sisällä. Ohjeellisen katulinjauksen poistaminen edistää viheralueen yhtenäisyyttä sekä luonto- ja virkistysarvojen säilymistä. Yleiskaavaluonnokseen liittyneessä Turku 2029 -kyselyssä 435 vastaajaa vastasi Mälikkälän metsiä ja esitettyä uutta kokoojakatua koskevaan kysymykseen. Liukukytkinkysymyksessä esitettiin kaksi väittämää: On tärkeää, että Mälikkälän kuntoradan metsät säilyvät yhtenäisinä. – On tärkeää saada suorempi yhteys Länsikeskuksen ja Myllyn välille. Vastaajista 78 % (n=341) oli ensimmäisen väittämän kannalla, eli että on tärkeää, että Mälikkälän kuntoradan metsät säilyvät yhtenäisinä. 12 % (n=94) oli toisen väittämän kannalla, eli että on tärkeämpää saada suorempi yhteys Länsikeskuksen ja Myllyn välille.

 

Toimenpiteet:

Ohjeellinen katulinjaus -merkintä on poistettu Länsikeskuksen ja Myllyn väliltä

 

Vaikutukset ympäryskuntiin, Raision kaupunki:

Kaavatyön jatkosuunnittelussa tulee huomioida, että kun Turun keskustaan kohdistetaan toimenpiteitä, tutkitaan myös toimenpiteiden vaikutukset ympäröivään kaupunkiseutuun. Samoin tulee huomioida autoliikenteen ja kevyen liikenteen sujuvat yhteydet koko kaupunkiseudulla niin asumisen kuin yritystoiminnan edellytysten turvaamiseksi.

 

Vastine: Toimenpiteet:

Turun keskustaa koskevien liikenteellisten ratkaisujen liikenteellisiä vaikutuksia on selvitetty ehdotusvaiheessa päivitetyssä liikenne-ennusteessa.

 

Lisäksi vastineiden Virkistysalueet–osiossa todettiin:

 

”Naantalintien varren metsien on todettu toimivan ekologisena käytävänä Pernon ja Raision Metsäaron välillä. Ekologista käytävää hyödyntävät mm. liito-oravat. Jotta ekologinen käytävä säilyisi mahdollisesta rakentamisesta huolimatta, osa yleiskaavaluonnoksessa olleista TP-alueista muutetaan V-alueiksi. Ekologisen käytävän säilyminen tulee huomioida asemakaavoituksessa.”

 

”Naantalintien varren TP-varauksia on muutettu V-varauksiksi, jotta ekologinen yhteys säilyisi. Upalingontien varteen osoitettava V-alue toimii myös suojavyöhykkeenä pientaloalueen ja työpaikkarakentamisen välillä.”

 

Vaikutusten arviointi

 

Yleiskaavaehdotusaineistoon sisältyy erillinen Vaikutusten arviointi –dokumentti.

 

Ehdotusvaiheen vaikutusten arviointi koostuu 11 kokonaisuudesta. Nämä ovat vaikutukset

- kaavatalouteen

- ilmastoon

- väestönkehitykseen ja asuinalueiden vetovoimaisuuteen

- keskustan kehittämiseen

- julkisiin palveluihin

- yritysten ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin

- liikkumiseen

- vesiin

- turvallisuuteen

- viherympäristöön ja

- rakennettuun kulttuuriympäristöön

 

Osiossa Vaikutukset turvallisuuteen, arvioidaan Yleiskaava 2029:n vaikutuksia turvallisuuteen teollisuuden, liikenteen ja yhdyskuntateknisen huollon osalta. Osiossa todetaan mm., että

 

-          yleiskaava mahdollistaa vaarallisten aineiden kuljetusten käyttämän järjestelyratapihan, VAK-järjestelyratapihan, siirtämisen pois nykyiseltä paikaltaan Turun keskustan laidalta. Yleiskaavassa on osoitettu selvitysalue, jonka rajauksen sisälle uusi VAK-ratapiha sijoittuu. Todennäköisin sijoittumispaikka on radanvarsi Pahaniemen kaupunginosassa. Uuden asumisen sijoittumista VAK-ratapihan läheisyyteen säädellään kaavamääräyksin. Arvioinnin Uhat ja mahdollisuudet –kohdassa todetaan uhkana VAK-ratapihan sijoittuminen uudessakin sijainnissaan kaupunkirakenteen sisään. Toisaalta mahdollisuudeksi oli todettu: ”Kun vaarallisten aineiden järjestelyratapiha (VAK-ratapiha) siirtyy pois keskustan kupeesta, entistä harvempi turkulainen asuu suuronnettomuusriskialueella.”

-          Blue Industry Parkin alue sisältyy laajaan T/kem-alueeseen. Blue Industry Park sijoittuu lähelle Raision puolella sijaitsevaa pientaloaluetta. Alueella on vireillä asemakaavatyö, jonka yhteydessä tehdään tarvittavat turvallisuusselvitykset. Arvioinnin Uhat ja mahdollisuudet –kohdassa todetaan uhkana uuden Blue Industry Parkin T/kem-alueen sijoittuminen lähelle Raision puolella sijaitsevaa pientaloaluetta. Lisäksi uhkana mainitaan, että tiivistyvän maankäytön alueilla ei välttämättä saada jatkokaavoituksessa ja - suunnittelussa ratkottua melusta, tärinästä ja huonosta ilmanlaadusta aiheutuvia ympäristö- ja terveyshaittoja. Uhkana on resurssien riittämättömyys tarvittavaan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

-          Yleiskaavassa näytetään Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) valvomien kemikaalilaitosten konsultointivyöhykkeet. Aluetta koskevassa suunnittelussa on kuultava pelastusviranomaista ja Tukesia.

 

Osiossa Vaikutukset viherympäristöön, arvioidaan yleiskaavan vaikutuksia Viherympäristö, maisema ja muinaisjäännökset -teeman asioihin. Yleiskaavaehdotuksen valmistelun aikana on kiinnitetty huomiota erityisesti asioihin, joita yleiskaavaluonnoksesta saadut kannanotot koskivat. 

 

Viheralueiden yhtenäisyys, säilyminen ja riittävyys tuotiin esille etenkin viranomaistahojen ja järjestöjen lausunnoissa. Kaavamerkinnöistä eniten kannanottoja herättivät Kupittaan siirtolapuutarhan merkintä ja Mälikkälän metsäalueelle osoitettu ohjeellinen katulinjaus.

 

Tässä uhkana pidettiin, että työpaikka-alueet voivat katkoa tai heikentää ekologisia yhteyksiä telakan ympäristössä, Pernon ja Raision Metsäaron välillä Naantalintien varressa sekä Pomponrahkan ympärillä, Vähäjoen varrella ja Maarian altaan länsipuolisilla alueilla.

 

 

Oheismateriaali

11

Lausuntopyyntö_ Turun Yleiskaava 2029 _ehdotus.pdf

 

12

Turun yleiskaava 2029 ehdotus - lausunnon karttaliite_Raisio.pdf

 

 

Päätösehdotus                           Vs. kaupunginjohtaja Antti Korte

 

Raision kaupunginhallitus esittää lausuntonaan Turun yleiskaava 2029 ehdotuksesta seuraavaa:

-          Raisionkaaren jatkeen uusi yhteys Turun puolella Länsikaareen tulee edelleen huomioida yleiskaavassa siten, kuin luonnosvaiheessa jo on ollut.

-          Metsäaron ja Krookilan eteläpuolisia viheryhteyksiä on ehdotuksessa osin säilytetty. Edelleen Naantalintien varren elinkeinotoiminnasta ja sen aiheuttamasta liikenteestä ei saa aiheutua haittaa lähialueiden asutukselle.

-          Pahaniemen alueelle sijoittuu yleiskaavaehdotuksessa VAK-järjestelyratapihan selvitysalue. Selvitysalue sijoittuu lähimmillään vain 350 metrin etäisyydelle Polusmäen asutusta asuinrakennuksia ja lävistää ekologisesti ja maisemallisesti arvokkaan Raisionjokilaakson. Ratapihan alueella tehtävistä vaarallisten aineiden kuljetusten järjestelytoiminnoista aiheutuu suuronnettomuusriski lähialueille. Selvitysalueen rajaus tulee poistaa Raisionjokilaaksosta ja siirtää kauemmas Polusmäen asuntoalueesta ympäristö- ja väestöriskien minimoimiseksi. Raision kaupunkia tulee kuulla alueen jatkosuunnitelmien osalta.

 

Muilta osin Raision kaupungilla ei ole lausuttavaa ehdotuksesta.

 

Päätös                                           

Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

Tiedoksi

 

Turun kaupunki, Kaupunkiympäristötoimiala

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa