RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 04.02.2019/Pykälä 44
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lausuntopyyntö | |
Kuloistenniitty-havainnekuva | |
Saila Rinteen muutosehdotus |
Kaupunginhallitus |
§ 469 |
17.12.2018 |
|
Asianro 1189/00.04.01/2018 |
§ 44
Lausunto Turun yleiskaavaluonnoksesta 2029 ja siihen liittyvästä keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelusta
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 17.12.2018 469 §
”Maankäyttöpäällikkö Outi Pekkala 13.12.2018:
Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimiala pyytää Raision kaupungin lausuntoa 24.8.2018 päivätystä ja 25.9.2018 muutetusta Turun yleiskaavaluonnoksesta ja siihen liittyvästä keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelusta.
Turun yleiskaavaluonnos
Yleiskaavaluonnos koostuu pääkartasta ja 7 teemakartasta sekä kaavaselostuksesta. Teemakartoilla on esitetty kuhunkin teemaan liittyvät ratkaisut. Osalla kartoista toimenpiteet on jaoteltu tavoitevuoteen mennessä toteutettaviin ja sen jälkeen toteutettaviin kohteisiin. Kaikki kartat tullaan hyväksymään oikeusvaikutteisina.
Seuraavassa on käyty läpi lyhyesti teemakarttojen aiheet ja niiden Raisiota koskevat merkinnät.
Kartta 1: Yhdyskuntarakenne (pääkartta)
Pääkartalla on esitetty tavoitteellinen yhdyskuntarakenne sekä tiivistyvä kaupunkirakenne, tuotanto- ja logistiikka-alueiden sijoittuminen ja Turun Tiedepuistoa koskevat strategiset kehittämistavoitteet.
Kartta on kooste muista teemakartoista.
Kartta 2: Asuminen
Kartalla on esitetty asukastavoitteen mukaisen rakentamisen sijoittuminen. Uutta ja täydentävää asuntorakentamista on osoitettu pääasiallisesti keskustaan, joukkoliikenteeseen tukeutuville kehityskäytäville sekä sisääntuloväylien varsille.
Tiivistyvä kestävän kaupunkirakenteen vyöhyke ulottuu Satakunnantien joukkoliikennekäytävää myöten aina Raision rajalle saakka. Raision kannalta ei ole muuta huomioitavaa.
Kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Kartalla on esitetty koko kaupungin kannalta merkittävät palveluiden ja elinkeinotoimintojen alueet käsittäen myös seudullisesti merkittävät vähittäiskaupan alueet
Teeman merkittävimmät alueet sijaitsevat Pansion, Pernon ja Sataman alueilla sekä Kehätien ympäristössä ja pohjoispuolella. Seudullisesti merkittäviä vähittäiskaupan alueita ovat Itäharju-Biolaakso, Kärsämäki, Manhattan, Rieskalähteentie, Oriketo-Topinoja ja Kuninkoja.
Työpaikka-alueita sekä palvelujen, hallinnon ja kaupan alueita on osoitettu Raision rajan tuntumaan Kehätien ja Pernon alueille. Tuotantotoiminnan ja logistiikan vyöhyke ulottuu Pernon alueella aivan Raision etelärajalle. Palvelujen, hallinnon ja kaupan alueita on osoitettu Raision rajan tuntumaan Satakunnantien varteen.
Kartta 4: Liikenne
Liikenneverkko autoliikenteen osalta koostuu olemassa olevasta tie- ja katuverkosta sekä uusista ja kehitettävistä reiteistä. Luonnoksessa on osoitettu Raisionkaaren jatkeen jatkuminen Turun puolella uutena katuyhteytenä sekä ohjeellisena katulinjauksena Satakunnantien ja Myllyn alueen uusi yhdystie.
Kartalla on osoitettu joukkoliikennepainotteisina katuina ensimmäisen vaiheen raitiotie-/superbussilinjat Varissuon, Raision ja Runosmäen suuntiin sekä Satakunnantien-Raisiontien nelikaistaistaminen. Myöhemmän vaiheen raitiotie-/superbussilinjat on eroteltu omalla merkinnällään. Kartalla esitetään myös runkobussireitit laajemman linjastoluonnoksen mukaisina.
Kartalla on esitetty pyöräilyn pääverkosto, joka yhdistää lähikunnat sekä suurimmat asuin- ja työpaikka-alueet Turun keskustaan ja aluekeskuksiin. Mm. Naantalin pikatien varteen uusi pyöräilyn pääverkosto, joka tulee jatkumaan Raision puolella
Raisionlahdelle on osoitettu laivaväylä.
Kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Kartalla on esitetty alueet, joilla on tarve hulevesien hallintatoimenpiteille, meri- ja hulevesitulvavaara-alueet sekä tärkeät joet ja purot sekä pohjavesialueet.
Kartalla on osoitettu useita hulevesitulvavaara-alueita sekä hulevesien toimenpidealueita Raision rajan tuntumassa. Mm. Kuninkoja haaraojineen on osoitettu avoimena säilytettäväksi ojauomaksi. Raisionjoki ja Kuninkoja on osoitettu luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi.
Kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Kartta sisältää yhdyskuntateknisen huollon alueet, alueiden käyttöä rajoittavat vyöhykkeet, keskusta-alueen kallioresurssialueet sekä erillisenä selvitysalueena VAK-ratapihan mahdollinen uusi sijainti Iso-Heikkilän pohjoispuolella.
Raisiota koskevia merkintöjä ovat mm. lentomeluvyöhykkeet sekä kemikaalilaitosten konsultointivyöhykkeet (lähinnä Pernon alueella).
Kartta 7: Viherympäristö ja maisema
Kartalla on osoitettu viherverkosto, pääulkoilureitistö, luontoon ja maisemaan liittyviä arvoja sekä arkeologiset kohteet. Kartalla on lisäksi osoitettu korkeaan rakentamiseen parhaiten soveltuvat kohteet.
Raision kannalta olennaisia ovat Pomponrahkan suojelualue läheisine viheralueineen sekä Kuloistenniityn viereiset virkistysalueet Turun puolella. Kartalla on myös osoitettu Raisionjoki ja Kuninkoja luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi kuten kartalla 5. Kartalla on myös osoitettu kuntien raja-alueen ulkoilureitistö, joka yhtyy vastaavaan Raision puolella.
Kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Kartalla on osoitettu arvokkaat kohteet, joiden ominaispiirteiden säilyminen tulee turvata.
Raisionjoen varren peltoalueet on osoitettu asemakaavan /s-alueeksi.
Turun keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelu
Keskustan liikenneverkkoa on tutkittu neljän eri vaihtoehdon avulla. Vaihtoehto A noudattaa keskustavisiota, vaihtoehdot B ja C ovat sen variaatioita. Vaihtoehdossa 0+ on lähdetty liikkeelle jo aiemmin tehdyistä suunnitelmista keskustan kehittämiseksi. Liikenneverkkovaihtoehtoja on tarkasteltu vuosina 2029 ja 2050. Vaihtoehdot, niiden vaikutusten arviointi ja jatkosuunnitteluun esitettävä liikenneverkko on esitelty lausuntomateriaalissa omana raporttinaan.
Yleiskaavaluonnoksessa näytetään vaihtoehtotarkastelun ja sen vaikutusarviointien perusteella jatkosuunnitteluun esitettävän keskustan liikennesuunnitelman mukainen liikenneverkko ja sen kehittämistoimenpiteet vuosille 2029 ja 2050.
Lausuntopyynnössä on erityisesti pyydetty kannanottoa seuraaviin luonnoksen käsittelyn yhteydessä esiin nousseisiin asioihin:
- Kupittaan siirtolapuutarhan merkintätapa
- Raision rajalla oleva ohjeellinen katulinjaus ja sen vaikutus viheralueverkostoon (luonnonsuojelutarve)
- keskusta-alueiden merkintätavan tarkkuustaso
- kävelykeskustan laajuus ja ensisijainen laajenemissuunta
- joukkoliikennereittien sijainti keskustassa
- pyöräilyn pääreitit keskustassa
- autoilun asema keskustassa ja mahdollinen autoliikenteen rajoittaminen keskustan silloilla
Lausuntoa on pyydetty 31.12.2018 mennessä.
Yleiskaavaluonnokseen ja keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkasteluun voi tutustua internetissä osoitteessa:
https://www.turku.fi/yleiskaava2029
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
Raision kaupunginhallitus esittää lausuntonaan Turun Yleiskaavaluonnoksesta seuraavaa:
- Raisio ja Turku ovat laatimassa yhdessä asemakaavaa kaupunkien rajalle. Raision puolella kaavan nimenä on Kuloistenniitty. Asemakaavatyön aloituskokous on pidetty 7.12.2016 ja molemmat kaupungit ovat vuonna 2016 hyväksyneet päättävissä elimissään kaavahankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmat. Kaupungit ovat myös yhdessä linjanneet Satakunnantien ja Myllyn alueen välille suunniteltua tieyhteyttä. Nyt lausunnoilla olevassa yleiskaavaluonnoksessa tieyhteys on osoitettu ohjeellisena katulinjauksena. Raision kaupunki katsoo, että ohjeellinen tielinjaus tulee osoittaa yleiskaavassa. Linjauksen suunnittelun yhteydessä on todettu, ettei suunnitellulla tiellä ole merkittäviä vaikutuksia viheralueverkostoon eikä sen osoittaminen heikennä laajemman viheralueen asemaa eikä luontoarvoja.
- Kaavatyön jatkosuunnittelussa tulee huomioida Turun keskustaan kohdistuvien toimenpiteiden vaikutus myös ympäröivään kaupunkiseutuun.
- Samoin tulee huomioida autoliikenteen ja kevyenliikenteen sujuvat yhteydet koko kaupunkiseudulla niin asumisen kuin yritystoiminnan edellytysten turvaamiseksi.
Muilta osin Raisiolla ei ole lausuttavaa luonnoksesta.
Päätös Saila Rintee ehdotti Veijo Mikolan ja Elisa Vuorisen kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun. Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun.
Puheenjohtaja keskeytti kokouksen tauon ajaksi tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 19.35-19.40.”
Tekninen johtaja Antti Korte 31.1.2019
Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimiala pyytää Raision kaupungin lausuntoa 24.8.2018 päivätystä ja 25.9.2018 muutetusta Turun yleiskaavaluonnoksesta ja siihen liittyvästä keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelusta. Lausunnolle on saatu jatkoaikaa 4.2.2019 saakka.
Turun yleiskaavaluonnos
Yleiskaavaluonnos koostuu pääkartasta ja 7 teemakartasta sekä kaavaselostuksesta. Teemakartoilla on esitetty kuhunkin teemaan liittyvät ratkaisut. Osalla kartoista toimenpiteet on jaoteltu tavoitevuoteen mennessä toteutettaviin ja sen jälkeen toteutettaviin kohteisiin. Kaikki kartat tullaan hyväksymään oikeusvaikutteisina. Seuraavassa on käyty läpi lyhyesti teemakarttojen aiheet ja niiden Raisiota koskevat merkinnät.
Kartta 1: Yhdyskuntarakenne (pääkartta)
Pääkartalla on esitetty tavoitteellinen yhdyskuntarakenne sekä tiivistyvä kaupunkirakenne, tuotanto- ja logistiikka-alueiden sijoittuminen ja Turun Tiedepuistoa koskevat strategiset kehittämistavoitteet.
Kartta on kooste muista teemakartoista.
Kartta 2: Asuminen
Kartalla on esitetty asukastavoitteen mukaisen rakentamisen sijoittuminen. Uutta ja täydentävää asuntorakentamista on osoitettu pääasiallisesti keskustaan, joukkoliikenteeseen tukeutuville kehityskäytäville sekä sisääntuloväylien varsille.
Tiivistyvä kestävän kaupunkirakenteen vyöhyke ulottuu Satakunnantien joukkoliikennekäytävää myöten aina Raision rajalle saakka.
Asumisen keskittäminen Turussa joukkoliikenneakselin läheisyyteen on Raision näkökulmasta hyvä asia. Raisiolla on vastaava tavoite joukkoliikenneakselilla Raision puolella.
Kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Kartalla on esitetty koko kaupungin kannalta merkittävät palveluiden ja elinkeinotoimintojen alueet käsittäen myös seudullisesti merkittävät vähittäiskaupan alueet
Teeman merkittävimmät alueet sijaitsevat Pansion, Pernon ja Sataman alueilla sekä Kehätien ympäristössä ja pohjoispuolella. Seudullisesti merkittäviä vähittäiskaupan alueita ovat Itäharju-Biolaakso, Kärsämäki, Manhattan, Rieskalähteentie, Oriketo-Topinoja ja Kuninkoja.
Työpaikka-alueita sekä palvelujen, hallinnon ja kaupan alueita on osoitettu Raision rajan tuntumaan Kehätien ja Pernon alueille. Tuotantotoiminnan ja logistiikan vyöhyke ulottuu Pernon alueella aivan Raision etelärajalle. Palvelujen, hallinnon ja kaupan alueita on osoitettu Raision rajan tuntumaan Satakunnantien varteen.
Pernon ja telakan työpaikka-alueen läheisyydessä tulee ottaa huomioon, että Raision Temppelivuoren alueen maankäyttöä ei ole vielä ratkaistu ja yhtenä tutkittavana vaihtoehtona alueella tutkitaan myös asutuksen sijoittamista meren läheisyyteen.
Kartta 4: Liikenne
Liikenneverkko autoliikenteen osalta koostuu olemassa olevasta tie- ja katuverkosta sekä uusista ja kehitettävistä reiteistä. Luonnoksessa on osoitettu Raisionkaaren jatkeen jatkuminen Turun puolella uutena katuyhteytenä sekä ohjeellisena katulinjauksena Satakunnantien ja Myllyn alueen uusi yhdystie.
Kartalla on osoitettu joukkoliikennepainotteisina katuina ensimmäisen vaiheen raitiotie-/superbussilinjat Varissuon, Raision ja Runosmäen suuntiin sekä Satakunnantien-Raisiontien nelikaistaistaminen. Myöhemmän vaiheen raitiotie-/superbussilinjat on eroteltu omalla merkinnällään. Kartalla esitetään myös runkobussireitit laajemman linjastoluonnoksen mukaisina.
Kartalla on esitetty pyöräilyn pääverkosto, joka yhdistää lähikunnat sekä suurimmat asuin- ja työpaikka-alueet Turun keskustaan ja aluekeskuksiin. Mm. Naantalin pikatien varteen uusi pyöräilyn pääverkosto, joka tulee jatkumaan Raision puolella
Raisionlahdelle on osoitettu laivaväylä.
Liikenneverkkoon yleiskaavaluonnoksessa esitetyt uudet reitit ja linjat edistävät seudun ja Raision liikenteen sujumista tulevaisuudessa.
Kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Kartalla on esitetty alueet, joilla on tarve hulevesien hallintatoimenpiteille, meri- ja hulevesitulvavaara-alueet sekä tärkeät joet ja purot sekä pohjavesialueet.
Kartalla on osoitettu useita hulevesitulvavaara-alueita sekä hulevesien toimenpidealueita Raision rajan tuntumassa. Mm. Kuninkoja haaraojineen on osoitettu avoimena säilytettäväksi ojauomaksi. Raisionjoki ja Kuninkoja on osoitettu luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi.
Hulevesien hallinta tulee nousemaan jatkossa yhä merkittävämpään rooliin. Raision osalta Kuninkojan toimivuudesta tulee huolehtia jatkossa erityisesti. Raisiolla ei ole huomautettavaa Turun OYK luonnoksessa esitettyihin vesien hallintaan liittyviin ratkaisuihin.
Kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Kartta sisältää yhdyskuntateknisen huollon alueet, alueiden käyttöä rajoittavat vyöhykkeet, keskusta-alueen kallioresurssialueet sekä erillisenä selvitysalueena VAK-ratapihan mahdollinen uusi sijainti Iso-Heikkilän pohjoispuolella.
Raisiota koskevia merkintöjä ovat mm. lentomeluvyöhykkeet sekä kemikaalilaitosten konsultointivyöhykkeet (lähinnä Pernon alueella). Merkinnät tulee ottaa huomioon, kun maankäyttöä suunnitellaan Raision puolella.
Kartta 7: Viherympäristö ja maisema
Kartalla on osoitettu viherverkosto, pääulkoilureitistö, luontoon ja maisemaan liittyviä arvoja sekä arkeologiset kohteet. Kartalla on lisäksi osoitettu korkeaan rakentamiseen parhaiten soveltuvat kohteet.
Raision kannalta olennaisia ovat Pomponrahkan suojelualue läheisine viheralueineen sekä Kuloistenniityn viereiset virkistysalueet Turun puolella. Kartalla on myös osoitettu Raisionjoki ja Kuninkoja luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi kuten kartalla 5. Kartalla on myös osoitettu kuntien raja-alueen ulkoilureitistö, joka yhtyy vastaavaan Raision puolella.
Pomponrahkan suojelualueen läheisyydessä Raision puolella maankäyttö on pääasiassa työpaikkatoimintojen aluetta. Yleiskaavaluonnoksessa esitetyt ympäristöön ja maisemaan liittyvät merkinnät eivät rajoita Raision puolella nykyisten asemakaavojen toteuttamista.
Kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Kartalla on osoitettu arvokkaat kohteet, joiden ominaispiirteiden säilyminen tulee turvata.
Raisionjoen varren peltoalueet on osoitettu asemakaavan /s-alueeksi.
Turun keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelu
Keskustan liikenneverkkoa on tutkittu neljän eri vaihtoehdon avulla. Vaihtoehto A noudattaa keskustavisiota, vaihtoehdot B ja C ovat sen variaatioita. Vaihtoehdossa 0+ on lähdetty liikkeelle jo aiemmin tehdyistä suunnitelmista keskustan kehittämiseksi. Liikenneverkkovaihtoehtoja on tarkasteltu vuosina 2029 ja 2050. Vaihtoehdot, niiden vaikutusten arviointi ja jatkosuunnitteluun esitettävä liikenneverkko on esitelty lausuntomateriaalissa omana raporttinaan.
Yleiskaavaluonnoksessa näytetään vaihtoehtotarkastelun ja sen vaikutusarviointien perusteella jatkosuunnitteluun esitettävän keskustan liikennesuunnitelman mukainen liikenneverkko ja sen kehittämistoimenpiteet vuosille 2029 ja 2050.
Raision näkökulmasta Turun liikenneverkkoa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon seudullisen joukkoliikenteen sujuvuus ja saavutettavuus.
Lausuntopyynnössä on erityisesti pyydetty kannanottoa seuraaviin luonnoksen käsittelyn yhteydessä esiin nousseisiin asioihin:
- Kupittaan siirtolapuutarhan merkintätapa
- Raision rajalla oleva ohjeellinen katulinjaus ja sen vaikutus viheralueverkostoon (luonnonsuojelutarve)
- keskusta-alueiden merkintätavan tarkkuustaso
- kävelykeskustan laajuus ja ensisijainen laajenemissuunta
- joukkoliikennereittien sijainti keskustassa
- pyöräilyn pääreitit keskustassa
- autoilun asema keskustassa ja mahdollinen autoliikenteen rajoittaminen keskustan silloilla
Liitteet |
3 |
Kuloistenniitty-havainnekuva |
|
4 |
Saila Rinteen muutosehdotus |
Oheismateriaali |
16 |
Lausuntopyyntö |
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
Raision kaupunginhallitus esittää lausuntonaan Turun Yleiskaavaluonnoksesta seuraavaa:
Yleiskaavaluonnos on kokonaisuudessaan laadittu hyvin ja ammattitaitoisesti. Seuraavassa on käsitelty luonnoksen käsittelyn yhteydessä esiin nousseita asioita niiltä osin, kun niillä on rajapinta Raision kaupungin toimintaan
Raision rajalla oleva ohjeellinen katulinjaus ja sen vaikutus viheralueverkostoon (luonnonsuojelutarve)
Raisio ja Turku ovat laatimassa yhdessä asemakaavaa kaupunkien rajalle. Kaavan nimenä on Kuloistenniitty. Asemakaavatyön aloituskokous on pidetty 7.12.2016 ja molemmat kaupungit ovat vuonna 2016 hyväksyneet päättävissä elimissään kaavahankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelman. Kaupungit ovat myös yhdessä linjanneet Satakunnantien ja Myllyn alueen välille suunniteltua tieyhteyttä. Nyt lausunnoilla olevassa yleiskaavaluonnoksessa tieyhteys on osoitettu ohjeellisena katulinjauksena.
Lausuntopyynnössä on erityisesti pyydetty ottamaan kantaa Raision rajalla olevan ohjeelliseen katulinjaukseen ja sen vaikutuksiin viheralueverkostoon ja mahdolliseen alueen luonnonsuojelutarpeeseen. Asiaan liittyen pidettiin neuvottelu 23.1.2019 kaupunkien virkamiesten kesken. Neuvottelussa käytiin läpi alueen kaavoitustilannetta ja keskusteltiin alueen luontoarvoista ja siitä kuinka ne parhaalla mahdollisella tavalla voidaan ottaa huomioon tulevassa maankäytössä molemmissa kunnissa.
Asemakaavoituksen yhteydessä on tehty laaja asiantuntijan laatima luontoselvitys (Ympäristösuunnittelu Enviro / Esa Lammi, 2017). Selvityksessä on tutkittu sekä Turun että Raision puolta ja siinä on esitetty huomionarvoisten lajien sekä säilyttämisen arvoisten luontokohteiden ja –alueiden sijainti. Selvityksen mukaan sopiva kaavamerkintä on ”luo” tai muu vastaava, joka turvaa niiden ominaispiirteiden säilymisen. Vastaavalla kaavamerkinnällä voidaan suojella myös alueen geologisesti mielenkiintoiset kohteet kuten esim. ns. Tapion alttari. Kokonaisuudessaan metsäinen ja kallioinen alue tarjoaa kuntalaisille merkittävän ja laajan lähivirkistysalueen. Nykyisen valaistun pururadan/hiihtoladun säilyminen ja kehittämismahdollisuus tulee turvata. Alueella harrastetaan myös mm. maastopyöräilyä, polkujuoksua, suunnistusta, marjastusta ja sienestystä, koirien ulkoiluttamista ym. luonnossa tapahtuvaa liikuntaa. Alueen monipuoliset luontoliikunta- ja virkistysmahdollisuudet tulee säilyttää jatkossakin.
Raisio on suunnitellut maankäyttöä (asumista) ainoastaan lähelle Satakunnantietä peltoalueelle sekä alueen pohjoisosan peltoalueelle nykyisin voimassa olevan yleiskaavan mukaisesti. Näiden väliin jäävä alue, jossa kyseessä oleva tielinjauskin kulkee, on maasto-olosuhteiltaan ja ympäristöltään sellainen, että Raision tavoitteena ei ole asemakaavoittaa sinne asutusta tai muuta tehokkaampaa maankäyttöä. Todennäköisimmin alue tulee säilymään nykytilassaan, mahdollista katulinjaa lukuun ottamatta.
Nyt käynnissä olevassa suunnittelutyössä tullaan osoittamaan Raision puolelle pysäköintialue luonto- ja kuntoilureitistön läheisyyteen, jotta alueen saavutettavuus virkistyskäytön kannalta paranee sekä turkulaisille että raisiolaisille. Alueen pohjoisosassa on liito-oravalle sopiva elinympäristö, joka tullaan osoittamaan tulevassa asemakaavassa myös ”luo”-merkinnällä. Tämän alueen läheisyydessä on myös jo nyt suojelumerkinnällä asemakaavoitettu kallioinen alue (Pähkinäsaari).
Alueen käyttötarkoitus virkistysalueena tulisi turvata vastaavilla merkinnöillä molemmissa kunnissa, jotta alueesta muodostuu yhtenäinen maankäytöllinen kokonaisuus (liite: Kuloistenniityn havainnekuva). Raision näkemyksen mukaan katulinjauksen tai yhteystarpeen osoittaminen Turun yleiskaavassa ei heikennä alueen luonnon arvoja siinä määrin, että se pitäisi jättää pois. Mikäli joskus tulevaisuudessa katuyhteys päätettäisiin toteuttaa yhdessä Turun kanssa, niin suunnittelussa on otettava vahvasti huomioon mm. melunsuojaus. Kadun toteuttaminen yhdessä Turun kanssa vaatii asemakaavaprosessin sekä Turun että Raision puolella, joten nyt lausunnolla olevalla yleiskaavaluonnoksella katua ei päätetä rakentaa, mutta sen rakentamisen mahdollisuus tulevaisuudessa tulisi kuitenkin turvata. Esimerkiksi Kuninkojantien liikennemäärät voivat tulevaisuudessa aiheuttaa tarpeita vaihtoehtoisille reiteille, eikä niiden mahdollisuutta tulisi sulkea pois yleiskaavalla.
Raision kaupunki katsoo, että ohjeellinen tielinjaus tulee osoittaa yleiskaavassa. Linjauksen suunnittelun yhteydessä on todettu, ettei suunnitellulla tiellä ole merkittäviä vaikutuksia viheralueverkostoon eikä sen osoittaminen heikennä laajemman viheralueen asemaa eikä merkittävästi sen luontoarvoja.
Joukkoliikennereittien sijainti keskustassa
Raision näkökulmasta Turun liikenneverkkoa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon seudullisen joukkoliikenteen sujuvuus ja saavutettavuus. Joukkoliikenteen solmukohta tulee olla hyvin saavutettavissa kevyellä liikenteellä.
Autoilun asema keskustassa ja mahdollinen autoliikenteen rajoittaminen keskustan silloilla
Kaavatyön jatkosuunnittelussa tulee huomioida, että kun Turun keskustaan kohdistetaan toimenpiteitä, tutkitaan myös toimenpiteiden vaikutukset ympäröivään kaupunkiseutuun.
Samoin tulee huomioida autoliikenteen ja kevyenliikenteen sujuvat yhteydet koko kaupunkiseudulla niin asumisen kuin yritystoiminnan edellytysten turvaamiseksi
Muilta osin Raisiolla ei ole lausuttavaa luonnoksesta.
Päätös
Esittelijä teki seuraavan muutetun päätösehdotuksen:
Raision kaupunginhallitus esittää lausuntonaan Turun Yleiskaavaluonnoksesta seuraavaa:
Yleiskaavaluonnos on kokonaisuudessaan laadittu hyvin ja ammattitaitoisesti. Seuraavassa on käsitelty luonnoksen käsittelyn yhteydessä esiin nousseita asioita niiltä osin, kun niillä on rajapinta Raision kaupungin toimintaan.
Turun yleiskaavaluonnos
Yleiskaavaluonnos koostuu pääkartasta ja 7 teemakartasta sekä kaavaselostuksesta. Teemakartoilla on esitetty kuhunkin teemaan liittyvät ratkaisut. Osalla kartoista toimenpiteet on jaoteltu tavoitevuoteen mennessä toteutettaviin ja sen jälkeen toteutettaviin kohteisiin. Kaikki kartat tullaan hyväksymään oikeusvaikutteisina. Seuraavassa on käyty läpi lyhyesti teemakarttojen aiheet ja niiden Raisiota koskevat merkinnät.
Kartta 1: Yhdyskuntarakenne (pääkartta)
Pääkartalla on esitetty tavoitteellinen yhdyskuntarakenne sekä tiivistyvä kaupunkirakenne, tuotanto- ja logistiikka-alueiden sijoittuminen ja Turun Tiedepuistoa koskevat strategiset kehittämistavoitteet.
Kartta on kooste muista teemakartoista.
Kartta 2: Asuminen
Kartalla on esitetty asukastavoitteen mukaisen rakentamisen sijoittuminen. Uutta ja täydentävää asuntorakentamista on osoitettu pääasiallisesti keskustaan, joukkoliikenteeseen tukeutuville kehityskäytäville sekä sisääntuloväylien varsille.
Tiivistyvä kestävän kaupunkirakenteen vyöhyke ulottuu Satakunnantien joukkoliikennekäytävää myöten aina Raision rajalle saakka.
Asumisen keskittäminen Turussa joukkoliikenneakselin läheisyyteen on Raision näkökulmasta hyvä asia. Raisiolla on vastaava tavoite joukkoliikenneakselilla Raision puolella.
Kartta 3: Palvelut ja elinkeinot
Kartalla on esitetty koko kaupungin kannalta merkittävät palveluiden ja elinkeinotoimintojen alueet käsittäen myös seudullisesti merkittävät vähittäiskaupan alueet
Teeman merkittävimmät alueet sijaitsevat Pansion, Pernon ja Sataman alueilla sekä Kehätien ympäristössä ja pohjoispuolella. Seudullisesti merkittäviä vähittäiskaupan alueita ovat Itäharju-Biolaakso, Kärsämäki, Manhattan, Rieskalähteentie, Oriketo-Topinoja ja Kuninkoja.
Työpaikka-alueita sekä palvelujen, hallinnon ja kaupan alueita on osoitettu Raision rajan tuntumaan Kehätien ja Pernon alueille. Tuotantotoiminnan ja logistiikan vyöhyke ulottuu Pernon alueella aivan Raision etelärajalle. Palvelujen, hallinnon ja kaupan alueita on osoitettu Raision rajan tuntumaan Satakunnantien varteen.
Pernon ja telakan työpaikka-alueen läheisyydessä tulee ottaa huomioon, että Raision Temppelivuoren alueen maankäyttöä ei ole vielä ratkaistu ja yhtenä tutkittavana vaihtoehtona alueella tutkitaan myös asutuksen sijoittamista meren läheisyyteen.
Kartta 4: Liikenne
Liikenneverkko autoliikenteen osalta koostuu olemassa olevasta tie- ja katuverkosta sekä uusista ja kehitettävistä reiteistä. Luonnoksessa on osoitettu Raisionkaaren jatkeen jatkuminen Turun puolella uutena katuyhteytenä sekä ohjeellisena katulinjauksena Satakunnantien ja Myllyn alueen uusi yhdystie.
Kartalla on osoitettu joukkoliikennepainotteisina katuina ensimmäisen vaiheen raitiotie-/superbussilinjat Varissuon, Raision ja Runosmäen suuntiin sekä Satakunnantien-Raisiontien nelikaistaistaminen. Myöhemmän vaiheen raitiotie-/superbussilinjat on eroteltu omalla merkinnällään. Kartalla esitetään myös runkobussireitit laajemman linjastoluonnoksen mukaisina.
Kartalla on esitetty pyöräilyn pääverkosto, joka yhdistää lähikunnat sekä suurimmat asuin- ja työpaikka-alueet Turun keskustaan ja aluekeskuksiin. Mm. Naantalin pikatien varteen uusi pyöräilyn pääverkosto, joka tulee jatkumaan Raision puolella
Raisionlahdelle on osoitettu laivaväylä.
Liikenneverkkoon yleiskaavaluonnoksessa esitetyt uudet reitit ja linjat edistävät seudun ja Raision liikenteen sujumista tulevaisuudessa.
Kartta 5: Kestävä vesien hallinta
Kartalla on esitetty alueet, joilla on tarve hulevesien hallintatoimenpiteille, meri- ja hulevesitulvavaara-alueet sekä tärkeät joet ja purot sekä pohjavesialueet.
Kartalla on osoitettu useita hulevesitulvavaara-alueita sekä hulevesien toimenpidealueita Raision rajan tuntumassa. Mm. Kuninkoja haaraojineen on osoitettu avoimena säilytettäväksi ojauomaksi. Raisionjoki ja Kuninkoja on osoitettu luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi.
Hulevesien hallinta tulee nousemaan jatkossa yhä merkittävämpään rooliin. Raision osalta Kuninkojan toimivuudesta tulee huolehtia jatkossa erityisesti. Raisiolla ei ole huomautettavaa Turun OYK luonnoksessa esitettyihin vesien hallintaan liittyviin ratkaisuihin.
Kartta 6: Yhdyskuntatekniikka
Kartta sisältää yhdyskuntateknisen huollon alueet, alueiden käyttöä rajoittavat vyöhykkeet, keskusta-alueen kallioresurssialueet sekä erillisenä selvitysalueena VAK-ratapihan mahdollinen uusi sijainti Iso-Heikkilän pohjoispuolella.
Raisiota koskevia merkintöjä ovat mm. lentomeluvyöhykkeet sekä kemikaalilaitosten konsultointivyöhykkeet (lähinnä Pernon alueella). Merkinnät tulee ottaa huomioon, kun maankäyttöä suunnitellaan Raision puolella.
Kartta 7: Viherympäristö ja maisema
Kartalla on osoitettu viherverkosto, pääulkoilureitistö, luontoon ja maisemaan liittyviä arvoja sekä arkeologiset kohteet. Kartalla on lisäksi osoitettu korkeaan rakentamiseen parhaiten soveltuvat kohteet.
Raision kannalta olennaisia ovat Pomponrahkan suojelualue läheisine viheralueineen sekä Kuloistenniityn viereiset virkistysalueet Turun puolella. Kartalla on myös osoitettu Raisionjoki ja Kuninkoja luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi kuten kartalla 5. Kartalla on myös osoitettu kuntien raja-alueen ulkoilureitistö, joka yhtyy vastaavaan Raision puolella.
Pomponrahkan suojelualueen läheisyydessä Raision puolella maankäyttö on pääasiassa työpaikkatoimintojen aluetta. Yleiskaavaluonnoksessa esitetyt ympäristöön ja maisemaan liittyvät merkinnät eivät rajoita Raision puolella nykyisten asemakaavojen toteuttamista.
Kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet
Kartalla on osoitettu arvokkaat kohteet, joiden ominaispiirteiden säilyminen tulee turvata.
Raisionjoen varren peltoalueet on osoitettu asemakaavan /s-alueeksi.
Turun keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelu
Keskustan liikenneverkkoa on tutkittu neljän eri vaihtoehdon avulla. Vaihtoehto A noudattaa keskustavisiota, vaihtoehdot B ja C ovat sen variaatioita. Vaihtoehdossa 0+ on lähdetty liikkeelle jo aiemmin tehdyistä suunnitelmista keskustan kehittämiseksi. Liikenneverkkovaihtoehtoja on tarkasteltu vuosina 2029 ja 2050. Vaihtoehdot, niiden vaikutusten arviointi ja jatkosuunnitteluun esitettävä liikenneverkko on esitelty lausuntomateriaalissa omana raporttinaan.
Yleiskaavaluonnoksessa näytetään vaihtoehtotarkastelun ja sen vaikutusarviointien perusteella jatkosuunnitteluun esitettävän keskustan liikennesuunnitelman mukainen liikenneverkko ja sen kehittämistoimenpiteet vuosille 2029 ja 2050.
Raision näkökulmasta Turun liikenneverkkoa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon seudullisen joukkoliikenteen sujuvuus ja saavutettavuus.
Raision rajalla oleva ohjeellinen katulinjaus ja sen vaikutus viheralueverkostoon (luonnonsuojelutarve)
Raisio ja Turku ovat laatimassa yhdessä asemakaavaa kaupunkien rajalle. Kaavan nimenä on Kuloistenniitty. Asemakaavatyön aloituskokous on pidetty 7.12.2016 ja molemmat kaupungit ovat vuonna 2016 hyväksyneet päättävissä elimissään kaavahankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelman. Kaupungit ovat myös yhdessä linjanneet Satakunnantien ja Myllyn alueen välille suunniteltua tieyhteyttä. Nyt lausunnoilla olevassa yleiskaavaluonnoksessa tieyhteys on osoitettu ohjeellisena katulinjauksena.
Lausuntopyynnössä on erityisesti pyydetty ottamaan kantaa Raision rajalla olevan ohjeelliseen katulinjaukseen ja sen vaikutuksiin viheralueverkostoon ja mahdolliseen alueen luonnonsuojelutarpeeseen. Asiaan liittyen pidettiin neuvottelu 23.1.2019 kaupunkien virkamiesten kesken. Neuvottelussa käytiin läpi alueen kaavoitustilannetta ja keskusteltiin alueen luontoarvoista ja siitä kuinka ne parhaalla mahdollisella tavalla voidaan ottaa huomioon tulevassa maankäytössä molemmissa kunnissa.
Asemakaavoituksen yhteydessä on tehty laaja asiantuntijan laatima luontoselvitys (Ympäristösuunnittelu Enviro / Esa Lammi, 2017). Selvityksessä on tutkittu sekä Turun että Raision puolta ja siinä on esitetty huomionarvoisten lajien sekä säilyttämisen arvoisten luontokohteiden ja –alueiden sijainti. Selvityksen mukaan sopiva kaavamerkintä on ”luo” tai muu vastaava, joka turvaa niiden ominaispiirteiden säilymisen. Vastaavalla kaavamerkinnällä voidaan suojella myös alueen geologisesti mielenkiintoiset kohteet kuten esim. ns. Tapion alttari. Kokonaisuudessaan metsäinen ja kallioinen alue tarjoaa kuntalaisille merkittävän ja laajan lähivirkistysalueen. Nykyisen valaistun pururadan/hiihtoladun säilyminen ja kehittämismahdollisuus tulee turvata. Alueella harrastetaan myös mm. maastopyöräilyä, polkujuoksua, suunnistusta, marjastusta ja sienestystä, koirien ulkoiluttamista ym. luonnossa tapahtuvaa liikuntaa. Alueen monipuoliset luontoliikunta- ja virkistysmahdollisuudet tulee säilyttää jatkossakin.
Raisio on suunnitellut maankäyttöä (asumista) ainoastaan lähelle Satakunnantietä peltoalueelle sekä alueen pohjoisosan peltoalueelle nykyisin voimassa olevan yleiskaavan mukaisesti. Näiden väliin jäävä alue, jossa kyseessä oleva tielinjauskin kulkee, on maasto-olosuhteiltaan ja ympäristöltään sellainen, että Raision tavoitteena ei ole asemakaavoittaa sinne asutusta tai muuta tehokkaampaa maankäyttöä. Todennäköisimmin alue tulee säilymään nykytilassaan, mahdollista katulinjaa lukuun ottamatta.
Nyt käynnissä olevassa Kuloistenniityn kaavan suunnittelutyössä tullaan osoittamaan Raision puolelle pysäköintialue luonto- ja kuntoilureitistön läheisyyteen, jotta alueen saavutettavuus virkistyskäytön kannalta paranee sekä turkulaisille että raisiolaisille. Alueen pohjoisosassa on liito-oravalle sopiva elinympäristö, joka tullaan osoittamaan tulevassa asemakaavassa myös ”luo”-merkinnällä. Tämän alueen läheisyydessä on myös jo nyt suojelumerkinnällä asemakaavoitettu kallioinen alue (Pähkinäsaari).
Alueen käyttötarkoitus virkistysalueena tulisi turvata vastaavilla merkinnöillä molemmissa kunnissa, jotta alueesta muodostuu yhtenäinen maankäytöllinen kokonaisuus (liite: Kuloistenniityn havainnekuva). Raision näkemyksen mukaan katulinjauksen tai yhteystarpeen osoittaminen Turun yleiskaavassa ei heikennä alueen luonnon arvoja siinä määrin, että se pitäisi jättää pois. Mikäli joskus tulevaisuudessa katuyhteys päätettäisiin toteuttaa yhdessä Turun kanssa, niin suunnittelussa on otettava vahvasti huomioon mm. melunsuojaus. Kadun toteuttaminen yhdessä Turun kanssa vaatii asemakaavaprosessin sekä Turun että Raision puolella, joten nyt lausunnolla olevalla yleiskaavaluonnoksella katua ei päätetä rakentaa, mutta sen rakentamisen mahdollisuus tulevaisuudessa tulisi kuitenkin turvata. Esimerkiksi Kuninkojantien liikennemäärät voivat tulevaisuudessa aiheuttaa tarpeita vaihtoehtoisille reiteille, eikä niiden mahdollisuutta tulisi sulkea pois yleiskaavalla.
Raision kaupunki katsoo, että ohjeellinen tielinjaus tulee osoittaa yleiskaavassa. Linjauksen suunnittelun yhteydessä on todettu, ettei suunnitellulla tiellä ole merkittäviä vaikutuksia viheralueverkostoon eikä sen osoittaminen heikennä laajemman viheralueen asemaa eikä merkittävästi sen luontoarvoja.
Joukkoliikennereittien sijainti keskustassa
Raision näkökulmasta Turun liikenneverkkoa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon seudullisen joukkoliikenteen sujuvuus ja saavutettavuus. Joukkoliikenteen solmukohta tulee olla hyvin saavutettavissa kevyellä liikenteellä.
Autoilun asema keskustassa ja mahdollinen autoliikenteen rajoittaminen keskustan silloilla
Kaavatyön jatkosuunnittelussa tulee huomioida, että kun Turun keskustaan kohdistetaan toimenpiteitä, tutkitaan myös toimenpiteiden vaikutukset ympäröivään kaupunkiseutuun.
Samoin tulee huomioida autoliikenteen ja kevyenliikenteen sujuvat yhteydet koko kaupunkiseudulla niin asumisen kuin yritystoiminnan edellytysten turvaamiseksi
Muilta osin Raisiolla ei ole lausuttavaa luonnoksesta.
Saila Rintee ehdotti Hannele Lehto-Laurilan kannattamana, että otsikon ”Raision rajalla oleva ohjeellinen katulinjaus ja sen vaikutus viheralueverkostoon (luonnonsuojelutarve)” alla olevaan lausuntotekstiin lisätään seuraava kappale: ”Usean turkulaisen ja raisiolaisen yhdistyksen toimesta on Turun ja Raision kaupungeille tehty kuntalaisaloite Mälikkälä-Kuninkojan luonnonsuojelualueen perustamiseksi. Aloitteessa osoitetaan alueen täyttävän kaikilta osin luonnonsuojelualueelta vaaditut kriteerit ja alueella on EU-direktiivien mukainen suojeltava hiljainen alue.”
Äänestys 1
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotuksesta on tehty poikkeava kannatettu ehdotus ja asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysehdotuksen: suoritetaan nimenhuutoäänestys, jossa esittelijän tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät jaa ja Saila Rinteen tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät ei.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä (Ek, Mikola, Parantainen, Viljanen, Moislahti, Vuorinen, Jormanainen, Koivisto ja Myllymäki) ja 2 ei-ääntä (Lehto-Laurila ja Rintee).
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotus oli tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
Saila Rintee ehdotti Hannele Lehto-Laurilan kannattamana, että lausuntotekstistä poistetaan lause ”Todennäköisimmin alue tulee säilymään nykytilassaan, mahdollista katulinjaa lukuun ottamatta” ja lisätään lause ”Raisio on valmis selvittämään mahdollisuutta perustaa alueelle luonnonsuojelualue kuntalaisaloitteen esityksen mukaisesti.”
Äänestys 2
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotuksesta on tehty poikkeava kannatettu ehdotus ja asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysehdotuksen: suoritetaan nimenhuutoäänestys, jossa esittelijän tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät jaa ja Saila Rinteen tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät ei.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 8 jaa-ääntä (Ek, Mikola, Parantainen, Viljanen, Moislahti, Vuorinen, Koivisto ja Myllymäki), 2 ei-ääntä (Lehto-Laurila ja Rintee) ja 1 tyhjä ääni (Jormanainen).
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotus oli tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
Saila Rintee ehdotti Hannele Lehto-Laurilan kannattamana, että lausuntotekstissä oleva lause ” Alueen pohjoisosassa on liito-oravalle sopiva elinympäristö, joka tullaan osoittamaan tulevassa asemakaavassa myös ”luo”-merkinnällä” muutetaan muotoon ”Alueen pohjoisosassa on liito-oravalle sopiva elinympäristö, joka tulisi mahdollisen luonnonsuojelualueen osaksi.”
Äänestys 3
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotuksesta on tehty poikkeava kannatettu ehdotus ja asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysehdotuksen: suoritetaan nimenhuutoäänestys, jossa esittelijän tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät jaa ja Saila Rinteen tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät ei.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 8 jaa-ääntä (Ek, Parantainen, Viljanen, Moislahti, Vuorinen, Koivisto ja Myllymäki) ja 3 ei-ääntä (Lehto-Laurila, Mikola ja Rintee).
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotus oli tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
Saila Rintee ehdotti Hannele Lehto-Laurilan kannattamana, että lausuntotekstiin lisätään lause: ”Jos alueesta tehdään luonnonsuojelualue, kasvaa alueen merkitys myös virkistysalueena.”
Äänestys 4
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotuksesta on tehty poikkeava kannatettu ehdotus ja asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysehdotuksen: suoritetaan nimenhuutoäänestys, jossa esittelijän tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät jaa ja Saila Rinteen tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät ei.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä (Ek, Mikola, Parantainen, Viljanen, Moislahti, Vuorinen, Jormanainen, Koivisto ja Myllymäki) ja 2 ei-ääntä (Lehto-Laurila ja Rintee).
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotus oli tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
Saila Rintee ehdotti Hannele Lehto-Laurilan kannattamana, että lausuntotekstistä poistetaan kappale: ”Alueen käyttötarkoitus virkistysalueena tulisi turvata vastaavilla merkinnöillä molemmissa kunnissa, jotta alueesta muodostuu yhtenäinen mahdollisenmaankäytöllinen kokonaisuus (liite: Kuloistenniityn havainnekuva). Raision näkemyksen mukaan katulinjauksen tai yhteystarpeen osoittaminen Turun yleiskaavassa ei heikennä alueen luonnon arvoja siinä määrin, että se pitäisi jättää pois. Mikäli joskus tulevaisuudessa katuyhteys päätettäisiin toteuttaa yhdessä Turun kanssa, niin suunnittelussa on otettava vahvasti huomioon mm. melunsuojaus. Kadun toteuttaminen yhdessä Turun kanssa vaatii asemakaavaprosessin sekä Turun että Raision puolella, joten nyt lausunnolla olevalla yleiskaavaluonnoksella katua ei päätetä rakentaa, mutta sen rakentamisen mahdollisuus tulevaisuudessa tulisi kuitenkin turvata. Esimerkiksi Kuninkojantien liikennemäärät voivat tulevaisuudessa aiheuttaa tarpeita vaihtoehtoisille reiteille, eikä niiden mahdollisuutta tulisi sulkea pois yleiskaavalla.”
Äänestys 5
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotuksesta on tehty poikkeava kannatettu ehdotus ja asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysehdotuksen: suoritetaan nimenhuutoäänestys, jossa esittelijän tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät jaa ja Saila Rinteen tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät ei.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä (Ek, Mikola, Parantainen, Viljanen, Moislahti, Vuorinen, Jormanainen, Koivisto ja Myllymäki) ja 2 ei-ääntä (Lehto-Laurila ja Rintee).
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotus oli tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
Saila Rintee ehdotti Hannele Lehto-Laurilan kannattamana, että lausuntotekstistä poistetaan kappale: ”Raision kaupunki toteaa, että ohjeellinen tielinjaus tulee osoittaa yleiskaavassa. Linjauksen suunnittelun yhteydessä on todettu, ettei suunnitellulla tiellä ole merkittäviä vaikutuksia viheralueverkostoon eikä sen osoittaminen heikennä laajemman viheralueen asemaa eikä merkittävästi sen luontoarvoja.”
Äänestys 6
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotuksesta on tehty poikkeava kannatettu ehdotus ja asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysehdotuksen: suoritetaan nimenhuutoäänestys, jossa esittelijän tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät jaa ja Saila Rinteen tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät ei.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä (Ek, Mikola, Parantainen, Viljanen, Moislahti, Vuorinen, Jormanainen, Koivisto ja Myllymäki) ja 2 ei-ääntä (Lehto-Laurila ja Rintee).
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotus oli tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
Saila Rintee ehdotti Hannele Lehto-Laurilan kannattamana, että lausuntotekstiin lisätään kappale: ”Raision kaupunki puoltaa suunnitellun tielinjauksen poistamista Turun yleiskaavasta ja käynnistää neuvottelut kuntalaisaloitteessa ehdotetun Mälikkälä-Kuninkojan luonnonsuojelualueen perustamiseksi.”
Äänestys 7
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotuksesta on tehty poikkeava kannatettu ehdotus ja asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysehdotuksen: suoritetaan nimenhuutoäänestys, jossa esittelijän tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät jaa ja Saila Rinteen tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät ei.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä (Ek, Mikola, Parantainen, Viljanen, Moislahti, Vuorinen, Jormanainen, Koivisto ja Myllymäki) ja 2 ei-ääntä (Lehto-Laurila ja Rintee).
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän ehdotus oli tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
Saila Rinteen tekemät muutosehdotukset ovat pykälän liitteenä.
Puheenjohtaja keskeytti kokouksen tauon ajaksi tämän pykälän käsittelyn aikana klo 19.18-19.25.
Juha Sandberg poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana klo 19.18.
Tiedoksi |
|
Turun kaupunki, Kaupunkiympäristötoimiala |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |