Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 19.05.2020/Pykälä 43

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Tekninen lautakunta

§ 58

16.4.2019

 

 

Asianro 519/10.02.03/2019

§ 43

E18 Keskikaupunki, asemakaava-, asemakaavan muutos- ja vaiheasemakaavaehdotus

 

 

Päätöshistoria

 

Tekninen lautakunta 16.4.2019 58 §

 

                                                          ”E18 Keskikaupunki, asemakaava- ja asemakaavan muutosluonnos

 

Kaupunginarkkitehti Olli Arvola 9.4.2019

 

E18 Turun kehätie on osa Suomen tärkeintä päätieyhteyttä, joka kulkee Naantalista Turun ja Helsingin kautta Vaalimaalle. E18 kuuluu Euroopan laajuisen TEN-T -tieverkon ydinverkkokäytävään Välimereltä Pietariin. Varsinais-Suomen ELY-keskus on aloittanut toimenpiteet E18-tien kehittämiseksi vastaamaan eurooppalaisen päätieverkon vaatimuksia. Tiellä ei mm sallita tasoliittymiä. Raision keskikaupungin osayleiskaavassa on huomioitu E18-tien asettamat tulevaisuuden vaatimukset ja se ohjaa tulevia E18-tiehen liittyviä asemakaavamuutoksia Raision keskustan alueella.

 

Varsinais-Suomen ELY-keskus on käynnistänyt tiesuunnitelman laatimisen Raision keskustan kohdalle alkuvuodesta 2018. Tiesuunnitelman laatiminen on kantatien parantamistoimenpiteiden tarkan sijainnin ja yksityiskohtaisten ratkaisujen suunnittelua. Aiemman, vuonna 2014 laaditun aluevaraussuunnitelman periaateratkaisut ohjaavat suunnittelua, mutta niiden toimivuutta tarkastellaan tarkemmassa mittakaavassa sovittaen kokonaisuutta yhteen asemakaavoituksen kanssa. 

 

Asemakaavatyön perustaksi Raision kaupunki on teettänyt Schauman & Nordgren Architects -arkkitehtitoimistolla vision keskustan kehittämisestä. Työ valmistui toukokuussa 2018. Visio kattaa kaupungin ydinkeskustan alueet tulevan maantietunnelin molemmin puolin. Keskustavisiossa esitetään keskikaupungin tavoiteltu kehitys useaksi vuosikymmeneksi eteenpäin ja sitä toteutetaan ydinkeskustan asemakaavoja vaiheittain muuttamalla.

 

Asemakaava- ja asemakaavamuutosalue sijaitsee Raision 1., 2., 3., 4. ja 6. kaupunginosissa (Vaisaari, Varppeenseutu, Kerttula, Mahittula ja Kuloinen) molemmin puolin E18-tietä välillä Kuloisten eritasoliittymä – Uudenkaupungin rata. Suunnittelualueen pinta-ala on n. 148,5 ha.


 

 

Kaavassa määritellään tarkoituksenmukaiset aluevaraukset tiealueelle ja siihen välittömästi liittyville kortteli- ja katualueille. Asemakaavahankkeen yhteydessä varmistetaan E18-tien suuntaisten, kaupungin katuverkossa kulkevien rinnakkaistieyhteyksien sujuvuus kaava-alueen kohdalla. Luonnoskartassa on kerrottu myös niiden korttelialueiden tulevista muutossuunnitelmista, joita ei vielä tällä kaavamuutoksella toteuteta. Keskustan korttelialueiden tulevista muutossuunnitelmista on kuitenkin hyvä tiedottaa aikaisessa vaiheessa koska keskustan kehittämistä tukevat ja vaiheittain toteutettavat kaavamuutokset liittyvät saumattomasti toisiinsa ja niiden ratkaisut muodostavat aikanaan yhtenäisen kokonaisuuden. Kaavasuunnittelun lähtökohtia ja tavoitteita on käsitelty monipuolisesti kaavaan liittyvässä osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa.

 

Asemakaavaa ja tiesuunnitelmaa laaditaan vuorovaikutteisesti siten, että ne etenevät samassa aikataulussa. Tiesuunnitelman hyväksyminen edellyttää ensin asemakaavan hyväksymistä Raision kaupunginvaltuustossa.

 

Kaavaluonnosaineisto asetetaan seuraavaksi kuukauden ajaksi nähtäville ja siitä pyydetään viranomais- ja muut tarvittavat lausunnot. Luonnosaineisto on myös esillä 24.4.2019 järjestettävässä, kaikille avoimessa työpajassa, jossa Varsinais-Suomen ELY-keskus esittelee E 18-tien tiesuunnittelun nykytilannetta.

 

Liitteinä ovat osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä kaavaluonnos.

 

Päätösehdotus                           Tekninen johtaja Antti Korte

 

 

Tekninen lautakunta merkitsee E18 Keskikaupungin osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä asemakaava- ja asemakaavan muutosluonnoksen tietoonsa saatetuiksi.

 

Päätös                                            Tekninen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.”

 

 

 

Kaupunginarkkitehti Olli Arvola 12.5.2020:

 

E18 Keskikaupunki -asemakaavahankkeen luonnosaineisto oli nähtävillä 2.–31.5.2019. Luonnoksesta annettiin kahdeksan lausuntoa ja jätettiin kahdeksan mielipidettä. Kooste lausunnoista ja mielipiteistä sekä niihin annetut vastineet löytyvät kaavaselostuksen liitteestä 6.  

 

Kaavaluonnoksesta on työstetty asemakaava-, asemakaavan muutos- ja vaiheasemakaavaehdotus samanaikaisesti, kun Sitowise Oy Varsinais-Suomen Ely-keskuksen konsulttina on laatinut Raision keskustan alueelle tiesuunnitelmaa. Joulukuussa 2019 järjestettiin tiiviissä yhteistyössä laadittua kaavahanketta ja tiesuunnitelmaa koskeva kaikille avoin suunnittelijatapaaminen. Valtion viranomainen voi hyväksyä tiesuunnitelman vasta sen jälkeen, kun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt asemakaavan koska tiesuunnitelman tulee olla asemakaavan mukainen.

 

Kaavaehdotuksessa suunnittelualueen rajoja on kavennettu luonnosvaiheeseen verrattuna. Tavoitteena tässä Raision keskustan kehittämistyön ensimmäisessä vaiheessa on määritellä tarkoituksenmukaiset aluevaraukset E18-tien tiealueelle ja siihen välittömästi liittyville katualueille sekä varata tilaa tilapäistä työmaa-aikaista toimintaa ja kiertotieliikennettä varten.

 

Seuraavissa kaavoitusvaiheissa keskitytään keskustan uusien korttelialueiden sisältöön. E18 Keskikaupunki -kaavahankkeen liikenneratkaisut ovat vuonna 2015 vahvistuneen Raision keskikaupungin osayleiskaavan mukaisia. Kaavaehdotus luo toteuttamismahdollisuuksia myös vuonna 2018 valmistuneessa Raision keskustavisiossa esitetyille ideoille.

 

Liitteinä (7 kpl) ovat asemakaava-, asemakaavan muutos- ja vaiheasemakaavaehdotuksen kartta (1 kpl 1:2000 ja 4 kpl 1:1000 mittakaavassa), kaavamääräykset sekä selostusraportti.

 

Oheismateriaalina (9 kpl) on elinkeinovaikutusten arviointiraportti ja kaavasuunnittelun kanssa rinnakkain edennyt tiesuunnitelmaluonnos sekä siihen liittyvät luontoselvitys, meluselvitysluonnos, ilmanlaatuselvitys ja neljä arkeologista selvitystä.

 

 

Liitteet

1

E18 Keskikaupunki, kaavaehdotus 1:2000  (tela 19.5.2020)

 

2

E18 Keskikaupunki, kaavaehdotus 1:1000 - karttaosa 1 (tela19.5.2020)

 

3

E18 Keskikaupunki, kaavaehdotus 1:1000 - karttaosa 2 (tela 19.5.2020)

 

4

E18 Keskikaupunki, kaavaehdotus 1:1000 - karttaosa 3 (tela 19.5.2020)

 

5

E18 Keskikaupunki, kaavaehdotus 1:1000 - karttaosa 4 (tela 19.5.2020)

 

6

E18 Keskikaupunki, kaavaehdotus - kaavamääräykset (tela 19.5.2020)

 

7

E18 Keskikaupunki, asemakaavan, asemakaavamuutoksen ja vaiheasemakaavan selostus (tela19.5.2020)

 

Oheismateriaali

1

E18 Keskikaupunki, elinkeinovaikutusten arviointi

 

2

E18 Tiesuunnitelman luonnos 6.5.2020, Sitowise Oy

 

3

E18 Tiesuunnitelma, luontoselvitys

 

4

E18 Tiesuunnitelma, meluselvitysluonnos

 

5

E18 Tiesuunnitelma, tunnelin lähialueen ilmanlaatuselvitys

 

6

E18 Tiesuunnitelma, arkeologia, Lumparlan kylätontti

 

7

E18 Tiesuunnitelma, arkeologia, Mahittulan tielinja

 

8

E18 Tiesuunnitelma, arkeologia, Tuomalan autiotontti

 

9

E18 Tiesuunnitelma arkeologia, osa-alueinventointi

 


 

 

Päätösehdotus                           Tekninen johtaja Antti Korte

 

Tekninen lautakunta hyväksyy E18 Keskikaupunki -nimisen asemakaava-, asemakaavan muutos- ja vaiheasemakaavaehdotuksen asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27§:n mukaan.

 

Mikäli asemakaava-, asemakaavan muutos- ja vaiheasemakaavaehdotusta vastaan ei tehdä muistutuksia eikä lausunnoissa ole huomautettavaa tai kaavaehdotuksen tarkistaminen on niiden perusteella vähäistä, kaavaehdotus saatetaan kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

 

 

 

 

 

Päätös                                            Tekninen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

Kaupunginarkkitehti Olli Arvola ja projekti-insinööri Timo Oja poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen klo 17.35.

 

 

 

 

 

 

Tiedoksi

 

Kaupunginhallitus

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa