Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 16.10.2019/Pykälä 178

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta

§ 161

25.9.2019

 

 

Asianro 891/02.02.00/2019

§ 178

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan vuoden 2020 talousarvioehdotus

 

Päätöshistoria

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta 25.9.2019 161 §

 

                                                      Sosiaali- ja terveyskeskuksen johtoryhmä 11.9.2019:

 

Talousarviokehys

 

Kaupunginhallitus käsitteli kokouksessaan 17.6 2019 § 234 talousarviokehystä vuoden 2020 talousarvioksi. Kaupunginhallitus päätti, että lautakunnille annetaan talousarvion 2020 valmistelun pohjaksi seuraavat ohjeet:

·        henkilöstökuluja tarkistetaan 1 % vuoden 2019 talousarvioon nähden

·        henkilöstön lisäyksiä tai toiminnan laajennuksia nykytasosta ei hyväksytä

·        sairaanhoitopiirin määrärahaa voidaan tarkistaa 2,5 % vuoden 2019 talousarvioon nähden

·        muut tuotot ja kulut pidetään valtuuston vahvistaman vuoden 2020 taloussuunnitelman mukaisina.

 

Talousarviokehystä tullaan tarkistamaan lokakuun kaupunginhallituksessa.

 

Konsernihallinnon kanssa käydyissä neuvotteluissa on päädytty 5 %:n budjetin tarkistukseen aikaisemmin ohjeistetun 2,5 %:n sijaan erikoissairaanhoidon osalta.

 

Lisäksi henkilöstökulujen tarkistuksen suuruudesta ei ole mitään varmaa tietoa tässä vaiheessa, joten talousarvioehdotukseen ei ole sisällytetty henkilöstökulujen tarkistusta.

 

Näin ollen vuoden 2020 talousarvioehdotusta on vertailtu alkuperäiseen vuoden 2019 talousarvioon. Vertailu yhteistoiminta-alueen osalta seuraa oheismateriaalina (ulkoiset kulut ja tuotot).

 

Vuoden 2019 talousarviossa oli 1.000.000 euron kohdentamaton menosäästö, jota ei talousarvioehdotus 2020 pidä sisällään. Lisäksi sairaanhoitopiirin 5 %:n menokasvu tarkoittaa lähes 1.800.000 euron menolisäystä. Näistä syntyy yhteensä 2.800.000 euron menokasvu vuodelle 2020.

 

 

 

 

 

Alustavan talousarvioehdotuksen rakenne

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan alustava talousarvioehdotus koostuu seuraavista asiakirjoista:

-        talousarvioehdotuksen vertailu vuoden 2019 alkuperäiseen talousarvioon yhteistoiminta-alueen osalta (ulkoiset kulut ja tuotot),

-        budjettiyhteenveto palvelualueittain ja tiliryhmittäin (ulkoiset ja sisäiset kulut ja tuotot),

-        vuoden 2020 alustavan talousarvioehdotuksen vertailu vuoden 2019 talousarvioon (lautakunta, Raisio ja Rusko), vertailutaulukot valmistuvat kokoukseen mennessä,

-        palvelualuejohtajien katsaukset,

-        investointiesitykset perusteluineen,

-        vakanssiesitykset perusteluineen sekä

-        strategiset tavoitteet.

 

Edellä mainittu aineisto seuraa oheismateriaalina lukuun ottamatta kuntakohtaista talousarviovertailua, joka päivitetään kokousjärjestelmään Maisema-järjestelmän tietojen valmistuttua.

 

Yhteistoiminta-alueen alustava talousarvioehdotus

 

Laaditun alustavan talousarvioehdotuksen mukaan sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan ulkoiset toimintakulut ovat 104.101.113 euroa ja ne ylittävät vuoden 2019 alkuperäisen talousarvion 3.286.434 euroa.

 

Vuoden 2020 talousarvioehdotuksen ulkoiset toimintatuotot ovat 26.438.100 euroa ja ne ylittävät vuoden 2019 talousarvion 290.018 euroa.

 

Ulkoiset nettotoimintakulut talousarvioehdotuksessa ovat 77.663.013 euroa ja ne ylittävät vuoden 2019 talousarvion 2.996.416 euroa.

 

Vuoden 2020 talousarvioehdotuksen ulkoiset ja sisäiset toimintakulut yhteensä ovat 110.163.041 euroa. Vuoden 2019 alkuperäiseen talousarvioon verrattuna toimintakulut kasvavat 3.415.872 euroa.

 

Yhteistoiminta-alueen ulkoiset ja sisäiset toimintatuotot yhteensä talousarvioehdotuksessa ovat 26.545.200 euroa ja vuoden 2019 alkuperäiseen talousarvioon verrattuna toimintatuotot kasvavat 286.118 euroa.

 

Talousarvioehdotuksen ulkoiset ja sisäiset nettotoimintakulut ovat 83.617.841 euroa ja ne ylittävät alkuperäisen vuoden 2019 talousarvion 3.129.754 euroa.

 

Palvelualuekohtaiset vertailut vuoden 2019 talousarvioon on esitetty Intime-budjettiyhteenvedossa, joka seuraa oheismateriaalina.

 

 

 

Raision ja Ruskon talousarvioehdotukset

 

Raision ja Ruskon erilliset talousarvioehdotukset sekä Ruskon maksuosuuden suuruus selviävät Maisema-palvelun tietojen valmistuttua, jonka jälkeen ne päivitetään kokousjärjestelmään.

 

Vakanssiesitykset

 

Vuoden 2020 talousarvioehdotukseen sisältyy 14,5 uutta vakinaista vakanssia. Vakansseista aiheutuvat henkilöstökulut ovat yhteensä 697.301 euroa. Vähennystä muissa toimintakuluissa syntyy 550.000 euroa ja toimintatuottojen lisäystä 60.000 euroa. Uusien vakinaisten vakanssien nettokulut ovat 87.301 euroa.

 

Esitettyjen määräaikaisten vakanssien vakinaistamisten kustannusvaikutus on 90.000 euroa. Vakanssiesitysten yhteenveto perusteluineen seuraa oheismateriaalina.

 

Investointiesitykset

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan vuoden 2020 investointiesitysten yhteissumma on 306.000 euroa. Investointiesitykset perusteluineen seuraavat oheismateriaalina.

 

Strategiset tavoitteet

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan strategiset tavoitteet seuraavat oheismateriaalina.

 

Vuoden 2020 talousarvioehdotukseen sisältyvät riskit

 

Sosiaali- ja terveyskeskuksen talousarvion sisäisessä valmistelussa palvelualueiden talousarvioehdotuksista leikattiin yhteensä 1.904.131 euroa. Budjetoiminen nollakasvulle tuo muun muassa seuraavanlaisia riskejä ensi vuoden toiminnalle:

-        aikuispsykososiaalisissa palveluissa laitoskuntoutuksen määrärahoja leikattiin 50.000 euroa, mikä rajoittaa laitoskuntoutuksen käyttöä,

-        erikoissairaanhoidossa Raision budjetti jää 581.017 euroa pienemmäksi kuin sairaanhoitopiirin esittämä,

-        jos hoito- ja hoivapalveluihin esitetyt 12 uutta vakanssia eivät toteudu, tarkoittaa se tuottojen vähenemisen lisäksi ympärivuorokautisen hoidon ostopalveluiden kustannusten kasvua,

-        hoito- ja hoivapalveluille jäi ympärivuorokautisen hoidon ostopalveluihin budjetissa varaa sijoittaa noin kuusi ikäihmistä enemmän kuin vuonna 2019. Ikäihmisten määrän lisääntymiseen liittyen budjetin toteutumisessa on suuria haasteita.

-        perhepalveluissa tarve korjaavimpien ja raskaampien palvelujen kuten lastensuojelun sijaishuollon palveluihin on edelleen suuri,

-        keskuksen omassa talousarviokäsittelyssä perhepalveluiden esittämät kaksi määräaikaista perhevalmentajaa poistettiin, joten kustannusten hillitseminen ostopalveluiden osalta on haasteellista,

-        kehitysvammahuollon osalta neljän asiakkaan palvelutarvemuutokset, tiukka kehys ja 100.000 euron leikkaus omassa käsittelyssä asumispalveluista asettavat haasteita,

-        vastaanottotoiminnassa hoitotarvikejakelun kustannukset ovat nousseet merkittävästi. Raision ilmaisjakelun budjettiehdotus on yli 100.000 euroa alle tämän vuoden toteutumisennusteen. Budjettilukuun pääseminen edellyttää hoitotarvikejakelun kriteereiden tarkastelua.

 

Sosiaali- ja terveyskeskuksen omassa talousarviokäsittelyssä euromäärältään suurimpia leikkauksia jouduttiin tekemään hoito- ja hoivapalveluiden tehpa-ostoihin 287.000 euroa, kehitysvammahuoltoon 100.000 euroa, perhepalveluihin 484.729 euroa, vastaanottopalveluihin 201.000 euroa, aikuisten psykososiaalisiin palveluihin 76.000 euroa, vammaisten palveluihin 260.000 euroa sekä aikuissosiaalityöhön 316.202 euroa.

 

 

Päätösehdotus                          Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg

 

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päättää merkitä vuoden 2020 talousarviovalmistelutilanteen tiedokseen ja ohjeistaa talousarvioehdotuksen jatkovalmistelua.

 

 

Päätös                                         

Lautakunta päätti yksimielisesti, että talousarvioehdotuksen yleisesittelyn ja palvelualuekohtaisten esittelyiden ohella erillisinä asioina käsitellään strategiset tavoitteet, investointiesitykset ja vakanssiesitykset.

 

Lautakunnassa kuultiin sosiaali- ja terveysjohtajan yleisesittely lautakunnan alustavasta talousarvioehdotuksesta lautakunnan ilmoitusasioita käsiteltäessä.

 

Jokainen palvelualuejohtaja esitteli oman palvelualueensa talousarvioehdotuksen.

 

Lautakunta kävi keskustelun palvelualuejohtajien ja sosiaali- ja terveysjohtajan kanssa edellä mainittujen esitysten pohjalta.

 

Esittelyiden ja keskustelun pohjalta sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta hyväksyi yksimielisesti strategiset tavoitteet.

 

Esittelyiden ja keskustelun pohjalta sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta hyväksyi yksimielisesti investointiesitykset.

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta hyväksyi yksimielisesti hoito- ja hoivapalveluiden vakanssiesitykset.

 

Käsiteltäessä suun terveydenhuollon suuhygienistin vakanssiesitystä Niina Puoskari esitti, että suuhygienistin vakanssia ei perusteta. Heikki Laine kannatti Niina Puoskarin esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Niina Puoskarin ehdotusta, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin kaksi jaa-ääntä (Kalliotie ja Rihko) ja 10 ei-ääntä (Teinikivi, Koivusalo, Laine, Niemi, Puoskari, Reunanen, Suro, Virko, Vuorenhela ja Äikäs). Puheenjohtaja totesi, että Niina Puoskarin esityksen mukaisesti suuhygienistin vakanssia ei perusteta.

 

Käsiteltäessä vastaanottotoiminnan terveydenhoitajan vakanssiesitystä Niina Puoskari esitti, että terveydenhoitajan vakanssia ei perusteta. Koska kukaan ei kannattanut Niina Puoskarin esitystä, raukesi se kannattamattomana. Puheenjohtaja totesi, että sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta on päättänyt hyväksyä terveydenhoitajan vakanssiesityksen.

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta hyväksyi yksimielisesti työllisyyspalveluiden johtajan määräaikaisen viran vakinaistamisen.

 

Käsiteltäessä työllisyyspalveluiden urasuunnittelijan viran vakinaistamista sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päätti yksimielisesti, että urasuunnittelijan virka on määräaikainen ajalle 1.1.2020 – 31.12.2020.

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päätti ohjeistaa sosiaali- ja terveyskeskusta valmistelemaan lautakunnan talousarvioehdotus alustavan talousarvioehdotuksen mukaisesti lautakunnan päättämin muutoksin.

 

Suuhygienistin vakanssin poistaminen alustavasta talousarvioehdotuksesta vaikuttaa oheismateriaaliin siten, että pöytäkirjaan muutetaan päätösten mukaisiksi seuraavat oheismateriaalit:

Talousarvioehdotuksen vertailu vuoden 2019 talousarvioon,

budjettiyhteenveto (ulkoiset ja sisäiset),

palvelualuejohtajien katsaukset sekä

Vakanssiesitykset TA2020.

 

Kimmo Rinne poistui kokouksesta klo 21.17 tämän asian käsittelyn aikana ennen vakanssien käsittelyä.

 

Linnea Sundén poistui kokouksesta klo 21.37 tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

 

Kokous keskeytettiin taukojen ajaksi klo 18.13 - 18.30 ja 20.46 – 21.00.

 

 

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta 16.10.2019

 

                                                       Sosiaali- ja terveyskeskuksen johtoryhmä 8.10.2019:

 

                                                      Talousarviokehys

 

                                                      Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 7.10.2019 vuoden 2020 talousarviokehyksen. Kehyksen taustaoletuksena on nollan prosentin menokasvu poislukien sairaanhoitopiirin menokasvu, pakolliset palkankorotukset sekä uuden Hulvelan tuetun palveluasumisyksikön perustaminen.

 

                                                      Soten talousarviokehys on muodostettu lisäämällä vuoden 2019 talousarvion lukuihin 2 %:n palkankorotukset (kun lisäksi otetaan huomioon lomarahojen leikkauksen poistuminen niin korotusprosentti on 2,3 %), sairaanhoitopiirin 5 %:n kasvu sekä Hulvelan uuden tuetun palveluasumisyksikön nettokustannus suuruudeltaan noin 100.000 euroa.

                                                     

                                                      Edellä mainitut seikat huomioiden on sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan menokehys 103.434.611 euroa ja tulokehys 26.148.082 euroa. Nettomenokehykseksi muodostuu siten 77.286.529 euroa. Talousarviokehys sisältää lautakunnan ulkoiset menot ja tulot.

 

                                                      Vuoden 2020 talousarvioehdotuksen vertailu talousarviokehykseen yhteistoiminta-alueen (lautakunnan) osalta seuraa oheismateriaalina. Talousarvioehdotus 2020 alittaa menokehyksen 3.012 eurolla (0,0 %) ja ylittää tulokehyksen 270.018 eurolla (1,0 %). Nettotoimintakulujen alitus kehykseen verrattuna on -273.030 euroa (-0,4 %).

 

                                                      Vuoden 2020 talousarvioehdotukseen on sisällytetty 1.270.000 euron kohdentamaton menosäästö, joka on kirjattu hallintopalveluiden alle.

 

                                                      Talousarvioehdotuksen rakenne

 

                                                      Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2020 koostuu seuraavista asiakirjoista:

- talousarvioehdotuksen vertailu talousarviokehykseen (ulkoiset menot ja tulot),

- Intime-budjettiyhteenveto palvelualueittain (ulkoiset ja sisäiset menot ja tulot),

- vuoden 2020 talousarvioehdotuksen vertailu vuoden 2019 muutettuun talousarvioon (lautakunta, Raisio ja Rusko), (ulkoiset ja sisäiset menot ja tulot),

- vakanssiesitykset perusteluineen,

- investointiesitykset perusteluineen,

- strategiset tavoitteet sekä

- sitovat tavoitteet.

 

Edellä mainittu aineisto seuraa oheismateriaalina.

 

Yhteistoiminta-alueen talousarvioehdotus

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) yhteistoiminta-alueen osalta talousarvioehdotuksessa ovat 109.493.527 euroa. Vuoden 2019 muutettuun talousarvioon verrattuna toimintakulut kasvavat 2.852.669 euroa. Oman toiminnan osalta toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat 71.728.114 euroa ja ne ylittävät vuoden 2019 muutetun talousarviotason 1.054.335 euroa.

 

Yhteistoiminta-alueen talousarvioehdotuksen toimintatuotot (ulkoiset ja sisäiset) ovat 26.525.200 euroa ja vuoden 2019 muutettuun talousarvioon verrattuna toimintatuotot kasvavat 447.424 euroa.

 

Nettotoimintakuluiksi (ulkoiset ja sisäiset) muodostuu yhteistoiminta-alueella 82.968.327 euroa ja oman toiminnan osalta 45.202.914 euroa.

 

Palvelualuekohtaiset vertailut löytyvät Talousarviovertailut-oheismateriaalista.

 

Raision talousarvioehdotus

 

Raision sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat talousarvioehdotuksen mukaan 91.626.098 euroa ja ne ylittävät vuoden 2019 muutetun talousarviotason 2.217.222 euroa. Raision oman toiminnan osalta toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat 60.781.395 euroa ja ne ylittävät vuoden 2019 muutetun talousarviotason 510.162 euroa.

 

Raision talousarvioehdotuksen toimintatuotot (ulkoiset ja sisäiset) ovat 9.187.107 euroa ja ne ylittävät vuoden 2019 talousarviotason 444.304 euroa.

 

Raision talousarvioehdotuksen nettotoimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat 82.438.990 euroa, ylitystä 1.772.918 euroa vuoden 2019 muutettuun talousarvioon verrattuna. Oman toiminnan nettotoimintakulut ovat 51.594.287 euroa, ylitystä vuoden 2019 muutettuun talousarvioon on 65.858 euroa.

 

Palvelualuekohtaiset vertailut löytyvät Talousarviovertailut-oheismateriaalista.

Ruskon talousarvioehdotus

 

Ruskolle tuotettujen sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat talousarvioehdotuksen mukaan 17.867.429 euroa ja ne ylittävät vuoden 2019 muutetun talousarvion 635.447 euroa. Ilman erikoissairaanhoitoa toimintakulut (ulkoiset ja sisäiset) ovat 10.946.719 euroa, ylitystä vuoden 2019 muutettuun talousarvioon on 544.173 euroa.

 

Ruskon talousarvioehdotuksen toimintatuotot (ulkoiset ja sisäiset) ovat 1.205.433 euroa ja ne ylittävät vuoden 2019 muutetun talousarvion 3.120 euroa.

 

Nettotoimintakuluiksi (ulkoiset ja sisäiset) muodostuu 16.661.997 euroa ja ylitystä vuoden 2019 talousarviotasoon on 632.327 euroa. Ilman erikoissairaanhoitoa nettotoimintakulujen määrä on 9.741.287 euroa ja ylitystä vuoden 2019 budjettiin on 541.053 euroa.

 

Palvelualuekohtaiset vertailut löytyvät Talousarviovertailut-oheismateriaalista.

 

Maisema-järjestelmän raporttien perusteella Ruskon maksuosuudeksi tämän hetkisillä budjettiluvuilla tulee 16.683.818 euroa.

 

Vertailuja tehdessä tulee huomioida, että Talousarviovertailut-oheismateriaalissa hallintopalveluiden vuoden 2019 talousarvion budjettiluku sisältää vuodelle 2019 budjetoidun 1.000.000 euron kohdentamattoman menosäästön, eli näin ollen se laskee hallintopalveluiden toimintakuluja miljoonalla eurolla. Samoin vuoden 2020 talousarvioehdotuksen osalta ko. taulukon hallintopalveluiden budjettilukuun on sisällytetty vuoden 2020 talousarvioehdotukseen 1.270.000 euron kohdentamaton menosäästö.

 

Vakanssiesitykset

 

Vuoden 2020 talousarvioehdotukseen sisältyy 13,5 uutta vakinaista vakanssia. Näistä aiheutuvat henkilöstökulut ovat yhteensä 658.301 euroa. Säästöä muissa toimintakuluissa syntyy 540.000 euroa ja toimintatuottojen lisäystä 40.000 euroa. Uusien vakinaisten vakanssien nettokulut ovat 78.301 euroa.

 

Esitettyjen määräaikaisten vakanssien vakinaistamisten kustannusvaikutus on 55.000 euroa.

 

Vakanssiesitysten yhteenveto perusteluineen seuraa oheismateriaalina.

 

Investointiesitykset

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan vuoden 2020 investointiesitysten yhteissumma on 306.000 euroa. Investointiesitykset perusteluineen seuraavat oheismateriaalina.

 

Strategiset ja sitovat tavoitteet

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnan strategiset ja sitovat tavoitteet seuraavat oheismateriaalina.

 

Oheismateriaali

9

Investointiesitykset TA2020

 

10

Vakanssiesitykset TA2020

 

11

Strategiset tavoitteet

 

12

Intime-budjettiyhteenveto (ulkoiset ja sisäiset).pdf

 

13

Sitovat tavoitteet.pdf

 

14

Talousarvioehdotuksen vertailu talousarviokehykseen TA2020.pdf

 

15

Talousarviovertailut.pdf

 

 

Päätösehdotus                          Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päättää:

-        hyväksyä Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alueen talousarvioehdotuksen vuodelle 2020 oheismateriaalin mukaisena ja esittää sen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle,

-        hyväksyä Raision sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarvioehdotuksen vuodelle 2020 oheismateriaalin mukaisena ja esittää sen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle,

-        hyväksyä Ruskon sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarvioehdotuksen vuodelle 2020 oheismateriaalin mukaisena ja esittää sen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle,

-        hyväksyä vakanssiesitykset oheismateriaalin mukaisina ja esittää ne kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston hyväksyttäviksi,

-        hyväksyä lautakunnan investointiesitykset oheismateriaalin mukaisina ja esittää ne kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston hyväksyttäviksi sekä

-        hyväksyä lautakunnan strategiset ja sitovat tavoitteet oheismateriaalin mukaisina ja esittää ne kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

 

 

 

Päätös                                         

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta käsitteli vuoden 2020 talousarvioehdotuksen oheismateriaalin mukaisesti. Käsiteltäessä investointiesityksiä Heikki Laine esitti LifeCare-ohjelmaan Selainlaboratorion Arkistointi-ominaisuutta. Lautakunta hyväksyi Heikki Laineen esityksen yksimielisesti.

 

Käsiteltäessä vakanssiesityksiä Leena Rihko esitti perhepalveluihin kahta määräaikaista perhevalmentajan vakanssia. Vakanssien palkkakustannukset ovat noin 90.000 euroa vuodessa ja tämä summa vähennettäisiin kodin ulkopuolelle sijoitettujen ostopalveluista. Reijo Linnalo kannatti Leena Rihkon esitystä.

 

Koska kokouksessa oli tehty käsittelyn pohjana olevasta sosiaali- ja terveysjohtajan ehdotuksesta poikkeava ehdotus, jota oli kannatettu, asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotusta (pohjaesitys), äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Leena Rihkon esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 11 jaa-ääntä (Hurula, Suomi, Kiiski, Koivusalo, Laine, Niemi, Puoskari, Reunanen, Suro, Vuorenhela, Äikäs) ja kaksi ei-ääntä (Linnalo, Rihko). Puheenjohtaja totesi, että sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotuksesta tuli lautakunnan päätös.

 

Kaupunginhallituksen 7.10.2019 kokouksessa olleeseen vuoden 2020 talousarviokehyspäätökseen liittyen sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnalta vaadittava 300.000 euron lisäsäästö katetaan vähentämällä vuoden 2020 työllistämissuunnitelman palkkatukea samalla summalla. Näin ollen vuoden 2020 palkkatuen määrä on 485.000 euroa. Tukikuukausien määrässä tämä tarkoittaa 158 tukikuukautta vähemmän kuin alkuperäisessä esityksessä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päätti vuoden 2020 työllistämissuunnitelmasta tämän kokouksen pykälässä 173.

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta hyväksyi yksimielisesti strategiset tavoitteet, Intime-budjettiyhteenvedon, sitovat tavoitteet, talousarvioehdotuksen vertailun kehykseen sekä kuntakohtaiset talousarviovertailut yllä mainitut muutokset huomioiden.

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta hyväksyi vuoden 2020 talousarvioehdotuksen sosiaali- ja terveysjohtajan päätösehdotuksen mukaisesti yllä mainitut muutokset huomioiden. Lisäys investointiesitykseen ja työllistämissuunnitelman palkkatuen 300.000 euron vähennys vaikuttavat talousarvioehdotuksen oheismateriaaliin siten, että pöytäkirjaan muutetaan päätösten mukaisiksi seuraavat oheismateriaalit:

 

investointiesitykset TA2020,

Intime-budjettiyhteenveto (ulkoiset ja sisäiset),

sitovat tavoitteet,

talousarvioehdotuksen vertailu talousarviokehykseen TA2020 sekä

talousarviovertailut.

 

Puheenjohtaja keskeytti kokouksen tauon ajaksi kello 19.13 – 19.20.

 

 

 

Tiedoksi

 

Kaupunginhallitus

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa