Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 27.08.2018/Pykälä 293

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Asianro 769/00.04.00/2018

§ 293

Lausunto Turvallisuutta kaikkialla - paikallisen ja alueellisen turvallisuussuunnittelun kansalliset linjaukset -asiakirjaluonnoksesta

 

 

Kaupunginjohtaja Ari Korhonen:

 

Turvallisuussuunnittelun kansallisten linjausten tarkoituksena on ohjata ja tukea kuntien, seutukuntien ja maakuntien alueella tehtävää turvallisuussuunnittelua. Linjaukset perustuvat valtioneuvoston periaatepäätökseen sisäisen turvallisuuden strategiasta (5.10.2017) ja ne toteuttavat strategian toimenpidekokonaisuutta 7 (Maakunnat ja kunnat).

Turvallisuussuunnittelu ei ole lakisääteistä toimintaa ja turvallisuussuunnittelun tilanne vaihtelee osin sen vuoksi voimakkaasti eri kuntien ja alueiden välillä Suomessa. Koska turvallisuussuunnittelu ei ole lakisääteistä toimintaa, nämä linjaukset eivät ole kuntia tai maakuntia velvoittavia vaan niiden tarkoitus on toimia ohjeena ja tukena paikallis- ja aluetason toiminnalle.

Sisäministeriö pyytää lausuntoa oheismateriaalina olevasta ”Turvallisuutta kaikkialla − paikallisen ja alueellisen turvallisuussuunnittelun kansalliset linjaukset" asiakirjaluonnoksesta 31.8.2018 mennessä.

 

Lausunto:

Asiakirja antaa lähtökohtia kuntien varautumisen suunnittelulle. Asiakirjasta jää kuitenkin hieman epäselväksi, millaisiin asioihin tulisi olla varautumassa. Toimenpidekorteissa esitetyt asiakokonaisuudet tähtäävät ennaltaehkäisevien toimien lisäämiseen (Nuorten rikollisuuden vähentäminen, Kaatumistapaturmien ehkäisy, Lähisuhdeväkivallan ja lapsiin kohdistuvan väkivallan vähentäminen, Hyvien väestösuhteiden edistäminen). Ennaltaehkäisevät toimet osana kokonaisturvallisuutta ovat hyvä ja tarpeellinen näkökulma varautumissuunnittelussa ja kokonaisturvallisuuden parantamisessa. Kuntien on kuitenkin ensisijaisesti varauduttava omien toimintojensa eli peruspalveluiden ylläpitoon myös häiriötilanteiden aikana. Erilaiset ennaltaehkäisevät toimet ovat monelta osin talousarviokysymyksiä ja valtio edistäisi niiden toteutumista parhaiten osoittamalla näihin tarkoituksiin kunnille resursseja.

Toimenpidekorttien turvallisuutta lisäävistä asioista puuttuu infrastruktuurin kunto. Erityisesti vesijohtoverkostojen parempi kunto parantaa turvallisuutta monestakin näkökulmasta, mutta sama koskee myös muuta infrastruktuuria, kuten sähköverkot, kaukolämpöverkot, sillat ja tieverkosto.

Muutamat asiakirjassa kuvatut asiat liikkuvat ylätasolla ja muutamat taas hyvin konkreettisella tasolla (ohjausryhmän perustaminen, sihteeristön perustaminen, turvallisuuskoordinaattori). On huomioitava, että Suomi koostuu maana hyvin erilaisista hallinnollisista kokonaisuuksista. Joillakin alueilla yhteiskunnan turvallisuuden ja palvelujen saamisen kannalta kriittinen toiminta on julkisten toimijoiden välistä yhteistoimintaa ja joissakin yhtiöihin ja muihin erilaisiin hallinnollisiin kokonaisuuksiin pirstaloitunutta toimintaa. Useimmissa tapauksissa toiminta on nimenomaisesti pirstaloitunut monen eri toimijan kesken. Esimerkiksi Raision-Naantalin alueella elokuussa 2018 tapahtuneessa vesihäiriötilanteessa toimijoita oli yhteensä seitsemän, joilla kaikilla oli osavastuu tapahtumien hoitamisesta. Jos häiriötilanne olisi tapahtunut kaukolämmönjakelussa, toimijoita olisi jälleen ollut useita, mutta ne olisivat olleet eri tahoja. Kunkin toimijan ja toiminnallisen kokonaisuuden on löydettävä oma tapansa hoitaa ja johtaa mahdolliset häiriötilanteet. Varautumista tukevassa asiakirjassa tulisi enemmänkin edellyttää tämän asian huomioimista ja kullekin toimijalle tarkoituksen mallien muodostamista kuin edellyttää jonkin tietyn mallin käyttöönottoa. Ohjeellisia malleja voisi olla useampikin kuin yksi. Mikäli kuitenkin rajataan ohjausryhmän keskittyminen toimenpidekorteissa esitettyihin asioihin, on ohjausryhmä-tyyppinen enemmänkin hyvinvoinnin edistämistä koordinoivilla tahoilla kuin turvallisuudesta vastaavilla tahoilla.

Kokonaisuutena asiakirjaa voidaan pitää myönteisenä askeleena kohti parempaa kokonaisturvallisuutta.

 

Oheismateriaali

8

Lausuntopyyntö_Turvallisuussuunnittelun kansalliset linjaukset

 

9

Turvallisuutta kaikkialla_ paikallisen ja alueellisen turvallisuussuunnittelun kansalliset linjaukset

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Kaupunginhallitus päättää antaa esittelytekstin mukaisen lausunnon oheismateriaalina olevasta asiakirjasta.

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

 

Päätös                                           

Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

Tiedoksi

 

kirjaamo@intermin.fi, sisainenturvallisuus@intermin.fi

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa