Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 11.12.2023/Pykälä 437


 

Lausunto Väyläviraston investointiohjelman 2025-2032 luonnoksesta

 

Kaupunginhallitus 11.12.2023 § 437  

1521/08.00.00/2023  

 

 Valmistelija: tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

Väylävirasto pyytää lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025-2032.

 

Väylävirasto on laatinut osana Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (Liikenne 12) toimeenpanoa valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman. Investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet. Väylävirasto päivittää investointiohjelman vuosittain. Vuosia 2025–2032 koskeva investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Investointiohjelma on tarkoitus päivittää seuraavan kerran Liikenne 12 -suunnitelman päivityksen jälkeen keväällä 2025.

 

Investointiohjelmassa esitetyt hankkeet on jaettu kahteen osaan niiden toteutusvalmiuden ja kiireellisyyden sekä vaikuttavuuden perustella. Hankekorissa 1A olevien hankkeiden suunnitelma-valmius ja vaikuttavuus on riittävä päätöksen tekoa varten tai ne ovat muuten kiireellisiä. Hankekorin 1B hankkeet edellyttävät vielä jatkosuunnittelua ennen kuin niistä voidaan tehdä päätöstä.

 

Investointiohjelman uusiin kehittämisinvestointeihin on käytettävissä noin 2,8 mrd. euroa. Tästä rahoituksesta kohdistuu maanteille noin 1,2 mrd. euroa, rautateille noin 1,4 mrd. euroa ja vesiväylille noin 0,2 mrd. euroa. Perusväylänpidon pieniin parantamishankkeisiin on käytettävissä noin 0,7 mrd. euroa, josta maanteille kohdistuu 320 milj. euroa, rautateille 400 milj. euroa ja vesiväylille 24 milj. euroa.

 

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, numero

Kuvaus luotu automaattisesti

 

Taulukko 1. Investointiohjelman talouskehys vuosille 2025–2032. (Väylävirasto 2023)

 

 

Maantiehankkeiden CEF-rahoitusmahdollisuudet

Ohjelmakauden 2021–2027 TEN-T-verkon kehittämisen rahoitus keskittyy vuosille 2021–2023. On mahdollista, että ohjelmakauden loppupuolella jaetaan uudelleen jäsenvaltioilta palautuneita, käyttämättä jääneitä tukirahoja. Mikäli hakuja on auki, sotilaallisen liikkuvuuden haussa voidaan hakea tukea infrastruktuurin kehittämi-seen (ml. tiet), mikäli hankkeilla on sotilaallista- ja siviilikäyttöä.

 

Vuosien 2021 ja 2022 yleisissä hauissa oli mahdollista hakea tukea tiehankkeille, joilla parannettiin TEN-T-satamien ja rautatie/maantieterminaalien tieyhteyksiä. Väylävirasto sai tukea vuoden 2022 haussa Oulun satamayhteyden Poikkimaantien rakentamiseen. Vuoden 2023 haussa hakuehtoja tiukennettiin. Jatkossa tukea myönnetään satamien tiehankkeisiin ainoastaan, mikäli satamaan ei johda raidetta eikä se ole rakenteilla. Investointiohjelmassa olevien satamiin johtavien tiehank-keiden satamiin on myös raideyhteys.

 

TEN-T-asetusuudistus

Investointiohjelma voi osaltaan vaikuttaa siihen, miten TEN-T-verkon vaatimukset täyttyvät Suomessa. TEN-T-asetuksen uudistaminen on käynnissä samanaikaisesti investointiohjelman 2025–2032 valmistelun kanssa. Uudistuksessa päivitetään TEN-T-verkon vaatimuksia ja verkon laajuutta. Neuvosto saavutti yleisnäkemyksen TEN-T-asetuksesta liikenneministerineuvostossa joulukuussa 2022. Kanta on hyvin pitkälle Suomen näkemysten mukainen. Parlamentti muodosti kantansa huhti-kuussa 2023. Kanta on huomattavasti tiukempi kuin neuvoston esittämä. Inves-tointiohjelman valmistelun aikaan on käynnissä kolmikantaneuvottelut, jossa kan-toja yhteensovitetaan. Asetuksen lopullinen sisältö ja asetuksen voimaan tulon ai-kataulu riippuvat täysin kolmikantaneuvottelujen lopputuloksesta. Aikaisintaan asetus tullee voimaan vuoden 2024 aikana, mutta ajankohtaan liittyy suuria epä-varmuuksia. Suomen näkökulmasta on olennaisen tärkeää, että asetus mahdollis-taa Suomen kansallisten erityispiirteiden huomioimisen ja säilyttää jäsenvaltioille riittävästi kansallista liikkumavaraa asetuksen soveltamisessa.

 

Vaikutusten arviointi

Vaikutusten arviointi on ollut osa investointiohjelman valmistelua ja siihen liittyvää tietoon pohjautuvaa päätöksentekoa. Investointiohjelma on kehitetty jatkuvasti arvioinnin perusteella tavoiteltuun suuntaan. Investointiohjelmaa muodostettaessa on hyödynnetty vaikutusten arviointia, jolloin arvioinnissa tuotettava tieto tukee hankkeiden priorisointia ja sen läpinäkyvyyttä. Investointiohjelman kokonaisvaikutusten arvioinnissa nostetaan esiin vaikutusketjut sekä eri näkökulmien riippuvuussuhteet ja sitä kautta tehdään johtopäätökset investointiohjelman kokonaisvaikutuksista. Investointiohjelman vaikutusten arviointi ei sisällä rakentamisen aikaisia vaikutuksia.

 

Investointiohjelmassa on esitetty rata- ja tieverkon toteutushankkeita Turun kaupunkiseudulle sekä Raision kaupungin alueelle. Vesiväylien toteutushankkeita ei ao. ohjelmakaudella ole esitetty Turun seudulle.

 

TIEHANKKEET

 

T1 E18 Turun kehätie Raision keskustassa (prioriteetti 1)

 

Tiejakso Raision keskustassa poikkeaa huomattavasti muista E18 tieosuuksista. Keskustassa kaupunkiliikenne ja päätien liikenne sekoittuvat ja tie ei täytä tärkeimmille päätieyhteyksille asetettuja tavoitteita. Kehätien parantamisen tavoitteena on korjata puutteet tienlaatutasossa, liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa sekä tukea kaupunkiseudun kasvuedellytyksiä.

 

Investointiohjelman 2024–2031 ulkopuolelle jääneet tiehankkeet

 

E18 välillä Naantali–Raisio. Uusia eritasoliittymiä rakennetaan neljä ja kolme eritasoliittymää parannetaan lähes kokonaan uusimalla. Lisäksi rakennetaan yksi riista-alikulku ja täydennetään rinnakkaiskatujärjestelyjä sekä kevyen liikenteen järjestelyjä. Naantalin öljytermi-naalille johtava rata uusitaan kehätien varrella. Melusuojauksia rakennetaan huomattavissa määrin. Hanke on osa E18 Turun kehätien kehittämistä.

Kehätien parantamisen tavoitteena on korjata puutteita tien laatutasossa, liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa sekä tukea kaupunkiseudun kasvuedellytyksiä. Tavoitteena on TEN-T ydinverkon vaatimusten saavuttaminen Naantalin ja Raision kaupunkirakenteen sisällä.

 

 

RATAHANKKEET

 

R6 Turku-Uusikaupunki peruskorjaus (prioriteetti 2)

 

Hankkeessa toteutetaan radan peruskorjaus, jolla varmistetaan liikennöintimahdollisuudet tulevaisuudessa. Hankkeeseen sisältyy mm. päällysrakenteen uusiminen. Hankkeessa parannetaan myös tasoristeysturvallisuutta. Tavaraliikenteen nopeustaso, korkeintaan 60 km/h pysyy samana kuin aiemmin.

 

Investointiohjelman 2024–2031 ulkopuolelle jääneet ratahankkeet

 

Raisio-Naantali-välillä esillä on peruskorjaus ja sähköistys. Radalla ei ole tällä hetkellä liikennettä. Liikenteen mahdollinen kehittyminen on esillä ja tilannetta seurataan. Liikenteellisestä tilanteesta johtuen hanketta ei ole perusteltua sisällyttää investointiohjelmaan.

 

__

 

RAISION KAUPUNGIN LAUSUNTO

 

Väyläviraston laatima Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025-2032-ohjelma sisältää toteutuskelpoiset hankkeet, joista Turun seudulle tärkeimpinä ovat E18 Kehätien parantaminen Raisiossa, Turku-Uusikaupunki junaradan peruskorjaus sekä Länsirata-hanke. Investointiohjelmassa on hankkeiden merkittävät vaikutukset (saavutettavuus, palvelutaso, taloudellinen, ekologinen ja sosiaalinen kestävyys sekä turvallisuus) arvioitu väylätyypeittäin. MAL-hankkeista on esitetty listaus siltä osin, kuin ne sisältyvät valtion väyläverkkoon.

 

E18 Turun kehätien parantaminen Raision keskustassa –hanke on kannatettava ja tulee käynnistää viipymättä

 

E18 Kehätien parantaminen Raisiossa on investointiohjelman kärkihanke, joka toteutuessaan mahdollistaa Raision keskusta-alueen maankäytön kehittämisen kehätien varrella ja tukee koko Lounais-Suomen logistiikkaa merkittävällä tavalla. Kehätien parantamsen viimeiselle hankeosuudelle (Naantali-Raisio) tulee myös osoittaa toteusaikataulu ja rahoitus.

 

Investointiohjelmassa on esitetty perusteet CEF-tukikelpoisille hankkeille. E18 Turun kehätien parantaminen Raision keskustassa –hanke on investointiohjelman toteutusvalmiista TEN-T –hankkeista huoltovarmuuden kannalta kriittisin sekä viennin ja tuonnin kannalta keskeisin. Hanke on CEF-tukikelpoinen ja sille tulee hakea 50% rahoitus sotilaallisen liikkuvuuden rahastosta. Naantalin ja Turun satamien liikenne kulkee tieosuuden kautta ja hanke tukee merkittävältä osin Suomen länsiyhteyksien logistiikkaa. Liikennejärjestelmäsuunnittelussa tulee huomioida Suomen uudenlainen geopoliittinen toimintaympäristö ja panostaa huoltovarmoihin logistisiin länsiyhteyksiin.

 

Turku-Uusikaupunki junaradan peruskorjaus parantaa mm. tasoristeysturvallisuutta. Ratavälin sähköistys on valmistunut vuoden 2022 alussa. Raision kaupunki osaltaan edesauttaa henkilöjunaliikenteen saamista Raisioon tällä rataosuudella rakentamalla IC-junaseisakkeen Nuorikkalaan.

 

Raision kaupunki puoltaa esitettyjä kärkihankkeita. Suunnitelmassa esitetyt toteutuskelpoiset hankkeet ovat perusteltuja.

 

Raision kaupunki pitää myös tärkeänä, että Raisio-Naantali –junaradan peruskorjaus ja sähköistäminen nostettaisiin takaisin investointilistalle. Kyseisen rataosuuden perusparannus ja sähköistys luovat mahdollisuuden henkilöjunaliikenteen toteuttamiseen Naantaliin asti, mikä tukee lisäksi huoltovarmuutta, elinkeinoelämää ja matkailua.

 

Lausuntopyyntö ja investointiohjelman luonnos ovat luettavissa lausuntopalvelu.fi-palvelussa.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausunnon Väyläviraston investointiohjelma 2025-2032 luonnoksesta.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.