Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Infralautakunta
Pöytäkirja 07.11.2023/Pykälä 108


1 Eriävä mielipide, Aso ja Arsalo

 

Oikaisuvaatimukset infralautakunnan päätöksestä 12.9.2023 § 85: yksityisteiden hoito- ja hallintovastuun siirtäminen Raision kaupungilta tiekunnille

 

Infralautakunta 07.11.2023 § 108  

884/10.03.01.00/2023  

 

 

 Valmistelija: kaupungininsinööri Mikko Kunttu, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

Raision kaupungille on osoitettu 7 kpl oikaisuvaatimuksia koskien yksityisteiden hoito- ja hallintovastuun siirtämistä takaisin tiekunnille. Oikaisuvaatimukset ovat tulleet oikaisuvaatimusaikana ja ne tulee tutkia. Infralautakunnan päätöksen mukaisesti hoito- ja hallintovastuu siirretään takaisin tiekunnille 1.5.2024 alkaen. Infralautakunta on päättänyt lopettaa yksityisteiden kunnossapidon, koska se ei yksityistielain perusteella kuulu kunnalle vaan yksityistielain (56072018) mukaisesti tieosakkaille, tieosakkaiden perustamille tiekunnille ja tiekuntien perustamille hoitokunnille.

 

Somersoja–Miekelän tiekunta on jättänyt oikaisuvaatimuksen, jossa todetaan, että alustavat yksikköhintalaskelmat ja kunnostustoimenpiteet olisivat puutteellisia. Tiekunnalle on toimitettu alustava tieyksikkölaskelma, joka perustuu karttatarkasteluun (paikkatieto) ja perustietolomakkeilla tehtyyn kyselyyn. Perustietolomakkeista palautettiin n. 50 %. Tiekunta vastaa tieyksikkölaskelman tekemisestä. Kunnostustoimenpiteet tehtiin yhteistyössä tiekunnan kanssa vuonna 2019. Kunnostustoimenpiteet perustuivat yksityistieselvitykseen. Kuntokartoituksen tuloksien perusteella yksityisteiden kunnostustoimenpiteet linjattiin pintakunnon ja kuivatuksen parantamiseen. Kuivatusta on parannettu tiekunnan alueella poistamalla reunapalteita, perkaamalla ojia ja uusimalla rumpuja. Suoritetuista kunnostustoimenpiteistä ei ole annettu palautetta ennen oikaisuvaatimuksen tekemistä.

 

Kiinteistö Oy Kuloisten Pähkinämäki esittää, että Vanha maantie ei olisi yksityistie ja kunnostustoimenpiteet ovat tekemättä. Vanha maantie sijaitsee asemakaavoitetun alueen ulkopuolella ja sisältyy Kastun tiekuntaan. Tiekunnan järjestäytymiskokous pidettiin 22.10.2018 mutta tiekunnalle ei saatu valittua hoitokuntaa yrityksestä huolimatta. Näin ollen kaupungilla ei ole neuvottelukumppania eikä kunnostustoimenpiteitä voitu toteuttaa.

 

Mahlamäentien yksityistien osalta esitetään, että yksityisteiden hoito- ja hallintovastuuta ei voi siirtää, koska iso osa Mahlamäentiestä on kaupungin julkista kevyen liikenteen väylää ja yksityistielle ei ole perustettu tiekuntaa. Mahlamäentielle liitytään Kuninkojantien pyörätien kautta. Pyörätie sisältyy Kuninkojantien asemakaavoitettuun katualueeseen ja on näin ollen kaupungin hoidossa. Muilta osin Mahlamäentie on toimitustie, jolla on pysyvä rekisteröity tieoikeus. Tiekunnan perustaminen ei ole välttämätöntä, jos asiat kyetään hoitamaan ilman hallinnollista toimielintä. Yksityistien vaikutuspiirissä olevat kiinteistöt voivat halutessaan perustaa tiekunnan. Yksityisteiden hoito- ja hallintovastuun siirrolle ei ole estettä.

 

Louhelantie on n. 200 metriä pitkä toimitustie, jonka varrella sijaitsee 8 kiinteistöä. Tie palvelee ainoastaan kiinteää asutusta ja sillä ei ole muuta yhteiskunnallista merkitystä. Alueellisessa yksityistietoimituksessa vuonna 2014 kulkuoikeudet järjesteltiin vastaamaan todellisia kulkutarpeita ottaen huomioon oleva tieverkko. Toimituksen lopputuloksena kiinteistöjen ja yhteisten alueiden kaikki tarpeelliset kulkuyhteydet merkittiin yksiselitteisesti kiinteistörekisteriin ja kiinteistörekisterikartalle. Louhelantien kiinteistöille kulku on järjestetty tieoikeuden kautta. Louhelantien vaikutuspiirissä sijaitsevat kiinteistöt voivat halutessaan perustaa tiekunnan. Raision kaupungin avustamiskäytännöistä ei ole tehty päätöstä. Päätöksessä yksityisteiden hallinto- ja kunnossapitovastuun siirtämisestä kerrotaan ainoastaan yleisistä periaatteista, joita monissa kunnissa on käytetty avustamiskriteereinä. Raisiossa avustamiskriteereitä ei ole vielä määritelty. Nykyisen hoitotason mukaisten yksikköhintojen perusteella Louhelantien hoito kustantaa n. 500 € / vuosi. Kustannus jakaantuu tien varren kiinteistöjen kesken. Oikaisuvaatimus ei estä hoito- ja hallintovastuun siirtämistä tiekunnille.

 

Paikkarin pysäkin tiekunnalta toimitetun oikaisuvaatimuksen perusteella suuri osa kunnostamistoimenpiteistä olisi tekemättä. Raision kaupunki varmistaa asian ja sopii kunnostustoimenpiteistä tiekunnan kanssa. Kunnostustoimenpiteet tehdään vuoden 2024 aikana. Kunnostustoimenpiteiden tekeminen ei estä hoito- ja hallintovastuun siirtämistä.

 

---------------- on jättänyt oikaisuvaatimuksen, jossa hän esittää infralautakunnan tekemän päätöksen kumoamista. ----------- esittämä oikaisuvaatimus kohdistuu eri päätöksiin. ----------- vaatimukset liittyvät aikaisempiin toimenpiteisiin yksityisteillä eikä niitä käsitellä tämän asian yhteydessä. Aikaisemmat oikaisuvaatimukset ovat joko käsittelyssä tai käsitelty.

 

----------- esittää, että infralautakunnalla ei ole ollut toimivaltaa asiassa, josta kaupunginvaltuusto on päättänyt vuonna 1993. Hallintosäännön 32 § 3 mom. mukaisesti: ”Sen lisäksi, mitä muutoin on laissa määrätty infralautakunnan päätettäväksi, lautakunta ratkaisee omalla toimialallaan ne asiat, mikäli niitä ei ole laissa tai hallintosäännössä määrätty muun toimielimen tai viranhaltijan tehtäväksi.” Raision infralautakunta on päättänyt lopettaa päätöksellään yksityisteiden kunnossapidon. Yksityisteiden kunnossapidon osalta siirrytään yksityistielain mukaiseen malliin, jossa tiekunta järjestää yksityistien kunnossapidon ja kaupunki mahdollisesti avustaa yksityisteiden kunnossapitoa. Raision kaupunki ei siirrä hallintoa tiekunnille, koska hallinto on koko ajan ollut tiekuntien vastuulla. Tässä yhteydessä hallinnolla tarkoitetaan yksityisteiden asioiden hoitamista ja kunnossapidon toteuttamista. Infralautakunta päätti lopettaa yksityisteiden kunnossapidon, koska se ei yksityistielain perusteella kuulu kunnalle.

 

Oikaisuvaatimukset ovat nähtänä sähköisessä kokousjärjestelmässä.

 

Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja

 

Päätösehdotus Infralautakunta hylkää oikaisuvaatimukset selostusosassa esitetyin perustein ja pitää voimassa infralautakunnan päätöksen 12.9.2023 § 85. Infralautakunta jatkaa yksityisteiden hoito- ja hallintovastuun siirtämistä tiekunnille. Hoito- ja hallintovastuu siirtyy tiekunnille 1.5.2024 alkaen.

 

 

Päätös Keskustelun kuluessa Kalle Myllymäki teki Pirita Efen, Sari Suomisen ja Mikko Monnosen kannattamana seuraavan ehdotuksen asian palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi: "Lautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi ja tuotavaksi uudelleen käsiteltäväksi siinä yhteydessä, kun lautakunta antaa lausuntonsa kaupunginvaltuustossa 6.11.2023 tehdystä samaa aihetta koskevasta valtuustoaloitteesta, jossa on esitetty tähänastisen kunnossapitokäytännön jatkamista. Oikaisuvaatimuksia koskevien vastineiden uudelleen valmistelussa tulee esittelytekstiin sisällyttää alkuperäisessä muodossaan perustelut, joita oikaisuvaatimusten tueksi on esitetty sekä esittää valmistelijan näkemys yksilöidysti jokaisesta oikaisuvaatimusperusteesta. Lisäksi valmistelussa tulee ottaa huomioon valtuustoaloitteessa esitetyt näkökohdat."

Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa oli tehty asian palauttamista koskeva kannatettu ehdotus, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi äänestävät ei. Äänestystavaksi valittiin nimenhuutoäänestys.

Äänestyksessä annettiin neljä jaa-ääntä (Arsalo, Aso, Dahlgren ja Äikäs) ja viisi ei-ääntä (Efe, Käyhkö, Monnonen, Myllymäki ja Suominen).

Puheenjohtaja totesi, että Kalle Myllymäen ehdotus asian palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi oli tullut lautakunnan päätökseksi.

Puheenjohtaja Janne Aso ja jäsen Satu Arsalo jättivät päätökseen eriävän mielipiteensä. Eriävä mielipide on toimitettu kirjallisena ja se on pöytäkirjan liitteenä.