Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Infralautakunta
Pöytäkirja 23.08.2022/Pykälä 87


 

Oikaisuvaatimus teknisen johtajan viranhaltijapäätöksestä 10.6.2022 § 8

 

Infralautakunta 23.08.2022 § 87  

1004/03.06.02/2022  

 

 

 Valmistelija: kaupungininsinööri Mikko Kunttu, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

---------- on lähettänyt korvausvaatimuksen koskien kaatumista Kruunuvoudinkadulla 16.2.2022. Todistaja on kertonut tarkan tapahtuma-ajankohdan, joka on varmistettu soittamalla todistajalle. ------ on liukastunut Kruunuvoudinkatu 5 kohdalla. ------ on korvausvaatimuksensa mukaan tullut kaupan parkkipaikalta kevyen liikenteen väylän kautta Kruunuvoudinkadulle, jossa liukastuminen tapahtui. Korvausvaatimus on lähetetty kaupungininsinöörille sähköpostitse 23.2.2022 ja tarkennettu 3.3.2022 sekä kirjeitse kaupunginjohtajalle 9.5.2022. Tarkkaa korvaussummaa ei ole esitetty. Korvausvaatimukseen on vastattu kielteisesti sähköpostitse 24.2.2022 sekä tehty kielteinen viranhaltijapäätös 10.6.2022. Päätöksestä on jätetty oikaisuvaatimus 17.6.2022.

 

Kruunuvoudinkatu on kunnossapitoluokaltaan tonttikatu. Teknisen lautakunnan vahvistamien laatuvaatimusten mukaisesti tonttikaduilla torjutaan liukkautta hiekoittamalla ainoastaan jyrkät mäet ja suojatiet. Pyörätiet linjahiekoitetaan aina tarpeen niin vaatiessa. Hiekoitus aloitetaan, kun tulevasta liukkaudesta tiedotetaan tai liukkautta havaitaan. Mahdollisesti syntyvää liukkautta pyritään ennakoimaan käytössä olevien it-järjestelmien avulla. Vahinko on tapahtunut Kruunuvoudinkadun tasaisella osuudella.

 

Ilmatieteen laitoksen lähimmän mittausaseman sääraportin mukaan tapahtumahetkellä ja sitä ennen on vaihtelevasti satanut lunta, räntää ja vettä. Lämpötila on ollut +1,6-astetta ja lumen syvyys on ollut 18 cm. Pakkasta on ollut 12.2.2022 klo 9 saakka, jonka jälkeen lämpötila on noussut lämpimän puolelle.  Edeltävien päivien aikana on satanut useita kertoja lunta, räntää tai vettä.

 

Tapahtumahetkeä ennen on alkanut räntäsade (klo 12 sademäärä 1,3 mm). Urakoitsijan käytössä olevasta gps-pohjaisesta kaluston seurantajärjestelmästä on tarkastettu, että urakoitsijalla on ollut työsuoritteet käynnissä urakka-alueella tapahtumahetkellä. Vahinko on sattunut kadulla ja katuja hoidetaan ajoneuvoliikenteen näkökulmasta. Mikäli kadulla olisi tapahtunut kunnossapidon laiminlyönti, olisi kaupunki korvausvastuussa. Kunnossapidon laiminlyöntiä ei ole tapahtunut liukkauden torjunnan osalta, koska ajoradat on hoidettu laatuvaatimuksien mukaisesti. Kunnossapitäjän vahingonkorvausvastuu ei ole tuottamuksesta vapaa, vaan ajoväylän käyttäjän voidaan edellyttää ottavan huomioon olosuhteet liikkuessaan.

 

 

 

 

Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja

 

Päätösehdotus Infralautakunta päättää hylätä teknisen johtajan viranhaltijapäätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen. Perusteluina on, että kaupunki ei ole laiminlyönyt kadun kunnossapitoa.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.