Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Lupalautakunta
Pöytäkirja 10.11.2022/Pykälä 87


 

 

Lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle lupalautakunnan päätöksestä tehtyyn valitukseen / Toiminta KOY Naantalin Penkan kiinteistöillä 680-403-1-230 ja 680-419-2-11

 

Lupalautakunta 10.11.2022 § 87  

380/11.03.04/2022  

 

 

 Valmistelija: ympäristötarkastaja Tuija Lojander, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

Asia

 

Lausunto asiassa 815/03.04.04.04.19/2022

 

Lausunnon antaja

 

Raision kaupungin lupalautakunta

 

Valittajat

 

Kiinteistö Oy Naantalin Penkka ja Japusa Oy

 

Valittajien vaatimukset

 

Valittajat vaativat, että Vaasan hallinto-oikeus:

 

  1. Kieltää tai keskeyttää valituksen kohteena olevan päätöksen täytäntöönpanon siihen asti, että asiassa annettu päätös on lainvoimainen;
  2. Kumoaa päätöksen ja jättää voimaan valittajien saaman luvan 2012; ja
  3. Mikäli 2. kohdan vaatimus hylätään, toissijaisesti vaaditaan, että valittajille annetaan määräaika vähintään 31.12.2023 asti toimittaa kiinteistöille välivarastoidut betoni- ja tiilimateriaalit maanrakennukseen uusiokäyttöön tai asianmukaiseen käsittelyyn;
  4. Velvoittaa lupalautakunnan korvaamaan valittajien kohtuulliset oikeudenkäyntikulut ja asianosaiskulut korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen 30 päivän kuluttua hallinto-oikeuden päätöksen antopäivästä.

 

Vaasan hallinto-oikeudelle lausunto on toimitettava viimeistään 17.11.2022.

 

Lausuntopyyntö ja valitusasiakirjat ovat kokouksessa nähtävänä.

 

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila

 

Päätösehdotus Lupalautakunta  antaa seuraavan lausunnon Vaasan hallinto-oikeudelle:

 

Valittajien vaatimusten 1. kohdassa päätöksen täytäntöönpano vaaditaan kieltämään tai keskeyttämään, kunnes päätös on lainvoimainen. Lupalautakunnan päätöksestä 9.6.2022 § 55 on valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen, joten päätös ei ole lainvoimainen. Päätöksen tehnyt viranomainen voi määrätä, että päätöstä on muutoksenhausta huolimatta noudatettava. Tällaista määräystä ei ole päätökseen kirjattu.

 

Valittajien vaatimusten 2. kohdassa vaaditaan päätöksen kumoamista ja valittajien luvan 2012 voimaan jättämistä. Tämän osalta valittajien esittämä vaatimus tulee hylätä seuraavin perusteluin:

 

Ympäristölautakunnan 22.11.2012 (109 §) myöntämän luvan esittelytekstissä kerrotaan, että koko toiminta on pikku hiljaa tarkoitus siirtää muualle, jolloin alue jää vain pienimuotoiseksi varastoalueeksi. Luvan myöntämisestä on jo noin 10 vuotta.

 

Kiinteistöillä harjoitettava toiminta on jätteen ammattimaista ja laitosmaista käsittelyä, joka vaatii ympäristönsuojelulain (527/2014) mukaisen ympäristöluvan. Vuonna 2012 myönnetty lupa ei ole ympäristölupa. Ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaisesti ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaan toimintaan, josta säädetään liitteen 1 taulukossa 1 (direktiivilaitos) ja taulukossa 2, on oltava lupa (ympäristölupa). Liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f mukaan ympäristöluvanvaraista on muu kuin taulukon 2 kohdissa 13 a, b  ja e tarkoitettu jätelain soveltamisalaan kuuluva jätteen käsittely, joka on ammattimaista tai laitosmaista.

 

Jätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (978/2021) 2 §:n mukaisesti asetuksen liitteessä 1 on luettelo toimista, jotka ovat jätelain (646/2011) 6 §:n 1 momentin 15 kohdassa tarkoitettua hyödyntämistä. Myös muu kuin luettelossa mainittu toimi on jätteen hyödyntämistä, jos se täyttää mainitussa jätelain kohdassa säädetyt vaatimukset. Liitteessä 2 on luettelo toimista, jotka ovat jätelain 6 §:n 1 momentin 16 kohdassa tarkoitettua jätteenkäsittelyä. Myös muu kuin luettelossa mainittu toimi on jätteen loppukäsittelyä, jos se täyttää mainitussa jätelain kohdassa säädetyt vaatimukset.

 

Jäteasetuksen liitteen 1 R 13-koodin mukaan hyödyntämistoimintaa on jätteen varastointi ennen sen toimittamista johonkin toimista R 1-R 12, lukuun ottamatta väliaikaista varastointia jätteen syntypaikalla ennen poiskuljetusta.

 

Jäteasetuksen liitteen 2 D 15-koodin mukaan loppukäsittelytoimintaa on varastoiminen ennen toimittamista johonkin toimista D 1-D 14, lukuun ottamatta väliaikaista varastointia jätteen syntypaikalla ennen poiskuljetusta.

 

Kiinteistöillä harjoitettavasta toiminnasta saattaa ympäristössä aiheutua naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n mukaista rasitusta, joten toiminta vaatii ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin lisäksi myös 2. momentin kohta 3 mukaisesti ympäristöluvan.

 

Kiinteistöillä varastoitujen betoni-, tiili- ja vastaavien purkumateriaalien laillisuusvalvonta ei toteudu ilman kirjanpitotietoja kiinteistöille toimitetuista materiaaleista. Valvontaa varten vuoden 2012 luvassa ei ole määräyksiä. Toiminnanharjoittajalta on 26.1.2021 ja 17.11.2021 tehdyillä tarkastuskäynneillä pyydetty kirjanpitotietoja, joita ei ole toimitettu valvontaviranomaiselle. Toimintaan liittyviä kirjanpitotietoja voi löytyä eri kunnista ja viranomaisista, mutta laillisuusvalvojan kannalta niiden kohdentaminen kyseisille kiinteistöille on vaikeaa.

 

Betonijätteen tuonti kiinteistöille, välivarastointi ja uudelleen lastaus aiheuttavat melu- ja pölyhaittaa. Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat Raision puolella noin 20 metrin etäisyydellä ja Naantalin puolella noin 50 metrin etäisyydellä KOY Naantalin Penkan kiinteistöistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana asuinkiinteistöjä on tullut lisää ja asutus on tullut lähelle toimintapaikkaa. Havaittujen naapurustolle aiheutuvien pöly- ja meluhaittojen perusteella, kiinteistöillä harjoitettavasta toiminnasta saattaa aiheutua naapuruussuhdelain (26/1920) mukaista kohtuutonta rasitusta.

 

Nykyinen toimintapaikka on ahdas. Eri kohteista tuotavien betonijätekasojen välivarastointi edellyttää riittävästi tilaa, jotta betonijätteen laadunvalvonta voi toimia riittävällä tavalla niin toiminnanharjoittajan kuin valvojankin näkökulmasta.

 

Toiminnan jatkamisen edellytyksiä ei saada täytettyä vuoden 2012 lupaa muuttamalla. Nykyiseen sijaintipaikkaan ei lautakunnan käsityksen mukaan voida myöntää ympäristölupaa.

 

Valittajien vaatimusten 4. kohdan osalta Raision kaupunki katsoo oikeudenkäyntikulujen ja viivästyskoron korvaamisvaatimuksen perusteettomaksi perustuen siihen, että lupalautakunnan päätös on annettu hallintolainsäädännön mukaisesti, se ei sisällä virheitä ja se perustuu voimassa olevaan lainsäädäntöön. Tämän osalta valittajien esittämä vaatimus tulee hylätä.

 

Lautakunta esittää Vaasan hallinto-oikeudelle, että valitus hylätään ja lautakunnan päätös pidetään voimassa.

 

Lisätietoja tarvittaessa antaa ympäristötarkastaja Tuija Lojander, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi, p. 040 521 5342.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.