RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Infralautakunta
Esityslista 09.12.2025/Asianro 6
Valtuutettu Mikko Tammelinin ym. valtuutettujen aloite Alhaistentien ja Särkilahdenkadun liikenneturvallisuuden parantamisesta
Kaupunginvaltuusto 09.09.2024 § 76
Valtuutettu Mikko Tammelin jätti seuraavan aloitteen:
Molemmilla katuosuuksilla, sekä Alhaistentiellä että Särkilahdenkadulla, esiintyy jatkuvasti merkittäviä ylinopeuksia, mikä aiheuttaa vakavan turvallisuusriskin sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille.
On vain ajan kysymys, milloin joku jää auton alle ja loukkaantuu vakavasti tai jopa menehtyy.
Esitän, että kaupunki ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin Alhaistentien ja Särkilahdenkadun liikenneturvallisuuden parantamiseksi soveltuvin teknisin ratkaisuin esimerkiksi liikennehidastein.
Raisiossa 9.9.2024
Mikko Tammelin Heikki Suominen
Pirita Efe Mikko Kangasoja
Mika Koivisto Evert Grönblom
Jari Pulkkinen Eveliina Tyyskänen
Kimmo Kosonen Tarja Tiitta-Nieminen
Niko Dahlgren Janne Aso
Janne Laulumaa Aleksi Suro
Hans Våg Jonna Mero
Mirva Salonen Juha Hellstén
Päätös Aloite merkittiin pöytäkirjaan ja lähetettiin kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
Kaupunginhallitus 16.09.2024 § 278
Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio
Päätösehdotus Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen infralautakunnan valmisteltavaksi.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Infralautakunta 26.08.2025 § 91
Valmistelija: suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Valtuustoaloitteessa esitetään, että sekä Alhaistentiellä että Särkilahdenkadulla esiintyy huomattavia ylinopeuksia ja toivotaan ratkaisuksi rakenteellisia ratkaisuja, esim. liikennehidasteita.
Särkilahdenkadulle on toteutettu hidaste Ylhäistenkadun kohdalle. Ylhäistenkatu on yksi Raision kevyen liikenteen pääreiteistä. Risteäminen ajoliikenteen kanssa halutaan turvata rakenteellisella ratkaisulla. Särkilahdenkatu on päättyvä katu, hidastavaa ratkaisua muulla kohtaa Särkilahdenkatua ei pidetä tarpeellisena.
Alhaistentiellä nopeusmittausten perusteella keskiarvonopeus on 47 km/h, nopeusrajoitus on 40 km/h, ylitystä on siis jonkin verran. Alhaistentiellä ei kuitenkaan ole merkittävästi kadun ylittävää kevyttä liikennettä. Lisäksi Alhaistentie muuttuu päättyväksi kaduksi, kun E18 Naantali-Raisio parantamishanke toteutuu. Näin ollen Alhaistentielle ei nähdä tarpeellisena rakentaa hidasteita.
Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja
Päätösehdotus Infralautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.
Päätös Mikko Kaisti ehdotti Jasmin Nisusen ja Niko Dahlgrenin kannattamana asian palauttamista uudelleen valmisteluun. Infralautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun.
Infralautakunta 09.12.2025
932/08.00.00/2024
Valmistelija: suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Hidastetöyssyjä kaupunki ei enää rakenna pelkästään hidastusmielessä. Töyssyistä saadaan paljon negatiivista palautetta, koska ne aiheuttavat tärinöitä lähistön taloissa. Alhaistentiellä on paljon raskasta liikennettä alueen luonteen takia sekä lisäksi kyseessä on linja-autoreitti. Nykyään rakennetaan ennemminkin korotettuja suojateitä ja niitäkin vain koulujen ja päiväkotien läheisyyteen sekä paikkoihin, joissa kevytliikenteen pääreitti risteää ajoneuvoliikenteen kanssa.
Hidastustoimenpiteiden pisteytyskriteerejä laskettaessa Alhaistentie saa 21 pistettä. Toimenpiderajana on pidetty 34 pistettä. Pisteytyskriteereissä otetaan huomioon mm. mitatut nopeudet ja nopeusrajoituksen ylitykset, liikennemäärät, kadun läpiajomahdollisuus ja etuajo-oikeus, näkemät ja kevyen liikenteen järjestelyt sekä onko kadun varrella onnettomuusalttiita kohteita, kuten koulu tai päiväkoti.
Alhaistentiellä on erillinen jalankulun ja pyöräilyn väylä ja suurin osa kevyestä liikenteestä kulkeekin Alhaistentien suuntaisesti, ei Alhaistentien yli. Lisäksi Alhaistentie muuttuu päättyväksi kaduksi, kun E18 Naantali-Raisio parantamishanke toteutuu. Näin ollen Alhaistentielle ei nähdä tarpeellisena rakentaa hidasteita.
Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja
Päätösehdotus
Infralautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.
Päätös