RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Infralautakunta
Esityslista 09.12.2025/Asianro 4
Raisio-Naantali radan perusparantaminen
Infralautakunta 09.12.2025
1130/10.03.01.00/2025
Valmistelija: tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman Raisio-Naantali radan kehittämiseksi: Raisio-Naantali tasoristeykset, perusparantaminen ja sähköistys, ratasuunnitelma; Raisio ja Naantali. Suunnitelma on ollut nähtävillä 25.9.2025-27.10.2025 välisen ajan.
Väylävirasto on 17.9.2025 kirjatulla lausuntopyynnöllään pyytänyt Raision kaupungilta lausuntoa suunnitelmasta (ratalaki 22 a §). Väylävirasto on täydentänyt lausuntopyyntöään 4.11.2025 (lisätty muistutukset 3 kpl) siten, että lausunto on toimitettava 12.12.2025 mennessä.
Hankkeen tavoitteita ovat mm: parantaa rataverkon ja tienkäyttäjien turvallisuutta, mahdollistaa junien nopeuden noston 80 km/h, henkilöliikenteen mahdollistaminen ratalinjan osuudella, parantaa radan stabiliteettia, radan sähköistys, ylläpitää liikenteen toimivuutta sekä edistää alueiden välistä saavutettavuutta.
Laadittu ratasuunnitelma sisältää mm: rataosuuden sähköistämisen, radan alus- ja päällysrakenteen perusparantamista, tasoristeyksien poistamisia ja muita toimenpiteitä niiden turvallisuuden parantamiseksi, yksittäisten taitorakenteiden kuten rumpujen ja siltojen korjaamista ja uusimista sekä raiteen kuivatuksen parantamista.
Ratasuunnitelman toimenpiteet ja vaikutukset kohdistuvat sekä rautatiealueella että radan viereisille ja läheisille kiinteistöille.
Raisio–Naantali rataosa on rakennettu vuonna 1923. Rataosa alkaa Raision liikennepaikalta ja jatkuu Naantalin liikennepaikalta Naantalin satamaan. Rataosuus Naantalin liikennepaikalta Naantalin satamaan on yksityisraidetta ja ei sisälly tähän ratasuunnitelmaan. Rataosa on kokonaisuudessaan yksiraiteinen, sähköistämätön tavaraliikenteen rata.
Rataosalla ei ole tällä hetkellä säännöllistä junaliikennettä. Junaliikenne Raisio–Naantali rataosuudella on ollut vain tavaraliikennettä. Rataosa toimii tällä hetkellä lähinnä huoltovarmuusraiteena.
Ratasuunnitelman toimenpidealueella sijaitsee yhteensä kahdeksan tasoristeystä, joista 6 Raision alueella. Kolme tasoristeystä esitetään poistettavaksi ja yksi muutetaan kevyen liikenteen tasoristeykseksi. Kaikista säilytettävistä tasoristeyksistä uusitaan kansirakenteet. Lisäksi rata sähköistetään sekä parannetaan rataturvatekniikkaa.
Toimenpiteitä Raision alueella:
Tahviontie: Puomillinen varoituslaitos, kansirakenne uusitaan
Salovaara: Ei varoituslaitosta , tasoristeys poistetaan
Kappo: Ei varoituslaitosta, tasoristeys poistetaan
Tasotie: Ei varoituslaitosta, muutetaan kevyen liikenteen tasoristeykseksi, varustetaan tasoristeysvalolla tai turvalaitoksella, kansirakenne uusitaan
Kaanaantie: puomillinen varoituslaitos, kansirakenne uusitaan
Vantontie: Puomillinen varoituslaitos, kansirakenne uusitaan
Raision kaupungin lausunto
Raisio kaupunki pitää ratasuunnitelman toteuttamista tärkeänä osana Turun seudun liikennejärjestelmän kehittämistä. Raision kaupungilla ei ole huomauttamista Raisio-Naantali ratasuunnitelmaan.
Vastaukset Väyläviraston esittämiin kysymyksiin sekä vastineet muistutuksiin ovat liitteenä.
Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja
Päätösehdotus
Infralautakunta toteaa lausuntonaan ratasuunnitelmasta yllä mainitun. Lautakunta antaa vastaukset Väyläviraston esittämiin kysymyksiin sekä vastineet muistutuksiin oheismateriaalin mukaisesti.
Pöytäkirja tarkistetaan tämän asian osalta kokouksessa.
Päätös