RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta
Esityslista 19.08.2025/Asianro 8
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Talousarvion laadintaohjeet ja talousarviokehys vuoden 2026 talousarvioksi
Hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta 19.08.2025
971/02.02.00/2025
Valmistelija: talouspäällikkö Esa Ilanti, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Kaupunginhallitus päätti (23.6.2024 §252), että lautakunnille annetaan talousarvion 2026 valmistelun pohjaksi oheismateriaalin mukaiset ohjeet.
Talousarviokehyksen menoarvioon vaikuttavat taustatekijät:
• Väestön kasvu nostaa palveluiden kysyntää ja siten myös kustannuksia
• Inflaation on arvioitu olevan vuonna 2026 1,6 %
• Kuntien peruspalveluiden kustannusindeksi kasvaa vuonna 2026 3,2 %
• Henkilöstökustannusten arvioidaan kasvavan vuonna 2026 3,18 % suhteessa vuoden 2025 henkilöstökustannuksiin
Talousarvion valmistelussa tulee huomioida kaupunginhallituksen päätös ohjeellisesta kehyksestä. Kehystä tarkistetaan tarvittaessa elo-syyskuussa.
Lautakunnille annetaan alustava, ohjeellinen kehys, jotta toimialojen/lautakuntien talousarviotyö voidaan aloittaa. Lautakunnittaista kehystä päivitetään ja tarkennetaan tarvittaessa elo-syyskuussa koko kaupungin kehyslaskelman tarkentuessa (esim. laskelmiin vaikuttavien tekijöiden, kuten verotuloennusteiden ja valtionosuuslaskelmien muuttuessa).
Lautakuntien talousarvion 2026 valmistelun kehys on taulukoissa esitetyn mukainen:
Toimintakulujen kasvuksi sallitaan lautakunnittain taulukossa esitetyt kasvuprosentit. Mikäli lautakunnat esittävät kehyksen ylittäviä menonlisäyksiä, lautakunnan tulee esittää vastaava tulonlisäys tai tehostamiskeino, jotta lautakunnan netto pysyy raamin mukaisena. Tulevien vuosien massiiviset investointitarpeet, niiden tuoma paine vuosikatteen vahvistamiselle sekä yleisesti epävarmat talousnäkymät tarkoittavat, että toimialoilla tulee hillitä menokasvua.
Kaikkien menolisäysten tulee olla edellisen ohella strategian kautta perusteltuja.
Mahdollisten uusien vakanssien perustaminen tulee perustella strategian ja vaikuttavuuden kautta sekä pohtia vaihtoehdot tavoitteiden saavuttamiseksi ilman uutta omaa rekrytointia. Yksiköiden tulee varautua taloussuunnitelmakaudella eteen tuleviin sopeuttamistarpeisiin säilyttämällä taloussuunnittelussa liikkumavaraa niin vakanssien kuin muiden toimintakulujen osalta. Esimerkiksi vakanssiesitykset tulee arvioida vakanssit määräaikaisina, hankerahoituksella tai seudullisina yhteisrekrytointeina. Lisäksi lautakuntien tulee dokumentoidusti eritellä vuoden 2025 loppuun päättyvät määräaikaiset vakanssit ja tehdä näiden osalta tarkastelu tehtävän hoitamisen vaihtoehtoisista tavoista.
Toimialojen johtajat ja toimialojen talousvastaavat käyvät edellä mainitun valmistelun pohjalta edellisvuotiseen tapaan talousarviokeskustelun talousjohtajan, kaupunginjohtajan ja kirjanpitopäällikön kanssa viikoilla 39. Talousarviokeskustelua varten toimialojen johtajat ja talousvastaavat koostavat lautakuntatasoisen kirjallisen yhteenvedon palvelualueiden toiminnallisista ja taloudellisista muutoksista verrattuna vuoden 2025 tämänhetkiseen muutettuun talousarvioon.
Lautakunnassa käsiteltävän talousarvioehdotuksen ohjeellinen sisältö:
I Käyttötalousosa
• strategiset toiminnalliset tavoitteet
• taloudelliset tavoitteet
• olennaiset talousarvioon vaikuttavat huomiot
• ulkoisten määrärahojen budjettiyhteenveto
• ulkoisten ja sisäisten määrärahojen budjettiyhteenveto
• palvelualueiden ulkoisten määrärahojen budjettiyhteenveto
II Investointiosa
• käyttöomaisuusirtaimistojen hankintaesitykset
• investointisuunnitelma 2026 ja suunnitelmavuodet 2027-2028
• mahdolliset hankekohtaiset perustelut 2026
III Vakanssiesitykset
Lautakuntien talousarvioprosessissa tulee huomioida, että taloussuunnittelussa toiminnalla ja taloudella on kiinteä yhteys. Talousarvion sitovuus määräytyy lautakunnittain siten, että sitovia lukuja ovat lautakunnan ulkoiset kokonaistulot, kokonaismenot ja netto.
Esittelijä Sivistysjohtaja Leena Laakso
Päätösehdotus Hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta keskustelee vuoden 2026 talousarvion laadinnasta ja ohjeistaa talousarvion jatkovalmistelua.
Päätös
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |