Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 23.06.2025/Pykälä 252


Talousarvio 2026 -laadintaohjeet

 

Talousarvion laadintaohjeet ja talousarviokehys vuoden 2026 talousarvioksi

 

Kaupunginhallitus 23.06.2025 § 252  

875/02.02.00/2025  

 

 Valmistelija: talousjohtaja Patrik Nygrén ja kaupunginjohtaja Eero Vainio, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

Talousarviokehyksessä kaupunginhallitus määrittelee reunaehdot lautakunnille talousarvion tekemiseksi. Reunaehdot perustuvat verottajan ja Kuntaliiton ennusteisiin seuraavan vuoden tulojen osalta sekä arvioihin toiminnan ja talouden kehityksestä sekä toiminnallisista muutoksista.

 

Kuntien talousarviosta ja -suunnitelmasta säädetään kuntalain 110 §:ssä. Kuntalain mukaan ”valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

 

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien.”

 

Talousarvion valmistelusta vastaa kaupunginhallitus ja jokainen hallintokunta omalla toimialueellaan. Talousarviossa ja taloussuunnitelmassa hyväksytään sekä kunnan että kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvioprosessi etenee talousarvion laadintaohjeen mukaisesti talouspalveluiden johdolla ja ohjeistuksen mukaisesti. Toimialajohtajat vastaavat siitä, että vastuualueensa käyttötalouden talousarvioehdotus valmistuu ja käsitellään lautakunnissa ohjeessa esitetyn aikataulun mukaisesti.

 

Raision kaupungin vuoden 2026 talousarviokehyksen taustaoletukset

 

Talousarviokehyksen tuloarvioon vaikuttavat taustatekijät:

 

  • Väestön oletetaan kasvavan 1,4 % vuosivauhdilla vuosina 2026 – 2028. Kasvua oletetaan olevan niin ikäihmisisssä (+65), työikäisissä 19-65 kuin lapsissa ja nuorissa. Suomen väestörakenteen vuoksi Raision oletettu kasvu odotetaan painottuvan kuitenkin enemmän ikäihmisiin. Arvioitu väestökasvu on varsin iso, mutta vastaa viimeisten vuosien kasvukehitystä.

 

  • Väestön kasvu vaikuttaa kunnallisveron arvioituun kehitykseen ja epäsuorasti myös kiinteistöveroon.

 

  • Väestön kasvu ja sen painottuminen eri ikäkategorioihin vaikuttaa kaupungin valtionosuuksiin. ”Lapset ja nuoret” ikäryhmän kasvu kasvattaa valtionosuuksia, mutta lisäävät vastaavasti palveluiden kysyntää ja näin ollen kustannuksia.

 

  • Verotulot kasvavat 3,78 % tai 2,4 milj. euroa suhteessa TA 2025. Verotulojen kasvu perustuu tuloveron ja yhteisöveron osalta Kuntaliiton toukokuussa julkaistuun ennusteeseen. Ennustetta on päivitetty väestön kasvun osalta. Kiinteistöveron vuosittainen kasvu on arvioitu olevan 1%. Verotuloarviossa ei ole muutoksia veroprosenteissa.

 

  • Valtionosuudet kasvavat 15,8 % tai 2,5 milj. euroa suhteessa TA 2025. Valtionosuuksien kasvusta peräti 1,9 milj. euroa tulee siitä, että verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus kasvaa.

 

Talousarviokehyksen menoarvioon vaikuttavat taustatekijät:

 

  • Väestön kasvu nostaa palveluiden kysyntää ja siten myös kustannuksia
  • Inflaation on arvioitu olevan vuonna 2026 1,6 %
  • Kuntien peruspalveluiden kustannusindeksi kasvaa vuonna 2026 3,2 %
  • Henkilöstökustannusten arvioidaan kasvavan vuonna 2026 3,18 % suhteessa vuoden 2025 henkilöstökustannuksiin

 

Kehyslaskelmissa on huomioitu nämä taustatekijät.

 

Kehyslaskelmissa on huomioitu myös kasvunhallintaohjelman sopeuttavat toimenpiteet sekä toimialojen esille nostamat muut merkittävät kustannusvaikutteiset muutokset toiminnassa.

 

Vuoden 2024 keväällä, ennen vuoden 2025 talousarviokehyksen hyväksymistä tehtiin kasvunhallintaohjelma, joka keskittyi menojen ja tulojen hallintaan ja sopeuttamiseen niin, että Raision jatkuva kasvu varmistuu. Kolmevuotisen ohjelman nettokustannuksia vähentävä vaikutus vuoden 2025 talousarviossa oli noin 3,3 milj. euroa ja vuoden 2026 uusien toimenpiteiden nettokustannuksia vähentävä vaikutus on 1,4 milj. euroa. Vuoden 2026 talousarviokehys on laadittu niin että se huomioi nämä uudet tai vastaavat toimenpiteet 1,2 milj. euron edestä.

 

Kehyksessä on huomioitu ja sisällytetty sellaiset toimialojen nostamat merkittävät kustannusvaikutteiset muutokset toiminnassa, joita ei voi tai on hyvin vaikeata välttää vuonna 2026. Kyse on esimerkiksi oppimisen uudistuksesta koituvat velvoittavat määräykset, laajenevien toimitilojen kasvavat ylläpitokustannukset, kasvavan työttömyyden tuomat lisäkustannukset ja joidenkin tärkeiden kehityskohteiden vaatimat lisäresursoinnit. Yhteensä kehyksessä on huomioitu näiden nettokustannuksia nostavaa vaikutusta 2,8 milj. euron edestä.

 

Talousarvion valmistelussa tulee huomioida kaupunginhallituksen päätös ohjeellisesta kehyksestä. Kehystä tarkistetaan tarvittaessa elo-syyskuussa.

 

Edellisten taustaoletusten valossa vuoden 2026 kaupunkitasoinen tulos ilman mahdollisia veroprosenttien muutosta toteutuisi seuraavasti:

 

 

Vuonna 2026 kaupungin tulos on kehyslaskelmassa 0,4 milj. euroa negatiivinen ja ylijäämäksi muodostuu 1 milj. euroa.

 

Lautakunnille annetaan alustava, ohjeellinen kehys, jotta toimialojen/lautakuntien talousarviotyö voidaan aloittaa. Lautakunnittaista kehystä päivitetään ja tarkennetaan tarvittaessa elo-syyskuussa koko kaupungin kehyslaskelman tarkentuessa (esim. laskelmiin vaikuttavien tekijöiden, kuten verotuloennusteiden ja valtionosuuslaskelmien muuttuessa).

 

Alustavaksi, ohjeelliseksi lautakuntakohtaiseksi raamiksi ehdotetaan seuraavaa:

 

 

 

Toimintakulujen kasvuksi sallitaan lautakunnittain taulukossa esitetyt kasvuprosentit. Mikäli lautakunnat esittävät kehyksen ylittäviä menonlisäyksiä, lautakunnan tulee esittää vastaava tulonlisäys tai tehostamiskeino, jotta lautakunnan netto pysyy raamin mukaisena. Tulevien vuosien massiiviset investointitarpeet, niiden tuoma paine vuosikatteen vahvistamiselle sekä yleisesti epävarmat talousnäkymät tarkoittavat, että toimialoilla tulee hillitä menokasvua.

 

Kaikkien menolisäysten tulee olla edellisen ohella strategian kautta perusteltuja.

 

Mahdollisten uusien vakanssien perustaminen tulee perustella strategian ja vaikuttavuuden kautta sekä pohtia vaihtoehdot tavoitteiden saavuttamiseksi ilman uutta omaa rekrytointia. Yksiköiden tulee varautua taloussuunnitelmakaudella eteen tuleviin sopeuttamistarpeisiin säilyttämällä taloussuunnittelussa liikkumavaraa niin vakanssien kuin muiden toimintakulujen osalta. Esimerkiksi vakanssiesitykset tulee arvioida vakanssit määräaikaisina, hankerahoituksella tai seudullisina yhteisrekrytointeina. Lisäksi lautakuntien tulee dokumentoidusti eritellä vuoden 2025 loppuun päättyvät määräaikaiset vakanssit ja tehdä näiden osalta tarkastelu tehtävän hoitamisen vaihtoehtoisista tavoista.

 

Toimialojen johtajat ja toimialojen talousvastaavat käyvät edellä mainitun valmistelun pohjalta edellisvuotiseen tapaan talousarviokeskustelun talousjohtajan, kaupunginjohtajan ja kirjanpitopäällikön kanssa viikoilla 39. Talousarviokeskustelua varten toimialojen johtajat ja talousvastaavat koostavat lautakuntatasoisen kirjallisen yhteenvedon palvelualueiden toiminnallisista ja taloudellisista muutoksista verrattuna vuoden 2025 tämänhetkiseen muutettuun talousarvioon.

 

Kaupunginhallituksen alaisten kokonaisuuksien käsittelyn aikataulu päivitetään alkusyksyllä. Lautakunnat toimittavat talousarvioesitykset talouspalveluihin 10.10.2025 mennessä.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus

1) päättää hyväksyä liitteenä olevat Talousarvio 2026 -laadintaohjeet

2) päättää, että kaupungin ja lautakuntien talousarvion 2026 valmistelun kehys on esittelytekstin taulukoissa esitetyn mukainen

3) päättää, että kaupungin ja lautakuntien talousarviokehystä päivitetään alkusyksyllä, mikäli taloudellinen toimintaympäristö tai muut kehykseen vaikuttavat parametrit muuttuvat.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.