RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 21.05.2025/Pykälä 64
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Selvitys oppilashuoltoa ja ennaltaehkäisyä tukevista resursseista ja niiden vertailusta naapurikuntiin
Sivistyslautakunta 21.05.2025 § 64
667/01.01.00/2025
Valmistelija: opetuksen kehittämispäällikkö Päivi Huhtanen ja sivistysjohtaja Leena Laakso, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2025 talousarviokäsittelyssä 11.11.2024 § 103 seuraavaa:
”--- Luku 5.4. Sivistyslautakunta
Ari Korhonen esitti Sari Suomisen, Emma Lindqvistin, Janne Ason ja Ella Myllyn kannattamana, että valtuusto perustaa kouluvalmentajan vakanssin: +45.000 euroa.
Ennen täyttöluvan myöntämistä sivistyslautakunta laatii selvityksen oppilashuoltoa ja ennaltaehkäisyä tukevista resursseista ja niiden vertailusta naapurikuntiin. Selvityksessä ja kouluvalmentajan työnkuvassa on syytä ottaa huomioon myös yhteistyö Varhan kanssa ennaltaehkäisevän toiminnan tehostamiseksi. Ennen täyttöluvan myöntämistä kaupunginjohtajan on kuultava asiassa kaupunginhallitusta.
Puheenjohtaja totesi, että keskustelun aikana on tehty kaupunginhallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus ja tiedusteli, voidaanko päätös asiassa tehdä yksimielisesti. Saatuaan myönteisen vastauksen, puheenjohtaja totesi, että Ari Korhosen ehdotus oli tullut yksimielisesti valtuuston päätökseksi. ---”
Raision Vaisaaren koulussa toimi kouluvalmentaja marraskuusta 2023 lukuvuoden 2024 loppuun. Kouluvalmentajan tehtävissä korostui vahvasti yksilökohtainen tuki ja kouluun kiinnittymisen vahvistaminen. Kouluvalmentajan työssä painottuivat erityisesti oppilaiden arjessa kohtaamien haasteiden käsittely ja tukeminen. Kouluvalmentajan rooli ristiriitojen selvittämisessä, kaveritaitojen vahvistamisessa sekä yksinäisyyden ehkäisyssä oli merkittävä. Lisäksi kouluvalmentaja toi opetushenkilöstön kaipaamaa tukea koulupoissaolojen ehkäisyyn ja koulunkäyntiin kannustamisessa.
Kouluvalmentaja on osa koulun ennaltaehkäisevän tuen resurssointia. Ennaltaehäisevään resursiin voidaan laskea myös resurssoinnit erityisopetukseen, opinto-ohjaukseen ja koulunkäynninohjaukseen sekä yhteisöllisen opiskeluhuollon muihin toimijoihin kuuluviin ammattilaisiin kuten Vaisaaressa psykiatrinen sairaanhoitaja, ankkuriopettaja, yhteisöpedagogi ja nuorisotyöntekijä.
Oheismateriaalissa ennaltaehkäisevän tuen resurssointia Raisiossa ja naapurikunnissa.
Vertaillessa lähikuntien ja Raision ennaltaehkäiseviä resurssointeja yläkouluikäisiin oppilaisiin voidaan huomata Raision pärjäävän vertailussa kohtuullisesti. Muihin lähikuntiin verrattuna ennaltaehkäisevän tuen eri toimijoita on koulun arjessa Raisiossa hyvin saatavilla, vaikka suhdeluku (oppilasta/toimija) saattaakin olla melko suuri. Vertailussa tulee huomioida, että osa toimijoiden tehtävistä saattaa jakaantua eri kouluissa esimerkiksi vastuuopettajille tai linkittyä muiden toimijoiden työtehtäviin. Täten vertailua ei voida pitää muiden toimijoiden osalta täysin luotettavana.
Edellä lueteltujen lisäksi ennaltaehkäiseviin resursseihin tulee laskea koulun opiskeluhuollon toimijat (terveydenhoitajat, koulukuraattorit, koulupsykologit). Opiskeluhuollon resurssit ovat tärkeä osa koulujen ennaltaehkäisevää tukea ja yhteisöllistä opiskeluhuoltoa, jonka tehtävänä on muun muassa tukea koko kouluyhteisön hyvinvointia (oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 2§). Varhalta saatujen opiskeluhuollon resurssointitietojen perusteella Raision yläkouluikäiset eivät nauti paremmista resursseista lähikuntiin verrattuna, vaan resurssointi on kohtalaisen samalla tasolla kaikissa lähikunnissa. Ainoastaan Paimioon verrattuna Raision resurssointi on huomattavasti heikompi. Varhan tavoitteena on tulevaisuudessa tasoittaa resurssointeja kuntien välillä, mutta työ tämän eteen on vielä kesken.
Kouluvalmentajan rooli voidaan nähdä olevan merkittävä yläkouluikäisten arjessa. Yläkouluikäiset käyvät läpi murrosiän tuomia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa mielialaan, motivaatioon ja koulumenestykseen. Esimerkiksi poissaolojen lisääntyminen yläkouluikäisten keskuudessa on tosiasia, johon kouluvalmentajan yksilökohtaisella tuella voidaan puuttua. Huoli yläkouluikäisten poissaoloista jaetaan tällä hetkellä auleellisestikin ja keskusteluja poissaoloista ja niihin puuttumisen keinoista käydään aktiivisesti erilaisissa sidosryhmissä. Kouluvalmentajan työnkuvaan ennaltaehkäisevä työote esimerkiksi juuri poissaoloissa sopii hyvin. Kouluvalmentajalla on mahdollisuus joustavasti rakentaa yhteistyötä kodin, koulun sekä Varhan toimijoiden ja muiden sidosryhmien välillä. Opettajilla ja opiskeluhuollon työntekijöillä (kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi, koulukuraattori) on usein rajalliset resurssit kohdata nuorten tarpeita perustehtävänsä lisäksi. Kouluvalmentaja täydentää tätä olemassa olevien toimijoiden verkostoa ja keventää täten muiden työkuormaa sekä mahdollisuuksia keskittyä perustehtäviin.
Yllä olevan selvityksen perusteella esitetään Raision Vaisaaren kouluun perustettavaksi pysyvää kouluvalmentajan tehtävää. Kouluvalmentajan nähdään olevan tärkeä osa raisiolaisten yläkouluikäisten nuorten ennaltaehkäisevää tukemista ja auttavan kouluarkeen kiinnittymisessä tärkeällä tavalla. Lisäksi kouluvalmentaja toisi tärkeää ammatillista osaamista koulun yhteisöllisen opiskeluhuollon muiden toimijoiden väliseen yhteistyöhön sekä muodostaisi tärkeän roolin Varhan kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Hallintosäännön 50 §:n mukaan kaupunginjohtaja päättää hyväksytyn talousarvion puitteissa työsuhteisten vakanssien. Selvityksen perusteella esitettävä kouluvalmentajan vakanssin perustaminen etenee kaupunginjohtajan päätettäväksi.
Esittelijä Sivistysjohtaja Leena Laakso
Päätösehdotus Sivistyslautakunta merkitsee laaditun selvityksen tiedoksi ja päättää lähettää sen kaupunginhallitukselle tiedoksi.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Vt. opetuksen kehittämispäällikkö Päivi Huhtanen poistui kokouksesta klo 17.03 tämän asian käsittelyn jälkeen.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |