RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Infralautakunta
Pöytäkirja 11.02.2025/Pykälä 18
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Leinikkipolun ja Jäkäläpolun jkpp-suunnitelman vahvistaminen
Infralautakunta 10.12.2024 § 118
Valmistelija: suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen,
etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Väylävirasto on laatinut suunnitelman Turun ja Uudenkaupungin välisen rataosuuden parantamisesta. Suunnitelmassa radan rakennetta ja turvallisuutta parannetaan koko rataosuudella. Raision kohdalla on esitetty poistettavaksi yhdeksän tasoristeystä, joista yksi on Leinikkikujan kohdalla Metsäarossa (vartioimaton tasoylikäytävä). Sijaintikartta on oheismateriaalina.
Korvaava kevyen liikenteen yhteys tehdään Leinikkikujan ja Tontinkadun välille. Asemakaavassa nämä jalankulun ja pyöräilyn yhteydet on nimetty Jäkäläpoluksi, Sammalraitiksi ja Leinikkikujaksi. Kevyen liikenteen yhteys on suunniteltu kolme metriä leveänä ja valaistuna väylänä. Jkpp-väylän suunnitelmaehdotus on oheismateriaalina.
Jkpp-väylän rakentamisen alustava kustannusarvio on 92 000 euroa.
Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja
Päätösehdotus Infralautakunta hyväksyy Leinikkipolun ja Jäkäläpolun suunnitelmaehdotuksen asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti.
Päätös Käydyn keskustelun jälkeen päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Infralautakunta 11.02.2025 § 18
1250/10.03.01.00/2024
Valmistelija: suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen,
etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Leinikkipolun ja Jäkäläpolun jkpp-väylän suunnitelma on sähköisesti nähtävänä osoitteessa https://raisio.fi/fi/leinikkipolun-jakalapolun-jkpp-vaylan-suunnitelma
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti Leinikkipolun ja Jäkäläpolun suunnitelmat K VIII 424 – K VIII 425 ovat olleet julkisesti nähtävänä 18.12.2024 – 3.1.2025 välisen ajan. Nähtävilläoloaikana tuli yksitoista (11) muistutusta. Muistutukset on numeroitu saapumisjärjestyksessä.
Muissa muistutuksissa poislukien nro 5 ollaan huolissaan kevyen liikenteen, erityisesti koululaisten matkan pitenemisestä. Muistutuksissa kritisoidaan jkpp-väylän pituuskaltevuutta sekä pohditaan Tontinkadun soveltuvuutta kevyelle liikenteelle. Tasoristeyksen poistoa kritisoidaan lähes kaikissa muistutuksissa ja sen pelätään synnyttävän lisää laittomia ylityspaikkoja. Osassa muistutuksia pidetään junaliikennettä kyseisellä rataosuudella niin vähäisenä, että tarvetta poistoon ei ole. Samoin junien vauhti on muistuttajien mielestä pieni.
Muistutuksissa nro 4, 7, 8, 9 ja 11 kysytään, miksei asemakaavassa mahdollistettua radan alitusta tehdä ja toivotaan, että tasoristeys poistetaan käytöstä vasta, kun alikulku on rakennettu.
Muistutuksissa nro 4, 8, 10 ja 11 pahoitellaan, että kyseinen jkpp-väylä haittaisi Tontinkatu 16 yksityisyyttä ja toisi kiinteistön pihaan suuren määrän kulkijoita.
Muistutuksessa nro 5 todetaan, ettei vastusteta nyt nähtävillä ollutta suunnitelmaa. Muistutuksessa ollaan erityisesti huolissaan alueen hulevesistä ja vesien johtamisesta jo rakennetussa ympäristössä ja nyt tulevan infran rakentuessa.
Vastine:
Henkilöjunaliikenne nykyisellä rataosuudella saattaa alkaa jo ennen Turku – Uusikaupunki -radan perusparannusta. Henkilöjunaliikenteen alkaessa kyseisellä rataosuudella junia tulee päivittäin kulkemaan nykyistä huomattavasti suurempi määrä. Junien nopeudet tulevat kasvamaan nykyisestä.
Nykyinen tasoristeys ei täytä Väyläviraston tasoristeyksen ohjeistusta tai vaatimustasoa.
- Nykyisin tien ja radan kohtauskulma on 45 astetta, kun vaatimuksena on, että kulman tulee olla 70 - 110 astetta.
- Odotustasanteiden kaltevuus ei myöskään täyty. Vaatimus on, että tien kaltevuus ei saa ylittää 1,5 %. Nyt tasanteiden kaltevuudet ovat radan eri puolilla 10 % ja 18 %.
- Vaatimuksena on, että tielinjan pitää olla suora jkpp-väylällä 10 m matkalla ennen rataa. Nykyisellään tie kaartuu molemmin puolin rataa jo 4 metrin päässä.
Tasoristeys poikkeaa kaikista vaatimuksista, eikä niitä voi korjata tilan ahtauden ja olosuhteiden takia eli näin ollen kyseinen tasoristeys luokitellaan vaaralliseksi.
Muistutuksissa mainitaan kevyen liikenteen matkan piteneminen. Mittausten mukaan matka pitenee 650 m, kun vaaralliseksi luokiteltu tasoristeys poistetaan. Radan perusparannuksen yhteydessä poistettavat tasoristeykset aidataan riittävän pitkältä matkalta turvallisuussyistä.
Leinikkikujan ja Tontinkadun välisen virkistysalueeksi kaavoitetun metsäalueen saavutettavuus paranee rakentuvan jkpp-väylän myötä. Väylä päällystetään kunnossapidon mahdollistamiseksi. Tontinkadun ja ympäristön soveltuvuus kevyelle liikenteelle tarkastetaan erikseen ja liikenneturvallisuuden sekä valaistuksen parantaminen tehdään tarvittaessa saneerausten yhteydessä kaupungin omana toimena.
Asemakaavassa on mahdollistettu radan alittava ratkaisu. Leinikkikujalta jkpp-väylä kulkisi radan ali Peräkujalle. Tämän vaihtoehdon karkea kustannusarvio on noin 1,5 M €. Kustannukset jäisivät kokonaan kaupungin maksettavaksi.
Tontinkatu on asemakaavoitettu vuonna 1984 ja Tontinkatu 16 edessä oleva katualue on tässä Metsäaro II-asemakaavassa merkattu jkpp-väyläksi. Maanomistus on kaupungin. Nykyinen asuinrakennus on valmistunut vuonna 2012 eli asemakaavan mukainen katualue on ollut tiedossa nykyisillä omistajilla.
Hulevesiin liittyvät ja muut katusuunnitelmaan kuulumattomat palautteet on ohjattu oikeille vastuutahoille.
Leinikkipolun ja Jäkäläpolun jkpp-väylän alustava kustannusarvio on 92 000 euroa.
Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja
Päätösehdotus Infralautakunta vahvistaa Leinikkipolun ja Jäkäläpolun jkpp-suunnitelman nähtävillä olleessa muodossa ja hyväksyy jkpp-väylän rakentamisen kustannusarvion 92 000 euroa.
Päätös Keskustelun kuluessa Janne Aso ehdotti Leena Rihkon, Kalle Myllymäen, Venla Käyhkön, Niko Dahlgrenin, Satu Arsalon ja Eila Karsikkaan kannattamana, että infralautakunta keskeyttää ylikäytävän korvaavan kevytväyläratkaisun valmistelun ja palauttaa asian uudelleenvalmisteltavaksi. Valmistelussa tulee laatia kokonaisratkaisu Raision kaupungin alueelta poistettavien ylikäytävien korvaavista ratkaisuista. Lisäksi Väyläviraston kanssa tulee neuvotella korvaavien ratkaisujen kustannuksista ja yhdessä hakea vaihtoehtoja ns. pienemmän haitan periaatteella. Infralautakunta pitää tärkeänä, että vaarallisiksi todetut ylikäytävät poistetaan kokonaisratkaisun yhteydessä.
Janne Ason tekemän ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |