RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 29.04.2024/Pykälä 147
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Valtuutettu Tuija Hyytiän ym. valtuutettujen aloite koskien Orkolantien turvallisuuden parantamista Katteluksen alueella
Kaupunginvaltuusto 12.4.2021 § 56
Varavaltuutettu Tuija Hyytiä jätti seuraavan aloitteen:
”Orkolantien turvallisuus huolettaa Katteluksen alueella, missä sijaitsevat Kaanaan koulu ja kaksi leikkipuistoa sekä jalkapallokenttä. Alueella liikkuu paljon lapsia niin päivällä kuin illallakin. Orkolantiellä Kaanaan koulun kohdalla on hidastetöyssyt, mutta muualla nopeudet nousevat vaarallisen suuriksi, eikä jalankulkijoita huomioida.
Me allekirjoittaneet vaadimme, että Orkolantien Katteluksessa sijaitsevat suojatiet varustetaan kavennuksilla tai koroketöyssyillä. Lisäksi vaadimme, että Orkolantien ja Katteluksentien risteyksen puuttuva kävelytienosuus rakennetaan loppuun. Orkolantien ja Katteluksentien risteysalue tulee myös kaventaa tai varustaa koroketöyssyillä, jotta se olisi turvallisempi.
Raisiossa 12. huhtikuuta 2021
Tuija Hyytiä Tanja Parkko
Elisa Vuorinen Jukka A. Rantala
Maria Virko Merja Niemi
Kristiina Engström Jari Pulkkinen
Seija Sorsavirta Harri Seikola
Jari Salonen Eeva Savola
Hannele Lehto-Laurila”
Päätös Aloite merkittiin pöytäkirjaan ja lähetettiin kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
Kaupunginhallitus 26.4.2021 § 137
– – Kaupunginhallitus lähettää – – valtuutettu Tuija Hyytiän aloitteen koskien Orkolantien turvallisuuden parantamista Katteluksen alueella teknisen lautakunnan valmisteltavaksi – –.
Infralautakunta 14.06.2022 § 76
Valmistelijat: kaupungininsinööri Mikko Kunttu ja suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Varavaltuutettu Tuija Hyytiä ym. valtuutetut ovat esittäneet, että Katteluksen alueella sijaitsevan Orkolantien kaikki suojatiet varustetaan kavennuksilla tai koroketöyssyillä. Lisäksi Orkolantien ja Katteluksentien liittymän puuttuva kävelytien osuus on rakennettava loppuun ja risteyksen turvallisuutta parannettava.
Alueen nopeusrajoitus on 30 km/h ja näkyvyydet Solakujan ja Kumputien kohdalla ovat ihan hyvät nopeusrajoitukseen nähden. Koulun ja päiväkodin välittömässä läheisyydessä on tehty liikenneturvallisuustoimenpiteitä. Kaanaantien ja Orkolantien risteyalueen molemmin puolin on tyynyhidasteet ja Kaanaantien ylityksen voi tehdä vaiheittain (keskikoroke/jakaja). Lisäksi Jarrilantien kohdalla on tyynyhidasteet sekä odotustila jakajan yhteydessä. Rakenteellisten hidastimien välinen etäisyys on suhteellisen lyhyt ja koulun kulmalla olevat suojatiet ovat hidastimien vaikutusalueella. Jokaisen suojatien kohdalla ei siis tarvitse olla rakenteellisia hidastimia. Koulun kulmalla olevat suojatiet sijoittuvat rakenteellisten hidastimien väliselle alueelle.
Raisiossa on tehty linjaus, että uusia korotettuja suojateitä rakennetaan vain koulujen ja päiväkotien välittömään läheisyyteen tai mahdollisesti sellaisiin kohtiin, joissa kevyen liikenteen pääreitti risteää ajoradan kanssa. Tämä linjaus on tehty siksi, koska lähimmistä asuintaloista tulee useasti negatiivista palautetta hidasteista ja korotuksista, kun niiden aiheuttamat tärinät koetaan ikäväksi. Lisäksi rakenteellisen hidastimen tarpeen arviointi tehdään usean asian summana (pisteytys, palautteet, liikenneturvallisuusselvitys jne.). Aloitteessa esitetyn kohteen pisteet eivät ole erityisen korkeat (alustava pisteytys tehty). Orkolantien suojateiden paikkoja voidaan vielä arvioida. Lisäksi voidaan tehdä liikennemittauksia ja tarkentaa pisteytystä mittauksien arvoilla.
Orkolantien ja Katteluksentien liittymässä katutila ei riitä kevyen liikenteen väylän rakentamiseen. Kevyen liikenteen väylän rakentaminen vaatii asemakaavan muutoksen sekä todennäköisesti kiinteistöiltä lisätilan lunastamisen. Lunastettavalla alueella sijaitsee rakennelmia. Tällaisissa tapauksissa lunastusprosessi usein pitkittyy ja etenee helposti oikeusasteisiin. Kevyen liikenteen väylän jatkaminen ei ole mahdotonta mutta helposti ja ilman haittavaikutuksia lähimmille kiinteistöille jatkaminen ei tule toteutumaan. Orkolantien ja Katteluksentien risteys on nostettu myös liikenneturvallisuusselvityksen toimenpidelistalle. Kevyen liikenteen väylää pyritään rajaamaan Orkolantien varteen tiemerkinnöin ja liikennemerkein. Liikenneturvallisuutta on pyritty edistämään vastaavasti esimerkiksi Iiroisentiellä, jossa myös tilanpuute aiheuttaa ongelmia.
Esittelijä Va. tekninen johtaja Timo Oja
Päätösehdotus Infralautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunginhallitus 22.08.2022 § 268
Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio
Päätösehdotus Kaupunginhallitus
- merkitsee aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja
- ehdottaa valtuustolle, että valtuusto merkitsee aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunginvaltuusto 12.09.2022 § 101
Esittelijä Kaupunginhallitus
Päätösehdotus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto merkitsee aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.
Päätös Saila Rintee ehdotti Ella Myllyn, Jonna Meron ja Hannele Lehto-Laurilan kannattamana asian palauttamista valmisteluun sellaisella saatteella, että vaaditaan kevyenliikenteenväylän rakentamista ja neuvotteluja kiinteistön kanssa ja asemakaavamuutosta tehtäväksi.
Puheenjohtaja totesi, että keskustelun aikana on tehty ehdotus asian palauttamiseksi valmisteluun ja tiedusteli voidaanko päätös asiassa tehdä yksimielisesti. Saatuaan myönteisen vastauksen, puheenjohtaja totesi, että valtuusto päätti yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun.
Infralautakunta 16.04.2024 § 38
Valmistelija: tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Orkolantien ja Katteluksentien liittymän läheisyydestä puuttuu lyhyeltä osuudelta kevyenliikenteenväylä. Kevyenliikenteenväylän toteuttaminen edellyttää kaavamuutosta. Kaava tuli vireille kaavoituskatsauksessa 2024 (hyväksytty kh 13.11.2023 §380). Kaavassa on tavoitteena mahdollistaa kevyenliikenteen turvallinen kulku Orkolantien varrella. Kaavamuutoksen laatimisen aikatauluarvo on 2024-2025.
Asemakaavan valmistuttua laaditaan katusuunnitelma, jossa esitetään kadun ja kevyenliikenteenväylän sijainnit sekä kustannusarvio. Aikatauluarvio katusuunnitelman laatimisesta ja hyväksymisestä on 2025.
Katusuunnitelman hyväksymisen jälkeen hankkeen toteutus esitetään investointiohjelmaan talousarvion käsittelyn yhteydessä. Mikäli asemakaava ja katusuunnitelma ovat lainvoimaiset 08/2025 mennessä, hanketta voidaan esittää investointiohjelmaan toteutettavaksi vuonna 2026.
Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja
Päätösehdotus Infralautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunginhallitus 29.04.2024 § 147
1077/08.00.00/2022
Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio
Päätösehdotus Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto merkitsee aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |