Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Infralautakunta
Pöytäkirja 13.06.2023/Pykälä 64


 

Yksityisteiden hoito- ja hallintovastuun siirtäminen Raision kaupungilta tiekunnille

 

Infralautakunta 13.06.2023 § 64  

884/10.03.01.00/2023  

 

 

 Valmistelija: kaupungininsinööri Mikko Kunttu, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

Raision kaupungin tekninen lautakunta on 1.10.2013 pitämässään kokouksessa päättänyt suorittaa alueelliset yksityistietoimitukset, jossa luodaan alueelliset yksityistiet ja niille tiekunnat (tekninen lautakunta § 151 1.10.2013). Maanmittauslaitos on suorittanut vuoden 2014 aikana alueelliset yksityistietoimitukset. Toimitusten jälkeen Raision kaupungin alueella on kaksikymmentä tiekuntaa, joiden tulevat hoito ja avustuskäytännöt tuodaan teknisen lauta¬kunnan päätettäväksi.

 

Raision kaupunki haluaa yhdenmukaistaa yksityisteiden tiehoitokuntien toimintaa, jotta erilliset tiekunnat saadaan samaan asemaan ja laillisesti toiminta¬kelpoisiksi. Raision kaupunki on ottanut valtuuston päätöksellä hoitovastuun yksityisteistä vuonna 1993. Tiekuntien toiminta on järjestelyn jälkeen taantunut eivätkä ne kaikki ole enää toimintakykyisiä. Tiekunnat tulee saada lain¬mukaisesti päätöskelpoisiksi toiminnan uudelleen käynnistämisen ja koulutuksen kautta. Tulevaisuudessa tiekuntien osakkaat kantavat kokonaisvastuun tiestä ja hallinnosta, kunta myöntää tieavustuksia ylläpitoon ja valtiolta on mahdollista hakea Ely-keskuksen kautta avustuksia. Uuden, vuonna 2019 voimaan tulleen yksityistielain mukaan kunta, maakunta tai valtio ei voi enää myöntää avustusta järjestäytymättömälle tiekunnalle.

 

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 13.2.2018 päättänyt aloittaa yksityisteiden hoidon siirtämisen kaupungilta tiekunnille. Hankkeeseen kiinnitettiin avustava konsultti tarjouskilpailun kautta.  Hankkeen vaiheet ovat olleet seuraavat

 

1. Perustietojen keruu

2. Infotilaisuudet

3. Alustavien tieyksikkölaskelmien tekeminen

4. Yksityisteiden kuntotutkimukset

5. Tiekuntien perustamiskokoukset ja hoitokuntien muodostaminen

6. Hoitokuntien ja toimitsijamiesten koulutus

7. Korjaustoimenpiteet

 

Yksityisteiden sijainti- ja perustietoaineistoa päivitettiin liittämällä aineistoon kiinteistö-, maanomistus- ja kaavoitustiedot sekä julkiset palvelut. Infotilaisuuskutsun yhteydessä lähetettiin kiinteistönomistajille perustietolomake, joka toimi osana perustietojen laajentamista. Kutsu lähetettiin 13.3.2018. Projektin infotilaisuudet järjestettiin Martinsalissa 26.-27.3.2018 ja niihin osallistui arviolta n. 400 henkilöä.

 

Paikkatietoanalyysin ja palautettujen perustietolomakkeiden avulla jokaiselle yksityistielle suoritettiin alustavat tieyksikkölaskelmat pois lukien Tahviontie, Syrjätie ja Marjasmäentie. Kyseisillä yksityisteillä oli olemassa tieyksikkölaskelma ja ne toimivat yksityistielain mukaisin edellytyksin. Alustavia yksikkölaskelmia täydennettiin tiekunnan kokouksien yhteydessä saatujen lisätietojen perusteella, jonka jälkeen laskelmat luovutettiin tiekuntien käyttöön. Tieyksikkölaskelmat perustuivat Maanmittauslaitoksen julkaisuun nro 92 vuodelta 2015.

 

Yksityistiet videokuvattiin ja tutkittiin maatutkalla 17.-18.4.2018. Maatutkaus liitettiin kuntokartoituksen osaksi. Tutkimukseen liittyvät maastotyöt toteutettiin 29.5.-31.5.2018 välisenä aikana. Maastotöihin sisältyi kuntokartoituksen laadinta ja tierumpuinventointi.

 

Tekninen lautakunta on saanut yksityisteiden tilannekatsauksen kokouksessaan 12.6.2018. Lisäksi kuntokartoituksen tuloksia on käsitelty kokouksessa 11.9.2018.

 

Tiekuntien perustamiskokoukset järjestettiin 1.11.-13.12.2018. Tavoitteena oli saada tiekunnat lainmukaisesti päätöskelpoisiksi toiminnan uudelleen käynnistämisen ja koulutuksen kautta.

 

Järjestetyissä tiekunnan kokouksissa 13 yksityistiekuntaa aktivoituivat ja tiekunnille valittiin kokouksessa hoitokunnan jäsenet. Tiekunnista 3 jäivät nukkuviksi ja hoitokunta jäi valitsematta. Toiminnaltaan aktiivisia tiekuntia oli neljä.

 

Hoitokuntien ja toimitsijamiesten koulutus järjestettiin 12.12.2018. Koulutukseen kutsuttiin 60 henkilöä. Koulutukseen osallistui 38 henkilöä.

 

Kuntokartoituksen perusteella Raision kaupungin alueella olevat yksityistiet on usein rakennettu ilman riittäviä rakennekerroksia. Yksityisteiden suurimpina ongelmina ovat puutteelliset rakennekerrokset, sekalaiset pintamateriaalit, sekä routiva pohjamaa ja pohjamaan sekoittuminen rakenteisiin. Asfaltilla päällystettyjen väylien kuntotilanne on kaikkein huonoin. Päällyste on aikanaan laskettu puutteellisten rakennekerrosten päälle tai rakennekerrokset ovat sekoittuneet pohjamaahan aiheuttaen runsaan vaurioitumisen. Päällystetyn tien uudelleen rakentaminen on kallista, sillä se vaatii tien rakenteiden uudelleenmitoittamista ja rakentamista. Tällä hetkellä päällystettyjen yksityisteiden rakenteet ovat kantavuudeltaan liian heikkoja, eivätkä ne kykene ottamaan vastaan nykyistä kuormitusta. Sorapintaisten teiden pintakunto oli pääosin hyvä ja parannettavissa normaalein hoitotoimin, kuten lanaamalla ja murskeen levityksellä. Usealla tiellä oli havaittavissa puutteita rakenteen kuivatuksessa. Kuivatuksen toimivuus on rakenteen kunnon säilymisen kannalta ensisijaisen tärkeää. Monin paikoin kuivatuksen parantaminen on haastavaa tai jopa mahdotonta. Kuntokartoituksen tuloksien perusteella yksityisteiden kunnostustoimenpiteet linjattiin pintakunnon ja kuivatuksen parantamiseen.

 

Yksityisteiden kunnostukset aloitettiin vuonna 2019. Kunnostukset jatkuivat vuoteen 2022 saakka. Mahittulan ja Petterinpellon tiekuntien kunnostukset tehdään aikaisintaan vuonna 2024 kun Raisionjoen ennallistamistyöt on saatu päätökseen. Tähän mennessä yksityisteiden kunnostamisesta on muodostunut kustannuksia 669 702 €. Vuosittainen rahoitus on vahvistettu talousarvion yhteydessä ja toteutuma tilinpäätöksessä.

 

Yksityisteiden hoidosta muodostuu kustannuksia kaupungille suuruusluokaltaan 150 000 € vuodessa. Arvio perustuu vuoden 2022 tilinpäätöstietoihin. Kulut syntyvät talvihoidosta ja kesähoidosta, katuvalaistuksesta, kuivatuksesta, liikenteenohjauslaitteista ja päällysteen korjauksista. Katuvalaistus jätetään Raision kaupungin hoitovastuulle koska hoidon siirtäminen tiekuntien vastuulle olisi vaatinut suuria muutoksia katuvaloverkostoon (katuvalokeskukset ja ohjausjärjestelmä).

 

Kunnostustoimenpiteet on tehty lukuun ottamatta Mahittulan ja Petterinpellon tiekuntia. Kunnostustoimenpiteiden jälkeen projektista on jäljellä enää yksityisteiden avustusjärjestelmän luominen. Avustamisperiaatteet tuodaan infralautakunnan vahvistettavaksi erillisen valmistelun kautta. Avustusjärjestelmän puuttuminen ei kuitenkaan estä hoito- ja hallintovastuun siirtämistä tiekunnille. Avustukset haetaan yleensä jälkikäteen, kun kustannukset ovat tiedossa. Hoito- ja hallintovastuun siirtämisen kautta tiekuntien toimintakyky palautetaan yksityistielain edellyttämälle tasolle ja tiekunnat muodostuvat avustuskelpoisiksi. Tiekuntia tullaan tiedottamaan hoito- ja hallintovastuun siirtymisestä. Yksityistielain perusteella hallintovastuu ei ole missään vaiheessa siirtynyt Raision kaupungille, mutta tiekuntien toiminta on taantunut järjestelyn myötä.

 

Esittelijä Tekninen johtaja Timo Oja

 

Päätösehdotus Infralautakunta päättää siirtää Raision kaupungin hoitamien yksityisteiden hoito- ja hallintovastuun tiekunnille 1.8.2023 alkaen.

 

Päätös Käydyn keskustelun aikana Kalle Myllymäki ehdotti Janne Ason, Sari Suomisen, Niko Dahlgrenin ja Venla Käyhkön kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun.

Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko Myllymäen ehdotus hyväksyä yksimielisesti. Saatuaan myönteisen vastauksen, puheenjohtaja totesi, että infralautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian valmisteltavaksi kokouksessa käydyn keskustelun ja annetun evästyksen mukaisesti.