RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Infralautakunta
Pöytäkirja 14.06.2022/Pykälä 76
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Valtuutettu Tuija Hyytiän ym. valtuutettujen aloite koskien Orkolantien turvallisuuden parantamista Katteluksen alueella
Kaupunginvaltuusto 12.4.2021 § 56
Varavaltuutettu Tuija Hyytiä jätti seuraavan aloitteen:
"Orkolantien turvallisuus huolettaa Katteluksen alueella, missä sijaitsevat Kaanaan koulu ja kaksi leikkipuistoa sekä jalkapallokenttä. Alueella liikkuu paljon lapsia niin päivällä kuin illallakin. Orkolantiellä Kaanaan koulun kohdalla on hidastetöyssyt, mutta muualla nopeudet nousevat vaarallisen suuriksi, eikä jalankulkijoita huomioida.
Me allekirjoittaneet vaadimme, että Orkolantien Katteluksessa sijaitsevat suojatiet varustetaan kavennuksilla tai koroketöyssyillä. Lisäksi vaadimme, että Orkolantien ja Katteluksentien risteyksen puuttuva kävelytienosuus rakennetaan loppuun. Orkolantien ja Katteluksentien risteysalue tulee myös kaventaa tai varustaa koroketöyssyillä, jotta se olisi turvallisempi.
Raisiossa 12. huhtikuuta 2021
Tuija Hyytiä Tanja Parkko
Elisa Vuorinen Jukka A. Rantala
Maria Virko Merja Niemi
Kristiina Engström Jari Pulkkinen
Seija Sorsavirta Harri Seikola
Jari Salonen Eeva Savola
Hannele Lehto-Laurila"
Päätös Aloite merkittiin pöytäkirjaan ja lähetettiin kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
Kaupunginhallitus 26.4.2021 § 137
- - Kaupunginhallitus lähettää - - valtuutettu Tuija Hyytiän aloitteen koskien Orkolantien turvallisuuden parantamista Katteluksen alueella teknisen lautakunnan valmisteltavaksi - -.
Infralautakunta 14.06.2022 § 76
1077/08.00.00/2022
Valmistelijat: kaupungininsinööri Mikko Kunttu ja suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Varavaltuutettu Tuija Hyytiä ym. valtuutetut ovat esittäneet, että Katteluksen alueella sijaitsevan Orkolantien kaikki suojatiet varustetaan kavennuksilla tai koroketöyssyillä. Lisäksi Orkolantien ja Katteluksentien liittymän puuttuva kävelytien osuus on rakennettava loppuun ja risteyksen turvallisuutta parannettava.
Alueen nopeusrajoitus on 30 km/h ja näkyvyydet Solakujan ja Kumputien kohdalla ovat ihan hyvät nopeusrajoitukseen nähden. Koulun ja päiväkodin välittömässä läheisyydessä on tehty liikenneturvallisuustoimenpiteitä. Kaanaantien ja Orkolantien risteyalueen molemmin puolin on tyynyhidasteet ja Kaanaantien ylityksen voi tehdä vaiheittain (keskikoroke/jakaja). Lisäksi Jarrilantien kohdalla on tyynyhidasteet sekä odotustila jakajan yhteydessä. Rakenteellisten hidastimien välinen etäisyys on suhteellisen lyhyt ja koulun kulmalla olevat suojatiet ovat hidastimien vaikutusalueella. Jokaisen suojatien kohdalla ei siis tarvitse olla rakenteellisia hidastimia. Koulun kulmalla olevat suojatiet sijoittuvat rakenteellisten hidastimien väliselle alueelle.
Raisiossa on tehty linjaus, että uusia korotettuja suojateitä rakennetaan vain koulujen ja päiväkotien välittömään läheisyyteen tai mahdollisesti sellaisiin kohtiin, joissa kevyen liikenteen pääreitti risteää ajoradan kanssa. Tämä linjaus on tehty siksi, koska lähimmistä asuintaloista tulee useasti negatiivista palautetta hidasteista ja korotuksista, kun niiden aiheuttamat tärinät koetaan ikäväksi. Lisäksi rakenteellisen hidastimen tarpeen arviointi tehdään usean asian summana (pisteytys, palautteet, liikenneturvallisuusselvitys jne.). Aloitteessa esitetyn kohteen pisteet eivät ole erityisen korkeat (alustava pisteytys tehty). Orkolantien suojateiden paikkoja voidaan vielä arvioida. Lisäksi voidaan tehdä liikennemittauksia ja tarkentaa pisteytystä mittauksien arvoilla.
Orkolantien ja Katteluksentien liittymässä katutila ei riitä kevyen liikenteen väylän rakentamiseen. Kevyen liikenteen väylän rakentaminen vaatii asemakaavan muutoksen sekä todennäköisesti kiinteistöiltä lisätilan lunastamisen. Lunastettavalla alueella sijaitsee rakennelmia. Tällaisissa tapauksissa lunastusprosessi usein pitkittyy ja etenee helposti oikeusasteisiin. Kevyen liikenteen väylän jatkaminen ei ole mahdotonta mutta helposti ja ilman haittavaikutuksia lähimmille kiinteistöille jatkaminen ei tule toteutumaan. Orkolantien ja Katteluksentien risteys on nostettu myös liikenneturvallisuusselvityksen toimenpidelistalle. Kevyen liikenteen väylää pyritään rajaamaan Orkolantien varteen tiemerkinnöin ja liikennemerkein. Liikenneturvallisuutta on pyritty edistämään vastaavasti esimerkiksi Iiroisentiellä, jossa myös tilanpuute aiheuttaa ongelmia.
Esittelijä Va. tekninen johtaja Timo Oja
Päätösehdotus Infralautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |