Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Infralautakunta
Pöytäkirja 24.05.2022/Pykälä 63


Tarkastuslautakunnan arviointikertomus 2021

 

Kaupunginhallituksen lausuntopyyntö infralautakunnalle tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen

 

Infralautakunta 24.05.2022 § 63  

147/00.03.01/2022  

 

 

Valmistelija: tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi ja hallintopäällikkö Anne Rantala, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

 Kuntalain 121.2 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

 

 Kuntalain 121.4 §:n mukaan tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä.

 

 Kunnanhallitus antaa kuntalain 121.5 §:n mukaan valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta. Tarkastuslautakunta antoi arviointikertomuksensa vuodelta 2021 tiistaina 3.5.2022. Tarkastuslautakunta pyytää, että arviointikertomus saatetaan valtuuston tietoon ja kaupunginhallitus antaa siitä lausuntonsa valtuustokäsittelyä varten.

 

 Ennen lausuntonsa antamista valtuustolle kaupunginhallitus pyytää lautakunnilta lausunnot aina kyseistä lautakuntaa koskevin osin. Kaupunginhallitus päätti 10.5.2022 pyytää yllä mainitut lausunnot lautakunnilta siten, että ne käsitellään kaupunginhallituksessa 30.5.2022 yhdessä lopullisen kaupunginhallituksen lausunnon kanssa.

 

 Infralautakunnan osalta tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessaan todennut, että erityisesti katujen talvikunnossapidosta on käyty kriittistä julkista keskustelua vuoden 2022 puolella. Päätöksenteossa on syytä arvioida hyvissä ajoin ennen kilpailutusta katujen kunnossapitoluokat ja muutosten edellyttämät talousvaikutukset, mikäli laatua halutaan parantaa. Sama koskee myös muuta kunnossapitoa.

 

 Talvikunnossapidon tilanne on samanlainen sekä Raision alueella että myös muualla Varsinais-Suomessa. Kunnossapidon näkökulmasta talvikausi 2021-2022 ei ollut poikkeuksellinen, mutta jatkuva sääolojen vaihtuminen lumen/pakkasen/vesisateen kesken aiheutti haasteita katujen hoidolle.

 

                                           Raisiossa aurausta ja hiekoitusta suoritettiin hyväksyttyjen laatutasojen mukaisesti siten, että 1.luokan kadut (pääkadut) sekä 1. luokan kevyenliikenteenväylät hoidettiin ensin. Poikkeuksellisen lumisateen aikana resurssit olivat varattuna, jolloin 2. ja 3. luokan kohteisiin (tonttikadut) päästiin huomattavalla viiveellä. Tällöin lumi oli jo ehtinyt pakkaantua kadulle. Tämän päälle vesisade sekä pakkanen aiheuttivat jääkerroksen muodostumisen/paksuuntumisen.

 

Talvihoidon kalustoa varataan käyttöön keskimääräisten talviolosuhteiden mukaisesti. Keskimääräistä harvemmin toistuvien olosuhteiden edellyttämä varautuminen vaatisi huomattavasti enemmän kalustoa, mikä edellyttäisi suurempia määrärahoja talvihoidon osalle. Talvikaudet eivät kuitenkaan ole samanlaisia vuosittain, jolloin ns. ylivarautumisesta maksettava korvaus olisi ylimitoitettu ns. normaaliin talvikauteen verrattuna.  

Määrärahojen riittävyys kesäkunnossapidon kohteisiin (paikkaukset, asfaltoinnit) pyritään huomioimaan talousarvion laadinnassa.

 

 Tarkastuslautakunta on todennut lausunnossaan, että Kunta 10
tutkimuksella mitataan ainoastaan työhyvinvointiin liittyviä tuloksia, joiden vuosittaisessa raportoinnissa tulee kiinnittää huomio siihen, millä tavoin työhyvinvointia edistetään. Toimenpide "henkilöstön hyvinvointia edistetään teknisessä keskuksessä on yksilöimätön ja raportoinnin näkökulmasta riittämätön.

 

 Raision kaupungin toimintatapana on, että Kunta 10 -tutkimusten tulokset käydään työyhteisöissä läpi ja analysoidaan. Vastuu tulosten läpikäynnistä ja analysoinnista on esimiehillä. Työyhteisöt valitsevat tutkimuksen tulosten pohjalta yhdessä toimenpiteitä, joilla kyseisen työyhteisön työhyvinvointia edistetään. Toimenpiteiden tuloksia mitatataan kuluvanan vuonna tehtävässä Kunta 10 -tutkimuksessa.   

 

Palvelujen ostojen osalta tarkastuslautakunta toteaa, että henkilöstö- ja palveluiden ostokulut ovat alittuneet  lähes 0,9 milj. euroa. Kulujen mittava alittuminen viittaa toiminnan oleellisesti pienempään resursointiin toimintavuoden aikana. Tarkastuslautakunta kiinnittää erityistä huomiota toiminnasta raportointiin. Vaikuttaisi siltä, että asioita on jäänyt henkilöstöresurssien vuoksi tekemättä, mutta raportoinnin perusteella on vaikea havaita, missä erityisesti näkyy.

 

Henkilöstöresursseja ei ole ollut riittävästi käytössä tilinpäätösvuoden aikana johtuen henkilöstön saatavuusongelmista ja henkilöstön vaihtuvuudesta. Tästä johtuen tehtäviä on vastuualueella jouduttu tekemään vajaalla resurssilla. Tämä näkyy talouden toteutumissa eri kustannuspaikoilla palvelujen ostoissa kautta linjan. Tehtäväkokonaisuuksia ei ole jätetty kokonaan tekemättä.

 

Investointien toteutumattomuuteen ja syihin on kiinnitettävä huomiota. investoinnit ovat oleellinen osa mm. kaupungin kasvun edellytyksiä tulevaisuudessa. Myös peruskorjausten viivästyminen kasvattaa korjausvelkaa. Valtuuston tahtotila ei toteudu, mikäli investoinneista iso osa jää toteutumatta.

 

Suurin osa vuoden 2022 investointihankkeista toteutui talousarvion mukaisesti. Seuraavissa hankkeissa toteutus siirtyi vuodelta 2021 myöhäisemmäksi:

 

3450 Patoturvallisuus

- hanke viivästyi vesiluvasta tehdyn valituksen vuoksi.

 

3040 Kuloistenniitty 1

- kaava tuli lainvoimaiseksi joulukuussa 2021

- katusuunnitelma hyväksyttiin tammikuussa 2022

- kunnallistekniikan rakentaminen aloitettiin huhtikuussa 2022

 

3015 Raisiontien silta

-          hankkeen laajuus muuttui alkuperäisestä (sillan korjaussuunnitelma)

-          sillan uusimiseksi on laadittava tiesuunnitelmatasoiset suunnitelmat; siltaa ei voi korjata nykyisellä paikallaan työnaikaisen liikenteen järjestämisen vuoksi

-          edellyttää lisäksi asemakaavan muuttamista suunnittelualueella

 

3202 E18-hanke Raision keskusta

- toteuma sisältää projekti-insinöörin palkkakulut sekä suunnittelukustannuksia

 

Vuonna 2021 ei jäänyt tekemättä peruskorjaushankkeita.

 

Tarlastuslautakunnan arviointikertomus on oheismateriaalina. Infralautakuntaa koskeva osio on arviointikertomuksen kohdassa 7.7.

 

 

Esittelijä Va. tekninen johtaja Timo Oja

 

Päätösehdotus Infralautakunta antaa kaupunginhallitukselle valmistelun mukaisen lausunnon.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.