Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 25.04.2022/Pykälä 153


 

Lausunto Väyläviraston investointiohjelma 2023-2030 luonnoksesta

 

Kaupunginhallitus 25.04.2022 § 153  

458/08.00.00/2022  

 

 

 Valmistelija: va. tekninen johtaja Timo Oja, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi

 

Väylävirasto pyytää lausuntoja luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2023-2030. Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne 12 -suunnitelman, toimeenpanoa. Vuosien 2023-2030 investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista.

 

Investointiohjelmassa esitetyt hankkeet ovat hankekorista 1A. Hankekoriin 1A sisältyvien hankkeiden suunnitelmavalmius on riittävä päätöksentekoa varten tai ne ovat muutoin kiireellisiä. Investointiohjelman kaikkien väylämuotojen (tie, rata, vesi) kehittämishankkeiden talouskehys on noin 2,7 miljardia euroa.

 

Investointiohjelman kokonaisvaikutukset ovat olleet merkittävä lähtökohta koko ohjelman valmistelussa. Investointiohjelma luo kehittämisen edellytyksiä koko väyläverkolle. Erityisesti elinkeinoelämän kansainvälinen saavutettavuus paranee. Vesiväylähankkeet parantavat ulkomaankuljetusten kustannustehokkuutta, turvallisuutta ja toimintavarmuutta, ratahankkeet satama- sekä Venäjän yhteyksiä ja tiehankkeet satamayhteyksiä kaupunkiseuduilla. Alueiden välinen saavutettavuus paranee, kun rataverkon kapasiteetti, häiriöherkkyys ja täsmällisyys paranevat. Samalla luodaan edellytyksiä lisätä liikennetarjontaa. Tieverkon parannustoimet kohdistuvat ruuhkautuneimmille osuuksille ja varmistavat saavutettavuuden hyvän tason. Kaupunkiseuduilla lähijunaliikenteen edellytykset sekä saavutettavuus pyöräillen paranevat.

 

Investointiohjelmassa on esitetty rata- ja tieverkon toteutushankkeita Turun kaupunkiseudulle sekä Raision kaupungin alueelle. Vesiväylien toteutushankkeita ei ao. ohjelmakaudella ole esitetty Turun seudulle. 

 

RATAVERKKO

 

Investointiohjelman rataverkon kehittämisen talouskehys on 1,5 miljardia euroa, joka sisältää jatkuvia hankkeita 245 milj. euroa vuodesta 2031 eteenpäin. Ratahankkeilla turvataan olemassa olevan verkon palvelutasoa ja luodaan edellytyksiä lisätä henkilö- ja tavaraliikennettä ja jossakin määrin myös kaupunkiseutujen lähijunaliikennettä.

 

Turku-Uusikaupunki peruskorjaus sekä Raisio-Naantali peruskorjaus ja sähköistys

 

Investointiohjelmassa Turku-Uusikaupunki -radan peruskorjaukselle on esitetty rahoitusta 70 milj. euroa ja Raisio-Naantali -radan peruskorjaukselle ja sähköistykselle 11 milj. euroa, josta sähköistyksen osuus on vajaa 1 milj. euroa. Peruskorjaustarpeista on laadittu tarvemuistioita. Esitetyllä rahoituksella korjataan pääosin kyseisten ratojen elinkaarensa päässä olevaa päällysrakennetta sekä yksittäisiä taitorakenteita (esim. rummut, sillat ja kuivatukset).

 

Turun seudulla selvitetään lähijunaliikenteen kehittämistä. Valmistumassa on Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen asemapaikkojen kehittämissuunnitelma.

 

MAANTIEVERKKO

 

Investointiohjelman ajanjaksolle vuosina 2023-2030 maantieverkon kehittämisen talouskehys on 1,1 miljardia euroa, joka sisältää jatkuvia hankkeita 150 milj. eurolla vuodesta 2030 eteenpäin.

 

Investointiohjelmassa esitetään kuusi isoa pääväylien kehittämishanketta. Niistä kolme on TEN-T ydinverkolla. Kohteet korjaavat strategisessa tilannekuvassa esitettyjä pahimpia maantieverkon palvelutasopuutteita ja niillä vastataan pääväylä-asetuksen mukaisiin palvelutasopuutteisiin.

 

E18 Kt 40 Turun kehätie Raision keskustassa

 

Hanke sisältyy maanteiden hankekoriin 1A. E18 -tielle (kantatie 40) rakennetaan 3+3 -kaistainen n. 450 m pituinen tunneli, uusia eritasoliittymiä ja katuverkkoa täydennetään (n. 2 km + liittyvät tiet ja kadut). Jalankulun ja pyöräilyn reittejä parannetaan ja risteämiset pääväylien kanssa toteutetaan eritasossa. Tehdään meluntorjuntaa. Hankkeen kustannusennuste on 189 milj. euroa (MAKU 120; 2015=100). Raision kaupungilla, johto- ja laiteomistajilla ja Finntraffic Oy:llä on osuuksia kustannuksista. Toteuttamisvalmius on loppuvuodesta 2022.

 

CEF2-ohjelmakaudella hankkeet, joilla parannetaan TEN-T -verkon satamien ja maantie-rautatieterminaalien tieyhteyksiä kaupunkialueiden ruuhkien vähentämiseksi tai kapasiteetin parantamiseksi, ovat tukikelpoisia. Hankkeelle voi olla mahdollista hakea CEF-tukea suunnitteluun 50 % ja rakentamiseen 30 %.

 

LAUSUNTO

 

Väyläviraston laatima Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2023-2030-ohjelma sisältää toteutuskelpoiset hankkeet, joista Turun seudulle tärkeimpinä ovat E18 Kehätien parantaminen Raisiossa, Turku-Uusikaupunki junaradan peruskorjaus sekä Turku -Naantali -junaradan sähköistys ja peruskorjaus. Investointiohjelmassa on hankkeiden merkittävät vaikutukset (saavutettavuus, palvelutaso, taloudellinen, ekologinen ja sosiaalinen kestävyys sekä turvallisuus) arvioitu väylätyypeittäin.

 

E18 Kehätien parantaminen Raisiossa on ns. kärkihanke, joka toteutuessaan mahdollistaa Raision keskusta-alueen maankäytön kehittämisen kehätien varrella. Turku-Uusikaupunki junaradan peruskorjaus parantaa mm. tasoristeysturvallisuutta. Ratavälin sähköistys on valmistunut v. -22 alussa. Turku-Naantali -junaradan peruskorjaus ja sähköistäminen luovat mahdollisuuden henkilöjunaliikenteen toteuttamiseen ao. rataosuudella.

 

Raision kaupungilla ei ole huomautettavaa Väyläviraston laatimasta investointiohjelmasta. Suunnitelmassa esitetyt toteutuskelpoiset hankkeet ovat perusteltuja. Raision kaupunki puoltaa esitettyjä kärkihankkeita.

 

 

Lausuntopyyntö ja investointiohjelman luonnos ovat luettavissa lausuntopalvelu.fi-palvelussa.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausunnon Väyläviraston investointiohjelma 2023-2030 luonnoksesta.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

 

Päätös Kaupunginjohtaja teki kokouksessa seuraavan täydennyksen Väylävirastolle annettavaan lausuntoon:
"...ja lisäksi ehdottaa Väylävirastoa täydentämään investointiohjelmaluonnosta ehdotuksella investointien vuosittaisesta jaksotuksesta eli tekemään Liikenne- ja viestintäministeriölle julkisen esityksen, josta käy ilmi Väyläviraston näkemys valitsemiensa hankkeiden parhaasta toteutusajankohdasta. Raision kaupunki painottaa lisäksi, että "E18 - Raision keskusta" -hankkeen toteutusta tulee kiirehtiä."

Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti kaupunginjohtajan kokouksessa tekemällä täydennyksellä.