RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 01.11.2022/Pykälä 367
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kehärunkolinjan jatkaminen Raisiosta telakalle
Kaupunginhallitus 01.11.2022 § 367
1839/08.01.00/2022
Valmistelija: suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen, kaupunkikehitysjohtaja Samu Mattila, etunimi.sukunimi(at)raisio.fi
Taustaa
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti 16.5.2018 § 97 lähettää runkolinjaston linjastoluonnokset lausunnoille. Sekä lausuntomateriaali, linjastoluonnokset, että sittemmin päätetty linjasto löytyvät kaikki osoitteesta www.foli.fi/runkolinjasto.
Raision kaupunki antoi 10.9.2018 § 312 oman lausuntonsa runkolinjastoon, jossa lausuttiin, että jatkamalla kehärunkolinjaa 9B (suunnitteluvaiheen linjanumero) Pernon telakan läheisyyteen, parannetaan merkittävästi telakan saavutettavuutta esimerkiksi Raision keskustasta. Lisäksi runkolinjaa jatkamalla Vaisaaren ohi, saadaan linjan palvelujen piiriin noin 2000 Raision kampusalueen opiskelijaa.
Lausuntokierroksen jälkeen Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti linjastosta 23.1.2019.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan käsittelyn jälkeen Turun kaupunginhallitus hyväksyi kustannukset ja aloitusajankohdaksi päätettiin 1.7.2021. Aloitusajankohtaa on muutettu sittemmin, nyt runkolinjaston aloitusajankohta on 1.7.2025.
Päätettiin, että linja 2 jatkaa Myllyyn ja kehärunkolinjasta 9B päätettiin seuraavasti:
"Pernon telakan palvelun parantamiseen varaudutaan siten, että linja 9B jatketaan Raision keskustasta Turun telakalle, jos Raision kaupunki hyväksyy jatkoyhteyden. Linjan nettokustannus, arviolta 400.000 euroa vuodessa, jaetaan joukkoliikenteen seudullisen kustannusjaon mukaisesti."
Vaikutukset
Runkolinjan jatkamisesta Raision keskustasta telakalle on arvioitu aiheutuvan yhteensä 400 000 euron vuotuiset nettokustannukset. Kyseessä on seutulinja, joten kustannukset jakautuvat päätetyn mallin mukaisesti.
Raision maksuosuuteen vaikuttavat muun muassa se, kuinka moni telakan työntekijöistä tai Vaisaaren alueen opiskelijoista tulee Raisiosta. Myös kuljetun matkan pituus vaikuttaa maksuosuuden suuruuteen. Samalla myös Raision kulkuyhteyksiä keskustasta kaupungin länsiosaan saadaan parannettua, jonka lisäksi myös yhteydet telakan kautta Artukaisten suuntaan paranevat. Nämä kumpikin seikka saattavat lisätä raisiolaisten matkustajien osuutta linjalla. Edellä mainituin tiedoin on arvioitu, että noin puolet runkolinjan jatkamisen kustannuksista kohdistuisi Raisiolle. Kehärunkolinjan jatkaminen maksaisi siis noin 200 000 €/vuosi Raisiolle, runkolinjaverkon toiminnan alkamisesta lukien.
Arvioitu kustannus on liikenteen järjestämisen kannalta erittäin pieni, tyypillisesti samalla euromäärällä saa yhden bussin kulkemaan arkisin aamusta iltapäivään. Nyt summalla saisi palvelun joka päivälle, aamu kello 5:stä yli puolenyön ja 15 minuutin vuorovälillä ruuhka-aikaan. Viikonloppuisinkin palvelua olisi siis hyvin tarjolla.
Runkolinjaston aloituksen varmistuttua on kaupungin sisäiset linjat mietittävä kokonaisuutena uudestaan, jotta ne täydentävät tulevaa runkolinjastoa parhaiten kuntalaisia palvelevalla tavalla.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Eero Vainio
Päätösehdotus Raision kaupunginhallitus päättää hyväksyä, että linja 9B jatketaan Raision keskustasta aina Turun telakalle asti. Linjan nettokustannus on arviolta 400 000 euroa vuodessa, joka jaetaan joukkoliikenteen seudullisen kustannusjaon mukaisesti.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunkikehitysjohtaja Samu Mattila poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen klo 15.08.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |