Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Infralautakunta (1.8.2021 - 31.5.2025)
Pöytäkirja 07.12.2021/Pykälä 44

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Oheismateriaali
  Sijaintikartta, Martinkatu

 

Asianro 1116/10.03.01.00/2021

§ 44

Martinkadun katusuunnitelman vahvistaminen

 

 

 

                                                          Suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen 30.11.2021:

 

Martinkadun katusuunnitelma liittyy E18 Turun Kehätien parantamishakkeeseen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen laatiman tiesuunnitelman yhteydessä on laadittu katusuunnitelmat alueen kaduille. Martinkadun katusuunnitelma on ensimmäinen näistä katusuunnitelmista, joka on asetettu julkisesti nähtäville, muut katusuunnitelmat tuodaan nähtäville myöhemmin.

 

Martinkatu on suunniteltu asfalttipäällysteisenä 7 m leveänä katuna. Raisiontien liittymään on Martinkadulle suunniteltu erilliset kääntyvien kaistat. Suunnitelmassa on esitetty kummallekin puolelle ajorataa 3 m leveät yhdistetyt pyörätie ja jalkakäytävät, jotka erotetaan kiveyksellä ajoradasta. Martinkadulle on suunniteltu kaksi suojatiesaareketta sekä kivetty keskikaista Raisiontien liittymään. Kiveyksen laatu ja muut ympäristörakenteet suunnitellaan erillisessä ympäristösuunnitelmassa. Martinkadun nykyinen valaistus uusitaan ja kadulle rakennetaan hulevesiviemäri.

 

Suunnitelmat ovat nähtävillä sähköisenä osoitteessa https://www.raisio.fi/fi/martinkadun-katusuunnitelma sekä kokouksessa ja ryhmähuoneissa ennen kokousta. Sijaintikartta on oheismateriaalina.

 

Katusuunnitelmat K I 326 ja K I 339 ovat olleet maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti julkisesti nähtävillä 4.–18.11.2021 välisen ajan. Katusuunnitelmasta on jätetty viisi muistutusta.

 

Raision seurakunta vaatii muistutuksessaan, että Kirkkoväärtinkujan ja Martinkadun väliselle katuosuudelle suunnitellaan pyörä- ja kävelytiet. Lisäksi muistutuksessa ehdotetaan, että kyseinen Martinkadulta Kirkkoväärtinkujalle kääntyvä liittymä sijaitsisi lännempänä, mikä auttaisi liikenteen sujuvuudessa, kun esim. aamuisin lukioon suuntautuvaa liikennettä on paljon.

 

Kirkkoväärtinkujan ja Martinkadun välinen katuyhteys ei kuulu suunnittelualueeseen, vaan se suunnitellaan myöhemmin. Kevyen liikenteen yhteydet huomioidaan siinä vaiheessa. Martinkadun ja Kirkkoväärtinkadun välisen katuyhteyden sijainti selvitetään myöhemmän kaavoituksen yhteydessä.

 

Huolto-oy Killi ja Nalli, Asunto-oy Nallinpuisto sekä Asunto-oy Killinpuisto vaativat muistutuksessaan, että pohjaveden korkeuteen ei saa aiheutua muutosta hankkeesta johtuen. Lisäksi he tuovat esiin huolensa lisääntyvästä ajoneuvoliikenteestä johtuvista meluhaitoista.

 

Alueelta on tiesuunnittelun yhteydessä tehty runsaasti pohjatutkimuksia sekä alueelle on asennettu pohjavedenpinnan tarkkailuputkia, joilla jo tälläkin hetkellä seurataan pohjaveden pinnan tasoa. Tarkkailuputket jäävät pysyvästi paikoilleen ja niillä seurataan pohjaveden pinnan tasoa työn aikana ja myöhemmin. Liikenne saattaa lisääntyä Martinkadulla nykyisestä, mutta suurimmat liikennemäärät ovat tulevaisuudessakin Kehätiellä ja Martinkadun kohdalla tunnelissa, jolloin meluhaitat ovat nykyistä pienemmät. 

 

Kiinteistö Oy Kirkkoväärtinkuja 1 vaati muistutuksessaan, että Kirkkoväärtinkujan nykyistä liittymää Raisiontielle ei saa sulkea, koska sulkemisen koetaan hankaloittavan liiketiloissa asiointia sekä vaikeuttaa Raisiontien ylitystä.

 

Raisiontien ja Kirkkoväärtinkujan liittymän poisto tulee rauhoittamaan Kirkkoväärtinkuja 1 edustan liikennettä, kun esim. lukioon suuntautuva liikenne kulkee uuden liittymän kautta. Lisäksi liikenneturvallisuus paranee, kun vilkkaasti liikennöidyn Raisiontien suora ylitysmahdollisuus poistuu.

 

Kiinteistö Oy Raision Martinkatu 4 ja Raision Sähkö-Insto Oy vaativat muistutuksessaan, että katusuunnitelmassa Martinkadun pohjoispuolelle esitetty kevyen liikenteen väylä poistetaan suunnitelmasta sekä tarkastellaan ajoyhteyksiä tontille. Nykyisen katusuunnitelmaehdotuksen koetaan haittaavan merkittävästi kiinteistössä toimivan Sähkö-Inston toimintaa.

 

Kiinteistö Oy Raision Martinkatu 6 ja Mandera Oy vaativat muistutuksessaan, että katusuunnitelmassa Martinkadun pohjoispuolelle esitetty kevyen liikenteen väylä poistetaan suunnitelmasta, koska väylä haittaisi kiinteistössä toimivien liiketoimintaa. 

 

Vastine Kiinteistö Oy Raision Martinkatu 4:n ja Raision Sähkö-Insto Oy:n sekä Kiinteistö Oy Raision Martinkatu 6:n ja Mandera Oy:n muistutuksiin:

Katusuunnitelmassa on esitetty Martinkadun kummallekin puolelle kevyen liikenteen väylää, koska Martinkadun liikennemäärät tulevat nousemaan ja esimerkiksi koulukeskukseen suuntautuva kevytliikenne kulkee pääasiassa Martinkadun kautta. Nykyiseen verrattuna liikenneturvallisuus paranee huomattavasti, kun kevyen liikenteen väylä jatkuu koko matkan samalla puolella Martinkatua. Muistutuksessa mainittu nykyisen Nesteentien suuntainen kevyen liikenteen väylä tulee poistumaan kehätien remontin yhteydessä, samoin kiinteistöjen välinen kevyen liikenteen väylä poistunee myöhemmän kaavoituksen yhteydessä.

 

Kaupungin rakennusjärjestyksen mukaan tontille sallitaan yksi ajoneuvoliittymä. Tonttiliittymän leveydeksi sallitaan maksimissaan 10 metriä. Martinkadulta on suunniteltu ajoneuvoliittymä myös LPA-alueelle.

 

Kadun korkeusasema kiinteistön pihaan nähden suunnitellaan tarkemmin kadunrakennussuunnittelun yhteydessä. Tonttien ajoliittymien pituuskaltevuudet ja leveydet tehdään ohjeistusten mukaisiksi.

 

Suunniteltu kevyen liikenteen väylä sijaitsee asemakaavan mukaisella katualueella. Katualueen sijainti ja leveys on vahvistunut Keskustan asemakaavassa 12.7.2021, joten katusuunnitelmassa sitä ei voi muuttaa.

 

Martinkadun rakentamisen alustava kustannusarvio on 811 000 euroa.

 

Taloussuunnitelmassa 2021–2023 on esitetty rahoitus E18-hankkeelle. Raision Vesi Oy:n on tarkoitus uudistaa vesihuoltoverkostoa Martinkadun kohdalla vuonna 2022. Samassa yhteydessä katua rakennetaan vesihuoltoverkoston uudistusten vaatimassa laajuudessa. Muut Martinkadun katusuunnitelmassa esitetyt muutokset tehdään myöhemmin, kuten esim. nykyinen ajoyhteys Nesteentieltä Martinkadulle muutetaan kevyen liikenteen väyläksi vasta, kun E18 parantamishanke etenee.

 

Martinkadun katusuunnitelma on osa Raision keskustan kokonaisuudistumista. Asemakaavaprosessin aikana kaikkien Martinkadun yrittäjien kanssa on käyty keskusteluja alueen muuttumisesta tulevaisuudessa. Liikenne- ja katualueisiin painottunut E18-keskikaupungin asemakaava on valmistunut ja seuraavaksi jatketaan keskustan korttelialueiden kaavoittamista. Martinkadun varren kiinteistön omistajien kanssa jatketaan vuoropuhelua korttelirakenteen uudistamisesta ja tehokkaammasta käytöstä, minkä johdosta esim. rakennusoikeutta tullaan nostamaan huomattavasti.

 

 

Oheismateriaali

1

Sijaintikartta, Martinkatu

 

 

Päätösehdotus                           Va. tekninen johtaja Timo Oja

 

                                                          Infralautakunta

 

-       vahvistaa Martinkadun katusuunnitelman nähtävillä olleessa muodossa.

 

-       hyväksyy kadun rakentamisen kustannusarvion.

 

 

Päätös                                            Infralautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

Tiedoksi

 

Asianosaiset

 

 

Muistutuksen jättäneet

 

 

Olli Arvola, maankäyttö- ja asumispalvelut

 

 

Riku Järvinen, kunnallistekniset palvelut

 

 

Raision Vesi Oy

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa