Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus (1.8.2021 - 31.5.2025)
Pöytäkirja 30.08.2021/Pykälä 291

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Asianro 869/10.03.01.00/2021

§ 291

Lausunto Väyläviraston investointiohjelma 2022-2029 luonnoksesta

 

 

                                                          Vs. tekninen johtaja Timo Oja:

 

Väylävirasto pyytää lausuntoja luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2022-2029. Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne 12 –suunnitelman, toimeenpanoa. Vuosien 2022-2029 investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista.

 

Investointiohjelman hankkeet ovat valikoituneet hankekoreihin (1A ja 1B) hankkeen kiireellisyyden ja toteuttamisvalmiuden mukaan. Hankekoriin 1A sisältyvien hankkeiden suunnitelmavalmius on riittävä päätöksentekoa varten tai ne ovat muutoin kiireellisiä. Hankekoriin 1B sisältyvät hankkeet edellyttävät vielä jatko-suunnittelua ennen hankkeiden toteuttamista.

 

Investointiohjelman kaikkien väylämuotojen uusien kehittämishankkeiden talouskehys on noin 2 475 milj. euroa. Yhteisrahoituksella toteutettaviin MAL-kaupunkiseutujen hankkeisiin on mahdollista kohdentaa yhteensä noin 500 milj. euroa investointiohjelman ajanjaksolla. Tämä sisältää kahden seuraavan MAL-sopimuskierroksen valtion rahoituksen seitsemällä MAL-seudulla. Rahoitukseen sisältyvät sekä valtion väylille kohdistuvat investoinnit että valtionavustukset mm. kuntien raideliikennehankkeisiin ja palveluiden kehittämiseen. Väyläviraston ja Traficomin arvion mukaan valtion väyläverkolle voisi kohdistua noin 70-150 milj. euroa MAL-kaupunkiseutujen rahoituksesta. Arviota on tarkoitus tarkentaa vuonna 2022 seuraavien MAL-neuvottelujen pohjaksi.

 

Investointiohjelman kokonaisvaikutukset ovat olleet merkittävä lähtökohta koko ohjelman valmistelussa. Investointiohjelma luo kehittämisen edellytyksiä koko väyläverkolle. Erityisesti elinkeinoelämän kansainvälinen saavutettavuus paranee. Vesiväylähankkeet parantavat ulkomaankuljetusten kustannustehokkuutta, turvallisuutta ja toimintavarmuutta, ratahankkeet satama- sekä Venäjän yhteyksiä ja tiehankkeet satamayhteyksiä kaupunkiseuduilla. Alueiden välinen saavutettavuus paranee, kun rataverkon kapasiteetti, häiriöherkkyys ja täsmällisyys paranevat. Samalla luodaan edellytyksiä lisätä liikennetarjontaa. Tieverkon parannustoimet kohdistuvat ruuhkautuneimmille osuuksille ja varmistavat saavutettavuuden hyvän tason. Kaupunkiseuduilla lähijunaliikenteen edellytykset sekä saavutettavuus pyöräillen paranevat.

 

Investointiohjelmassa on esitetty rata- ja tieverkon toteutushankkeita Turun kaupunkiseudulle sekä Raision kaupungin alueelle. Vesiväylien toteutushankkeita ei ao. ohjelmakaudella ole esitetty Turun seudulle. 

 

 

RATAVERKKO

 

Investointiohjelman rataverkon kehittämisen talouskehys on 1 363 milj. euroa, joka sisältää jatkuvia hankkeita 300 milj. euroa vuodesta 2030 eteenpäin. Ratahankkeilla turvataan olemassa olevan verkon palvelutasoa ja luodaan edellytyksiä lisätä henkilö- ja tavaraliikennettä ja jossakin määrin myös kaupunkiseutujen lähijunaliikennettä.

 

Turku-Uusikaupunki peruskorjaus sekä Raisio-Naantali peruskorjaus ja sähköistys

 

Investointiohjelmassa Turku-Uusikaupunki -radan peruskorjaukselle on varattu rahoitusta 35 milj. euroa ja Raisio-Naantali -radan peruskorjaukselle ja sähköistykselle 11 milj. euroa, josta sähköistyksen osuus on vajaa 1 milj. euroa. Peruskorjaustarpeista on laadittu tarvemuistioita. Esitetyllä rahoituksella korjataan pääosin kyseisten ratojen elinkaarensa päässä olevaa päällysrakennetta sekä yksittäisiä taitorakenteita (esim. rummut, sillat ja kuivatukset).

 

Turun seudulla selvitetään lähijunaliikenteen kehittämistä. Valmistumassa on Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen asemapaikkojen kehittämissuunnitelma.

 

MAANTIEVERKKO

 

Maantieverkon kehittämiseen suunnataan jo päätettyjen kehittämishankkeiden lisäksi Liikenne 12 -suunnittelukaudella yhteensä noin 1 390 milj. euroa. Investointiohjelman ajanjaksolle vuosina 2022-2029 maantieverkon kehittämisen talous-kehys on 1 030 milj. euroa, joka sisältää jatkuvia hankkeita 150 milj. eurolla vuodesta 2030 eteenpäin.

 

Tarkastelussa on ollut mukana 140 tiehanketta tai tiehankekokonaisuutta, joista on ollut käytettävissä suunnitteluaineistoa ja vähintään alustavia arvioita vaikutuksista. Hankejoukko perustuu pääosin ELY-keskuksissa tehtyihin eri tasoisiin suunnitelmiin. Nämä suunnitelmat taas perustuvat tyypillisesti tarpeisiin, jotka ovat nousseet esiin mm. alueellisissa liikennejärjestelmäsuunnitelmissa. Pääväylien palvelutasopuutteita korjataan sekä isoilla kehittämishankkeilla (4 kpl) sekä pistemäisissä kohteissa (20 kpl) ympäri Suomen. Näin toteutukseen valikoituu tehokkaimmat merkittävät kehittämishankkeet sekä laaja joukko pienempiä parantamistoimenpiteitä alueellisesti kattavasti.

 

E18 Kt 40 Turun kehätie Raision keskustassa

 

Hanke sisältyy maanteiden hankekoriin 1A. E18 -tielle (kantatie 40) rakennetaan 3+3 -kaistainen n. 450 m pituinen tunneli, uusia eritasoliittymiä ja katuverkkoa täydennetään (n. 2 km + liittyvät tiet ja kadut). Jalankulun ja pyöräilyn reittejä parannetaan ja risteämiset pääväylien kanssa toteutetaan eritasossa. Tehdään meluntorjuntaa. Hankkeen kustannusennuste on 189 milj. euroa (MAKU 120; 2015=100). Raision kaupungilla, johto- ja laiteomistajilla ja Finntraffic Oy:llä on osuuksia kustannuksista. Toteuttamisvalmius on loppuvuodesta 2022.

 

CEF2-ohjelmakaudella hankkeet, joilla parannetaan TEN-T -verkon satamien ja maantie-rautatieterminaalien tieyhteyksiä kaupunkialueiden ruuhkien vähentämiseksi tai kapasiteetin parantamiseksi, ovat tukikelpoisia. Hankkeelle voi olla mahdollista hakea CEF-tukea suunnitteluun 50 % ja rakentamiseen 30 %.

 

LAUSUNTO

 

Väyläviraston laatima Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2022-2029-ohjelma sisältää toteutuskelpoiset hankkeet, joista Turun seudulle tärkeimpinä ovat E18 Kehätien parantaminen Raisiossa, Turku –Naantali –junaradan sähköistys ja perusparantaminen sekä Kirjalansalmen sillan uusiminen.

 

E18 Kehätien parantaminen Raisiossa on ns. kärkihanke, joka toteutuessaan mahdollistaa Raision keskusta-alueen maankäytön kehittämisen kehätien varrella. Turku-Naantali –junaradan perusparannus ja sähköistäminen luovat mahdollisuuden henkilöjunaliikenteen toteuttamiseen ao. rataosuudella. Investointiohjelmassa on hankkeiden merkittävät vaikutukset (saavutettavuus, palvelutaso, taloudellinen, ekologinen ja sosiaalinen kestävyys sekä turvallisuus) arvioitu väylätyypeittäin.

 

Raision kaupungilla ei ole huomautettavaa Väyläviraston laatimasta investointiohjelmasta. Suunnitelmassa esitetyt toteutuskelpoiset hankkeet ovat perusteltuja. Raision kaupunki puoltaa esitettyjä kärkihankkeita.

 

 

Lausuntopyyntö ja investointiohjelman luonnos ovat luettavissa oheisen linkin kautta

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=77291218-f99d-4b50-840c-d1450d26e3e8

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Eero Vainio

 

Kaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausunnon Väyläviraston investointiohjelma 2022-2029 luonnoksesta.

 

Päätös                                           

Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

Tiedoksi

 

lausuntopalvelu.fi

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa