Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta (1.6.2017 - 31.7.2021)
Pöytäkirja 10.03.2021/Pykälä 15

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Sivistyslautakunta

§ 5

20.1.2021

 

 

Asianro 496/12.00.01/2019

§ 15

Oppimisen tuen malli Raisiossa

 

 

Päätöshistoria

 

Sivistyslautakunta 20.1.2021 5 §

 

                                            Perusopetuksen vastuurehtori Heli Kivelä ja vs. sivistysjohtaja Leena Laakso 14.1.2021:

 

Oppimisen tuen rakennetta on Raisiossa tarkasteltu syksyn 2020 aikana. Konsultoivat erityisopettajat ovat kiertäneet kaikki alakoulut keskustelemassa koulun tuen rakenteesta. Tämän lisäksi kaikki pienluokat on haastateltu erikseen. Oppimisen tuen rakennetta on käsitelty asiantuntijoiden ERTU 1 –ryhmässä (varhaiskasvatuksen ja alakoulun erityisen tuen ohjausryhmä). Ryhmään kuuluvat sivistysjohtajan lisäksi kaksi koulupsykologia, kaksi alakoulun laaja-alaista erityisopettajaa (konsultoivat erityisopettajat), kaksi varhaiskasvatuksen edustajaa (erityisopettaja ja hallinnon asiantuntija) ja perusopetuksen vastuurehtori. Tuen rakennetta pohdittiin myös oppilashuollon henkilöstön tapaamisessa. Oppimisen tuen rakenteesta on keskusteltu rehtorien kokouksissa kolme kertaa. 

 

Laajan selvityksen tuloksena todettiin, että Raisiossa annetaan monipuolista tukea. Tuen rakenteessa on suosittu keskitettyä mallia, niin, että suurin osa pienluokkien toiminnasta on keskittynyt Friisilän kouluun, myös yläkouluikäisten oppilaiden osalta. Lähikouluperiaate toimii, mutta pienluokkien rakenne ja toiminta on jäänyt epäselväksi niissä kouluissa, joissa toimintaa ei ole ollut. Oppilaiden tasa-arvoinen mahdollisuus päästä tarvitsemansa tuen piiriin pienluokille koettiin jäävän puutteelliseksi muissa kuin Friisilän koulussa. Myös yläkouluikäisten sijoittumista erilleen viiteryhmästään pidettiin hankalana, varsinkin valmo-oppilaiden osalta.

 

Oppimisen tuen rakenteeksi esitetään aluemallin mukaista hajauttamista kaupungin kouluihin. Pienluokkien toiminta yhtenäistetään ja H-nimityksestä luovutaan. Pienluokalla oppilaille annetaan tarvittavaa tukea ja niissä opiskelee 8-10 oppilasta. Pienluokkia järjestetään Friisilän, Ihalan, Tikanmaan ja Vaisaaren koulussa. Kaikki yläkouluikäiset opiskelevat yläkoulussa.

 

Kaupungissa järjestetään kaksi starttiluokkaa, Friisilässä ja Tikanmaalla, joiden tarkoitus on vastata joustavan alkuopetuksen tarpeisiin. Starttiluokalla opiskelee n. 10 oppilasta, joiden katsotaan hyötyvän ensimmäisen ja mahdollisesti toisen luokan aikana pienemmästä ryhmästä ja tuetusta koulun aloittamisesta. Starttiluokan oppilaan ei tarvitse välttämättä olla erityisen tuen piirissä, vaan opiskelu tällä luokalla voi olla muutenkin perusteltua. Luokkaa opettaa luokanopettaja.

 

Etappiluokka perustettiin kesäkuussa 2020 vastaamaan psykososiaalisesti oireilevien lasten tarpeeseen. Tuen selvityksen aikana on huomattu, että luokan tavoite väliaikaisuudesta ei ole täysin toteutunut. Voisi ollakin tarkoituksenmukaista muuttaa luokan nimi tukiluokaksi, joka kuvaisi sen toimintaa paremmin. Lukuvuonna 2021-2022 tämä luokka sijoittuu joko Kuloisten tai Ihalan kouluun.

 

TOI-opetus eli toiminta-alueittain toteutettava opetus kehitysvammaisille lapsille siirretään hallinnollisesti Kerttulan koulun yhteyteen. Lukukaudella 2021-2022 TOI-opetuksessa toimii kaksi ryhmää Veitikanraitin tiloissa.

 

JOPO- eli joustavan perusopetuksen ryhmä jatkaa Vaisaaren koulussa.

Valmo- ja S2-opetukseen annetaan erillinen resurssi Friisilän, Kerttulan ja Vaisaaren kouluille. Koulu harkitsee tilanteen mukaan resurssin käytöstä. Se käytetään joko valmo-ryhmän opetukseen tai erilliseen S2-opetukseen esim. niille oppilaille, jotka ovat vähän aikaa sitten siirtyneet valmosta tavalliselle luokalle. Tämän lisäksi kouluissa annetaan normaalia S2-opetusta.

 

Tuen rakenne ei täysin tue vielä aluemallin toteutumista. Tuen rakennetta tuleekin kehittää myös jatkossa. Se aiheuttaa myös jonkin verran kuljetuskustannuksia. Perusteellinen selvitystyö on kuitenkin antanut hyvät eväät rakenteen kehittämiselle jatkossa.

 

LV 2021-2022

FRIISILÄ

IHALA

KAANAA

KERTTULA

KULOINEN

TAHVIO JA TIKANMAA

VAISAARI

Pienluokat

(sis- aiemmat H-luokat)

4 ryhmää

3.-6.lk

(32-40 oppilasta)

1 ryhmä

1.-6. lk

(10 oppilasta)

 

 

 

1 ryhmä

1.-2. lk

(8 oppilasta)

6 ryhmää

7.-9. lk

(48-60 oppilasta)

1.-2. lk Starttiluokka

1 ryhmä

(10 oppilasta)

 

 

 

 

1 ryhmä (10 oppilasta)

 

Etappiluokka

Tukiluokka?

 

ryhmä?

 

 

ryhmä?

 

 

TOI-opetus

 

 

 

2 ryhmää

(12 oppilasta)

 

 

 

JOPO

 

 

 

 

 

 

1 ryhmä

Valmo- ja S2-resurssi

20 vvh

 

 

20 vvh

 

 

20 vvh

 

 

 

Päätösehdotus                 Sivistysjohtaja Leena Laakso

 

 

Sivistyslautakunta hyväksyy ehdotuksen mukaisen oppimisen tuen mallin otettavaksi käyttöön Raision perusopetuksen kouluissa 1.8.2021 alkaen.

 

 

Päätös                               

Sivistyslautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

 

Pöytäkirjaan merkittiin, että Heli Kivelä poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 21.00.

 

Puheenjohtaja keskeytti kokouksen tauon ajaksi klo 21.00-21.05 tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

 

 

 

 

 

Sivistyslautakunta 10.3.2021:

 

Perusopetuksen vastuurehtori Heli Kivelä 4.3.2021:

 

                                            Oppimisen tuki Raisiossa lukuvuonna 2021-2022

 

Oppimisen tuen rakenne on ollut tarkastelun kohteena syksystä 2020 alkaen. Erityisen tuen ohjausryhmä (ERTU), oppimisen tuen kehittämisryhmä, rehtorit ja opettajat ovat pohtineet tuen rakennetta paljon ja monelta eri kannalta. Oppimisen tuen rakenne tuotiin sivistyslautakunnan käsittelyyn 20.1.2021. Ehdotus perustui sivistyslautakunnan päättämään aluemalliin ja se oli tehty palvelemaan raisiolaisia oppilaita mahdollisimman tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Asia palautettiin uudelleen valmisteluun. Oppimisen tuen kokonaisrakennetta tarkastellaan laajemmin lukuvuoden 2021-2022 aikana. Tällöin rakennamme tuen vastaamaan käynnissä olevia kouluverkkomuutoksia ja saamme aikaa rakenteen tarkasteluun ja asianosaisten kuulemisiin pyyde-
tysti. 

 

Lukuvuonna 2021-2022 oppimisen tuen rakenne säilyy pääosin nykyisen kaltaisena. Pienluokat jatkavat tutuissa paikoissaan samoilla rakenteilla kuin tänäkin lukuvuonna.

 

Oppimisen tuen rakenteeseen esitetään kolmea uudistusta lukuvuoteen
 2021-2022:

 

1.    Valmo-resurssin jakaminen Vaisaaren, Kerttulan ja Friisilän kouluille

Valmistava opetus (valmo) on kokonaisuudessaan ollut Friisilän koulussa. Ryhmässä on opiskellut oppilaita tilanteen mukaan kaikista Raision perusopetuksen kouluista luokka-asteilta 1.-9. Valmo-resurssin jakaminen kolmeen kouluun antaa oppilaille paremman mahdollisuuden integroitua heti alusta asti oman ikäluokkansa ja mahdollisesti myös tulevan ryhmänsä kanssa. Valmo-resurssin jakaminen antaa kouluille mahdollisuuden siihen, että valmo-opettajan yhteys valmo-jakson jälkeen ei katkea, vaan opettaja on oppilaiden tukena myös yleisopetuksen luokkaan siirtymisen jälkeen. Suomeen saapuvien kieltä ja kulttuuria opiskelevien oppilaiden kokonaiskehityksen kannalta ystävyyssuhteet ovat ensiarvoisen tärkeitä ja integroituminen omanikäisten ja mahdollisesti samalla alueella asuvien oppilaiden kanssa on eduksi niin sopeutumisessa kuin oppimisessakin. Tämä päätös tukee sivistyslautakunnan määrittämää aluemallia.

 

2.    Toisen ryhmän perustaminen TOI-opetukseen

Sivistyslautakunta on tehnyt 7.5.2019 päätöksen vaativan erityisen tuen opetuksen (TOI-opetus) järjestämisestä Raisiossa. Elokuusta 2019 alkaen Veitikanraitilla on toiminut yksi TOI-opetuksen ryhmä. Oppilaiden siirtyessä luokka-asteelta seuraavalle ja uusien oppilaspaikkojen tarpeen takia TOI-opetukseen perustetaan toinen ryhmä syksystä 2021 alkaen. TOI-opetuksen huoltajia on kuultu asiassa 2.3.2021 Teams-palaverissa.

 

3.    Intensiivisen tuen luokka

Sivistysjohtaja on 23.6.2020 tehdyn päätöksen mukaisesti perustanut Etappi-luokan osaksi vaativan erityisen tuen toimintaa määräaikaisena lukuvuodelle 2019-2020 hankerahoituksella. Etappiluokan toimintaa on kehitetty lukuvuoden aikana. Kaikkien tehtyjen selvitysten mukaan luokan toiminta on tarpeellista ja sen tulee jatkua myös tulevana lukuvuonna. Luokan opetus ei ole kuitenkaan ollut pääsääntöisesti väliaikaista ja oppilaat kaipaavat jatkossakin pysyvää tukea. Tämän takia luokan nimitys tulee muuttaa intensiivisen tuen luokaksi (ITU), joka tarjoaa pysyvämpää tukea psykososiaalisesti oireileville oppilaille. Luokan toiminnasta vastaa alkuperäisen päätöksen mukaisesti erityisluokanopettaja yhdessä koulunkäynninohjaajan kanssa.

 

 

 

 

 

                                           

 

 

 

 

Päätösehdotus                 Sivistysjohtaja Leena Laakso

 

Sivistyslautakunta päättää:

 

1)    että valmistavan opetuksen resurssi käytetään Friisilän, Kerttulan ja Vaisaaren kouluissa tapahtuvaan valmistavan opetuksen järjestämiseen

2)    perustaa toisen opetusryhmän vaativan erityisen tuen (TOI-opetuksen) yksikköön Veitikanraitille 1.8.2021 alkaen

3)    perustaa Raision perusopetukseen intensiivisen tuen luokan osaksi vaativan erityisen tuen opetusta

 

 

 

 

Päätös                               

Sivistyslautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

Pöytäkirjaan merkittiin, että Pirita Raatikainen poistui kokouksesta ennen tämän pykälän käsittelyä klo 18.31.

 

Pöytäkirjaan merkittiin, että Heli Kivelä poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn  jälkeen klo 19.00.

 

 

 

 

 

 

Tiedoksi

 

koulut

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa