Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 14.09.2020/Pykälä 253

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Asianro 655/08.00.00/2020

§ 253

Lausunto Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien luonnoksista

 

 

Vs. kaupunginjohtaja Antti Korte:

 

Varsinais-Suomen liitto pyytää lausuntoa luonnoksista Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmiksi.

 

Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien päivitystyö käynnistettiin yhteistyössä maakunnan kuntien ja ELY-keskuksen kanssa huhtikuussa 2019. Maakunnan ja kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmia on päivitetty yhteisessä prosessissa, joka on ajoittunut samaan aikaan ensimmäisen valtakunnallisen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja neljän maakunnan yhteisen Etelä-Suomen liikennestrategian laatimisprosessien kanssa.

 

Suunnitelmien päivitysprosessissa suunnittelun taustaksi analysoitiin yhteiskunnan muutostekijöiden, kuten talouden ja elinkeinorakenteen, väestönkehityksen ja kaupungistumisen sekä työssäkäynnin, vapaa-ajan ja elämäntapojen muutosten kehityssuuntia ja vaikutuksia liikennejärjestelmään mm. skenaario- ja Turun seudun liikennemallitarkastelujen avulla.

 

Molemmista suunnitelmista on laadittu erilliset raporttiluonnokset, jotka sisältävät toimintaympäristökuvauksen, tavoitteet, kehittämisteemat ja toimenpideohjelmat.

 

·         Koko maakunnan kattavassa Varsinais-Suomen liikennejärjestelmä-suunnitelmassa käsitellään sekä maakunnan sisäisiä, että ulkoisia yhteyksiä ja suunnitelmassa on määritelty maakunnan, sen elinkeinoelämän ja asukkaiden tulevaisuuden kannalta keskeiset kehittämistarpeet.

 

·         Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarkentaa maakunnallista suunnitelmaa ja käsittelee tarkemmin Turun seudun rakennemallialueen 13 kunnan alueen sisäistä liikennejärjestelmää ja sen erityiskysymyksiä kuten jalankulku-, pyöräily- ja joukkoliikennekaupungin kehittämistä. Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen liikenteen toimenpiteet perustuvat Turun seudun liikennejärjestelmä-suunnitelman valmisteluun ja priorisointiin.

 

Liikennejärjestelmäsuunnitelmien päivityksen ohjausryhmä hyväksyi luonnokset osaltaan kokouksessaan 29.5.2020. Varsinais-Suomen maakunta-hallitus hyväksyi suunnitelmaluonnokset lausunnoille kokouksessaan 15.6.2020.

 

Tavoitteena on, että maakuntahallitus hyväksyy Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman lausuntokierroksen jälkeen ja merkitsee samalla tiedoksi sitä tarkentavan Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman. Vastaavasti Turun kaupunkiseudun kunnat hyväksyvät kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman ja merkitsevät tiedoksi sen taustalla olevan Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman. Lausunto pyydetään 11.9.2020 mennessä.

 

Varsinais-Suomen ja Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien 2040+ valmistelua on johtanut ohjausryhmä, jonka jäsenet edustavat Varsi-nais-Suomen kuntia, Turun kauppakamaria, Väylävirastoa, Traficomia, Varsinais-Suomen ELY-keskusta ja Varsinais-Suomen liittoa. Konsulttina työssä ovat olleet Linea Konsultit Oy ja Ramboll Finland Oy.

 

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020, luonnos 5.6.2020

 

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2040+ on kolmas koko-maakunnan kattava liikennejärjestelmäsuunnitelma. Tämänkertaisen päivityksen taustaksi analysoitiin yhteiskunnan muutostekijöiden, kuten talouden ja elinkeinorakenteen, väestönkehityksen ja kaupungistumisen sekä työssäkäynnin, vapaa-ajan ja elämäntapojen muutosten kehityssuuntia ja vaikutuksia liikennejärjestelmään mm. skenaariotarkastelujen avulla.

 

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäluonnoksessa käsitellään:

 

1                           toimintaympäristön muutoksia

2                           tavoitteet

3                           kehittämisteemat ja toimenpiteet.

 

Luonnoksen liitteenä on Isojen investointien tavoitteellinen suunnittelu- ja toteuttamisohjelma.

 

Luonnoksessa on selvitetty toimintaympäristön muutoksia tarkastelemalla edellistä suunnitelmaa, ilmastomuutosta, liikenteen sähköistymistä, liikenteen automaatiota, jakamistaloutta ja uusia liikkumisen palveluja sekä maakunnan eri osissa tapahtunutta kehitystä.

 

Maakunnan kehittämistavoitteiden ja valtakunnallisten liikennetavoitteiden pohjalta Varsinais-Suomen liikennejärjestelmän yleisiksi kehittämistavoitteiksi on määritetty kestävyys ja vähäpäästöisyys, kilpailukykyisyys ja vetovoimaisuus sekä turvallisuus ja terveellisyys.

 

Kestävä ja vähäpäästöinen

 

Vähäpäästöinen ja kestävää liikennettä edistävä liikennejärjestelmä, jota toteutetaan kustannustehokkaasti ja eri alueille sekä eri asukasryhmille oikeudenmukaisella tavalla.

 

Tavoite sisältää kestävyyden eri ulottuvuudet: ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä. Liikenteen ympäristöhaittoja, erityisesti CO2-pääs-töjä, vähennetään. Liikennejärjestelmää ylläpidetään ja kehitetään ja ympäristöhaittoja vähennetään eri alueiden ja asukasryhmien kannalta oikeudenmukaisella tavalla kustannustehokkaita keinoja käyttäen.

 

Kilpailukykyinen ja vetovoimainen

 

Toimiva, ympäristöönsä sopiva ja hyvän saavutettavuuden tarjoava liikennejärjestelmä, joka toteutetaan kullakin alueella ja yhteysvälillä tarkoituksenmukaisia kulkutapoja priorisoiden.

 

Tavoitteena on kytkeä Varsinais-Suomi hyvien liikenneyhteyksien avulla kiinteäksi osaksi eteläisen Suomen kaupunkiverkostoa ja tarjota hyvät kansainväliset yhteydet. Näin luodaan edellytykset maakunnan laajuisille vahvoille työmarkkinoille, maakuntarajat ylittäville kasvukäytäville ja kustannus-tehokkaalle logistiikalle. Kaupungeissa, taajamissa ja maaseudulla liikennejärjestelmä tukee vetovoimaisen elinympäristön rakentumista ja tarjoaa toimivat, muuhun yhdyskuntarakenteeseen sopeutuvat yhteydet priorisoiden kullakin alueella tarkoituksenmukaisia kulkutapoja.

 

Turvallinen ja terveellinen

 

Liikennejärjestelmä, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti ja joka suosii arkimatkojen kulkemista omin lihasvoimin.

 

Tavoitteena on kehitys kohti turvallista ja terveellistä liikennejärjestelmää, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti, jossa liikenteen terveyshaitat on minimoitu ja joka suosii arkimatkojen kulkemista terveellisesti omin lihasvoimin.

 

Tavoitteet on tehty ohjaamaan liikennejärjestelmän kehittämistoimien valin- taa.

 

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmän tavoitteisiin ja haasteisiin vastaavat tärkeimmät isot kehittämishankkeet ja -kokonaisuudet ovat

 

·         Tunnin juna Turku - Helsinki osahankkeineen

·         Turun Kehätien parantaminen Raision kohdalla ja välillä Raisio - Naantali

·         Kaupunkiseutujen ja taajamien joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kehittäminen

·         Paikallisjunaliikenteen aloittaminen Salon, Loimaan ja Uudenkaupungin suuntiin.

 

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmän kehittämisteemat:

 

1          Varsinais-Suomi osana Eurooppaa ja porttina Skandinaviaan

 

-                Turvataan kilpailukykyiset meri- ja lentoyhteydet

-                Minimoidaan ympäristöhaitat

 

2          Tehokkaammat ja kestävämmät rannikon ja sisämaan yhteydet

 

-                Kytketään Varsinais-Suomi ja Uusimaa vahvemmin toisiinsa

-                Parannetaan sisämaan yhteyksiä

-                Vahvistetaan Lounaisrannikon kehitysvyöhykettä

 

3          Toimivat ja vähäpäästöiset alueelliset yhteydet

 

-                Kehitetään houkutteleva joukkoliikennejärjestelmä

-                Tuetaan siirtymää vähäpäästöiseen teknologiaan ja polttoaineisiin

-                Huolehditaan tie- ja katuverkon kunnosta ja liikennöitävyydestä

 

4          Uudistetaan saaristoliikenne

 

-                Kestävä, turvallinen ja terveellinen kaupunki- ja taajamaliikenne

-                Nostetaan kävely ja pyöräily ykkösiksi kaupunkialueilla ja taajamissa

-                Tehdään maakunnasta kestävän ja turvallisen liikenteen edelläkävijä

-                Vähennetään liikenteen terveyshaittoja

 

Raision kannalta merkittävimmät Varsinais-Suomen liikennejärjestelmässä esitetyt hankkeet:

 

E18 Raision keskustan kohta ja vt 8 eritasoliittymän uusiminen (ELY, Väylävirasto, aloitus 2023 mennessä)

 

E18 Raisio-Naantali nelikaistaistus (ELY, Väylävirasto, aloitus 2027 mennessä)

 

Taajamajunaliikenteen käynnistäminen (V-S liitto, LVM, VR, aloi- tus 2027 mennessä)

 

Turun seudun kärkitoimina ovat FÖLI- ja ELY-liikenteen yhteisliput, FÖLIn runkolinjat ja ELYn seutulinjojen tarjonnan vahvistaminen, niitä tukevat joukkoliikenne-etuudet ja vaihtopysäkit sekä raitiotien 1. vaihe (FÖLI, ELY, kunnat, aloitus osa 2023 mennessä ja osa 2027 mennessä)

 

Ohjataan kaupunkien ja taajamien uudisrakentaminen jalankulku- ja joukkoliikennekaupungin alueille ja lähipalvelujen piiriin (Kunnat, jatkuva)

 

Parannetaan kaupunkien ja taajamien jalankulkuympäristöjen viihtyisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä (Kunnat, ELY, jatkuva)

 

Toteutetaan kaupunkiseuduille ja taajamiin laadukkaat pyöräilyn pääreitit parantamalla nykyisiä väyliä ja poistamalla yhteyspuutteet (Kunnat, ELY)

 

Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma, luonnos 5.6.2020

 

Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma on laadittu 14 kunnan rakennemallialueelle. Mukana ovat Aura, Kaarina, Lieto, Parainen, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Raisio, Rusko, Sauvo, Tarvasjoki ja Turku.

 

Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman lähtökohtina ovat olleet liikennejärjestelmän toimivuutta, arjen toimintojen sujuvuutta, liikenteen päästöjen vähentämistä, sekä kestävän ja turvallisen liikenteen edistämistä koskevien tavoitteiden edistäminen. Suunnitelmassa on määritelty rakennemallialueen elinkeinoelämän tarpeiden ja asukkaiden arjen sujuvuuden kannalta keskeisiä kehittämistarpeita, joiden toteutumista edistetään jatkuvalla liikennejärjestelmätyöllä.

 

Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksessa käsitellään

 

1                           toimintaympäristön muutoksia

2                           liikennejärjestelmän kehittämistavoitteita

3                           kehittämisteemoja ja toimenpiteitä.

 

Luonnoksen liitteissä esitetään liikenneinvestointiohjelma (liite 1) ja toimenpiteiden vaikutustarkastelut (liite 2).

 

Edellisen, vuonna 2014 valmistuneen Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman lähtökohtana oli vuonna 2012 hyväksytty 14 kunnan yhteinen maankäytön rakennemalli ja keskeinen tavoite laajempaa maankäytön kokonaisvisiota tukevien liikennejärjestelmän kehittämistoimien määrittäminen. Suunnitelman kehittämisteemoiksi nousivat jalankulku-, pyörä- ja joukkoliikennekaupungin kehittäminen, toimiva autoliikenne ja kustannustehokkaat kuljetukset sekä turvallinen ja viisas liikkuminen.

 

Seudun liikenteen kasvu on merkinnyt sitä, että erityisesti Turun sisään- tuloväylien ja Kehätien liikenne on kasvanut nopeasti. Turun keskustan sisääntulotiet toimivat jo nyt välityskykynsä ylärajoilla eikä niiden kapasiteettia ole mahdollista lisätä. Ruuhkautumisongelmaa ei olekaan mahdollista ratkaista pelkästään seudun tieverkkoa kehittämällä, sillä automatkojen nopeutuminen kiihdyttää henkilöautoriippuvaisen yhdyskuntarakenteen laajenemista ja autoliikenteen kasvua entisestään.

 

Turun seudulla tarvitaan määrätietoista autoliikenteen kasvua hillitsevää ja kestäviä kulkutapoja suosivaa liikenne- ja maankäyttöpolitiikkaa. joukkoliikenteen sujuvuuden, palvelutason ja hintakilpailukyvyn kohentamista verrattuna autoon, jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden laajaa parantamista sekä uuden maankäytön ohjaamista runkolinjoihin ja raiteisiin perustuville vahvoille joukkoliikennevyöhykkeille, jalankulku- ja pyöräilyetäisyyden päähän palveluista. Myös etätyön ja työaikajoustojen yleistyminen olisi edullinen keino tasoittaa työmatkaliikenteen ruuhkahuippuja.

 

Joukkoliikenteellä voidaan korvata pitempiäkin automatkoja. Joukkoliikenteen kilpailukyvyn päätekijät ovat vuorotarjonta, hinta ja nopeus. Kulkutapavalintojen kannalta on erityisen merkittävää, mikä on henkilöauton ja joukkoliikenteen matka-aikasuhde alueilla ja yhteysväleillä, joilla kysyntäpohja riittää hyvälle tarjonnalle. Bussien runkolinjoja ja raitiotietä kehittämällä pyritään tiheään, täsmälliseen ja nopeaan palveluun siellä, missä kysyntäpohja on vahva.

 

Henkilöautoa selvästi nopeamman junaliikenteen potentiaalia ei Turun seudulla nykyisin hyödynnetä lainkaan. Syynä on se, että muista isoista kaupunkiseuduista poiketen Turun seudulla ei ole asemia Turun ulkopuolella eikä seudulla myöskään ole taajamajunaliikennettä.

 

Turun seudun kuntien omissa visioissa ja strategioissa korostuvat kestävä liikennejärjestelmä ja yhdyskuntarakenne, asukkaiden toimiva arki sekä kunnan ja elinkeinoelämän kilpailukykyä tukevat maakunnan sisäiset, kansalliset ja kansainväliset liikenneyhteydet. Ilmastotavoitteet ovat kunnianhimoisia. Turun tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä.

 

Turun seudun liikennejärjestelmän kehittämistavoitteet on määritelty yhdessä samaan aikaan laaditun koko maakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelman kanssa. Turun seudun suunnitelmaa varten yleistavoitteita on tarkennettu ja painotettu seudun tarpeet ja olosuhteet huomioon ottaen.

 

Kehittämisteemoiksi ja toimenpiteiksi luonnoksessa esitetään:

 

1          Viihtyisä jalankulku- ja pyöräkaupunki

 

-                Rakennetaan jalankulku- ja pyöräkaupunkia

-                Luodaan sujuvat pyöräilyn pääreitit

-                Vaikutetaan asenteisiin ja tottumuksiin

 

2          Vahva joukkoliikennekaupunki

 

-                Luodaan tehokas runkoliikenne

-                Tehdään matkoista sujuvia

-                Helpotetaan joukkoliikenteen käyttöä

 

3          Kustannustehokkaat kuljetukset ja kestävämpi autoliikenne

 

-                Tuetaan siirtymää vähäpäästöiseen teknologiaan ja uusiutuviin polttoaineisiin

-                Hyödynnetään tehokkaasti liikenteen hallinnan keinoja

-                Varmistetaan pääväylien toimivuus ja tarjotaan elinkeinoelämälle toimivat yhteydet

 

4          Turvallinen liikenne ja viisaat valinnat

 

-                Kuljetaan turvallisesti

-                Liikutaan viisaammin

 

Raision kannalta merkittävimmät Turun seudun liikennejärjestelmätyössä esitetyt hankkeet jaettuna kehittämisteemojen mukaan:

 

Osan "Viihtyisä jalankulku- ja pyöräkaupunki" kehittämisteemat:

 

Mt 12259 Piuhantien jalankulku- ja pyörätie

 

Osan "Vahva joukkoliikennekaupunki" kehittämisteemat:

 

FÖLIn toimivalta-alueen laajentamisselvitykset (vastuu FÖLI, kunnat, aloitus 2023 mennessä)

 

Nopeiden ruuhkavuorojen ylläpito ja lisääminen kuntakeskusten ja Turun välillä (vastuu ELY, FÖLI, kunnat, aloitus 2023 mennessä)

 

FÖLIn runkolinjaston ja ELYn päälinjojen tärkeimpien vaihtopysäkkien parantaminen sekä seudun pysäkkien pienet parantamistoimet ja pysäkki-info (vastuu ELY, kunnat)

 

Osan "Kustannustehokkaat kuljetukset ja kestävämpi autoliikenne" kehittämisteemat:

 

Liikenteen reaaliaikaisen liikenne- ja liikkumisalustan kehittäminen (tietoa mm. onnettomuuksista, tietöistä, ruuhkista ja talvihoidosta), (vastuu ELY, kunnat, aloitus 2023 mennessä)

 

Kuntien pysäköintipolitiikkalinjausten laatiminen ja toteuttaminen (mm. kaavojenpysäköintinormit, rajoitus- ja maksualueet, alennukset vähäpäästöisille autoille), (vastuu kunnat)

 

E18 Turun Kehätie: Raision keskustan kohta ja vt 8 eritasoliittymän uusiminen (vastuu ELY, aloitus 2023 mennessä)

 

E18 Turun Kehätie: Raisio-Naantali nelikaistaistus ja eritasoliittymät (vastuu ELY, aloitus 2027 mennessä)

 

Osan "Turvallinen liikenne ja viisaat valinnat" kehittämisteemat:

 

Turun seudun liikenneturvallisuussuunnitelmien uusiminen vuosille 2022 - 2030 (ei sis. Turkua), (vastuu kunnat ja ELY, 2021)

 

Kuntakohtaisten liikenneturvallisuussuunnitelmien ylläpito ja päivitys (vastuu kunnat, jatkuva)

 

Lausunto

 

Luonnokset Varsinais-Suomen ja Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmiksi on laadittu hyvin ja asiantuntevasti. Liikennejärjestelmäsuunnitelmat sisältävät Raision kannalta tärkeitä hankkeita, jotka aiemmin ovat olleet osana Turun seudun ja valtion välistä maankäytön, liikenteen ja asumisen sopimusta. Jatkossa liikennejärjestelmäsuunnitelman painoarvo kasvaa, ja seutujen ja valtion keskeiset hankkeet on esitetty siinä.

 

Molemmat suunnitelmat painottavat voimakkaasti jalankulun ja pyöräilyn edistämistä. Kokonaisuutena kuitenkin on niin, että seudun elinvoiman kasvu vaatii sujuvaa liikennejärjestelmää myös autoilulle ja elinkeinoelämän liikenteelle. Liikennejärjestelmäsuunnitelmissa elinkeinoelämän liikennettä tukevien toimenpiteiden painoarvoa tulee nostaa.

 

Sekä Varsinais-Suomen että Turun seudun suunnitelmassa on esitetty ja aikataulutettu E 18 kehätietä koskevat hankkeet. Raision kohdan rakentaminen tulee aloittaa vuonna 2023 ja välittömästi sen jälkeen hanketta tulee jatkaa välittömästi Raisio-Naantali osuuden parantamisella. Kehätien sujuva toimivuus on seudun elinkeinoelämän kannalta elintärkeä.

 

Varsinais-Suomen suunnitelmassa nostetaan esille lähijunaliikenteen käynnistäminen myös Uudenkaupunginradalla. Raision nykyinen tai tuleva maankäyttö ei puolla lähijunaliikenteen asemapaikkaa Raision alueelle.

 

Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa nousee kehätien parantamisen ohella voimakkaasti esille kevyt liikenne ja joukkoliikenne. Kevyenliikenteen hankkeista on nostettu esiin Piuhantien kevyenliikenteenväylän toteuttaminen. Väylän toteuttaminen palvelee ennen muuta seudullista pyöräilyliikennettä. Vaikutus raisiolaisten liikkumiseen on vähäinen ja mikäli pyörätie viedään toteutusvaiheeseen, tulee hankkeen rahoituksesta sopia etukäteen esim. hyötymisperiaatteen mukaisesti.

 

Joukkoliikenteen osalta suunnitelman keskeisin hanke on FÖLIn runkolinjaston perustaminen, joka tulee saattaa päätökseen pikaisella aikataululla. Runkolinjaston myötä joukkoliikenteen palvelutaso Raisiossa paranee.

 

Edellä mainittujen hankkeitten lisäksi suunnitelmassa on esitetty useita kuntien ja ELY-keskuksen kanssa yhdessä toteuttavia seudullisia kehityshankkeita, kuten Turun seudun liikenneturvallisuussuunnitelmien päivittäminen. Raisio kokee tärkeäksi olla mukana näissä hankkeissa.

 

 

 

Oheismateriaali

6

Lausuntopyyntö Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien luonnoksista

 

7

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020, luonnos 5.6.2020

 

8

Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020, luonnos 5.6.2020

 

 

Päätösehdotus                           Vs. kaupunginjohtaja Antti Korte

 

Kaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen liitolle edellä olevan valmistelun mukaisen lausunnon Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien luonnoksista.

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

 

Päätös                                           

Kristiina Engström teki lausuntoon seuraavan muutosehdotuksen Juha Jormanaisen kannattamana: ”Mikäli Turku-Uusikaupunki lähijunaliikenne toteutuu, on Raision alueelle varattava seisakkeet ja tarpeellinen tila liityntäpysäköinnille.” Jukka Rantala kannatti Engströmin ehdotusta ja ehdotti siihen seuraavaa lisäystä: ”Lähijunaliikenteen kehittämistä tulee selvittää ja jatkaa Raisiossa.” Veijo Mikola kannatti Engströmin ehdotusta sisältäen Rantalan lisäyksen.

 

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti Kristiina Engströmin tekemän muutosehdotuksen Jukka Rantalan lisäyksellä ja päätti, että lähijunaliikennettä koskien kaupunginhallitus lausuu seuraavasti: Lähijunaliikenteen kehittämistä tulee selvittää ja jatkaa Raisiossa. Mikäli Turku-Uusikaupunki lähijunaliikenne toteutuu, on Raision alueelle varattava seisakkeet ja tarpeellinen tila liityntäpysäköinnille.

 

Muilta osin lausunto hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Emma Lindqvist poistui esteellisenä kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyyden peruste hallintolain 28 § 1 mom. 5 kohta (yhteisöjäävi). Lindqvist on Varsinais-Suomen liiton maakuntahallituksen ja maankäyttöjaoston jäsen.

 

Puheenjohtaja keskeytti kokouksen tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 9.41-16.40 kaupunginhallituksen seminaarin ajaksi.

 

 

 

 

Tiedoksi

 

Varsinais-Suomen liitto

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa