Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Vapaa-aikalautakunta (1.8.2021 - 31.5.2025)
Pöytäkirja 30.11.2021/Pykälä 100

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Kaupunginvaltuusto

§ 19

29.1.2018

Tekninen lautakunta

§ 20

12.2.2019

Kaupunginhallitus

§ 66

4.3.2019

 

 

Asianro 209/10.03.01.01/2018

§ 100

Valtuutettu Emma Lindqvistin ym. valtuutettujen aloite koskien liikennepuiston perustamista Raisioon

 

Päätöshistoria

 

Kaupunginvaltuusto 29.1.2018 19 §

 

”Valtuutettu Emma Lindqvist jätti seuraavan aloitteen:

 

”Me Raision Vasemmiston valtuutetut esitämme, että Raisioon tulisi perustaa lasten ja nuorten liikennepuisto. Liikennepuisto tutustuttaisi lapsia liikenteeseen, sen sääntöihin ja liikenteessä toimimiseen. Yhä yleistyvä muun liikenteen seassa pyöräily sekä polkupyöräilyn ajokortittomuus altistavat pyöräilijöitä vaaratilanteille, jos liikennesääntöjä ei tunneta. Liikennepuisto olisi hauska ja helppo tapa tarjota lapsille ja nuorille mahdollisuus tutustua liikennesääntöihin turvallisessa ympäristössä. Mahdollinen paikka Iiikennepuistolle olisi esimerkiksi nk. Leijapuiston alueella, päiväkodin länsipuolella.

 

Raisiossa 29.1.2018

 

Kaupunginvaltuutettu Emma Lindqvist (Vas.)

 

Ja Raision Vasemmiston valtuustoryhmä

 

Eija Nurmi                                     Sari Suominen

Pekka Närhinen                          Jyrki Yrttiaho

Aarre Lehtonen                          Jukka Rantala

Helena Viljanen                          Elisa Vuorinen

Tanja Parkko                                Jukka A. Rantala

Janette Broberg                          Niko Toivonen

Eija Erasvuo                                  Merja Niemi

Jari Pulkkinen Maria Virko

Susanna Mäntysaari”

 

Päätös                                            Aloite merkittiin pöytäkirjaan ja lähetettiin kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.”

 

 

Kaupunginhallitus 30.1.2019 40 §

 

”– – Kaupunginhallitus lähettää – – valtuutettu Emma Lindqvistin aloitteen koskien liikennepuiston perustamista Raisioon teknisen keskuksen valmisteltavaksi – –”

 

 

Tekninen lautakunta 12.2.2019 20 §

 

”Tekninen johtaja Antti Korte 6.2.2019:

 

Valtuutettu Emma Lindqvist, ynnä muut ovat esittäneet, että Raisioon tulisi perustaa lasten ja nuorten liikennepuisto. Aloitteessa esitetään, että liikennepuisto voisi sijaita esimerkiksi Leijapuiston alueella, päiväkodin länsipuolella.

 

Viimeisten vuosien aikana Raision lähikuntiin on rakennettu useita lapsille tarkoitettuja liikennepuistoja, mm. Kaarinaan, Lietoon sekä Ruskolle. Liikennepuisto vaatinee tilaa puolesta hehtaarista yhteen hehtaariin, riippuen miten laajana se halutaan toteuttaa.

 

Toteuttamisen kustannusarvio liikkunee 150 000–250 000 euron tietämissä. Kustannuksiin vaikuttaa merkittävästi kuinka suuriin pohjanvahvistuksiin valitulla alueella jouduttaisiin ja millainen laatutaso puistolle asetetaan. Liikennepuiston kadut on joka tapauksessa päällystettävä asfaltilla, joten rakenne ei saa routia. Liikennepuisto vaatii myös jonkunlaisen huolto- ja varastorakennuksen, jossa mm. mahdollisia polku- tai sähköautoja säilytettäisiin. Huolto­rakennuksen koko olisi varmaan noin 50 m².

 

Liikennepuiston ylläpitämisestä aiheutuu myös käyttökuluja. Yleisesti liikennepuistot ovat ohjatusti auki kesäaikana noin 2–3 kuukauden ajan. Muina aikoina niissä voi liikkua oma-aloitteisesti, vaikka polkupyörällä. Liikennepuistot on tarkoitettu 5–12 vuotiaille lapsille ja useissa paikoissa on myös asetettu pituusrajoitus 140 cm, johtuen polkuautojen koosta.

 

Liikennepuistoja on toteutettu yhteishankkeina kaupungin ja kolmannen sektorin kanssa, tai talkoilla erilaisten yhdistysten kanssa. Tämän tyyppisiin hankkeisiin voi olla mahdollista saada myös valtion tai EU:n hankerahoitusta, mutta tämäkin asia pitäisi tutkia tarkemmin erikseen.

 

Mahdollisia liikennepuiston sijaintipaikkoja tulisi selvittää erikseen, mikäli liikennepuiston suunnittelu päätetään käynnistää. Kyseeseen voisi tulla jo mainitun Leijapuiston alueen lisäksi myös Kerttulan alue tai Kuloisten alue. Mahdollinen asemakaavoituksen tarve pitää tutkia tapauskohtaisesti.

 

Aloitteen mukaisen toiminnan järjestäminen kuuluu Raisiossa vapaa-aika­lautakunnan vastuualueelle. Mikäli aloite johtaa tarkempaan suunnitteluun ja esimerkiksi tarveselvityksen laatimiseen, tai yhteistyökumppaneitten ja hankerahoituksen etsimiseen, niin nuoriso- ja vapaa-aikatoimen puolelta löytyy siihen paras asiantuntemus Raisiossa. Tekninen keskus on tietysti mukana tarvittaessa niiltä osin, kun kyse on teknisen asiantuntemuksen tuomisesta hankkeeseen tai lopulta liikennepuiston toteuttamisesta. 

 

 

Päätösehdotus                           Tekninen johtaja Antti Korte

 

Tekninen lautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.

 

 

Päätös                                            Tekninen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.”

 

 

 

Kaupunginhallitus 4.3.2019 66 §

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

 

Kaupunginhallitus päättää

 

-       merkitä aloitteeseen annetun vastauksen tiedokseen ja

-       saattaa sen valtuuston tietoon ja esittää valtuustolle, että se toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

 

 

Päätös                                           

Esittelijä teki seuraavan muutetun päätösehdotuksen:

 

Asia palautetaan uudelleen valmisteluun vapaa-aikalautakuntaan.

 

Kaupunginhallitus hyväksyi muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

Vapaa-aikalautakunta 30.11.2021

                            

                                                          Liikunta- ja nuorisotoimenjohtaja Karita Toivonen 24.11.2021:

 

Turun seudulla on tällä hetkellä neljä liikennepuistoa: Turussa, Kaarinassa, Liedossa ja Ruskolla. Vanhin näistä on Turun Kupittaan liikennekaupunki, joka on perustettu vuonna 1958. Kaarinan liikennepuisto on avattu vuonna 2007, Liedon 2018 ja Ruskon 2019. Puistojen koko vaihtelee 3000-4000 m² välillä.

 

Liikennekaupunki Kupittaalla on tiiviimmin rakennettu ja siellä on enemmän liikennemerkkejä, risteyksiä ja mahdollisuuksia opetella liikennesääntöjä kuin ympäristökuntien puistoissa. Ruskon liikennepuisto on maaseutumainen, siellä on vähän liikennemerkkejä eikä liikennevaloja laisinkaan. Kaarina ja Lieto ovat näiden puistojen väliltä. 

 

Liikennepuistojen rakennuskustannukset vaihtelevat 150 000–250 000 euron välillä. Liedon Leijona -liikennepuiston rakennuskustannukset vuonna 2018 olivat 160 000 euroa. Liedossa ja Ruskolla puiston rakentamiseen on saatu avustusta yrityksiltä ja järjestöiltä.

 

Kupittaalla liikennekaupungin käyttö maksaa 3 euroa/lapsi, koska puisto toimii lasten kulttuurikeskuksen alaisuudessa ja kulttuurikeskus toimii omalla budjetillaan. Ruskolla on vapaaehtoinen maksu, Liedon ja Kaarinan puistot ovat käyttäjille ilmaisia.

 

Liikennepuistojen päivittäinen kävijämäärä vaihtelee Ruskon muutamasta kymmenestä Kupittaan jopa 900 asiakkaaseen päivässä. Vuodessa käyttäjämäärät vaihtelevat Ruskon 2000 ja Kupittaan liikennekaupungin 30 000 käyttäjän välillä. Käyttäjämäärät vaihtelevat kesän, säätilan, päivittäisten aukioloaikojen ja sekä autojen sallitun käyttöajan mukaan.

 

Vuosittainen aukioloaika vaihtelee koulujen päättymisestä kesäkuun alusta heinäkuun loppuun, elokuun puoliväliin tai esimerkiksi Liedossa elokuun loppuun asti. Lisäksi toukokuussa ja elo-syyskuussa käyttäjinä ovat päiväkoti- ja koululaisryhmät. Päivittäin suurin osa puistoista aukeaa aamulla kello 9–10 alkaen ja sulkee kello 17–18 iltapäivällä. Puistoissa voi ajaa omalla polkupyörällä tai potkulaudalla aukioloaikojen ulkopuolella.

 

On tärkeää, että eri-ikäisten sekä perheiden liikkumista tuetaan mahdollisimman monipuolisesti. Jotta Raision kaupunki erottuisi muista ympäristökaupungeista uuden strategiansa mukaisesti ”Vehreä ja vetovoimainen uuden sukupolven kasvukaupunki” olemme esittäneet vuodelle 2022 Raisioon Pump track -radan rakentamista.

 

Rata on loistava paikka parantaa tasapainoa ja oppia uusia taitoja yhdessä muiden kanssa. Rata sopii kaiken ikäisille ja tasoisille käyttäjille. Radalla voi kulkea erikokoisilla pyörillä, rullalaudoilla, rullaluistimilla tai potkulaudoilla. Pump track -rata on luonnollinen kokoontumispaikka lapsille ja nuorille ja heidän vanhemmilleen.   

 

 

 

Oheismateriaali

4

Turun seudun liikennepuistot.pdf

 


 

 

 

Päätösehdotus                           Sivistysjohtaja Leena Laakso

 

 

                                                          Vapaa-aikalautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.

 

                                                          Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti kokouksessa.

 

 

 

Päätös                                           

Vapaa-aikalautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastettiin kokouksessa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa