RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Infralautakunta (1.8.2021 - 31.5.2025)
Pöytäkirja 07.09.2021/Pykälä 11
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginvaltuusto |
§ 121 |
7.12.2020 |
|
Asianro 1080/08.00.00/2020 |
§ 11
Valtuutettu Sari Suomisen ym. valtuutettujen aloite koskien selvitystä Leinikkikujan ja Perätien välissä kulkevan radan ylityksen kevyen liikenteen väylän turvallisuudesta
Päätöshistoria
Kaupunginvaltuusto 7.12.2020 121 §
”Valtuutettu Sari Suominen jätti seuraavan aloitteen:
”Valaistus Leinikkikujan ja Perätien välissä kulkevan radan ylittävällä kevyen liikenteen väylällä puutteellinen. Radalle päin ei ole valaistusta ollenkaan, vaan ainoastaan Perätien ja Leinikkikujan suunnat on valaistu. Radan toiselle puolelle on laitettu rautainen puomi muutamia vuosia sitten, mutta tummaksi muuttuneet betoniporsaat on jätetty puomin viereen. Pimeällä tai hämärässä näitä betoniporsaita ei pysty erottamaan, koska valaistus on olematon.
VR on sähköistänyt rautatieosuutta ja junaliikenne on vilkastunut huomattavasti lähiaikoina. Olemme huolissamme radan kävellen ja pyörällä ylittävien raisiolaisten turvallisuudesta. Reitti on erityisesti koululaisten suosima.
Me allekirjoittaneet esitämme, että radan ylityksen turvallisuus kävelijöille ja kevyelle liikenteelle selvitetään ja samalla tutkitaan, voisiko valaistuksen parantamisessa ja turvallisten puomien lisäämisessä tehdä yhteistyötä VR:n kanssa.
Haluamme myös selvityksen, kuinka moni päivittäin käyttää tätä reittiä. Esitämme, että myös Leinikkikujan tieosuuden asvaltointimahdollisuutta tulee selvittää.
Raisiossa 7.12.2020 Raision Vasemmistoryhmä
Sari Suominen Pekka Närhinen
Emma Lindqvist Eija Nurmi
Aarre Lehtonen Jyrki Yrttiaho
Jari Pulkkinen Kristiina Engström
Saila Rintee Kimmo Kosonen
Sari Packalén Niko Toivonen
Annika Ollila”
Päätös Aloite merkittiin pöytäkirjaan ja lähetettiin kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.”
Kaupunginhallitus 14.12.2020 392 §
”– – Kaupunginhallitus lähettää valtuutettu Sari Suomisen aloitteen koskien selvitystä Leinikkikujan ja Perätien välissä kulkevan radan ylityksen kevyen liikenteen väylän turvallisuudesta teknisen lautakunnan valmisteltavaksi. – –”
Kaupungininsinööri Mikko Kunttu 26.8.2021:
Valtuutettu Sari Suominen ym. valtuutetut ovat jättäneet aloitteen koskien Leinikkikujan ja Perätien välisen yhteyden turvallisuutta. Lisäksi aloitteessa esitetään Leinikkikujan päällystämistä ja valaistuksen parantamista rata-alueella.
Asemakaava on maankäytön suunnittelussa eli kaavoituksessa yksityiskohtaisin kaava. Asemakaava ohjaa rakentamista ja asemakaavassa määritellään mm. eri toimintojen tilantarpeet ja rajat. Asemakaava on aina oikeusvaikutteinen, mikä tarkoittaa sitä, että rakentamisen yhteydessä siitä voi poiketa ainoastaan vähäisessä määrin. Katualue osoitetaan asemakaavassa (katualue käsittää asemakaavassa osoitetun katualueen maanalaisine ja maanpäällisine sekä yläpuolisine johtoineen, laitteineen ja rakenteineen). Katu on suunniteltava ja rakennettava siten, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset. Katusuunnitelmasta tulee käydä ilmi kadun liikennejärjestelyperiaatteet, kuivatus ja sadevesien johtaminen, kadun korkeusasema ja päällystemateriaali sekä tarvittaessa istutukset ja pysyväisluonteiset rakennelmat ja laitteet.
Leinikkikuja on asemakaavan mukainen kestopäällystetty päättyvä katu. Leinikkikuja on aikoinaan jatkunut radan yli mutta nykyinen asemakaava on ollut voimassa vuodesta 1985. Aluetta rajaavat asemakaavat ovat tulleet voimaan 1992 (Raisionkaaren jatkeen toinen osa) ja 1994 (Raisionkaaren jatkeen ensimmäinen osa). Leinikkikujan ja Perätien välistä yhteyttä ei ole osoitettu asemakaavassa. Tieuran suhteen on kyse vanhasta suljetusta kaavatiestä. Rautatien ylityspaikka ei myöskään ole asemakaavan mukainen. Leinikkikuja ei siis jatku Perätielle vaan asemakaavassa on kevyen liikenteen yhteys Leinikkikujan päästä Tontinkadun päähän (Leinikkipolku–Sammalraitti–Jäkäläpolku) ja Raisionkaaren jatkeelle (Ihalanraitti). Koska Raisionkaaren jatkeen toteutuminen on viivästynyt, myös alueen kevyen liikenteen verkosto on puutteellinen. Ainoastaan jäkäläpolun kevyen liikenteen väylä on tässä vaiheessa toteutuskelpoinen.
Vanha tieura sijaitsee osittain puistossa ja osittain rata-alueella, joka on hallinnollisesti Väyläviraston aluetta. Rata-alueen raja sijaitsee rautatien ylityspaikasta n. 50 metriä Leinikkikujan suuntaan. Raision kaupungilla ei ole toimivaltaa eikä valtuuksia tehdä toimenpiteitä leveällä rata-alueella.
Turku–Uusikaupunki radan nopeusrajoitus Ihalan kohdalla on 60 km/h ja näkemät ovat ratateknisten määräysten ja ohjeiden mukaiset (kevyeltä liikenteeltä vaadittu 10,8 s ei toteudu toisen suunnan osalta mutta riittävä ylitysaika tässäkin risteyksessä saavutetaan). Junaliikenteen määrä nykytilanteessa on 4 tavarajunaa vuorokaudessa. Jos paikallisjunaliikenne toteutuu, liikennemäärä kasvaa huomattavasti. Väylävirasto on todennut, että puomi- ja turvalaitejärjestelyjä ei tehdä pelkästään kevyen liikenteen tarpeisiin vaan ylityspaikkoja keskitetään (Ihalantie) ja epäviralliset ylityspaikat tulisi poistaa. Väylävirastolla ei ole minkäänlaisia aikomuksia parantaa epävirallista ylityspaikkaa niin valaistuksen kuin turvalaitteiden suhteen. Tasoristeyksiä on tarkoitus vähentää keskittämällä ja parantaa jäljelle jäävien turvallisuutta.
Vanhaa tieuraa ja ylityspaikkaa ei ole poistettu koska Jäkäläpolun yhteys on vielä toteuttamatta. Epävirallisen yhteyden parantaminen ei ole millään tavalla kannatettavaa eikä Väylävirasto panosta turvallisuuteen epävirallisilla ylityspaikoilla. Mahdolliset toimenpiteet tulisi suunnata uuden kaavan mukaisen turvallisen yhteyden rakentamiseen. Tällä hetkellä turvallinen reitti on osoitettavissa Pernontien kautta. Kunnallistekniset palvelut on hankkimassa mittarin, jolla voidaan mitata liikennemääriä kevyen liikenteen osalta. Liikennelaskenta voidaan toteuttaa, kun uusi mittari saadaan. Jos lähijunaliikenne toteutuu, epävirallisen ylityspaikan käytön kieltäminen saattaa tulla kyseeseen. Tällöin olisi syytä harkita entisen ylikäytävän varusteiden poistoa ja vanhan tieuran hävittämistä.
Päätösehdotus Va. tekninen johtaja Timo Oja
Infralautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.
Päätös Sari Suominen ehdotti asian palauttamista uudelleenvalmisteltavaksi. Valmistelun yhteydessä tulisi selvittää ylityspaikan ylitysmäärät. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Infralautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen yksimielisesti.
Tiedoksi |
|
Kaupunginhallitus |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |