RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Terveysvalvontajaosto (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 02.02.2021/Pykälä 6
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
EHO arviointiraportti 2020.pdf |
|
Asianro 731/11.00/2020 |
§ 6
Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen 2020
Terveystarkastaja Kirsi Puola 26.1.2021:
Kunnan tulee vuosittain arvioida valvontasuunnitelman toteutumista ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa lautakunnassa. Arvioinnissa tulee kuvata tarkastusten kattavuutta, tarkastusten ja näytteiden määrää valvontakohdetyypeittäin sekä valvonnasta saatujen tulojen kohdentumista.
Raision ympäristöterveydenhuollon valvontayksikköön kuuluvat kunnat Raisio, Naantali ja Rusko. Valvontayksikössä toimii kuntien yhteinen kuusijäseninen terveysvalvontajaosto. Yksi terveystarkastajista toimii vastuuhenkilönä, jonka tehtävänä on toimia mm. jaostossa käsiteltävien asioiden valmistelijana ja esittelijänä.
Henkilöresurssit ja muutokset valvontayksikössä
Vuonna 2020 valvontayksikön henkilöresurssit koostuivat seuraavasti: 6 terveystarkastajaa (joista 2 osa-aikaista), eläinlääkäri, osa-aikainen pieneläinhoitaja, toimistosihteeri sekä hallintotehtävistä vastaava ympäristöpäällikkö. Terveystarkastajista yksi eläköityi loppuvuodesta. Vakituisen henkilöstön lisäksi on yleensä ollut kesä - elokuussa terveystarkastajaharjoittelija, mutta koronan ja lomautusten vuoksi tähän ei ollut mahdollisuutta.
Turun kanssa on yhteinen valvontaeläinlääkäri ja Uudenkaupungin ympäristöterveydenhuollon kanssa on sopimus hyötyeläinlääkärin päivystyksen ja sijaisuuksien järjestämisestä. Pieneläinpäivystys on järjestetty yhteistyössä lähikuntien kanssa ja sitä hoitaa yksityinen yritys Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy.
Liedon, Turun ja Uudenkaupungin kanssa on sopimus elintarvikevalvonnan eläinlääkäriyhteistyöstä vähentämään haavoittuvuutta ja tehtävien hoidon myös loma-aikoina.
COVID-19 vaikutukset tarkastustoimintaan
Koronavirusepidemian COVID-19 poikkeusolot ovat vaikuttaneet ympäristöterveydenhuollon toimintaan merkittävästi. Valvontahenkilöstö siirtyi keväällä etätöihin riittävän tarkastushenkilökunnan varmistamiseksi sairastumisten ja muiden poissaolojen varalta. Valvontahenkilöstö teki tarkastuksia asiakirjatarkastuksina mahdollisuuksien mukaan. Merkittävä osa valvontakohteista oli keväällä kiinni koronan vuoksi.
Asiakaspalvelu, talousvesitulosten valvonta ja välttämättömät kiireelliset tarkastukset on hoidettu koko poikkeusolojen ajan.
Kesän jälkeen terveystarkastajat ovat tehneet tarkastuksia lähes normaaliin tahtiin keskittyen riskialttiimpiin valvontakohteisiin. Valvontakäyntejä on kuitenkin edelleen vältetty valvontakohteissa, joissa on selkeästi riskiryhmäläisiä kuten vanhustenhuollossa.
Elintarvikevalvonta
Valvontayksikön alueella on 439 elintarvikevalvonnan kohdetta ilman
alkutuotantoa. Ruokavirasto on antanut ohjeistuksen säännöllisen valvonnan
piiriin kuuluvien kohteiden tarkastusten määrästä ja tarkastuksiin kuluvasta
ajasta. Tarkastusmäärää voidaan joko nostaa tai laskea kohteeseen suoritettavan
riskinarvioinnin perusteella. Riskinarviointiin perustuvien
elintarvikevalvonnan tarvittava tarkastusten määrä suunnitelmassa oli noin 260
tarkastusta. Elintarvikevalvontaan arvioitiin kuluvan yhteensä aikaa 792 htpv
(3,6 htv).
Suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 131 kpl, joten suunnitelman toteutuma oli 50 %. Seuranta-/jälkitarkastuksia tehtiin 32 ja suunnitelman ulkopuolisia tarkastuksia 9. Elintarvikkeita koskevia yksittäisiä kuluttajavalituksia tuli yhteensä 14 kpl.
Koronan vuoksi tarkastuksia jouduttiin priorisoimaan. Ruokaviraston ohjeistuksen mukaan valvontaa kohdistettiin mm. kohteisiin, joissa valvontahistorian perusteella on ollut erityisen suuri ohjauksen tarve, uusien kohteiden aloitustarkastuksiin ja toimijanvaihdoksiin liittyviin tarkastuksiin.
OIVA-tarkastusten arvosanat jakautuivat alueella seuraavasti (vuoden 2019 vastaavat tiedot sulkeissa):
Oivallinen A 29,4 % (37,2 %)
Hyvä B 39,4 % (44,7 %)
Korjattavaa C 26,9 % (16,5 %)
Huono D 4,4 % (1,5 %)
Oiva-arvosanoissa on havaittavissa kasvua C- ja D-arvosanoissa. Tämä johtuu mm. siitä, että tarkastuskäynneillä tarkastettiin harvemmin tarkastettavia oivarivejä ja joihinkin oivariveihin paneuduttiin syvällisemmin. Lisäksi keskityttiin Ruokaviraston pyynnöstä aihealueisiin, joista valvontakohteilla on huonot lähtötiedot (esim. elintarvikeparanteet) sekä lihan alkuperämerkinnät ja lihavalmisteiden nimeäminen. Ruokaviraston valvonnan painopisteenä 2020 oli myös markkinoinnin valvonta (ravitsemus- ja terveysväitteet), joista tuli C- ja D-arvosanoja.
Näytteet
Elintarvikevalvonnan näytteitä oli suunniteltu otettavaksi 54 kpl. Näytteenotto
kohdistettiin lähinnä laitoksiin ja myymälöihin. Näytteitä otettiin yhteensä 38
kpl eli suunnitelluista näytteistä toteutui 70 %. Lisäksi otettiin 11 kpl
valtakunnallisiin projekteihin liittyviä näytteitä.
Elintarvikevalvonnan kokonaistyöpanokseen kuuluu paljon muutakin työtä kuin tarkastuksia, mm. yrittäjien ja kuntalaisten neuvonta ja ohjaus, ammattitaidon ylläpitäminen, koulutus ja toimistotyöt. Lisäksi kokonaistyöpanokseen lasketaan tarkastuskohteisiin kuluva matka-aika sekä valvontasuunnitelman laatimiseen ja raportointiin kuluva aika. Vuonna 2020 elintarvikevalvontaan terveystarkastajien, eläinlääkärin, ympäristöpäällikön sekä toimistosihteerin käyttämä kokonaistyöpanos oli 620 htpv (2,82 htv).
Terveydensuojelun
valvonta
Talousveden ja uimavesien valvontaan liittyvä näytteenotto toteutettiin
suunnitelmien mukaan. Talous- ja uimavesinäytteitä otettiin yhteensä 258 kpl.
Tähän on laskettu kaikki viranomaisvalvontaan kuuluvat näytteet, myös ulkopuolisen
asiantuntijan ottamat näytteet. Uusintanäytteitä tai suunnitelman ulkopuolisia
näytteitä otettiin 14 kpl.
Terveydensuojelun
eri kohteisiin suunniteltiin tehtävän noin 120 tarkastusta. Suunnitelman
mukaisesti tarkastettiin mm. päiväkoteja, uimarannat, uimahallit ja isot
vedenjakelualueet. Suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 64 kpl eli
toteutuma oli 53 %.
Lisäksi suoritettiin suunnitelman ulkopuolisia tarkastuksia ja mittauskäyntejä
73 kpl. Näistä suurin osa on asunnontarkastuksia. Muita ovat mm.
laivatarkastukset sekä valitusten ja kuntalaisten yhteydenottojen perusteella
tehdyt tarkastukset. Rehujen vientitodistuksia allekirjoitettiin n. 900 kpl.
Yhteensä koko terveydensuojelun valvontaan arvioitiin kuluvan 810 htpv (3,68 htv). Toteutunut työpanos vuonna 2020 (toimistotyöt, lausunnot (29 kpl), koulutus ym. mukaan lukien) oli 636 htpv (2,89 htv).
Tupakkalain
ja nikotiinivalmisteiden myynnin valvonta
Suunnitelmassa oli varauduttu tekemään tupakkalain mukaista valvontaa
elintarvikevalvonnan ja terveysvalvonnan tarkastuskäyntien sekä
asiakasvalitusten perusteella. Tupakkalain ja nikotiinivalmisteiden myynnin
valvontaan arvioitiin kuluvan 15 htpv (0,07 htv).
Vähittäismyyntipaikkoja vuonna 2020 oli 50 kpl, joista suunniteltiin tarkastettavan 15 kpl. Näistä 3 myyntipaikkaa lopetti toimintansa. Tupakkalain mukaisia tarkastuksia tehtiin 8 kpl, seurantatarkastuksia tehtiin 2 kpl. Tupakkavalvonnan toteutuma oli 67 %. Tupakan myyntilupia myönnettiin 1 kpl. Tupakkalain valvontatyöhön käytettiin yhteensä 20 htpv. Lisäksi laskutus- ym. toimistotyöhön kului 12 htpv eli yhteensä 32 htpv. Nikotiinivalmisteiden myyntilupia myönnettiin 1 kpl, valvontatyöhön ja vuosilaskutukseen kului aikaa yhteensä n. 1 htpv.
Eläinlääkintähuolto
Eläinlääkintähuollon valvontasuunnitelman toteutumisesta on laadittu arviointiraportti, joka on liitteenä. Eläinsuojelutarkastuskertomukset ja -päätökset sekä terveysvalvontaohjelmien liittymisasiakirjat ja käynneistä syntyneet asiakirjat toimitetaan aluehallintovirastoon heti tarkastusten jälkeen.
Koulutus
Lainsäädännön muutokset ja ammattitaidon ylläpitäminen vaativat henkilöstön kouluttautumista. Henkilöstö kävi useissa eri valvontalajien koulutuksissa vuonna 2020. Koulutukset järjestettiin pääasiassa etäyhteydellä sähköisesti. Koulutuspäiviä kertyi yhteensä 46.
Maksutulot
Hakemusten ja ilmoitusten käsittelyistä sekä valvontamaksuista kertyi tuloja
113 600 €. Klinikkamaksuja kertyi n. 10 000 €. Maksuista saaduilla
tuloilla kompensoidaan valvontayksikön menoja.
Raportointi
Aluehallintovirastot, Ruokavirasto ja Valvira seuraavat kunnallisten valvontayksiköiden elintarvikevalvontaa sähköisen tietojärjestelmän (VATI) kautta. Tietoja päivitetään järjestelmään pitkin vuotta.
Valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi tehdään maaliskuun loppuun mennessä sähköisesti VYHA-järjestelmän kautta.
Liitteet |
1 |
EHO arviointiraportti 2020.pdf |
Päätösehdotus Terveystarkastaja Kirsi Puola
Terveysvalvontajaosto päättää hyväksyä annetun selvityksen vuoden 2020 ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutumisesta. Suunnitelma on toteutunut elintarvikevalvonnan osa-alueella 50 %, terveydensuojelun valvonnan osalta 53 % ja tupakkavalvonnan osalta 67 %. Korona toi omat haasteensa valvontatyöhön ja tarkastusmäärät jäivät siksi aiempia vuosia pienemmiksi.
Päätös
Terveysvalvontajaosto hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Tiedoksi |
|
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |