RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 07.12.2020/Pykälä 117
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 | |
Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 | |
Saatekirje | |
Eriävä mielipide_Engström | |
Äänestysluettelo 7.12.2020 § 117 |
|
Asianro 655/08.00.00/2020 |
§ 117
Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman hyväksyminen ja Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman merkitseminen tiedoksi
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 30.11.2020 366 §
Tekninen johtaja Antti Korte 24.11.2020
Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien päivitystyö käynnistettiin yhteistyössä maakunnan kuntien ja ELY-keskuksen kanssa huhtikuussa 2019. Maakunnan ja kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmia on päivitetty yhteisessä prosessissa, joka on ajoittunut samaan aikaan ensimmäisen valtakunnallisen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja neljän maakunnan yhteisen Etelä-Suomen liikennestrategian laatimisprosessien kanssa.
Varsinais-Suomen maakuntahallitus hyväksyi Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja merkitsi tiedoksi sitä tarkentavan Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman kokouksessaan 19.10.2020.
Tavoitteena on, että Turun kaupunkiseudun kunnat hyväksyvät kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman ja merkitsevät tiedoksi sen taustalla olevan Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman vuoden 2020 loppuun mennessä.
Raision kaupunginhallitus on käsitellyt (14.9.2020, 253 §) Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksia ja lausunut niistä seuraavaa:
”Luonnokset Varsinais-Suomen ja Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmiksi on laadittu hyvin ja asiantuntevasti. Liikennejärjestelmäsuunnitelmat sisältävät Raision kannalta tärkeitä hankkeita, jotka aiemmin ovat olleet osana Turun seudun ja valtion välistä maankäytön, liikenteen ja asumisen sopimusta. Jatkossa liikennejärjestelmäsuunnitelman painoarvo kasvaa, ja seutujen ja valtion keskeiset hankkeet on esitetty siinä.
Molemmat suunnitelmat painottavat voimakkaasti jalankulun ja pyöräilyn edistämistä. Kokonaisuutena kuitenkin on niin, että seudun elinvoiman kasvu vaatii sujuvaa liikennejärjestelmää myös autoilulle ja elinkeinoelämän liikenteelle. Liikennejärjestelmäsuunnitelmissa elinkeinoelämän liikennettä tukevien toimenpiteiden painoarvoa tulee nostaa.
Sekä Varsinais-Suomen että Turun seudun suunnitelmassa on esitetty ja aikataulutettu E 18 kehätietä koskevat hankkeet. Raision kohdan rakentaminen tulee aloittaa vuonna 2023 ja välittömästi sen jälkeen hanketta tulee jatkaa välittömästi Raisio-Naantali osuuden parantamisella. Kehätien sujuva toimivuus on seudun elinkeinoelämän kannalta elintärkeä.
Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa nousee kehätien parantamisen ohella voimakkaasti esille kevyt liikenne ja joukkoliikenne. Kevyenliikenteen hankkeista on nostettu esiin Piuhantien kevyenliikenteenväylän toteuttaminen. Väylän toteuttaminen palvelee ennen muuta seudullista pyöräilyliikennettä. Vaikutus raisiolaisten liikkumiseen on vähäinen ja mikäli pyörätie viedään toteutusvaiheeseen, tulee hankkeen rahoituksesta sopia etukäteen esim. hyötymisperiaatteen mukaisesti.
Joukkoliikenteen osalta suunnitelman keskeisin hanke on FÖLIn runkolinjaston perustaminen, joka tulee saattaa päätökseen pikaisella aikataululla. Runkolinjaston myötä joukkoliikenteen palvelutaso Raisiossa paranee.
Edellä mainittujen hankkeitten lisäksi suunnitelmassa on esitetty useita kuntien ja ELY-keskuksen kanssa yhdessä toteuttavia seudullisia kehityshankkeita, kuten Turun seudun liikenneturvallisuussuunnitelmien päivittäminen. Raisio kokee tärkeäksi olla mukana näissä hankkeissa.
Lähijunaliikenteen kehittämistä tulee selvittää ja jatkaa Raisiossa. Mikäli Turku-Uusikaupunki lähijunaliikenne toteutuu, on Raision alueelle varattava seisakkeet ja tarpeellinen tila liityntäpysäköinnille.”
Luonnosvaiheen jälkeen käsiteltävään liikennejärjestelmäsuunnitelmaan ei ole tullut sellaisia muutoksia, jotka vaikuttaisivat suunnitelman hyväksymiseen.
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Eero Vainio
Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto hyväksyy Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman ja merkitsee tiedokseen Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman.
Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.
Päätös Kristiina Engström ehdotti, että Raision lausuntoon lisätään lause: Poistetaan liikennejärjestelmäsuunnitelmista Konsantien/Ihalantien uusi linjaus, ja Raisiontieltä yhteys Myllyn alueelle (s. 33). Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän tekemän ehdotuksen yksimielisesti.
Kristiina Engström jätti asiasta eriävän mielipiteen. Eriävä mielipide on pöytäkirjan liitteenä.
Liitteet |
16 |
Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 |
|
17 |
Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 |
|
18 |
Äänestysluettelo 7.12.2020 § 117 |
Oheismateriaali |
10 |
Saatekirje |
|
11 |
Eriävä mielipide_Engström |
Päätösehdotus Kaupunginhallitus
ehdottaa valtuustolle, että valtuusto hyväksyy Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman ja merkitsee tiedokseen Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman.
Päätös
Niko Toivonen ehdotti Pekka Heikkilän kannattamana, että valtuusto hyväksyy Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman muilta osin, mutta haluaa poistaa suunnitelmasta yhteyden Raisiontieltä Myllyn alueelle sekä merkitsee tiedokseen Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman.
Puheenjohtaja totesi, että keskustelun aikana on tehty kaupunginhallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus ja asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan hyväksytyn äänestysehdotuksen: suoritetaan äänestys, jossa pohjaehdotusta kannattavat äänestävät jaa ja Niko Toivosen tekemää ehdotusta kannattavat äänestävät ei. Äänestysehdotus hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 34 jaa-ääntä ja 9 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallituksen päätösehdotus oli tullut valtuuston päätökseksi.
Äänestysluettelo on pöytäkirjan liitteenä.
Tiedoksi |
|
Varsinais-Suomen liitto |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |