RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 06.02.2020/Pykälä 13
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
|
Asianro 998/11.01.05/2018 |
§ 13
Vesihuoltolain mukainen päätös kiinteistön anomuksesta vapautua liittämisvelvollisuudesta vesihuoltolaitoksen vesijohtoon / 680-419-1-130
Ympäristösihteeri Tuija Lojander 23.1.2020:
Asia
Vesihuoltolain (119/2001) 11 §:n mukainen anomus vapautua liittämisvelvollisuudesta vesijohtoon.
Hakija
Kiinteistön omistaja
Kiinteistörekisteritunnus 680-419-1-130
Hakemus
Kiinteistön omistaja on 1.10.2018 anonut vesihuoltolain 11 §:n mukaista vapautusta liittämisvelvollisuudesta vesijohtoon. Kiinteistö on liitetty jätevesiverkostoon. Kiinteistöllä on porakaivo, josta on otettu vesinäyte 18.9.2018. Veden tutkitut ominaisuudet täyttivät sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (401/2001) laatuvaatimukset ja –suositukset yksittäisen kotitalouden talousvedelle lukuun ottamatta väriä. Fluoridipitoisuus oli juuri raja-arvon suuruinen.
Perusteluina hakemukseensa hakija on esittänyt seuraavaa:
- Porakaivossa on riittänyt vettä talouden tarpeisiin hyvin. Vettä tulee runsaasti.
Toimivalta ja perusteet liittämisvelvollisuudesta vapauttamiseen
Vesihuoltolain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen, joka Raisiossa on ympäristölautakunta, myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta 11 §:ssä säädetyin perustein.
Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi terveydensuojeluviranomaiselta on pyydettävä lausunto.
Vesihuoltolain 11 §:n mukaan liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä vapautus, jos
1. liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle koh-
tuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy ja
2. vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoi-
tamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella
sekä lisäksi
3. kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä.
Asian käsittely
Raision kaupunginvaltuusto on 26.9.2011 hyväksynyt vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen. Raision Vesi Oy on toukokuussa 2018 lähettänyt kiinteistön omistajille kirjeen, jossa kehotetaan liittämään kiinteistö vesihuoltoverkostoon viimeistään vuoden 2018 aikana.
Lausunnot
Vapautusanomuksesta on pyydetty lausunto terveysvalvontajaostolta ja Raision Vesi Oy:ltä.
Terveydensuojeluviranomaisen lausunto (13.12.2018):
”Anomuksen perusteella kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi terveydelliset laatuvaatimukset täyttävää talousvettä. Vapautuksen myöntämiselle ei ole terveydensuojelullista estettä. Fluoridipitoisuus oli juuri raja-arvon suuruinen. Fluorin saantia voi vähentää korvaamalla osan talousvedestä vähän fluorideja sisältävällä vedellä, hankkimalla kiinteistökohtaisen fluorinpoistolaitteen tai liittämällä kiinteistö käyttövesiverkostoon.
Lausunto on annettu hakemuksen asiakirjojen perusteella, eikä siinä oteta kantaa liittämisen kohtuullisuuteen. Lausunnossa on arvioitu vain terveydensuojelulain (763/1994) mukaisen terveyshaitan aiheutumista.”
Vesihuoltolaitoksen lausunto (18.12.2018):
”Kiinteistö ei ole kaavatontti, mutta sijaitsee vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella ja tontin rajalle on jo rakennettu sekä vesi- että viemäriliittymispisteet. Raision Vesi Oy toteaa lausuntonaan, että kiinteistö on vesihuoltolain 10 §:n mukaisesti liitettävä vesijohtoverkostoon eikä vapautusta tule myöntää.”
Hakijan vastine
Hakijaa on kuultu annettujen lausuntojen johdosta. Hakija toteaa vastineessaan (5.5.2019) mm. seuraavaa:
- Kiinteistö on taajaman ulkopuolella, ja kaivo perustettu 10 vuotta ennen kaupungin vesijohtoveden tuloa, eli vuonna 1967.
- Kaivovesi on moitteetonta ja vettä tulee riittävästi.
- Kiinteistön omistajat ovat reilusti yli 80-vuotiaita.
- Vaatimusta vesijohtoverkostoon liittymisestä pidetään virheellisenä.
- Vastineen liitteenä vesihuoltolain lakipykälät 10 ja 11 §, joiden mukaan ei voida vaatia liittymään verkostoon.
Hakemus, lausunnot ja vastine ovat nähtävänä kokouksessa.
Päätösehdotus Ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila
Ympäristölautakunta päättää hakemuksesta (kiinteistö 680-419-1-130) seuraavaa:
Kiinteistön omistajalle ei myönnetä vapautusta Raision kaupungissa sijaitsevalle kiinteistölle 680-419-1-130 vesihuoltolain 11 §:n perusteella vesihuoltolain 10 §:n mukaisesta liittämisvelvollisuudesta vesijohtoon.
Ratkaisun perustelut
Vesihuoltolain 10 §:n mukaan toiminta-alueella oleva kiinteistö on liitettävä vesihuoltolaitoksen vesijohtoon. Kiinteistö sijaitsee taajama-alueella. Ympäristönsuojelulain 238 §:n ns. ikävapautus koskee haja-asutusalueella sijaitsevalla kiinteistöllä vakituisesti asuvaa haltijaa tai haltijoita.
Kiinteistön liittämisen vesijohtoverkostoon ei voida katsoa muodostuvan kiinteistön omistajalle kohtuuttomaksi, koska vesijohtoverkosto on rakennettu vesihuoltolain 12 §:n mukaisesti kiinteistön välittömään läheisyyteen, jolloin rakennuskustannukset eivät muodostu kohtuuttomiksi. Koska kiinteistö on vakituisessa asumiskäytössä, vesihuoltolaitoksen palvelujen tarve ei ole vähäinen.
Sovelletut oikeusohjeet
Vesihuoltolaki (119/2001) 10, 11, 32 ja 33 §
Muutoksenhaku
Muutosta päätökseen saa hakea valittamalla Turun hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Päätös
Hans Våg ehdotti Ville Suomisen ja Jyrki Aaltosen kannattamana, että kiinteistön omistajille myönnetään kahden (2) vuoden määräaikainen vapautus kiinteistölle 680-419-1-130 vesihuoltolain 10 §:n mukaisesta liittämisvelvollisuudesta.
Ympäristölautakunta hyväksyi Hans Vågin ehdotuksen yksimielisesti.
Tiedoksi |
|
Hakija |
|
|
Terveydensuojeluviranomainen |
|
|
Raision Vesi Oy |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |