RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 24.10.2019/Pykälä 86
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Energia- ja KierrätysParkki Oy, sijaintikartta |
|
Asianro 956/11.01.00.00/2019 |
§ 86
Ympäristölautakunnan lausunto ympäristönsuojelulain 54 §:n mukaisesta erityisestä selvityksestä / Energia- ja KierrätysParkki Oy, Naantali
Ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila 15.10.2019:
Naantalin kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunta pyytää Raision kaupungin ympäristölautakunnan lausuntoa Energia- ja KierrätysParkki Oy:lle myönnetyn ympäristölupapäätöksen 27.9.2016 § 54 lupamääräyksen 37 mukaisesta selvityksestä puun haketustoiminnan siirtämisestä sisätilaan. Selvityksen johdosta Naantalin kaupungin ympäristölupaviranomainen voi täydentää ja muuttaa lupaa.
Haketustoiminta sijaitsee Naantalin kaupungissa, Luolalan teollisuusalueella, osoitteessa Viestitie, 21100 Naantali, kiinteistöllä 529-6-1-17.
Ympäristöluvan lupamääräys 37: Toiminnanharjoittajan on 31.12.2018 mennessä toimitettava lupaviranomaiselle selvitys puun haketustoiminnan siirtämisestä sisätilaan viimeistään vuoden 2020 loppuun mennessä. Selvityksessä tulee erityisesti vertailla (esimerkiksi teknis-taloudellisesti) laitoksen toiminnan aiheuttamia nykytilanteen päästöjä tilanteeseen, jossa haketus ja murskaus suoritetaan sisätilassa. Selvityksen johdosta ympäristönsuojeluviranomainen voi täydentää ja muuttaa lupaa.
Bioenergiaterminaalin toiminta alkoi vuonna 2017. Alueella on vuoden 2017 aikana haketettu noin 14 000 tonnia. Vuonna 2018 on haketettu alle 70 päivänä. Esimerkiksi marraskuussa haketettiin alle kymmenenä työpäivänä ja joulukuussa (17.12.2018 mennessä) kolmena työpäivänä. Jos alueella haketetaan luvan suurin sallittu vastaanotettava puuainesmäärä (jätepuu ja metsäenergia yhteensä), haketuspäiviä on yhdellä hakettimella haketettaessa yhteensä noin 210 työpäivää. Arvio haketettavan puuaineksen määrästä lähivuosina on noin puolet luvan mukaisesta enimmäismäärästä. Vuosittain alueella saa ympäristöluvan mukaan vastaanottaa rankapuuta 200 000 tonnia ja kantoja, risuja sekä olkea yhteensä 50 000 tonnia. Lisäksi alueella saa vuosittain vastaanottaa jätepuuta (rakennuspuuta ja puupakkauksia) 6 000 tonnia.
Pohjoismainen ministerineuvosto on vuonna 2012 laatinut asiakirjan parhaan käyttökelpoisen tekniikan soveltamisesta (BAT) kiinteän biopolttoaineen jalostuksessa. Asiakirjassa on kirjoitettu puun terminaalissa tapahtuvasta puun käsittelystä, että melu- ja pölypäästöjen vuoksi toiminnot pitäisi ensisijaisesti sijoittaa sisätiloihin silloin, kun se on mahdollista. Jos sisätiloissa toimiminen ei ole mahdollista, ilmapäästöjen vähentämiseksi haketetun ja pölyävän materiaalin kuljettimien tulisi olla koteloituja. Melupäästöjen vähentämiseksi mahdollista on myös mm. melua tuottavien osien kotelointi.
Toiminnanharjoittaja on tehnyt selvityksen mahdollisuuksista siirtää haketustoiminta halliin. Selvityksessä on arvioitu toimintaan tarvittavan hallin kokoa, rakennetta ja kustannuksia. Selvityksen mukaan haketustoiminnan sijoittaminen sisätilaan ei nykyisellä toimintavolyymilla ole taloudellisesti mahdollista. Hallin rakentamiskustannukset tekevät toiminnasta taloudellisesti kannattamatonta seuraavien vuosikymmenien ajaksi ja toisaalta hallin investointikustannus on suhteettoman suuri toimintavolyymiin nähden. Haketettavista materiaaleista vain rankapuun hakettamistoiminta voidaan käytännössä sijoittaa sisätilaan. Tällöin toiminnoista ulkotilaan jää nykytilannetta vastaavasti jätepuun sekä kantojen ja risujen murskaus. Hallin rakentamisella voidaan siten vähentää vain rankapuun hakettamisesta aiheutuvaa meluhaittaa.
Toimintojen halliin sijoittamisen sijaan voidaan haketuksesta ympäristöön aiheutuvan melun tasoa vähentää hakettimen ympärille rakennettavien siirrettävien meluseinäkkeiden avulla. Tällöin haketin on edelleen mobiili ja sen siirtäminen ympäristölupa-alueen sisällä on mahdollista. Lisäksi normaalit huoltotoimenpiteet ovat helposti tehtävissä. Meluseinäkkeiden valmistamisesta aiheutuu jonkin verran kustannuksia. Kustannukset ovat kuitenkin aivan eri luokkaa kuin koko toiminnan sisätilaan siirtämisestä aiheutuvat kustannukset.
Kustannustehokkain tapa ympäristöön aiheutuvan melun leviämisen estämiseen on ympäristölupa-alueen toimintojen sijoittelu. Alueen toimintojen sijainnit ovat suunniteltavissa siten, että haketin voidaan lähes koko ajan pitää raaka-ainekasojen tai valmiin hakkeen kasojen suojassa. Sijoittelulla voidaan saada merkittäviä vaikutuksia ympäristöön aiheutuvaan melutasoon ilman lisäkustannuksia.
Haketus kahdella hakettimella samanaikaisesti vähentää haketusajan noin puoleen, koska haketettavan materiaalin määrässä ei tapahdu muutoksia. Tällä toiminnan järjestelemisellä voidaan mahdollisia melua aiheuttavia toimintapäiviä vähentää noin puoleen. Lyhentämällä mahdollista meluhäiriötä tuottavaa aikaa ja sijoittamalla hakettimet alueella oikein voidaan toiminnasta aiheutuvaa melun häiritsevyyttä pienentää merkittävästi ilman hallin rakentamiskustannuksia.
Melun leviämisen estämiseksi on alueella tehty toimenpiteitä. Ympäristölupa-alueen länsireunalla olevaa Viestitien suuntaista meluvallia on korotettu heinäkuussa 2019 siten, että valli ovat tällä hetkellä noin 5 metriä korkeampi kuin ympäristölupahakemuksen liitteenä olevassa meluselvityksessä on esitetty.
Hakettimesta ympäristöön lähtevän melun leviämisen estämiseksi on kokeiltu hakettimen ympärille rakennettua kotelointia. Kotelo tehtiin metallikehikosta ja räjäytysmatoista. Kotelointi on tehty kumimattorakenteisena, jotta se on joustava ja irrotettavissa. Hakettimen tulee säilyä mobiilina ja olla huolettavissa. Kyseistä tai vastaavaa koteloa ei ole toiminnanharjoittajan tietojen mukaan kaupallisesti saatavilla. Kaupallinen saatavuus on selvityksen mukaan parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) periaatteen toteutumisen edellytys.
Koteloinnilla ei ollut merkittävää vaikutusta hakettimesta mitattuun melupäästöön. Haketuksesta aiheutuvaa melua mitattiin myös toiminta-alueen ulkopuolella siten, että mittauspaikka sijaitsi myötätuulen suunnassa. Koteloinnin voitiin kuitenkin kuulohavainnoin havaita vaikuttavan haketuksen aiheuttamaan ääneen. Luolalan alueella olevien muiden toimintojen aiheuttaman taustamelun vuoksi tarkkaa vaikutusta desibeleinä on mahdotonta sanoa. Hakettimen kotelointia on mahdollista kehittää edelleen. Kotelointi voidaan tehdä laajemmalle alueelle siten, että kotelo ylettyy maahan asti ja on roottorin joka sivustalla.
Selvitykseen on liitetty myös toiminnasta tehdyt meluselvitykset ja -laskennat. Toiminnasta on tehty talven 2017 ja kevään 2018 aikana melumittaus, jonka perusteella on esitetty arvio, ettei Energia‐ ja KierrätysParkki Oy:n rankapuun haketustoiminnasta aiheutuva päiväajan keskiäänitaso ylitä ympäristöluvassa annettua päiväajan keskiäänitason määräysarvoa 55 dB(A).
Kahden hakettimen samanaikaisesta toiminnasta on tehty laskenta. Laskennassa on otettu huomioon, että bioenergiaterminaalin reuna‐alueille toteutuneet meluesteet ovat korkeampia kuin alun perin suunniteltiin. Kahden hakettimen toimiessa samanaikaisesti päiväajan keskiäänitaso on asuinrakennusten piha‐alueille alle 50 dB(A) eli ympäristöluvan määräysarvoa 55 dB(A) pienempi. Kahden hakettimen samanaikainen käyttö ei ylitä myöskään yhteismeluna alueen muiden laitosten kanssa arvoa 55 dB(A).
Selvitykseen on liitetty myös hengitettävien hiukkasten tarkkailusuunnitelman mukainen raportti. Raportissa esitetään toiminta‐alueen ympäristössä kalliokiviaineksen murskaustoiminnan ja puun haketuksen aikana mitatut hengitettävien hiukkasten pitoisuudet. Mittaukset tehtiin kolmessa pisteessä yli kuukauden mittaisen jakson ajan. Pohjois- ja luoteispuolella mittaus tehtiin asuinrakennuksen pihassa ja koillissuunnassa teollisuusrakennuksen pihassa. Toiminta mittausjaksojen aikana oli normaalia kivenlouhintaa eli porausta ja räjäytyksiä sekä kiviaineksen murskausta ja puun haketusta. Ympäristöluvan mukaan hengitettävien hiukkasten pitoisuus ei saa ylittää valtioneuvoston asetuksen mukaisia raja-arvoja. Mittauspisteissä 1 ja 3 kaikki mitatut pitoisuudet alittavat sekä vuosi- että vuorokausikeskiarvolle annetun raja‐arvopitoisuuden. Mittauspisteessä 2 mitatut pitoisuudet alittavat vuosikeskiarvolle annetun raja‐arvopitoisuuden ja vuorokausikeskiarvolle annetun raja‐arvopitoisuuden lukuun ottamatta yhtä mittauspäivää.
Selvitykseen liittyvät asiakirjat ovat nähtävillä lautakunnan kokouksessa.
Oheismateriaali |
4 |
Energia- ja KierrätysParkki Oy, sijaintikartta |
Päätösehdotus Ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila
Ympäristölautakunta antaa Energia- ja KierrätysParkki Oy:n selvityksestä seuraavan lausunnon:
Selvityksen perusteella toiminnasta ei aiheudu melu- tai pölyhaittoja Raision puolella sijaitseviin asuinkiinteistöihin. Lautakunnan näkemyksen mukaan toiminnasta lähialueelle aiheutuvat melu- ja pölyvaikutukset eivät ole niin suuria, että toimintaa tarvitsisi siirtää halliin. Lisäksi kustannus olisi kohtuuton saavutettuun vaikutukseen nähden. Vaikutusten rajoittamiseen riittänee toimintojen sijoittelu toiminta-alueella meluesteiden taakse ja tarvittaessa koteloinnin asentaminen haketuslaitteistoihin.
Päätös
Ympäristölautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Tiedoksi |
|
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |