RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 24.10.2019/Pykälä 85
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
FSP kartta |
|
Asianro 874/00.04.02/2019 |
§ 85
Ympäristölautakunnan lausunto ympäristölupahakemuksesta/ FSP Finnish Steel Painting Oy
Terveystarkastaja Kirsi Puola ja ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila 16.10.2019:
Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Raision kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta lausuntoa FSP Finnish Steel Painting Oy:n ympäristölupahakemuksesta. Julkiset hakemusasiakirjat ovat luettavissa osoitteessa avi.fi/lupatietopalvelu.
Hakemus ja sijainti
FSP Finnish Steel Painting Oy hakee ympäristölupaa maalaustoimintaan Raisioon uudelle ja olemassa olevalle maalaamolle. FSP Finnish Steel Painting Oy korroosioestokäsittelee alihankintasopimuksella Cargotec Finland Oy, Multiliftin vaihtolavalaitteita. FSP Finnish Steel Painting Oy toimii Carcotec Finland Oy:n toimitiloissa ja pintakäsittely on aikaisemmin tapahtunut Carcotec Finland Oy:n ympäristöluvan puitteissa. Toiminnalle haetaan ympäristölupaa tuotantokapasiteetin kasvun perusteella (uusi maalaamo). VOC-päästöt tulevat kasvamaan. Hakemuksen mukainen VOC-päästö on 75 tonnia vuodessa. Suunniteltu toiminnan aloitusajankohta on vuoden 2020 alusta.
Laitos sijaitsee Raisiossa osoitteessa Nesteentie 36 (kiinteistörekisteritunnus 680-9-902-5), Nuorikkalan kaupunginosassa, josta Raision keskustaan on matkaa 2 km. Kiinteistö sijaitsee asemakaava-alueella ympäristöhäiriötä aiheuttamattomien tuotantorakennusten korttelialueella (TY-24). Kiinteistön kohdalla on vireillä E18 Länsiosan kaava. Tontti rajoittuu etelässä Nesteentiehen, lännessä pienteollisuusalueeseen, pohjoisessa Nuorikkalan asuntoalueeseen ja idässä Ystävyydenkatuun. Lähin koulu on n. 600 metrin päässä ja päiväkoti n. 300 metrin päässä. Lähin luonnonsuojelualue, Raisionlahti sijaitsee noin kilometrin päässä lännessä. Laitos ei sijaitse luokitetulla pohjavesialueella.
Toiminta
FSP Finnish Steel Painting Oy:n tuotantolaitoksella pintakäsitellään Cargotec Finland Oy, Multiliftin valmistamia kuorma-autojen päälle asennettavia vaihto-lavalaitteita.
Pintakäsiteltävät tuotteet esikäsitellään maalaamon edustalla sijaitsevassa suljetussa 3-vaiheisessa kammiopesukoneessa. Tuotteet pestään kahdessa vaiheessa, huuhdellaan ja kuivataan. Välivarastosta tuotteet siirtyvät automaattisen sinkopuhalluslaitteen läpi maalaukseen. Maalaus tehdään kahdessa erillisessä suljetussa kammiossa korkeapainemärkäruiskulaitteistolla riippuen rungon vaatimasta maalausjärjestelmästä. Pintakäsittelyvaiheen jälkeen rungot siirtyvät haihduttamoon ja siitä uuniin kuivumaan noin 60 asteen lämpötilaan. Kuivumisprosessissa maalissa olevat liuottimet haihtuvat, jolloin maalin kiintoaine jää kappaleen pintaan muodostaen kappaleelle lujan pinnoitteen. Kuivauksesta tulevat kappaleet menevät jäähdytykseen, jonka jälkeen ne viimeistellään ja luovutetaan asiakkaalle.
Vuotuinen maksimikapasiteetti on suunnitelmien mukaan vuosina 2019-2020 n. 5000 laitetta vuodessa, mutta vuonna 2021 tuotannon odotetaan kasvavan yli 5000 laitteen ja vuoteen 2024 on ennustettu tehtävän yli 7000 laitetta vuodessa.
Tuotannossa työskennellään kolmessa vuorossa, viitenä päivänä viikossa (aamuvuoro klo 06-14, iltavuoro 14-22 ja yövuoro 22-06). Henkilöstömäärä on yhteensä 31, joista tuotannossa 28 henkilöä.
Raaka-aineet; kemikaalit ja liuotintuotteet varastoidaan erillisessä maalivarastossa. Maalivarastosta on olemassa räjähdyssuojaussuunnitelma- ja asiakirja. Liuotinohenteisten korroosionestomaalien vuotuinen käyttö maksimikapasiteetilla on n. 120 000 kg. Teräshiekan vuotuinen käyttömäärä singossa oli vuonna 2018 noin 42 000 kg. Maaleja varastoidaan kerralla noin 30 000 litraa.
Nestekaasua käytetään maalaamon uunissa tuotteiden kuivatukseen. Neste-kaasusäiliö on suuruudeltaan 1500 kg.
Toiminnasta aiheutuvat päästöt ja niiden vaikutukset ympäristöön
Hakemuksen mukaan toiminnan riskit ympäristölle ja ympäristön pilaantumiselle ovat vähäisiä. Suurin riski tuotantolaitoksen toiminnalle ja lähiympäristölle muodostuu tulipalotilanteessa. Cargotec Multiliftin tehtaalla on yhteinen pelastussuunnitelma. Pienempiä vahinkoja voi sattua esim. maaliastioiden rikkoutumisesta. Piha-alueilla olevien viemärien sulkemista varten on käytössä nesteitä läpäisemätön matto, jota käytetään myös mahdollisen öljyvahingon sattuessa.
Päästöt ilmaan
Toiminnasta aiheutuu ilmaan haihtuvien orgaanisten hiilivetyjen (VOC) päästöjä. VOC-päästöistä ja niiden hallinnasta on hakemuksen liitteenä erillinen selvitys (Ramboll Finland Oy 24.4.2019). Vuosien saatossa päästöjä on vähennetty maaleilla, joissa kiintoainepitoisuus on suurempi, tislausta lisäämällä ja maalimäärien optimoinnilla. Maalaus- ja kuivauskammiot ovat alipaineistettuja ja niissä on erillinen ilmanvaihto. Kaupallisten laitteiden tuotannossa pintakäsittelytoiminnoissa on otettu käyttöön korkeamman kuiva-ainepitoisuuden omaava pintamaali keväällä 2018.
VOC-pitoisuusmittaukset tehdään vuoden 2019 aikana. Mittaukset tehdään kolmesta poistopiipusta tehtaan normaalitoiminnan aikana. Saatuja tuloksia verrataan VOC-päästöjen päästöraja-arvoon. Lisäksi mittaustulosten avulla lasketaan arvioitu vuosittainen kokonaispäästö. Suunnitelman mukaan mittaukset otetaan uudesta maalaamosta vuoden 2021 aikana uuden maalaamon käyttöönoton myötä tuotannon vakiinnuttua. Mittaustulosten perusteella arvioidaan jatkotoimenpiteitä VOC-päästöjen hallintaan.
Hakemuksen mukaan normaalitilanteessa maalaustoiminnan ei ole havaittu aiheuttavan hajuhaittoja lähialueella eikä hajusta tähän mennessä ole tullut ilmoituksia tai naapurivalituksia.
Melu, tärinä ja pöly
Hakemuksen mukaan toiminnasta ei aiheudu melua tai tärinää, jolla olisi vaikutusta ympäristöön tai naapurikiinteistöjen toiminnalle. Melusta tai tärinästä ei ole tullut ilmoituksia tai valituksia lähialueen muilta toimijoilta.
Toiminnasta ei synny pölypäästöjä. Olemassa olevien piippujen korkeus on maasta mitattuna noin 11-12 metriä, uusien piippujen korkeudeksi on suunniteltu noin 23 metriä.
Jätteet
Tuotannossa syntyy jätteitä, joista valtaosa toimitetaan Fortumin kautta hyötykäyttöön. Maalaamosta syntyvät vaaralliset jätteet noudetaan Fortumin toi-mesta. Sinkopuhalluksessa syntyy nykyisellä tuotantomäärällä jätteeksi luokiteltavia puhallusrakeita noin 40 000 kg vuodessa. Sinkopuhallusjätteen pitoisuus- ja liukoisuusominaisuuksia on tutkittu Pirkanmaan ympäristökeskuksen laboratoriossa. Testaustulosten perusteella sinkopuhallusjäte voidaan läjittää valtioneuvoksen päätöksen mukaiselle sekajätteen kaatopaikalle.
Jätteet kerätään ja lajitellaan syntypaikoilla merkittyihin astioihin, jotka tyhjennetään määräväliajoin isompiin keräysastioihin ja/tai ulkona sijaitseviin jätepuristimiin / keräyslavoille. Vaaralliset jätteet varastoidaan niille erikseen merkityissä astioissa ja/tai varastopaikoilla, jotka on varustettu tarvittavin vaaraa osoittavin turvamerkinnöin. Vaarallisille jätteille on varastokontti, jossa on valuma-allas. Vaarallisista jätteistä ja niiden määristä pidetään kirjaa ja kaikista kohteesta pois toimitetuista vaarallisista jätteistä tallennetaan siirtoasiakirja.
Tarkkailu
Laitoksen toiminnasta sekä laitteiden huolto- ja kunnossapidosta pidetään kirjaa. Käytössä ei ole erityisiä toiminnan ympäristövaikutuksiin kytkettyjä mittaus- tai laskentamenetelmiä. Tarvittaessa käytetään ulkopuolisia mittauspalveluita.
Paras käyttökelpoinen tekniikka
Hakemuksessa on esitetty arvio parhaan käyttökelpoisen tekniikan käytöstä toiminnassa.
Oheismateriaali |
3 |
FSP kartta |
Päätösehdotus Ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila
Ympäristölautakunta antaa FSP Finnish Steel Painting Oy:n ympäristölupa-hakemuksesta seuraavan lausunnon:
Toiminnasta ei saa laajentumisen jälkeen aiheutua merkittävää haju-, melu- tai muuta haittaa lähialueen asutukselle. VOC-päästöt tulee mitata suunnitelman mukaisesti ja mittaustulosten perusteella arvioida jatkotoimenpiteet. VOC-päästöt tulee mahdollisuuksien mukaan käsitellä päästöjen vähentämiseksi.
Maalien, liuottimien ja öljyjen käsittelyssä ja varastoinnissa tulee noudattaa huolellisuutta, ettei niitä pääse Alhaistenojaan, hulevesijärjestelmään tai viemäriin. Kemikaali-, öljy- ja polttoainesäiliöt on varustettava suoja-altaalla, ellei niitä varastoida kaksoisvaippasäiliöissä. Varastotilojen ja -säiliöiden allastukset tulee pitää kunnossa.
Vahinko- ja häiriötilanteista tulee tiedottaa myös Raision kaupungin ympäristönvalvontapalveluihin.
Päätös
Ympäristölautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Tiedoksi |
|
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |