RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallituksen konsernijaosto (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 28.10.2019/Pykälä 247
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
|
Asianro 1022/01.00.01/2019 |
§ 247
Työ- ja virkaehtosopimuksen työaikamääräysten mukaisten johtavien viranhaltijoiden määrittely
KVTES:n III luvun §:t 13-20 ja 22-23
Lisä-, yli-, ilta-, yö-, vuoro-, lauantai- ja sunnuntaityön lisät sekä hätätyönä tehdystä työstä maksettavat lisät suoritetaan pääsääntöisesti työvuorojen mukaisesti. Lisätyöstä, ylityöstä ja hätätyönä tehdystä työstä on esimiehen annettava määräys ja niistä tehdään kirjallinen ilmoitus.
Työaikakorvausten suorittamisen edellytys on, että esimies on antanut etukäteen lisä- tai ylityömääräyksen tai määräyksen työn suorittamiseen ns. epämukavana aikana.
Työaikakorvausten piirissä ovat kaikki ne viranhaltijat ja työntekijät, jotka eivät ole ns. johtavassa asemassa.
TYÖAIKAKORVAUSTEN SUORITTAMISTA KOSKEVAT RAJOITUKSET
Työaikakorvausten suorittamista koskevista rajoituksista on säädetty KVTES III luku 21 § 1 mom. Sopimusmääräyksen mukaan todetaan, että lisä-, yli-, ilta-, yö-, vuoro-, lauantai- ja sunnuntaityön sekä varallaolon korvaamisista koskevia määräyksiä ei sovelleta viranhaltijaan/työntekijään
- jonka säännöllistä työaikaa ei ole määrätty
- jolle on myönnetty oikeus pitää muuta ansiotointa, jonka hoitaminen vaatii säännöllisen työajan käyttämistä, jollei kunnan / kuntayhtymän toimivaltainen viranomainen harkitse sitä kohtuulliseksi
- jonka palkkaus on tässä momentissa tarkoitettujen korvauksien osalta virka-/työehtosopimuksen erityismääräyksillä järjestetty toisin.
KVTES:n III luvun § 13 – 20 ja § 22 – 23 mukaisia työaikakorvauksia ei suoriteta (KVTES III luku 21 § 2 mom.)
1. Kunnanjohtajalle tai apulaiskunnanjohtajalle tai vastaavassa asemassa olevalle
2. kuntayhtymän johtavalle viranhaltijalle (kuntalain 64 §)
3. kunnan/kuntayhtymän johtoryhmän jäsenelle, virastopäällikölle, tulosalueen johtajalle tai vastaavassa asemassa olevalle
4. kunnan tai kuntayhtymän liikelaitoksen tai toimialan/viraston/tulosalueen johtoryhmän jäsenelle
5. tulosyksikön johtajalle, joka hoitaa pääasiallisesti hallinnollisia tehtäviä, tai tulosyksikön hallinto- tai talousjohtajalle,
jollei kunnan/kuntayhtymän toimivaltainen viranomainen harkitse sitä
kohtuulliseksi.
KVTES:n 21 § soveltamisohjeessa todetaan, että
Johtavassa asemassa olevan viranhaltijan/työntekijän tehtävien luonne on sellainen, ettei työajan käyttöä yleensä voida valvoa tai työajan käytön tarkka valvonta ei ole tarkoituksenmukaista.
Toimivaltainen viranomainen päättää, milloin kyseessä on sellainen kunnan/kuntayhtymän toimialan, tulosalueen tai viraston johtoryhmä, jonka jäsenelle ei suoriteta tässä pykälässä tarkoitettuja työaikakorvauksia. Päätöksessä tulee ottaa huomioon toimialan/tulosalueen/viraston koko, johtoryhmän jäsenten asema työnantajan organisaatiossa ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Muita asiaan vaikuttavia seikkoja ovat esimerkiksi kunnan asukasmäärä ja sitä kautta kuntaorganisaation koko.
Johtoryhmän jäseniksi ei katsota varajäseniä eikä niitä, joilla on kokouksissa läsnäolo-oikeus, mutta jotka eivät virka- tms. asemansa perusteella kuulu varsinaiseen johtoryhmään.
Virastopäälliköitä ja vastaavassa asemassa olevia on yleensä vain suurissa kaupungeissa. Vastaavassa asemassa olevia voivat olla esim. henkilöstöjohtaja ja johtavassa asemassa oleva kaupunginlakimies.
Tulosyksikkö määritellään työnantajakohtaisesti. Tulosyksiköllä tarkoitetaan kunnallista organisaatiota ja sen osaa, joka on hallinnollisesti ja taloudellisesti vastuussa tehtäviensä hoitamisesta. Esimerkiksi liikelaitos, ammattioppilaitos tai pelastuslaitos voi olla tässä tarkoitettu organisaatiokokonaisuus.
JOHTAVASSA ASEMASSA OLEVAT VIRANHALTIJAT JA TYÖNTEKIJÄT
Johtavassa asemassa olevat viranhaltijat ja työntekijät, jotka eivät kuulu työaikakorvausten piiriin, eivät kuulu myöskään työaikalain piiriin. Kuitenkin myös johtavassa asemassa olevien tehtävät pitää pyrkiä järjestämään niin, että ne voidaan suorittaa normaalina työaikana.
Esityksestä on keskusteltu niiden ammattijärjestöjen pääluottamusmiesten kanssa, jotka edustavat johtaviksi virnahaltijoiksi/työntekijöiksi esitettyjä henkilöitä.
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
1. Raision kaupungin johtaviksi viranhaltijoiksi KVTES:n III luvun 21 §:n perusteella määritellään seuraavat viranhaltijat ja työntekijät:
Kaupunginhallituksen alainen:
Kaupunginjohtaja
Konsernihallinto:
Talousjohtaja
Kaupunginsihteeri
Viestintäpäällikkö
Elinvoimapäällikkö
Henkilöstöpäällikkö
Sosiaali- ja terveyspalvelut:
Sosiaali- ja terveysjohtaja
Johtava ylilääkäri
Johtava hoitaja
Työllisyyspalveluiden johtaja
Perhepalveluiden johtaja
Johtava sosiaalityöntekijä
Talouspäällikkö
Tekniset palvelut:
Tekninenjohtaja
Maankäyttöpäällikkö
Kiinteistöpäällikkö
Kaupungininsinööri
Ympäristöpäällikkö
Tietohallintopäällikkö
Hallintopäällikkö
Sivistyspalvelut:
Sivistysjohtaja
Kirjasto- ja kulttuuritoimenjohtaja
Nuoriso- ja liikuntatoimenjohtaja
Varhaiskasvatuksenjohtaja
Rehtorit
Talouspäällikkö
2. Samalla kumotaan aiemmat päätökset koskien Raision kaupungin viranhaltijoiden ja työntekijöiden määrittelyä johtavassa tai itsenäisessä asemassa oleviksi.
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Tiedoksi |
|
Nimetyt johtavat viranhaltijat |
|
|
Pääluottamusmiehet |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |