RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 29.04.2019/Pykälä 53
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
|
Asianro 592/12.01.03/2019 |
§ 53
Valtuutettu Annika Aaltosen ym. valtuutettujen aloite koskien erityislasten ja -nuorten kohtaamisen parantamista
Valtuutettu Annika Aaltonen jätti seuraavan aloitteen:
“Varhaiskasvatuksessa ja koulumaailmassa on monenlaista oppijaa ja yksilöllisiä tarpeita monenlaisia. Nepsylapsista ja -nuorista puhuttaessa tarkoitetaan henkilöä, jolla on neuropsykiatrisia erityispiirteitä. Näitä on esim. ADHD, Tourette ja Aspergerin oireyhtymä. Neuropsykiatriset erityispiirteet voivat aiheuttaa muun muassa oppimisvaikeuksia sekä haasteita sosiaalisissa suhteissa sekä myöhemmin haasteita pysyttäytyä koulutuksessa ja työpaikassa. Ongelmien ja haastekohtien havaitseminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa on tärkeää monesta eri näkövinkkelistä. Lapselle itselleen on tärkeää tulla kohdatuksi ymmärrettynä ja hyväksyttynä, vanhemmille mahdollinen diagnoosin saaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa saattaa hyvinkin auttaa ymmärtämään omaa lastaan ja saamaan arkeen apua. Lisäksi näiden nepsy-lasten erityisyyden huomaaminen ja taito kohdata nämä yksilöt tuo lastenohjaajaIIe, lastentarhanopettajalle, luokanopettajaIIe, aineopettajaIIe, koulunkäynninohjaajalle ja muille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville kuten liikunnanohjaajille ja nuorisotyöntekijöille valtavasti tietotaitoa ja jaksamista omaan työhönsä kun haastaviin tilanteisiin on saanut riittävän koulutuksen.
Helsingin kaupunki kertoi huhtikuun alussa kouluttaneensa parisataa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ammattilaista ratkaisukeskeisiksi neuropsykiatrisiksi valmentajiksi. Koulutus on henkilökunnan mielestä tuonut työhön lisää ratkaisukeskeisyyttä ja positiivista pedagogiikkaa ja he ovat saaneet näin ollen eväitä siihen, miten käsitellä lasta jolla on vaikeuksia toimia ryhmässä tai miten palauttaa hänet takaisin ryhmään. Ennen kaikkea koulutuksessa olleet kokevat, että ongelmakeskeisestä ajattelusta pois pääseminen on tuonut mukanaan sen, että nyt avainasemassa on lapsen ja nuoren onnistumisiin ja vahvuuksiin keskittyminen ja myönteisen elämänpolun rakentaminen.
Aloitteellani haluan nostaa esille sen, miten tärkeää on saada riittävä koulutus ja näin saada henkilökunnalle paremmat tietotaidot ja jaksaminen työhönsä, lapsille ja nuorille ymmärretyksi ja hyväksytyksi tulemisen tunne sekä näin lisätä myös kodin ja koulun yhteistyön edellytyksiä. Toivon, että Raisiossa kartoitettaisiin yli sektorirajojen, että onko nepsyasioista riittävä tietämys ja tehtäisiin suunnitelma siitä miten mahdolliseen koulutusvajeeseen vastataan. Nepsyvalmentajien lisäksi on asian tiimoilta myös muunlaista mahdollisuutta kouluttaa henkilökuntaa ja yhtenä hyvänä vaihtoehtona olisi yhdistää sosiaali- ja sivistyskeskusten voimat ja osaaminen ja kouluttaa henkilökunta oman kaupungin sisällä esim. Ihmeelliset vuodet sabluunalla, joka on suunnattu lasten- ja nuorten kanssa työskenteleville.
Raisiossa 29.4.2019
Annika Aaltonen Sirpa Ek
Maria Virko Aki-Petteri Löfgren
Jarmo Rosama Niina Äikäs
Anita Ruusuranta Kimmo Kosonen
Pekka Närhinen Sari Suominen
Jukka Rantala Tanja Parkko
Merja Niemi Helena Viljanen
Emma Lindqvist Aarre Lehtonen
Jyrki Yrttiaho Anneli Kivijärvi
Raimo Sulonen Hannele Lehto-Laurila
Sari Packalén Janne Laulumaa
Jari Pulkkinen Janette Broberg
Eija Nurmi”
Päätös
Aloite merkittiin pöytäkirjaan ja lähetettiin kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
|
|
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |