RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 26.11.2018/Pykälä 407
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
|
Asianro 844/07.02.01/2018 |
§ 407
Raision kaupungin visuaalisen ilmeen ja brändin uudistaminen
Viestintäpäällikkö Minna Heikkilä:
Raision kaupunginhallitus hyväksyi 16.4.2018 (130 §) kaupungin viestintästrategian vuosille 2018–2021. Viestintästrategia tukee kaupunkistrategiaa, sekä ohjaa viestinnän ja markkinoinnin suunnittelua määrittelemällä strategisen aikeen, jonka perusteella valitaan erilaisia toimenpiteitä ja tuotetaan sisältöjä. Raisiossa tärkeitä pohjatöitä viestintästrategian jalkauttamiselle ovat strategiassa määritellyille tavoitemielikuville perustuvan visuaalisen ilmeen laatiminen ja verkkosivujen uusiminen.
Uudet verkkosivut on tarkoitus julkaista alkuvuodesta. Siksi kaupungin visuaalisen ilmeen suuntaviivat, kuten värimaailma, tulee olla määriteltynä marraskuun loppuun mennessä. Brändityö jatkuu tämän jälkeenkin. Tavoitteena on että brändikonsepti on valmis vuoden 2018 lopussa. Brändiuudistukseen suunnitellut toimenpiteet voivat ulottua vuoteen 2021.
Suunnittelutyö käynnistettiin mainostoimisto KMG:n kanssa tarjouskilpailun jälkeen syyskuussa. Mainostoimistolta edellytettiin raisiolaisten osallistamista brändikonseptin luomiseen. Toimiva paikkabrändäys vaatii uniikin johtoajatuksen, joka syntyy parhaiten osallistamalla asukkaat mukaan suunnitteluun. Tällöin voidaan aitojen näkemysten, kokemusten ja ylpeydenaiheiden pohjalta tehdä löydös, josta syntyy brändikonseptia ohjaava filosofia. Kun kohderyhmä tuntee tämän oivalluksen omakseen, ihmiset voivat samastua siihen ja se herättää inspiraatiota.
Lokakuun 3. ja 4. päivä järjestettiin työpajat, joihin kutsuttiin kaksikymmentä eri-ikäistä raisiolaista kertomaan omasta näkökulmastaan kaupunkiin. Työpajojen pohjalta laadittiin verkkokysely, jolla kartoitettiin suuremman yleisön kokemusta Raisiosta. Kyselyyn saatiin kahdessa viikossa 546 vastausta.
Työpajojen ja kyselyn pohjalta mainostoimisto tuotti kuvauksen Raisio brändipersoonasta ja neljä luonnosta kaupungin visuaaliseksi ilmeeksi. Luonnoksista kerättiin palautetta pop-up-mainostoimistossa 15.11. Kirjastotalossa. Pop-upissa oli noin 250–300 kävijää, joiden joukossa oli mm. Vaisaaren ja Rasekon oppilasryhmiä, kirjaston asiakkaita, Raision yrittäjiä sekä muita kuntalaisia. Palautteen perusteella KMG työsti ehdotuksen kaupungin visuaaliseksi ilmeeksi.
Viestintäpäällikkö Minna Heikkilä ja mainostoimisto KMG:n projektipäällikkö Kim Hartman esittelevät suunnittelutyötä ja kaupungin uuden visuaalisen ilmeen suuntaviivat kokouksessa.
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
Kaupunginhallitus merkitsee asian tiedokseen.
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
KMG:n projektipäällikkö Kim Hartman esitteli asiaa ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 18.28.
Puheenjohtaja keskeytti kokouksen tämän pykälän käsittelyn jälkeen tauon ajaksi klo 18.28-18.33
|
|
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |