RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 12.11.2018/Pykälä 149
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginhallitus |
§ 381 |
29.10.2018 |
|
Asianro 204/08.01.00/2018 |
§ 149
Valtuutettu Emma Lindqvistin ym. valtuutettujen aloite koskien Raision liittymistä Fölin kaupunkipyöräjärjestelmäkokeiluun
Päätöshistoria
Kaupunginvaltuusto 29.1.2018 17 §
”Valtuutettu Emma Lindqvist jätti seuraavan aloitteen:
”Turku aloittaa 1.5.2018 kaupunkipyöräjärjestelmäkokeilun, joka toteutetaan osana Fölin palveluja. Kaupunkipyöräjärjestelmä koostuu yhteiskäyttöisistä polkupyöristä, Föli-fillareista, ja pyöräasemista, jotka toimivat pyörien otto- ja jättöpisteinä. Palvelun on tarkoitus siirtyä kokeilun jälkeen kokonaisuudessaan osaksi seudullista joukkoliikennettä vuonna 2021.
Me Raision Vasemmiston valtuutetut esitämme, että Raision tulisi liittyä Fölin kaupunkipyöräjärjestelmäkokeiluun. Kaupunkipyöräjärjestelmäsopimukseen on sisällytetty optio Raision, Kaarinan, Naantalin ja Liedon mahdollisuudesta liittyä mukaan järjestelmään.
Raisiossa 29.1.2018
Kaupunginvaltuutettu Emma Lindqvist
Ja Raision Vasemmiston valtuustoryhmä
Eija Nurmi Sari Suominen
Pekka Närhinen Jyrki Yrttiaho
Aarre Lehtonen Janne Laulumaa
Helena Viljanen Janette Broberg
Niko Toivonen Eija Erasvuo
Kristiina Engström Merja Niemi
Annika Aaltonen Jari Pulkkinen
Maria Virko”
Päätös Aloite merkittiin pöytäkirjaan ja lähetettiin kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.”
Kaupunginhallitus 5.2.2018 40 §
”– – Kaupunginhallitus lähettää – – valtuutettu Emma Lindqvistin aloitteen koskien Raision liittymistä Fölin kaupunkipyöräjärjestelmäkokeiluun konsernihallinnon ja teknisen keskuksen valmisteltavaksi, – –”
Tekninen lautakunta 23.10.2018 154 §
”Tekninen johtaja Antti Korte 17.10.2018:
Turku on aloittanut kesäkuussa 2017 kolmivuotisen kaupunkipyöräjärjestelmän kokeilun. Kaupunkipyöräjärjestelmässä on yhteensä 300 polkupyörää ja 34 kiinteää sekä 3 siirrettävää pyöräasemaa. Kaupunkipyöräjärjestelmä koostuu yhteiskäyttöisistä polkupyöristä ja pyöräasemista, jotka toimivat pyörien otto- ja jättöpisteinä. Käyttäjä voi ottaa pyörän miltä tahansa asemalta ja jättää sen mihin tahansa asemalle. Käyttökerran aikana on mahdollista lukita pyörä väliaikaisesti aseman ulkopuolelle esimerkiksi kaupassa asioinnin ajaksi.
Kaupunkipyörät soveltuvat monenlaiseen matkantekoon, mutta ne ovat tarkoitettu erityisesti lyhytaikaiseen käyttöön, sillä kaupunkipyörien tarkoitus on helpottaa ja tarjota uusi, nopea vaihtoehto keskusta-alueella liikkumiseen. Pyörät ovat asiakkaiden käytössä vuoden jokaisena päivänä ja pyöriin vaihdetaan nastarenkaat talvikaudeksi.
Pyörän voi ottaa käyttöönsä puolen tunnin jaksoissa, maksimissaan kuitenkin viideksi tunniksi. Käyttäminen maksaa 5 € / päivä ja mikäli pyörän haluaa käyttöönsä (puolen tunnin jaksoiksi) ympäri vuoden, niin maksu on 40 € / kausi. Tarkempi käytön hinnoittelu löytyy osoitteesta www.föli.fi. Turussa on arvioitu, että lipputuloilla katetaan noin kolmannes kustannuksista ja toinen kolmannes mainostuloilla, loppuosa on kunnan subventiota.
Turun kaupunkipyörien kokonaisbudjetti kolmelle vuodelle on noin 3,2 miljoonaa euroa, sisältäen järjestelmän ylläpidon ja kehityksen ympärivuotisesti. Hankkeen kokeilujakso kestää vuoteen 2020 asti.
Muille Föli-kunnille on tarjottu mahdollisuutta osallistua kaupunkipyöräjärjestelmän kokeiluun optiona, siten, että mukaan voi liittyä vuoden 2018 loppuun mennessä. Kokeilun operaattorina toimii Nextbike Oy. Optio käsittäisi kymmenen pyöräaseman perustamisen kuntaan ja sopimuksen kesto olisi muotoa 2+3 vuotta. Hinta olisi 19 800 € / kk, eli 237 600 euroa vuodessa.
Kaupunkipyöräjärjestelmä on hyvä lisä joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen rajapinnassa ja vastaa myös seudulliseen tavoitteeseen parantaa kevyen liikenteen olosuhteita. Raisiossa on hyvä mahdollisuus löytää mielekkäitä ja toimivia paikkoja pyöräasemille, kuten kaupungintalo, kirjasto, Ulpukka, Tasala, Mylly, jne.
Turku on käynnistänyt kaupunkipyöräjärjestelmän kokeilun, jonka tarkoituksena on saada kokemuksia järjestelmän toimivuudesta ja kustannuksista. Mielestäni seuraavaksi kannattaisi odotella kokeilusta saatavia tuloksia. Turun kokeilun tuloksista kiinnostavimpia ovat ainakin pyöräjärjestelmän kokonaistoimivuus myös talviolosuhteissa, lipputulojen toteutuminen, kunnan nettomenojen toteutuma, järjestelmän käyttöaste sekä käytön jakautuminen työ- ja koulumatkoihin sekä vapaa-ajanmatkoihin. Raision liittymisestä kaupunkipyöräjärjestelmään tulisi mielestäni päättää Turun kokeilusta saatujen kokemusten perusteella.
Päätösehdotus Tekninen johtaja Antti Korte
Tekninen lautakunta antaa Emma Lindqvistin ym. valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.
Päätös Tekninen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.”
Kaupunginhallitus 29.10.2018 381 §
”Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
Kaupunginhallitus päättää
- merkitä aloitteeseen annetun vastauksen tiedokseen ja
- saattaa sen valtuuston tietoon ja esittää valtuustolle, että se toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.
Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.
Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.”
Päätösehdotus Kaupunginhallitus
ehdottaa valtuustolle, että valtuusto merkitsee aloitteeseen annetun vastauksen tiedokseen ja toteaa valtuustoaloitteen loppuunkäsitellyksi.
Päätös
Kaupunginhallituksen tekemä ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksi |
|
Emma Lindqvist |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |